Всяка година мароканците купуват около 160 000 нови превозни средства – относително скромно количество за 36-милионна държава. И въпреки малките продажби, кралството си е извоювало ролята на регионален производствен хъб за автомобили. През 2018 г. страната изпревари Южна Африка като най-големият износител на леки коли в Африка.
"Точно както автомобилната индустрия започна да се измества към Източна Европа, сега следващата логична стъпка е Северна Африка“, посочва Дейвид Коуан, старши икономист в Citibank, пред Financial Times.
Автомобилният износ на Мароко достига приблизителна стойност от 10 млрд. долара и макар да спада през 2020 г. поради коронакризата, той се възстановява през тази година.
Около 80% от близо 400-те хиляди автомобила, изнесени от Мароко, се продават в Европа, като Франция, Испания, Германия и Италия са основните пазари. Сред другите дестинации изпъкват Турция и страните от Близкия изток, като по-малка част отива към Африка – пазар, който поне на теория сега е по-достъпен заради Африканската континентална зона за свободна търговия, търговски блок, който беше обособен по-рано тази година.
В мароканската автомобилна индустрия сега работят около 220 000 души, повечето от които са наети от приблизително 250 доставчици.
Присъствието на компании като френската Valeo, американската Varroc Lighting Systems и японските Yazaki и Sumitomo показва, че Мароко е постигнала известен успех в развитието на своята автомобилна индустрия, залагайки на използването на местни доставчици.
Марк Насиф, управляващ директор на Renault за Мароко, най-големият автомобилен производител в страната, споделя, че френската компания се снабдява с широк набор от части - от седалки до оси, почти всичко с изключение на силовите агрегати - от местни доставчици. Той изчислява, че около една трета от компаниите са марокански, докато останалите са чуждестранни доставчици с офиси в страната.
Според него местните компоненти представляват 60% от крайния продукт, като Насиф очаква този дял да нарасне до 65%
"Държавата е изключително взискателна, но също така и изключително подкрепяща“, изтъква Насиф, който твърди, че данъчните облекчения и стимули за инвестиции в Мароко не са основната причина за силното развитие на индустрията.
По думите му страната разполага с добре развита инфраструктура, като интересът на чуждестранните инвеститори е подсилен и от последователността в националната политика.
Що се отнася до износа, производителите се възползват от редица марокански споразумения за свободна търговия с Европа, САЩ, Турция, Обединените арабски емирства (ОАЕ) и други важни партньори. Наетите на местно ниво служители се обучават в марокански технически институти, което е още един знак за решимост от страна на властите да засилят веригата на стойност.
Начинът, по който Мароко се е превърнала от незначителен автомобилен производител само преди няколко десетилетия в такъв, който успешно може да се конкурира с индустриални сили като Полша, Чехия или дори с Италия, представлява една история за държавна намеса.
Разходите за труд в Мароко са около една четвърт от тези в Испания и по-ниски от тези в Източна Европа. За марката Dacia на Renault, където делът на разходите за труд от крайната цена на автомобила е по-голям от този при по-скъпите превозни средства, това е ключов стимул за инвестиране в Мароко, категоричен е Насиф.
Целия анализ четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Британският пазар на жилища се забавя заради спад в доверието
Столичният общински съвет не прие новата структура на общината, предложена от Васил Терзиев
Ловци на трюфели в Хърватия преследват един от най-скъпите деликатеси в света
Акциите на "Шелли груп" формираха 25% от оборота на БФБ след сесия със слаба търговия
Депутатите гласуваха на първо четене законопроекта за МВР като начало на реформа
Евродепутатите подкрепиха разхлабването на ESG регламента за бизнеса
Протест пред ВМА заради убийството на кучето Мая и насилието над животни
НЗОК с рекорден бюджет за 2026 г.: 5,57 млрд. евро за здраве и лечение
Митов призна за фалшиви резултати от полеви тестове за наркотици, предстоят промени
Централна прогноза
Бюджет 2026 бе приет по безпрецедентен начин, синдикатите - разочаровани
Любо Пенев похвали Веласкес и каза от какво има нужда ЦСКА
Гърми голям скандал! Футболист, играл в родната Първа лига, изгоря за 4 години
Мачовете по телевизията днес, 13 ноември
Меси с много емоционални думи в Испания
Ясна е програмата за Купата – ето кога ще играят Левски и ЦСКА
Сагата с Насар продължава: Другите държави му предлагат празен лист, офертите са умопомрачителни
Дневен хороскоп за 14 ноември, петък
Маникюри за зодия Стрелец – винаги различни и красиви (+Снимки)
5 храни, които да избягвате при гастрит
Диетична рецепта: Пуешко с ориз
„Дяволът носи Прада 2“ идва през май 2026-а
Биотин – витаминът за красота отвътре
Опасност за децата: Дилъри продават бонбони с наркотици вътре
Гръцките власти проверяват месото от България, цената на гироса скача
Ето кога ще завали сняг в градовете
Преди "Никулден": Българската риба изчезва от пазара
Прокуратурата внесе обвинителния акт срещу Благомир Коцев
Исторически обект с огромно за Варненска област значение е пред разруха
Mars Express снима последствия от ледниковия период на Марс
Учени от САЩ назоваха датата, на която астероид може да се сблъска с Луна
В Шотландия откриха гъба на 407 млн. години
Скрита опасност дебне астронавтите, които ще кацнат на Луната
Създадоха цифров двойник на Земята
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения