Борисов за транспортния проект: "Печатница за пари"

България може да получава 4-5 млрд. лв. от пътни такси
5 юли 2018 15:02, Елка Василева
71
Борисов за транспортния проект: "Печатница за пари"
Бойко Борисов. Снимка: БТА

България и Гърция искат да свържат трите гръцки пристанища Солун, Кавала и Александропулис с пътна и ж.п. връзка до Свиленград, каза в Сараево пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

Министърът придружи премиера Бойко Борисов на работно посещение в Солун, където се проведе среща на премиерите на България, Гърция Румъния и Сърбия. Днес делегацията е на работно посещение в Босна и Херцеговина.

По думите на Борисов този транспортен проект може да е "печатница за пари" за страните от региона, след като се свържат с черноморските и дунавските пристанища и след като си изградят магистралите и ж.п. връзките с Македония, Сърбия, Румъния и другите страни на Балканите. Според Борисов България тогава ще може получава четири - пет милиарда лева годишно от пътни такси.

Още по темата

Всяка държава ще изчисли какво й е необходимо за изграждането на проекта. Миналия месец трябваше с гръцкия колега да го представим в Европейския парламент, но не се получи. Надявам се до септември - октомври да го представим в ЕП, обясни министър Московски.

Разговаряно е със Световната банка, с Европейската инвестиционна банка и с министерство на регионалното развитие и благоустройството, сега проектът ще бъде представен и на срещата "16 плюс 1", посочи той.

Важното е изграждането на участъка Александруполис - Свиленград, защото този участък първо и най-бързо може да стане. Тази връзка освен пътна ще и газова, и дигитална, с оптични кабели, поясни Московски.

Трасето трябва да е обезпечено с всякакъв вид свързаност, подчерта той. В Свиленград имаме оперативна съвместимост на железниците, както с Турция, така и с Гърция, каза Московски.

Идеята на този транспортен коридор е фирмите да бъдат обслужвани на едно гише без значение откъде идва стоката - дали от Румъния отиват на юг или от Солун на север, или пък пристигат във Варна и Бургас. Трябва да има един начин на управление на трафика и на едно гише и еднаква такса за преминаване през този коридор. Голямото предимство на този коридор е, че има истинска интермодалност, каквато не може да се срещне на много места в Европа.

Ние имаме връзка през гръцките пристанища с Егейско море, с Черно море, плюс река Дунав, каза Московски. Използваме пътища, железница, море и река за придвижване на стоките и затова считаме, че този коридор има висока добавена стойност и затова мисля, че към него ще има голям интерес, допълни той.

За България в най-груби мащаби цената на съоръжението ще е около милиард и половина лева. За трасето от Свиленград ще се ползва помощта на някоя от големите международни банки, каза Московски.

За Гърция проектът е добър, по чисто политически причини - страната ще има алтернатива за преминаване на Босфора и на Дарданелите, а за нас е важно, защото си осигуряваме излаз на Егейско море. Тази пътна връзка не пречи на никого, а просто е нова алтернатива за превоз на стоки и хора, каза Московски.

По проекта се работи вече няколко месеца, каза транспортният министър. Предвижда се създаването на съвместна компания, която да подготви анализ и да възложи предпроектни проучвания на трасето. Тази компания ще е на паритетен принцип, но смятам, че до септември тази компания няма да бъде създадена. От нашата страна ще бъдат ангажирани Национална компания "Железопътна инфраструктура" и ДП "Пристанищна инфраструктура", но вероятно ще бъдат включени АПИ, "Морска администрация", Агенцията за поддържането и проучването на река Дунав, както и операторите на пристанищата. По същия начин ще тече процесът и в Гърция.

