Печеливши и губещи около "Дизелгейт"

Има много съмнителни детайли около скандала с VW
Обновена: 25 сеп 2015 12:15 | 25 сеп 2015 11:26,
25
Печеливши и губещи около "Дизелгейт"
Снимка: Ройтерс

Скандалът с компанията Volkswagen, който пресата вече нарече „Дизелгейт” (по аналогия с аферата „Уотъргейт”, която свали от власт президента на САЩ Ричард Никсън), набира скорост. Кой обаче печели и какви са причините за случващото се. Предлагаме ви анализа на изданието CarTimes, който повдига редица любопитни въпроси.

Скандалът дойде като гръм от ясно небе, след като Американската агенция за защита на околната среда (EPA) обвини концерна Volkswagen, че неговите автомобили с дизелови двигатели не отговарят на нормите в САЩ. Нещо повече – ръководството на концерна е знаело за проблема, но е държало нещата в тайна.

Според версията на EPA във Volkswagen са снабдили своите автомобили със софтуер, който отчита кога автомобилът е на пътя и кога е на изпитателен стенд в лаборатория за проверка. Във втория случай програмата променя работата на двигателя, като намалява неговата мощност и съответно той изхвърля много по-малко вредни емисии. Така и се получава разликата между реалните и лабораторните показатели, която достига 40 пъти.

Подобни обвинения означават, че Volkswagen умишлено е лъгал властите и гражданите на САЩ, а също така умишлено е вредил на околната среда. На всичко отгоре концернът на практика признава обвиненията, които вече са обект на съдебно разследване. Доказателство за признанието са думите на вече бившия шеф на концерна Мартин Винтеркорн, който каза, че не разбира как може Volkswagen да допусне подобна грешка.

За признание може да се брои и обявеното намерение на концерна да похарчи 6,5 млрд. евро за отстраняване на щетите. Тези пари обаче няма да стигнат, най-малкото защото глобата в САЩ може да достигне 18 млрд. долара. Освен това компанията ще трябва да изтегли и ремонтира за своя сметка продадените автомобили, които са около 500 000.

Възможно е дори и след ремонта тези автомобили да не отговарят на американските стандарти. Тогава ще се наложи концернът да ги изкупи обратно от собствениците им и съответно да ги унищожи. А това означава загуби от още милиарди долари. Към тях трябва да прибавим и сумите, които ще бъдат изплатени като граждански искове и компенсации. Все пак говорим за Америка, където всеки съди някого за нещо. При това често успешно и за много пари.

Проблемът става още по-сериозен, защото в цял свят са продадени над 11 млн. автомобила с проблемния двигател. Разследвания срещу VW вече вървят във Франция и Южна Корея, като нещата намирисват на международен скандал. Още повече, че според немските медии правителството на Германия е знаело за случващото се от доста време, но е прикривало производителя.

Нещата се усложняват и от факта, че още един двигател на VW – 3,0-литровият дизелов V6, който се поставя и на модели на Porsche и Audi, също е разследван от властите в САЩ. Ако се окаже, че и той е манипулиран сумата от 18 млрд. долара ще нарасне значително. Което на свой ред може да изправи VW Group пред опасност от банкрут.

Разбира се, заводите няма как да бъдат затворени, но акционерите ще загубят своята компания. Единственото спасение в случая може да дойде само с държавна помощ, което обаче крие немалко рискове. И което в по-далечно бъдеще може да струва канцлерското място на Ангела Меркел. Особено, ако се потвърди, че тя е знаела за проблема още преди той да стане обществено достояние.

Всичко това намирисва на коварен заговор. На първо място трябва да отбележим, че именно VW е пионер в създаването и внедряването на дизелови двигатели. Самият Рудолф Дизел някога е работил за компанията MAN, която сега е част от концерна. Така че, ако германците не могат да правят качествени дизелови мотори, то кой ли може?

Случайно или не, скандалът съвпадна с излизането на резултатите от първото полугодие, което показва, че VW Group вече е най-големият производител на планетата по брой на продадени коли. А в САЩ марката VW е лидер по продажба на дизелови модели. Именно те й носят предимство пред Ford, Chrysler и най-вече General Motors.

Няма как американските концерни да не бъдат сред заподозрените. Преди няколко години се случи същото с Toyota. Японците бяха обвинени, че педалът на газта на техните автомобили се закачва в постелката на водача и това води до неправомерно ускорение. Скандалът съвпадна с момента, в който Toyota задмина General Motors и стана най-големият производител на планетата.

Изобщо Америка е страна на лобистите. Дизеловите модели на VW имат и друг противник – нефтопреработвателните компании. Двигателите с дизелово гориво харчат по-малко в сравнение с традиционните американски „чудовища”, задвижвани на бензин. И съответно разпространените на тези просторни, мощни и същевременно икономични коли оказва влияние върху продажбата на бензин.

Има и друго – скандалът струваше главата на Мартин Винтеркорн, който има един много мощен враг в самия концерн. Това е бившият шеф на VW Group – Фердинанд Пиех, който е сред най-големите акционери и доскоро бе начело на Надзорния съвет. Той влезе в открит конфликт с Винтеркорн и изненадващо за мнозина, загуби. И бе принуден да се оттегли, но същевременно запази акциите си, както и огромното си влияние в компанията.

Реално погледнато, едва ли именно Пиех е в основата на скандала. Та именно той бе човекът, който превърна Volkswagen от малък производител в световна империя. Той направи от Audi съперник на BMW и Mercedes-Benz и възроди Bentley и Bugatti, така че едва ли би разрушил всичко само за да уреди личните си сметки. Но пък едва ли някой се съмнява, че Пиех ще се поколебае да бутне и без това падащия Винтеркорн, още повече че почти сигурно ръководният пост ще бъде зает от неговото протеже – шефа на Porsche Матиас Мюлер.

