Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това

Автоматикът е все повече на мода. Къде обаче отстъпва?
13 сеп 2018 18:31, Красимир Ангелов
150
Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това
Снимка: Reuters

Автоматичните скоростни кутии стават все по-популярни сред автомобилите, като в някои държави те отдавна са изпреварили механичните трансмисии. И все пак, въпреки модата, има много случаи, в които механиката е за предпочитане.

Експерти посочха 14 причини за това да се избере вариант с ръчна смяна на предавките, а AutoMedia.bg ги събра за вас. Ето ги!

1. Цена

Автомобилът с механични скорости е по-евтин, като разликата с автомата все пак зависи от класа на машината. Факт е, че някои модели – най-вече при скъпи и луксозни коли, вече не се предлагат с ръчни скорости. Но пък при масовите модели разликата между двата типа трансмисии може да бъде доста сериозна.

2. Динамика

В повечето случи автомобилът с механична скоростна кутия ускорява по-бързо от автоматика. Тук трябва да се поясни обаче, че това се отново най-вече за моделите от по-ниските класове, на които се поставят по-евтини и съответно по-несъвършенни като конструкция автоматици.

3. Разход на гориво

Разходът на гориво при версиите с механични скорости, по правило, е по-нисък от този на същия автомобил с автоматик. И тук обаче става дума за масовите и по-евтини модели, а не за тези с високотехнологични автоматични скоростни кутии.

4. Няма излишна смяна на предавките

При механичните скорости шофьорът сам решава кога да смени предавката. Тоест, която скорост е избрал сам, на нея ще се движи. При автомата това е изключено, като в зависимост от настройките и избрания режим той може да сменя скоростите, веднага след като шофьорът натисне педала на газта или си махне крака от него.

5. Предсказуемо поведение

Поведението на автовобила при задминаване с механична скоростна кутия е напълно предсказуемо. Шофьорът по-рано включва нужната предавка и съответно знае какво да очаква, като е сигурен, че тягата няма да изчезне по време на маневрата. При автомата това не е така, тъй като той зависи от степента на натискане на газта. Така може да се стигне до смяна на скоростите в най-неподходящия момент.

6. Измъкване от кал или сняг

Измъкването от снежен или кален "капан" при автомобил с механични скорости е по-лесно, отколкото това с автоматика. Водачът може сам да сменя предавките, докато автомобилът се люлее или буксува. Автоматът не позволява бърза смяна на предавките от предна към задна, а освен това може и да прегрее при подобни условия.

7. Теглене на ремарке или друг автомобил

Тегленето на ремарке или взимането на буксир на друг автомобил при машината с механични скорости е далеч по-безопасно с оглед съхраняване на трансмисия. Достатъчно е да се внимава със съединителя при тръгване и превключване, а механиката върши всичко останало. При автоматика натоварването е по-сериозно.

8. Теглене към сервиза

Повреден автомобил с механични скорости може да бъде теглен без ограничения във времето и скоростта. При колите с автоматик обаче действат жестоки ограничения. В повечето случаи действа правилото 50:50 – скорост до 50 км/ч и разстояние от максимум 50 км. А много от производителите не позволяват дори и толкова.

9. Запалване с бутане

Когато акумулаторът падне или се счупи стартера, обикновено се стига до опит за запалване на мотора с бутане. При колите с механични скорости проблем няма, но при автоматиците това е невъзможно. Тоест, трябва да се извика пътна помощ и автомобилът да се закара в сервиз.

10. Ресурс на трансмисията

Ресурсът на механичната скоростна кутия често превъзхожда този на останалите основни компоненти от автомобила. При автоматиците той обикновено е 200 000 – 250 000 км. Някои кутии се нуждаят от ремонт още при пробег от 100 000 км.

11. Загряване през зимата

Дори при студено време механичната скоростна кутия не се нуждае от загряване, за да работи нормално. При някои от автоматиците (най-вече при тези от нисък клас) движението с незагряло масло е крайно нежелателно.

12. Обслужване

Обслужването на механичните скоростни кутии е по-просто и съответно по-евтино. Маслото в механиката е не повече от 4 литра, като се сменя на големи интервали, често превишаващи 100 000 км. При автоматика маслото е 6-8 литра, а освен това се сменя и по-често.

13. Ремонт

Ако механичната скоростна кутия се счупи, то нейният ремонт ще е по-евтин от този на автоматика. Дори смяна на цялата кутия ще струва по-малко на собственика на автомобила в сравнение с поставяне на автоматична трансмисия.

14. Удоволствие от шофирането

Този известен рекламен лозунг описва пълния контрол върху движеието на автомобила с механични скорости. Особено, ако се движиш по път с много завои, но в случая това до голяма степен зависи и от опита на шофьора. За тези, които нямат такъв, автоматът е по-подходящ.,

Още подобни съвети четете в AutoMedia.bg


150
Още от Коли
Окончателно: ТОЛ системата тръгва от август 2019-а
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
142
0
 
1
 
! Отговори
Цецо преди 1 ден
Шофирам от 81-ва година, от няколко години съм с автоматик, няма повече да се върна на кола със скорости...
141
3
 
1
 
! Отговори
BG преди 3 дни
Гледам че на новите баровски колички и ръчната я направили като копче та да не се натоварват ...... :))))
Пък и без ключово стартиране има че пръсчетата много се товарят като въртим стартера :)))
140
0
 