Ние нашите проекти ги знаем - нужно е да се изгради ж.п. връзката при Синдел-Карнобат, което е тежко трасе, да се направи модернизация по трасето Варна -Русе с удвояване на линията и изграждане на допълнителни терминали по пристанищата, каза още министърът на транспорта.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


71
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
65
0
 
4
 
! Отговори
van4o преди 5 години
багдатския крадец да внимава,китайците не са като брюкселците хванат ли го да краде че го очистят
64
3
 
0
 
! Отговори
Цецо преди 5 години
До Иванеб 64Хей, момче, първо изкарай поне втори клас, пък тогава се опитвай да пишеш коментари! :)
63
0
 
2
 
! Отговори
Йосарян преди 5 години
Нещо много ми напомня"Златния телец", само че Остап Бендер оттърва боя.Дано на тоя не му се размине.
62
1
 
4
 
! Отговори
Иванеб преди 5 години
Бойко си раскарва по чужбините а народа щеесигладува 8 години неможаха да разберат за герп пак избраха сега щеглдувате герп дига сените даможе отвънки дафкарва стоката и дасивзема комисионото многомупукаа за народа българския народ е кото офсе
61
1
 
4
 
! Отговори
бесен язовец преди 5 години
борисов като пробута крадливото лили в проекта ще си купи още един остров,обикновенните граждани нищо не хващаме от печатницата
60
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Докато Борисов само приказва, китайците направиха високоснкоростна жп линия Белград - Будапеща.
59
1
 
1
 
! Отговори
Васил преди 5 години
А шефа във Вашингтон дали е съгласен?
58
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като прочетох заглавието, помислих, че е получил просветление и е разбрал какво всъщност представлява проекта за тол такси по пътищата...Наколко свои хора ограбват народа и държавата превръщайки пътищата в печатница за пари.Да, ама не, вождът ни занимава пак с някакви глупости...
57
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
При толкова мнага пари за усвояване ще трябва още администрация.Ще има ли достатъчно специалисти или ще внасяме от третия свят?
56
0
 
7
 
! Отговори
Боби преди 5 години
Честито на Западните Балкани! Северозападна България да почива в мир...
55
3
 
4
 
! Отговори
опетков преди 5 години
За последните 70г това е първият мащабен международен проект, измислен и придвижван изцяло от наш управник. Доколко ще се реализира бъдещето ще покаже. Поне засега на Балканите нищо свястно орташко не се е реализирало. Мисля, че пак ще се скарат. Първо гърците, после сърбите. Дано да греша.
54
22
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ГЕРБ са единствената нормална партия у над.Затова единствено ГЕРБ са избирани ТРИ поредни пъти !Няма друга такава партия.И България се надига от червената кал.
53
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Този е толкова "умен", че и балканците ще го изклатят и ще стане като с Южен/Турски поток! Щото е мооого хитър!!
52
5
 
7
 
! Отговори
oOo преди 5 години
България печели много от турските тирове.
51
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Ако искаш сърце да дадеш, сърце ти трябва да имаш, но ти нямаш ...." както се пееше в една песен, а тук в случая ББ иска едни 4 милиарда приходи, но същевременно една поръчка с европейски пари не може да реализира между София и Пловдив, само защото иска да саботира железницата за сметка на метрото.
50
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Печтница за пари, които ще прибират фирмите на герб. България щяла да богатее... Може, ама не и с тзи система.
49
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Недялко , имаш вкус , разбирач си !
48
26
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Комуненцата газ пишкат. Що така бе, пиленца? Що така не щете България да богатее. Щото става независима от вас ли, или защото ви нема у целата схема?
47
18
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Браво! Така се прави - с размах.
46
5
 
13
 
! Отговори
бай х преди 5 години
... преди 20 години поръчахме доставка с бдж / за по евтино от камион / 20 палета с теракот от Исперих до Пазарджик ... плочките пътуваха 1 седмица ... като ги докараха 5-6 палета бяха на сол , потрошени .. и мотокаристи и всякакви други искаха пари на ръка да ги разтоварят от вагона , а това беше тяхно задължение .... толкова за услугите на бдж