Със скок на данъци не става: Нови коли се карат там, където има пари

Промените в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите
Обновена: 30 яну 2024 11:14 | 30 яну 2024 11:14, Анисия Иванова
211

Обмислят с близо 80% да вдигнат данъка за старите автомобили. Информацията е на база проект за изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа.

"Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", коментира председателят на "Прес-авто клуб" Борислав Цаков в студиото на "България сутрин".

Още по темата

По думите му, за да си купуваме по-нови и чисти автомобили, няма да стане с натиск, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина.

"В момента старият му е по-изгоден", допълни Цаков.

Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.

"Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили - ГТП. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли. Големият проблем са неизправните автомобили. Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев в ефира на Bulgaria ON AIR.

Проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил, подчерта Цаков.

"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".

Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи 5-10-годишни коли. Гостът обясни как може да стане това: "Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".

Експертът не вижда ефект от въвеждането на "Зелената зона" в центъра на София. "Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", даде пример Рашев.

Събеседникът му отбеляза, че българинът живее все по-добре, въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева.

"Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи Цаков. Той допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова много.

"Автомобили има. Само в Румъния, ако върнете стар автомобил и вземете нов - електрически или екологичен, държавата ви дава малко над 11 500 евро, даде пример Цаков.

Малък проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища, завърши Рашев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още по темата: данъкколиBulgaria ON AIR
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
204
0
 
0
 
! Отговори
Европат преди 2 месеца
Пенсионерите дето се тътрят със скъсаните си стари обувки и замърсяват тротоарите и за тях данък искам.
203
1
 
1
 
! Отговори
Hyu Tze преди 2 месеца
Това е положението в Бългериъ. В нормалните държави те стимулират да купиш нов автомобил, а тук те наказват ако имаш стар. И другата аномалия, която ни вкараха тъпите ни законоприемащи ***- в цяла Европа стандартите за коли са Евро 1 2 3...и т.н. а само при нас еко категория!!!?!?
202
1
 
1
 
! Отговори
Ех Вълчо, преди 2 месеца
До 198. Вълчо Мама ви шашава. Да се премахнат старите коли е добре една камара бараки стоят по паркинзите и изобщо не мърдат. Ама да се купуват електрички е глупост всички го разбраха. БМВ, Дженерал моторс заедно с Хонда започват налагането *** водородните коли. Те са истината и на там ще се движат нещата. . . . Това, че нямаш понятие от физика не те класифицира като съветник по мобилност! Сигурен съм, че не можеш да обясниш какво е кпд или к.п.д! А за процеса как се стига до водород не можем
201
2
 
9
 
! Отговори
Алооо преди 2 месеца
Не лъжете бе, годишният данък в Испания е около 100-200, в зависимост от типа и мощността на колата, а застраховките малко по-високи ! Относно опитите за НАСИЛСТВЕНА ДИСКРИМИНАЦИЯ спрямо собствениците на стари автомобили, това е ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОННО, БЕЗПРИНЦИПНО И НЕСПРАВЕДЛИВО отношение спрямо тях, така че призовавам цялото общество да изпозва правото си на легитимен граждански протест срещу своеволията и наглото превишаване на правомощията от страна на управляващите !
200
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ще карате велосипеди.точка!
199
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Още ли не вярвате? You will own nothing and you will be happy?
198
0
 
2
 
! Отговори
Ханко Брат преди 2 месеца
Повече от половин Румъния карат таралясници с регистрация ТХ!)))
197
2
 
3
 
! Отговори
Знаете ли че: преди 2 месеца
Има решение, в срок от 10-15 г. коли да имат само богатите, както преди е било с каретите."Краят на цивилизацията настъпва в момента в който селяните се моторизират" Уинстън Чърчил: )
196
2
 
6
 
! Отговори
Вълчо преди 2 месеца
Мама ви шашава. Да се премахнат старите коли е добре една камара бараки стоят по паркинзите и изобщо не мърдат. Ама да се купуват електрички е глупост всички го разбраха. БМВ, Дженерал моторс заедно с Хонда започват налагането *** водородните коли. Те са истината и на там ще се движат нещата
195
0
 
8
 
! Отговори
Статистик преди 2 месеца
Тези дето бълват кълбета дим да спрат.Ако ще и на 20 години да е, ако е технически изправна е ОК.
194
0
 
22
 
! Отговори
Хахаха преди 2 месеца
5-10 годишни били нови, особенно ако да били такси или служебна? Има два вида автомобили - поддържани и неподдържани. Другото са празни приказки на "експерти", с които се напълни напоследък.
193
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
като няма хляб, да ядем пасти а? Последния дето го каза това, свърши добре :)
192
0
 
21
 
! Отговори
българина преди 2 месеца
вие си ги избрахте ..... ще правят каквото си искат, както се планира скоро всяко жилище и кола ше е на борсата за търговия с емисии, скоро и живота и душата ще е на борсата, и всеки ще разбере, че не струва нищо за Бляк Рок, Сорос и уолстриит
191
31
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Който пуши цигари да не ми разправя че нямал пари за нова кола. Въпрос на избор. Решил е да пуши. Ако оставим пушачите всъщност почти всички имат пари за нови коли, друг е въпроса че не им се дават. Иначе хленчат насам натам колко бедни били, после снимчици от Рим, Венеция, Виена, по Коледа в басейните във Велинград, лятото Турция, Гърция. Живи да ги оплачеш, пари нямали....
190
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А кога ще се реши проблема с кражбите на катализатори, най-вече на дизеловите коли? Крадат ги, хората не ги свалят сами.
189
0
 
36
 
! Отговори
Радослав преди 2 месеца
Тя държавата не може да подмени автопарка си в лицето на пожарни, линейки, полицейски астри, автобуси, тролейбуси и влакове, но видиш ли очаква гражданите да могат да се справят сами? Когато целият подвижен състав на държавата стане на по малко от 15 годишна възраст, едва тогава има право да изисква същото и от гражданите!
188
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Спомнете си как един министър обещаваше, че няма да се вдигат данъците. Сега какво става?
187
7
 
9
 
! Отговори
СМЕХ... преди 2 месеца
Абсолютни комунистически тапизми....НО КОМЕНТ!
186
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Защо просто не затегнат контрола, има иа нови коли със свалени ДПФ-и и каквото се сетите пушат черно и отзад не се диша, трябва такива да се проверят и спират от движение след което и да се провери пункта за ГТП от където са минали и ако се докаже нередност да се проверят и останалите автомобили минали през него по втория начин.
185
0
 
27
 
! Отговори
Реалист преди 2 месеца
Още имало някакви говорещи за забрана на вноса на стари коли!!! Това го опитаха няколко държави и резултатът беше още по-голямо остаряване на автопарка. Нещата не стават със забрани, а с нормални доходи.