Дизелът без акциз ощетява бюджета с 1 млрд. лв. годишно

При 3 000 бензиностанции ведомствените обекти са 30 000
Обновена: 23 яну 2015 16:25 | 23 яну 2015 16:19, Надежда Бочева
29
Дизелът без акциз ощетява бюджета с 1 млрд. лв. годишно
Снимка: БТА

Държавният бюджет губи около 1,1-1,2 млрд. лева годишно от укрити данъци при продажбата на горива. Това съобщават от Министерството на финансите (МФ) по повод дебата дали трябва да се монтират измервателни системи на ведомствените бензиностанции, както налагат последните промени в чл. 118 от Закона за данък върху добавената стойност, в сила от 1 януари 2015 г.

Тъй като земеделските производители остро възразяват срещу изискването да слагат нивомерни системи на резервоарите за гориво, сега МФ публикува анализ, който обосновава въвеждането им. Данни от анализа бяха представени преди дни и пред депутатите от парламентарната земеделска комисия, които тогава застанаха на страната на фермерите.

В анализа се пояснява, че промените в ЗДДС са част от цялостна стратегия за контрол от приходните агенции върху движението и доставките на течни горива от производител и вносител до краен потребител.

През 2012 година от Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция „Митници” правят анализи и оценка на риска за укриването на акцизи, ДДС, корпоративен данък и данъци върху доходите на физическите лица при доставките и продажбите на течни горива на територията на страната. Тогава като най-рискови са оценени доставките на дизелово гориво.

При общо средногодишно потребление на дизелово гориво от 3391 млрд. литра, декларираните средногодишни доставки са 2,163 млрд. литра. Според анализа средногодишно не се декларират 1,228 млрд. литра дизелово гориво, което като относителен дял представлява 36,2%.

Според експертите от МФ най-рискови са секторите „Селско стопанство” – 48,1% и „Транспорт” – 34,5%. Тези два сектора са и най-големите потребители на дизелово гориво в страната.

В резултат на изготвените анализи е разработена стратегия за предотвратяване на укриването на данъци при доставките на течните горива.

От министерството припомнят, че в началото на 2013 г. в чл. 118 от ЗДДС са приети промени, с които е въведен контрол върху доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител. Тогава е създадена и възможност за обмен на данни между информационните система на двете приходни агенции.

С промените са обхванати доставките и продажбите на течни горива, но е регламентирано изключение. Според него лицата, които зареждат превозни средства, машини, съоръжения и друга техника за собствени нужди, се отчитат по облекчен ред (не се използват нивомерни системи и електронни системи с фискална памет). Фирмите трябва да изпълняват обаче следните условия: да използват плащания по банков път; да не се извършват продажби на течни горива; а лицата, извършващи зареждането, да подават данни за полученото количество дизел в НАП.

Анализ за 2013 г. на Агенция „Митници“ и НАП показва обаче, че въпреки всичко продажбите на горива без платен акциз и ДДС намаляват само с 6-7%. Така за около 30% от потребените горива не са внесени дължимите данъци.

Авторите на анализа твърдят, че земеделието и транспортът продължават да са най-рисковите получатели на дизел. Твърди се, че най-рисковите обекти са именно ведомствените бензиностанции в различни предприятия: селскостопански дворове, транспортни, строителни и промишлени предприятия и др.

Финансовото министерство отчита липсата на правна уредба за тези обекти и недостатъчна информация за използваните там горива. Според експертите не може по безспорен начин да се установи дали от тези обекти се зареждат само собствени машини, или има и нелегална продажба на дизел без платени данъци.

Според доклада в страната има 3 105 бензиностанции за продажба на горива, но същевременно и 30 000 обекти за зареждане на горива - „ведомствени бензиностанции“. В значителна част от тези обекти резервоарите са с вместимост, по-голяма от резервоарите на бензиностанция, и се използват бракувани вагон-цистерни с вместимост 60 000 или 70 000 литра или бракувани автоцистерни от 5 000 до 20 000 литра. По данни на БДЖ само за периода 2011-2014 г. са продадени 255 вагон-цистерни. В същото време резервоарите на бензиностанциите обикновено са с вместимост от 10 000 до 50 000 литра.

Според авторите на анализа слагането на устройствата на тези обекти ще увеличи внесените в бюджета данъци и ще намали нелоялната конкуренция на пазара на течни горива.

По данни на браншови организации в резултат на нелоялната конкуренция на „ведомствените бензиностанции“ в малките населени места са закрити 700 малки бензиностанции и са освободени от работа 2 500 заети лица, се казва още в анализа.

