Пърпоретка за пари! Източногерманските Трабант, Вартбург... хит!

Носталгия обхвана автомобилния пазар в Германия
11 май 2018 20:15, Златко Желев
35
Пърпоретка за пари! Източногерманските Трабант, Вартбург... хит!
Снимка: flickr

Няколко десетилетия след падането на Берлинската стена любителите на автомобили не гледат вече на колите от Източна Германия с пренебрежение.

Някога шофьорите от бившата комунистическа страна имаха огромно желание да сменят старите си автомобили с по-модерни западногермански и други европейски возила. Много източноевропейски коли бяха предадени за скрап или оставени да изгният.

Боботещият Трабант (Trabant) обаче, който оттогава се превърна в един от най-трайните символи на бившата Източна Германия, вече не е евтин, тъй като вълна от носталгия по автомобилите от комунистическата ера заля Германия.

Същото се отнася и за класическия Вартбург (Wartburg), който също поскъпна, както и Мелкус (Melkus) - копието на Ferrari и единствената спортна кола, произвеждана в Източна Германия.

Марко Холстер оплаква деня, в който е позволил да му се изплъзне първокласен екземпляр на автомобилната носталгия от Германската демократична република. 46-годишният жител на Шверин тъкмо бил започнал обучението си като автомобилен механик, когато се случило обединението. Предложили му един от масленозелените, открити трабанти, използвани от армията за патрулиране по опасната за живота границата, разделяща двете Германии. Продавачът искал само 50 германски марки или около 30 долара сегашни пари.

Холтер и колегите му отказали да купуват и все още съжаляват за пропусната възможност. Този модел трабанти сега струва най-малко 4000 долара, без значение в какво състояние е, а добре ремонтираните трабанти се продават за над 10 000 долара.

Дори скромните лекотоварни автомобили като вана Баркас Бе 1000 (Barkas B 1000) и микробусите имат много почитатели, а интересът към още по-редките модели и прототипи е голям.

Клубове на феновете на Трабант се появиха из цяла Германия, макар че най-много почитатели на марката има в източните провинции, където трабанти в добра форма все още се използват всекидневно.

Все пак около 2,8 милиона бройки от тази марка са произведени преди 1990 година и някога този автомобил бе най-популярният по пътищата на бивша Източна Германия.

Международната среща на феновете на трабант в източния германски град Анклам през май е най-голямото по рода си и ще се проведе за 24-ти път.

Собствениците на Вартбург се насочват към град Айзенах от 3 до 6-ти август, където се провежда голямо събиране на автомобилни фенове недалеч от някогашния завод на Wartburg в града. Мотото на събитието е "30 години Вартбург 1.3" - в чест на последния модел, слязъл от поточната линия. Произвеждан е само три години от 1988 до 1991 година.

Същевременно в град Пютниц през юли се провежда международна среща на източния блок, на която феновете могат да намерят части за всичко от трактори до мотоциклети.

Тридневният панаир на Трабанта през август в Цвикау е друго задължително събитие за ентусиастите, особено като се има предвид, че автомобилът е бил сглобяван тук от Заксенринг (VEB Sachsenring).

Експертите казват, че покупката на коли от източния блок става все по-трудна напоследък, тъй като собствениците им са наясно с това, че автомобилите са редки и цената им се качва.

Холтер отбелязва, че хубави екземпляри на коли от бившата Източна Германия често се появяват за продажба на срещите на феновете, където цените са сравнително по-умерени.

Събитията са също така добра платформа за продажби. "Ако предложите за продажба колата си на някоя от тези срещи, най-вероятно ще я продадете до края на деня," казва механикът от Шверин.

Цените се качват бързо и един реновиран Трабант 601 е малко вероятно да бъде продаден за под 5000 долара, каза Холтер, който кара един от някога най-често срещаните трабанти. Първите коли Трабант 601 се появяват през 1963 година.

Десетилетия наред Трабантчетата са сред не особено любимите коли, но около 2010 година цените започват да се качват, казва Мариус Бруне от организация Classic Data, която следи цените. "Изведнъж Трабантът стана култов автомобил", отбелязва той, цитиран от БТА.

Въпреки възрастта на колите все още има много резервни части за автомобилите от източния блок. Някогашните търговци бяха свикнали да се запасяват с резервни части в страна, където за всичко имаше недостиг и почти нищо не се хвърляше. В някои случаи производството на части даже се поднови.

Една от най-скъпите коли от някогашната Източна Германия е Купе Ер Ес 1000 (Coupe RS 1000) на Мелкус (произвеждана от 1969 до 1972 година), която е със 70 конски сили. За този рядък автомобил обаче не очаквайте да платите под 80 000 долара.

Цените на "закръгления" Вартбург (Wartburg 312/1) също скочиха през последните години и сега моделът може да се купи за около 13 000 долара.


35
Още от Коли
Монтьори от сервизите: Тези коли са пълна загуба на пари и време!
Напиши коментар Коментари
33
2
 
5
 
! Отговори
Пенсионер преди 2 седмици
И аз имах Трабант. 26 к.с. и минимум 6/100 разход.На излизане от Браца към Козлодуй по големия баир , колите зад мен светкаха фаровете от дим. Абе возеше , ама кеф не правеше.Последната ми кола е 70 к.с. с 4.5 /100 разход. Е, времената се менят и техниката върви напред.Между другото имаше клип как се зглобява Трабант.Вратите се напасваха с дървен клин и чук.Да се скъсаш от смях.Ама и това време отмина.
32
6
 
6
 
! Отговори
Bam bam преди 2 седмици
Навремето можех да купя без ред само пърдящият Ханс. Добре че дядо ми остави една вноска , та се уредих с нещо по човешко. Та тогава, като бях на зор не си поддадох , сега няма шанс. Толкова пари за пълен *** си е пълна изгъзица. Ама какво да кажа, там има хора, дето дават луди пари да ги бият с камшик, явно такива купуват старите пърдалници.
31
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 26
Ще те допълня. Ауто Унион /после "Ауди" /с двутактов двигател/, ФИАТ-500, ДКВ, а за японските триколки - да не говорим! Времената се менят и само мно-ого тупите сравняват днешни модели с едновремешни и си вадят изводи от това! Важи за всички изделия от онези времена, за стандарта на живота. Носталгията не е само по "Трабантите". У нас носталгията е и по доматите, рибата, колбасите, сирената, локума и по... Народната милиция!
30
0
 
15
 
! Отговори
Стар шофьор преди 2 седмици
Купих си Вартбург през 1986 1 месец след като си направих вноската за кола, т.е. при първата доставка. Карах го 16 години Вартбурга, страшно здрава кола, никакви проблеми с нищо. А как минаваше през дупките по нашите пътища, просто не е истина. Единственото неудобство беше, че трябваше да сипвам масло в резервоара и доста пушеш докато е студен двигателя. Изключително маневрена, паркирах без проблем на места, на които после с Голф 2 не се наемах да паркирам. Разхода ми беше под 7 литра на 100 км.
29
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Носталгия. .......... къде я видяхте?
По молбите за купуване ли?
28
9
 
1
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 2 седмици
До Анонимен26

не забравяй че трабант 600 е от линията за народни автомобили на НСДАП. само че за западногерманците остава фолксваген, а ето в какво се превръща перспективна разработка, при досега си с СИВ.
27
12
 
11
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 2 седмици
половината източно германски таралясници в мототехника им беха толкова калпаво сглобени двигателите, че единствено продажбата "без ред" спасяваше положението. а тоя доле дето бърка кореком с мототехника, и си купува волги без ред, може да ми надуе една гайда, набърже.
26
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
По същото време се произвежда британският трабант - мини, ситроени "Грозното пате", беемвета с една врата и куп западни боклуци. Британците произвеждат кола триколка, с 1 предно колело, която се обръща на завоите. Боклуците са били на Изток, и на Запад.
25
5
 
6
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 2 седмици
До Анонимен24

човеко е прав, кой се е бил с трабант или варенбук знае че носещата конструкция се гъне навътре, като некв извратен вариант на "желязната девица" на инквизицията. в общи линии от "победа" през ваз, вартбург и трабант та до спутник и алеко, експертите дават 80% летален изход при катастрофа с 60 или повече. за ретраж става, но да приказваш фатмашки партенки като другарете по доле дето правели реглав и незнам кво си е прекалено. така де, хората изкарват за пицата, но пак, глупости са
24
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимно 23

НИКОЙ не се интересува от драмите ти бе
23
15
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
На жена ми родителите са загинали във вартбург - абсолютна гробница както всички возила на соца.
22
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Карах трабант няколко пъти през живота си. Някой да даде за тази кола толкова пари е просто извратено...
21
9
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Вартбургът може всякакви недостатъци да имаше, но беше несравнимо по-добре от Лада/Жигула или Москвич. Изключително здраво тенеке, проста кола, няма ръждясване. Жигулата, ако че по лиценз на Фиат, направията и беше отвратителна, същото се отнася и за Сговнича. Центровката беше наистина едно от неприятните неща, но иначе....Проблемът стана след обединението на Германия, когато частите станаха хем дефицитни, хем скъпи като за Мерцедес.
20
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 19 Грешиш карам го ежедневно , както за лов, така и като земеделска кола. Над 160 000 км. съм изминал почти без ремонти. Центровка на чукчетата си я правя аз с индикаторен часовник 1-2 пъти в годината т. на около 1500 - 2500 км. както и другите ремонтни дейности.
19
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен

Карам 36 години " Вартбург" 353 произведен 1982 год.
---------------

И ти си от тия, дето го карат два пъти в годината с 50 км/ч...
Вартбурга си беше морално остаряла кола, някакво допотопно динозавърче, пуши, кашля...от ауспуха му капе масло.
Разправяйте ги тия глупости на несведущите, които не знаят какво е да правиш центровка на кола с три чукчета.
Иначе за тогавашната мизерия беше ок.
18
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Е, хайде сега...
И у нас имахме Вартбург де лукс 353, но си беше капризна кола.
17
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Карам 36 години " Вартбург" 353 произведен 1982 год. Проста за подръжка кола, незвисимо окачване на четерите колела, перфектна возия и огромен багажник. Сам си го подържам. Въпреки годините си оригинална боя , няма ръждица и не ме е оставял на пътя.
16
3
 
2
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 2 седмици
имайки предвид, че всъщност говориме за разработки от втората световна на DKV, както би казал алтънчо, гьотере даянджии са тиа трабане.
15
3
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Евтини коли - евтина подръжка, наливаш 5 кила бензин и си цар. Сега наливаш 50 кила гориво и ако ти се прецака елекjрониката става сложно, миналото се живеешше просто. Парите не са всичко, когато хората нямат вътрешен мир Да ви таковам на напредъка храните няма да ви описвам какво продават в магазина секакви фекалии. Технологии напредък, а качството на живот все по-лошо всичко е една голяма лъжа нодеща към глобално затопляне и унишожение на планетата и човечеството в името на парите.
14
3
 
21
 
! Отговори
Абе, преди 2 седмици
Не е далеч времето,когато ще има носталгия не само по соц.автомобилите....