След няколко снежни дни българската зима се върна към двуцифрените положителни температури. Мимолетният сняг се оказа достатъчен да изпълним Facebook с хиляди оплаквания от нуждата да чистим колата, от състоянието на пътищата и така нататък. Но какво ли бихме казали, ако ни се наложи да поддържаме автомобил и да шофираме при постоянни температури от порядъка на 40 и дори 50 градуса под нулата?
Няколко журналисти от авторитетното руско списание "За рулем" решиха да проверят на практика и заминаха да тестват Renault Captur и Arkana в самия "Полюс на студа" - сибирския район около Якутск и Оймякон, минавайки по легендарното трасе Колима Р504. Ето какво показа техният опит за използването на автомобил в екстремни студове.
Второ предно стъкло
Температури от порядъка на -50 градуса по Целзий се случват всяка зима в тези части на Сибир, и на местните хора им се е наложило да измислят какво ли не, за да поддържат автомобилите си работещи.
Тук хората по улиците се обличат по принципа на зелката - колкото повече пластове дрехи, толкова по-добре. Нещо подобно се прави и с автомобила.
Задължителна практика преди сибирската зима е да се залепи второ предно стъкло върху първото. За целта се използва просто по-качествен двустранен скоч, но се иска и майсторлък. Майсторите взимат за услугата по 1500 рубли - около 30 лева. Второто стъкло помага салонът да съхрани топлината, и предпазва основното стъкло, което иначе би се напукало от голямата амплитуда между външната и вътрешната температура.
Полиетилен, за да виждаш
Страничните стъкла се облепят отвътре с полиетиленов слой. И той изпълнява няколко задачи - предпазва стъклото от спукване, подобрява топлоизолацията и, преди всичко, пази от образуването на скреж, който иначе напълно ще ви лиши от видимост, както се вижда от тези снимки.
Решетката се запечатва
Преди зимата автомобилите се зареждат с качествен антифриз и с ново, "зимно" масло - задължително синтетика с нисък вискозитет, независимо от двигателя. Предната решетка се покрива (както едно време у нас слагаха картони отпред на москвичите), а тръбата от въздухозаборника се откача, така че в двигателя да постъпва въздух от пространството под капака - така кондензатът е по-малко.
Одеало за мотора
На всяка цена двигателят се изолира допълнително със специално одеало от негорима тъкан (производството им е цяла могъща индустрия в северните части на Русия). Без него моторът трудно ще достигне работна температура при минус 40.
Палатка за колата
Най-добрият вариант е автомобилът да нощува в отопляем гараж, но предлагането е малко, а цената - висока (450-500 лева месечен наем). Популярните в Канада и Скандинавия електрически нагреватели за мотора тук са рядкост, защото няма къде да се включват. Повечето хора прибягват към специалните автомобилни покривала - тук ги наричат палатки. Нахлузват се върху целия автомобил веднага след изключване на двигателя, като само тръбата на ауспуха се извежда отвън. Възможността за дистанционно стартиране на двигателя е много важна - по-съвременните модели я имат, при по-старите може да се монтира допълнителна система. Идеята е два-три пъти на нощ двигателят да се припалва.
Изписването на номера върху "палатката" се прави не толкова за да разпознаете кой е вашият автомобил, колкото за да не ви я откраднат.
Още по темата четете на сайта на Automedia.

Краят на правителствената парализа в САЩ окрили и азиатските пазари
1 млрд. барела петрол са блокирани в танкери в открито море заради санкции
Топ 5 смарт часовника за 2025 година
Британската икономика е отбелязала анемичен растеж преди обявяването на новия бюджет
Отчетът на Polestar подчертава затрудненото положение на производителя на електромобили
Siemens повиши целите си за растеж в краткосрочен и дългосрочен план
Икономист: Бюджетът е политически, не е правен от експерти и не е съобразен с бизнеса
Овладяна ли е кризата с боклука в София и какво се случва с "Екобулпак"?
Млад мъж е в критично състояние след опит да погълне цял бургер заради облог
ЕК въвежда такса за малки пакети от Китай от началото на 2026 г.
Рецепта от тефтера на баба: Пухкави милинки
40 години след бедствието в Колумбия: Стотици семейства търсят изчезналите си деца
Ауди си поставя амбициозни цели във Формула 1
Цецо Найденов отново култов: Браво, Майсторе! Преби ги!
Звезда на Реал Мадрид се счупи, викнаха на пожар Тюрам
Левски куцаше срещу ЦСКА
УЕФА прати българин да свири на Турция
Бразилец изригна: Спечелих 18 трофея с Ман Сити, но не бях щастлив там
Маникюри за зодия Стрелец – винаги различни и красиви (+Снимки)
Златен петък: Късмет и щастие за 3 зодии на 14 ноември
6 рецепти за вкусни постни десерти
Мъфини с портокал и масло
Финансова съвместимост – как парите могат да създадат или разрушат връзката
Нумерологична прогноза за 13 ноември
БНБ с разяснения как следва да се обозначава и изписва валутата евро след въвеждането ѝ в България
Смъртта на кучето Мая в София провокира протест във Варна
Зимата, каквато я познаваме, изчезва: До края на XXI век Централна и Южна Европа може да останат почти без сняг
Поредно силно земетресение в турския окръг Балъкесир
90% от водачите на автобуси във Варна са против идеята да продават билети в градския транспорт
Борисов: Не се опитваме да продадем "Лукойл"
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения
BentoBox и Phoenix 2 откриват ерата на търговската микрогравитация
Извънземен живот? Ще го търсим в облаците
Метеорният поток Леониди ще достигне своя пик на 16-17 ноември
В Космоса откриха „свръхгореща фабрика“, която ражда звезди с невероятна скорост
Китай: Завръщането на астронавтите от „Шънчжоу-20“ върви по план