Как ще се понижат цените на горивата у нас?

Investor.bg представя вариантите за сваляне на високите цени
Обновена: 10 мар 2011 08:40 | 10 мар 2011 08:40,
190
Как ще се понижат цените на горивата у нас?
Снимка: Булфото

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпванетона храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която за изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие на бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността.
Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
103
0
 
9
 
! Отговори
Иван Иванов преди 13 години
Акциза ни бил колкото в ЕС, обаче аз да попитам заплатите ни също като там ли са? Значи реално могат да свалят толкова процента колкото са ни под ЕС заплатите. Примерно колко е минималната заплата в ЕС и колко е в БГ такааааааааааааа ето ви я формулата господа управляващи. И да си кажем според пътищата и акциза, а като гледам повечето пътища акциза трябва да е около 0.000000000000000000001 лв. Благодаря за вниманието!
102
0
 
3
 
! Отговори
... преди 13 години
Pri begli vpechatlenia na razlikata v cenite na gorivata i hranata kato cqlo v Bulgaria i zapadna evropa, moje da se kaje che 90% ot neshtata v Bulgaria biqt ponqkoga s nqkolko puti sushtite tezi koito se prodavat v drugi durjavi. Drug e vaprosa che kachestvoto na predlaganite stoki v stranata ni e ujasno nisko, vupreki che plashtame tolkova mnogo.
101
1
 
7
 
! Отговори
до 94 преди 13 години
Ами, да - това обичайно е така, дори на запд. Недоволните хора, обичайно са с ниска производителност. Не връщай нещата към спора "за кокошката и яйцето". Когато един човек си мисли как да си плати сметките, когато доходите не му стигат, за да си ги плати. Когато един човек прави избор дали да обядва или да си купи билети за градския транспорт, за да отиде на работа, то най - малко може да очакваш да мисли за висока производителност, от която след пет години щяли да следват малко по - високи дохо
100
4
 
3
 
! Отговори
На тръстиката преди 13 години
Да, 94 е прав. Не му пишете минуси само защото ви казва истината. Отивайте на тръстиката :)
99
0
 
17
 
! Отговори
GR преди 13 години
Ако не излезем на улиците като в Гърция може и 10 лв. да стане бензина. Там захарта пр. е по евтина при 10 пъти по- високи заплати и пенсии.
98
2
 
2
 
! Отговори
антиЕС преди 13 години
отговора е много ***--като премахнем акциза.Изобщо за да се оправим някак си трябва да започнем всичко отначало.По тоя път по който вървим все по-зле ще става
97
0
 
4
 
! Отговори
King of stupidity преди 13 години
поскъпването на горивата си има и плюсове.ще слезем от колите и ще ходим пеша.и без това сме затлъстяли.говоря за хората,които са се сраснали с колите си и 2 метра не минават без тях.
96
0
 
3
 
! Отговори
:-) преди 13 години
Евалата 94 :-) Много ме изкефи :-))))))) Хайде всички на работа :-)
95
0
 
1
 
! Отговори
anonimen преди 13 години
purvo zada ima mislene za polojitelna promiana triabva da se smeni izmislenia na4in za parvene na biznes koito si e samo za bulgaria da se nau4at 4astnicite kak se pravi konkoretnosposoben biznes da se spre da se lujeme za osigorovki i taka nataatuk prosto kato se purvo nestata ikonomi4eski v pravata posoka ste trugnat i drugite nesta kato zaplati pensi ceni i taka natatuk celia problem idva ot tuk
94
17
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
през работно време виждам доста недоволни от живота си хора, ако работите вместо да се оплаквате може и да се подобри положението ви, защото производителността в ес е 3 пъти по-висока от нашата
93
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
До 81.Колко пъти ходиш на фризьор-1 път в месеца. На зъболекар-2 пъти в годината...а храна и горива използваш всеки ден. Съгласен съм бирата да е не 8,а 80 евро. Тъкмо няма да виждам толкова пияни *** по улиците (и все повече от тях непълнолетни).
92
0
 
1
 
! Отговори
OGI преди 13 години
Актуални цени за Италия от вчера А-95 1.47 евро А-супер 1.62 евро евродизел - 1,42 еуро
91
0
 
0
 
! Отговори
до 83 преди 13 години
Ок. Нямам против, но в държава без стабилно правителство няма инвестициии. Като пример виж държави като Чад. Там непрекъснато се сменя режима и са къде къде по-зле. Чуждите капитали искат стабилност :-)
90
3
 
0
 
! Отговори
anonimen преди 13 години
biax minalata sedmica v germania i edna kola litur be6e okolo 3 evro
89
1
 
2
 
! Отговори
:) преди 13 години
77, докато си мислим, че винаги ще сме в блатото, ще си останем там!Най-важното, за да има положителна промяна, е да има ВОЛЯ за положителна промяна, а не подобно пораженческо мислене... :)
88
2
 
0
 
! Отговори
anonimen преди 13 години
otdavana kadurnite xora sa na vun i praviat pari
87
2
 
0
 
! Отговори
до 73 и 74 преди 13 години
Явно спора е безмислен. Точно от Шарл де Гол до Лувъра цената през януари ми беше 53 а през февруари 57 евро. Явно вие ползвате други таксита. Не мисля обаче че 73 е прав да псува на майка СИ :-) За разлика от теб 74 дава доводи и е УМЕН :-)
86
1
 
22
 
! Отговори
Аркан преди 13 години
Като свалим това правителство, ще дойдат малко по - кадърни, защото по - некадърни трудно ще намерим, но важното е друго - следващото правителство ще знае, че сме свалили това, защото ни е управлявало лошо, то следователно бихме свалили и него, ако ни управлява лошо. Тогава ще възтържествува основния конституционен принцип, че държавата се управлява според волята на суверена. Тъй, че всякакви обяснения за липса на алтернатива и за безсрочната безизходност и обреченост са явни манипулации.
85
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
В МЮНХЕН ЕДНА ХАЙНЕКЕН СТРУВА 2.50 ЕВРО,А НАЛИВНАТА ГОЛЯМА ПО БАРОВЕТЕ Е 1.50 ЕВРО.ЕЙЙЙ МНОГО ГЕРБЕРСКИ МАЗНИ КРЕТЕНЧЕТА ИМА ТУКА КОИТО САМО ЛЪЖАТ ЕЙ
84
1
 
0
 
! Отговори
anonimen преди 13 години
kolarskite putista sani nasledstvo nikoi ne ne vinoven 4e za 100 godini ne sme si opravili invrastruktorata