Едно е ясно – скандалът няма да утихне скоро. Твърде възможно е в него да бъдат въвлечени и други производители, чиито дизелови двигатели досега не са проверявани (първите опити за това вече са факт). Още повече, че мнозина експерти са на мнение, че американските изисквания за екология на дизеловите мотори са толкова сурови, че няма как да бъдат изпълнени. И затова единственият начин е да бъдат излъгани. А това ще въвлече и останалите автомобилни концерни в играта.

Във всички случаи шоуто ще продължи, така че запасете се с търпение. Тепърва ще става интересно!

Още за скандала във Volkswagen четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До до 16 А ти да не искаш да кажеш че са проверявали 500 000 коли :) Недей, че ще падна от стола...
16
1
 
6
 
! Отговори
до 16 преди 8 години
"Малко е "мътно" как софтуера познава дали в ауспуха на колата има сонда или няма."Не познава - затова са ги хванали.Познава само като е на стенд: въртят се само движещите колела, няма завои (датчиците на АБСа), няма друсане/ускорения (датчиците на аърбега), навигацията не засича движение...И кой може да е "сменил" софтуера на ВСИЧКИТЕ 500000 коли от даден тип, ако не самият производител?
15
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 17 Дизела си е дизел има си стандарти за сярно съдържание, но в случая става за емисии от СО-2, не на серни окиси. СО-2 се мери за изминати 100 км, общо взето го смятат като отчетат точно изразходеното гориво при теста за разход, знае се колко въглерод има в 1 кг нафта, от там се определя и колко СО-2 е "изпърдян".
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Край2.0 TDI заводски излиза до 180 к.с . BMW вадят 177, Ford също имат 180 коня от 2.0 TDCi, a те ползват готови двигатели от Пежо-Ситроен.
13
1
 
12
 
! Отговори
Спартак преди 8 години
1.Фолксваген да се обърне към САЩ с покана да намерят по-екологичен двигател със същите параметри. Естествено такъв няма да бъде намерен, следователно всички обвинения отпадат- не може да искаш да имаш нещо по-добро от най-доброто произведено в света. Практика от американски съд.2.Мащабна проверка на Макдоналдс и ако се окаже че някой продукт съдържа и една калория повече от обявеното или консерванти над допустимите норми в ЕС- контраудар с реципрочна сила по цялата верига в ЕС и света.
12
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Защо ми се струва, че проблема не е в двигателя, а в американския дизел!Двигателя не произвежда вредни емисии, а самото гориво!Котлето на село кога замърсява повече, когато е на дърва или когато е на въглища?И кой замърсява повече Пасат с 5л дизел или Форд Ф150 с 25л бензин
11
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 12 И да са го писали софт-а у нас - какъв е пробелма? VW са дали задание - какво точно искат да први софтуера, програмистите са го написали.+ Малко е "мътно" как софтуера познава дали в ауспуха на колата има сонда или няма. Изниква и проблема как ще се докаже че софтуера на проблемните коли е фабричния, а не е сменян. Преди години VW така се "справяше" с" с пукнатите глави на 2.0 TDI - казваха че повредата е в следствие на "чип тунинг"... и *** се оправяй.
10
0
 
9
 
! Отговори
Бау-зее преди 8 години
Интересно ми е кой напоследък е купувал къси опции за продажба на акции на Фолксваген, и в какви обеми. Щото, от тая работа с падането на цените им някой е можело да направи добра пачка. И сега да трие ръчички.
9
0
 
9
 
! Отговори
Знаещ преди 8 години
Пиех е източникът на информация, защото сам той е направил измамата. Всичко във Фолксваген се прави по заповед отгоре и Пиех със сигурност е знаел. Проблемът е, че ефектът от предателството му ще бъде далеч по-силен отколкото той може би си е представял. Който сее ветрове, жъне бури.
8
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Просто на г-н Винтеркорн му е писнало да бачка , решил да се пенсионира без да нарушава договора си с VW. Така VW го отстраняват ,нарушавайки договора и са длъжни да му платят 29 милиона евро компенсация.....Нищо лично, бизнес....
7
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Накрая ще се окаже, че софтуера са го писали у нас
6
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Производството на автомобили вече не носи такива печалби каквито носеше. Епъл удариха в земята всички автомобилопроизводители и по оборот и по печалба.
5
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До до шопИ колко милиарда рубли ще струва един двигател за вътрешния пазар през 2016г.
4
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Отваря се голям пазар за Москветата, руснаците да отварят фабриката отново и да трупат пачки, и без друго вече от нефта няма муфта.
3
4
 
13
 
! Отговори
до шоп преди 8 години
Руското дружество на американския производител на автомобили Ford, Ford Sollers, откри завод за двигатели за 275 млн. долара в четвъртък, който ще помогне произведството на автомобили в страната да е по-малко зависимо от вносни компоненти и колебания на валутните курсове, съобщава Ройтерс.>>>Както виждаш, основната част ще е за Русия, където се сглобяват по 500 хиляди форда годишно. Какви мита, какви пет лева. Всичко е за вътрешния пазар.
2
4
 
20
 
! Отговори
шопе, преди 8 години
В Русия започва производството на всички модели двигатели на Форд за Европа. Както знаем, природата на търпи вакуум. Като няма фолксвагени, ще има фордове.
1
0
 
16
 
! Отговори
bonischo преди 8 години
Г-н Голямата клечка, дето си дава оставката, също ще набута фирмата. Обезщетението му е десетки милиони. За добре свършената работа!