Райна Косева е впечатляваща дама, избрала за свое призвание една от най-смелите и вдъхновяващи професии, а именно - тази на пилот. Самата тя не споделя общоприетото мнение, че тази професия е "мъжка", защото за нея полът няма значение, важна е само споделената страст към летенето.
Райна Косева е една от петте дами пилоти в авиокомпания "България Ер", а отскоро може да се похвали и с капитанската лента. Лъчезарната и усмихната Райна вече е командир на самолет Embraer 190 и вози пътниците като първи пилот. Голямото постижение е една от многото сбъднати мечти на Райна Косева, а хармонията в живота й се допълва от прекрасното й семейство. Колкото и красиви места да е посетила, където и да пътува по света, за Райна любимо място винаги е домът, в който я очакват трите й деца.
Поканихме командир Косева да ни разкаже повече за професията си и за вълнуващите емоции, с които я зарежда летенето.
Разкажете ни малко повече за вас. От колко време сте пилот в "България Ер"?
В "България Ер" работя вече от 10 години. Преди 4 месеца, всъщност, постигнах и нещо, върху което работя от дълго време, и което много исках – станах командир на самолет Е190. Това е още една стъпка в професионалната ми кариера. Имам три деца – дъщеря на 9 години и близнаци на 2 години и 8 месеца.
Във ваше интервю прочетох, че детската ви мечта е била да станете хирург. Как решихте от медицината да се насочите към летенето?
Съвсем случайно, спонтанно и на шега се записах за парашутни скокове в аероклуб „Божурище“ с приятели. Направих няколко скока, полетях на малки самолети и ... се влюбих в небето.
Как се чувствате в професия, доминирана от мъжете като присъствие? Притеснява ли ви, че според мнозина това е "мъжка професия"?
Категорично не. Не деля професиите на мъжки или женски. В работата полът няма значение, там всички сме колеги и споделяме една обща страст – тази към летенето. Никога не съм усещала по-специално отношение на колегите към мен, просто защото съм жена. Точно обратното – всички знаят, че съм майка и при разпределянето на графика с полетите както те, така и ръководството на авиокомпанията, ме разбират и се съобразяват с личните ми ангажименти, за което съм им безкрайно благодарна. През последните години се оказа, че не навсякъде може да срещнеш разбиране от страна на колегите или шефовете ти, а то е изключително важно. В същото време, може да се каже, че и аз самата съм „мъжко момиче“ – от малка съм израснала в компания с момчета, което може да има своето влияние, но наблюденията ми са, че всички жени в авиацията сме по-корави. Отговорността, която носим, го налага.
Колко жени пилоти има в "България Ер"? Бихте ли искали да има повече жени във вашата професия?
Жените пилоти в България Ер сме общо пет – аз и моя колежка управляваме самолет Embraer 190, а другите три дами пилотират Airbus 320. От началото на юни, всъщност, аз и две от тях – Стефи Скляренко и Роси Иванова, станахме заедно командири и вече носим капитански титли. Заедно с нас на изпитите се явиха и кап. Иван Георгиев Иванов, кап. Мартин Зафиров и кап. Атанас Братанов, които също си заслужиха командирските кресла и вече командирите в България Ер сме с шестима повече.
Неслучайно споменах успехите както на дамите, така и на мъжете, защото както вече споменах, за мен полът няма значение. Може би е трудно да си представите колко може небето да сближи двама души... там, горе, различните социални норми, определения или различия просто падат. Колкото до това дали искам повече жени в нашата професия - аз лично бих искала повече млади хора да се посветят на нея. Ако част от тях са и жени - страхотно.
Повече по темата може да прочетете в Az-jenata.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Amazon ще съкрати близо 14 хил. корпоративни работни места
Любомир Дацов: Вдигането на осигуровките с 2% от 2026 г. е грешка
Топлофикациите: Съдът на ЕС не разбира формулата за дялово разпределение
България и Rheinmetall дадоха началото на проекта за завод за барут и боеприпаси
Лидерът на Intel: Присъединих се към компанията, за да префокусирам бизнеса ѝ
Банка ДСК - с дигитални решения за бизнеса в прехода към еврото
ГЕРБ, БСП и ИТН се разбраха: Рая Назарян заменя Киселова като шеф на НС
Русия: Чужди бойци воюват за Украйна, ние ги унищожаваме
НЛО над Москва? НАСА блокира данни за космически обект (+ВИДЕО)
За какво най-често спестяват българите
Три зодии ще се радват на финансови успехи през ноември
Байерн троши велик рекорд на Милан утре?
Вече е готов! Левандовски пак ще къса мрежи за Барса
Сака става №1 по заплата в историята на Арсенал
Трагедия! Вратар на Интер блъсна и уби инвалид
Микаела Шифрин разкри голяма тайна
Левски се изфука с 14-метров модерен автобус + ВИДЕО
Живот без изтощение: Лесни навици за здраве всеки ден
Щастливият брак не е чудо – ето 20 прости неща, които го правят възможен
Как да предпазите косата си от есенните капани – вятър, студ и стрес
„Киномания“ 2025 приветства норвежкия писател Ю Несбьо и богата селекция от любимото скандинавско кино
В крак с модата: Палта за есен/зима 2025/2026 (+Снимки)
Дневен хороскоп за 28 октомври, вторник
Черно море спечели волейболния турнир за момчета „Млади надежди“
Вълшебството на детската музика превзе Варна
Кои са българските лъвове на арената на SENSHI 29?
Рецидивист обра хранителен магазин във Варна
Откриха две наркооранжерии във Варна (СНИМКИ)
Дежурни и цивилни полицаи ще дежурят по моловете във Варна
Откриха къде на Марс може да има канали с течна вода
Китай планира създаването на експериментално слънце до 2027 г.
Мистериозно: НАСА блокира достъпа до информация за астероид 2025 US6
Откриха 3 планети с размерите на Земята, които може да имат двойни залези
Екзотична физика: Каква трябва да бъде неутронната звезда, за да се превърне в черна дупка
Сияеща метеорна следа „фотобомбардира“ кометата Lemmon в невероятни кадри от телескоп