От финансовото министерство обаче предлагат всички обекти със съдове за съхранение на горива под 1 000 литра да бъдат освободени от измервателни уреди и фискални устройства, като общото заредено количество гориво за календарна година не трябва да превишава 2 000 литра.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Още по темата: данъци
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ми,много елементарно.Другаря крупен арендатор/феодала на селото/ е изхарчил 100 единици горива за сезон.След като се сложат измервателните уреди ще изхарчи примерно 70 единици.Разликата от 30 единици са били далавера,изхарчена за почивка с любовница на екзотичен остров,за джип по еврофондове за 1 млн /имаше такъв случай/ и т.н.
23
0
 
6
 
! Отговори
Калигула преди 9 години
Тези земеделци само могат да реват като приклещени ярета,като ги гледам че най евините коли които карат са от 100000лв.трябва да си плащат акциза като всички нас а на да си карат личните коли с дизел без акциз!!!!!
22
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Този който е вкарал гориво по схемата посочена по долу от анонимен 17 и го продаде на някоя фирма имаща ведомствена бензиностанция, то тази фирма едва ли ще тръгне да го декларира в НАП. За това не ми стана ясно защо тръгнаха да проверяват фирми с ведомствени бензиностанции които са декларирали полученото гориво в НАП. Някой ако има идея моля да ми обясни.
21
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До CAЕ не отиват само за пътища (по точно най-малко), опашката за тия пари е дълга от София до Варна и крадците по пътя също.
20
0
 
6
 
! Отговори
CA преди 9 години
В тоя ред на мисли, щом само от невнесените налози за дизел загубите са 1 милиард на година, колко ли са приходите от дизела, бензина, газта и метана на които надлежно се събират тези налози ? Върти ми се в главата поне едно 10 милиарда. След като е известен факта че изграждането на 1 км пътна настилка струва около 1 милион, чудя се какво ли е ставало с тия 10 тина милиарда на година събирани от 25 години насам ? Ако се водим от тази аритметика означава че трябва да си караме колите по огледало
19
1
 
5
 
! Отговори
турчин преди 9 години
Ако се съмняват в земеделците може да ги проверят. Купили са 100 тона гориво, регистрирано в НАП. Прави се една ревизия и ще се види колко е използвано в производството, като се има предвид по норматив колко се полага и ще се установи има ли излъшък или недостиг. Някой иска да отклони вниманието на хората от некомпетентните действия на управляващите.
18
0
 
5
 
! Отговори
Кучешки живот у беге преди 9 години
Български земеделци са пътници!Добре че гърците,турците и македонците работят и продават зеленчуци и плодове на ***.Иначе ако разчитате на българските земеделци ке умрете от глад.
17
1
 
8
 
! Отговори
историк-анализатор преди 9 години
Другари няма да се тормозите , всеки ден искайте социални придобивки , но то става с пари . Това , че селяните наречени земеделци ще откраднат 1 милиард няма никакво значение . Защитавайте хората на селския труд те карат джипове за по 50 000 лв . , но това им се полага . И така както беше при овчаря Тодор Живков и сега е същото .
16
15
 
15
 
! Отговори
смешко преди 9 години
"Дизелът без акциз ощетява бюджета с 1 млрд. лв. годишно".........статията би трябвало да е озаглавена така : "Борисов и компания ги е яд,че не могат да гепят ОЩЕ 1 млрд. лева годишно".....
15
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До Земеделец На вносното гориво при производителя ли ще хванеш акциза бе, гений? Ако тарикат купи гориво за износ, обаче не го изнесе а го пласира на някоя бензиностанция - пак ли при производителя ще хванеш акциза? Това са двете "схеми" по които се върти контрабандата с нафта - вкарва се цистерна 25 тона, на документи се води или газ за осветеление, или временен внос (за реекспорт) и не плащаш акциз и се пласира точно по ведомствени бензиностанции. А хвани да не казвам какво при производител
14
5
 
11
 
! Отговори
7 преди 9 години
1 милиард повече за *** и за крадливите управници
13
0
 
4
 
! Отговори
vesko02 преди 9 години
Някои си мислят ,че акциза е присадка за да може джипката да бяга повече.
12
0
 
6
 
! Отговори
Пловдив преди 9 години
до 10аз закъсах на магистралата днес на обяд и с пътна помощ закарах колата на сервиз, казаха ми същото. Зареждах напоследък на ОМВ на Кукленско, че беше по евтина газта от другите и сега какво трябва да платя 300лв ремонт. Да им е.а м..... да гръмнат дано
11
1
 
11
 
! Отговори
До 9 преди 9 години
Кой ще има кураж да провери Лукяла;)Аз от тях не зареждам гориво вече втора година!
10
1
 
15
 
! Отговори
Реалист преди 9 години
Трудно ще срещнете добър,точен и коректен човек в страната на чалгата.Бай *** не признава никакви закони и за това е последна дупка на кавала.
9
0
 
12
 
! Отговори
Стоян преди 9 години
Вчера бях на ремонт запушени дюзи заради тъпата газ на ОМВ. Ремонта 270лв
8
2
 
25
 
! Отговори
Земеделец преди 9 години
И познайте от къде купувме без акцизно гориво. От братушките от Лукойл, които пък от 7г работят на загуба и не са внесли един лев данък печалба.Акциза се лови при производителя, а не се обикалят 3000 обекта и да гадаем, колко гориво има в цистерните им
7
2
 
2
 
! Отговори
койчо-изнасиления преди 9 години
ами с татко имаме две строшени Сканий ся кво ще правим
6
4
 
20
 
! Отговори
шофьор преди 9 години
Червените *** веднага *** на умряло , защото в техните навици е да се краде от държавата. Значи покрай тракторите всички земеделци си карат колите с наполовина по евтино гориво от честните хора . Как не се наядохте как не се накрадохте достойни наследници на мандраджиите .
5
10
 
3
 
! Отговори
борислав преди 9 години
Ами МФ да си купи устройствата и да си ги монтира.От реализираните приходи дано забогатеят .