3
 
! Отговори
наблюдаващотдалеч преди 3 дни
До 11

Къде видя плюене? Автора само сравнява. Но личи че е на 70% запознат с автом. Явно не знае че от доста време и с авт к можеш да избираш и сменяш предавки ръчно.
139
4
 
6
 
! Отговори
Българин преди 3 дни
Кой *** написа тази глупост,или няма понятие от ръчни и автоматични скорости или никога не се е качвал на такава кола,аман от простаци и невежи ,е за това и държавата е на това дередже,защото сме големи експерти във всичко ,а даже не можем и едно колело да произведем
138
2
 
3
 
! Отговори
Ххх преди 3 дни
Най-тъпите причини които могат да се използват, може би само една-две реални
137
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Интересни коментари пуска класическия Бай Ганьо. Не е карал кола с автоматични скорости, но е много наясно с предимствата и недостатъците
136
0
 
0
 
! Отговори
Кифладжията преди 4 дни
До Лексис
Става за модерно СУВ-че, предницата ми е някак грозна, много е нисък и с 21 цола. Пфф... Най- много да ми изринеш паркинга през зимата и до там. По 8мака нямам забележки. Предпочитам 1ва и 2ра генерация- ЛК 80 и 100. Класика в жанра! ;)
135
1
 
12
 
! Отговори
11 преди 4 дни
Толкова много плюене за какво? Всеки сам со решава за него кое е по-удобно и това е. Няма място за спорове и сърдене. В неговата кола всеки сам си е шеф и сам си го *** от единия крачол в другия :) На мен грам не ми дреме твоята кола каква е. Мен ме интересува моята как е и да е в движение. Живи и здрави и по-малко глупости на пътя.
134
2
 
6
 
! Отговори
Мани Бегай преди 4 дни
До 133.
Не всички искат спокойствие при шофиране, не обичам колата да ми определя кое е "най-добре", аз карам ли или се возя. Това са различни неща.
133
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
До 115.
Сигурен съм че караш с двоен амбриаж жигулка , че да пазиш синхронизаторите. В 21 век хората искат спокойствие при шофиране. Упсс ама тя жигулата е от миналия век и ти не си в час. Хахах
132
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Карам си автоматика и не ми ука. Никгоа не съм карал нищо друго. А ако се разваля някога, то е след поне 5 години. А аз коли над 3 годишна възраст ги сменяма.
131
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Оригинална дата на статията: 18 Май, 2001-а година.

До 130 - Знаеш ли ... Животът е в малките неща. Сигурно ще ревеш, когато всичко мине на автопилот и вече не им трябват тираджии, ама поне хубавото, за теб, е че ще можеш, да се подиграваш по форумите :)
130
8
 
11
 
! Отговори
BG преди 4 дни
До 126 - или аз имам грешна представа за "натоварване" или наистина има прекалено много разглезени хора.
Някакъв реве че го заболяло крачето докато натискал съединителя!!! Ох, на мама, за тебе пък смяната на скорости било "натоварване", смяната на скорости !
А като въртите волана не ви ли омаляват ръчиките ?! Като давате мигачи, пръсчетата болят ли ви много !
Нека автомобилните компании направят коли дето само лежиш и гледаш тавана, та въобще да се не натоварвате !
129
2
 
11
 
! Отговори
Cc преди 4 дни
Айде карай цял ден градски автобус с ръчни скорости.... Била за пишман шофьори.... Ейй българина му дай да плюе само, ама иначе... Добре че не си правим децата с ръце че кой знае на какво ще приличаме😁😁
128
3
 
5
 
! Отговори
Гсхр-а преди 4 дни
Ще ме хванете за гайдите ако някой успее да смени по бързо от роботизирания автомстик сдвоен съединител визирам ПРИМЕРНО golf 5 gti 2.0 turbo s (DSG) СКОРОСТНА КУТИЯ ДЕМЕК DIRECT SHIFT GEAR А ходи смени ти по бързо от ръчката пък и ако колата е малко над средния клас и има пауър не се притеснявай като изпреварваш дали ще смени кик даун и излиташ
127
3
 
9
 
! Отговори
Мдам преди 4 дни
До ЕВРИКА
Цените на ремонта на ръчка и автомат се изравниха. Все са около 2000лв. Електромеханичата кутия е най зле. Хем си с електроника, хем имаш съединител и демферен маховик. Немците измислиха перфектната кутия за прибиране на допълнително парички от хората.
126
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
До BG , стига да имам възможност бих си купил. Особено в задръстване е натоварващо. Шофирал съм по 12 часа със спиране само за тоалетна, високия клас автомобили и добри марки вече не произвеждат ръчки, не мислят за мъжкарите, като теб явно, а само за крехки тела. Е ако държиш на имиджа си - търси нещо и без климатик, може и без парно даже, не ти трябват такива глезотии.
125
0
 
3
 
! Отговори
Калашников преди 4 дни
Накарал съм се на ръчни скорости, и то на много добри ск. кутии (Акорд и Сивик) Ще ми се вече автоматик .. ZF например.
124
8
 
8
 
! Отговори
BG преди 4 дни
До 125 - то пък голямото натоварване и преумора в това да превключваш скоростите ! Аман от мързеливци !
Като направят след някоя друга година автономните коли - първи да си купиш такава - само сядаш, вдигаш си краката на таблото и спиш ! Тогава няма да ти се налага да въртиш волана, да натискаш педaли и прочее тежки и натоварващи крехкото ти телце дейности !
123
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
За автоматика съм, след като съм минал стотици хиляди километра на механична. Просто за лесното шофиране и за комфорта съм. А за развалянето на автомата - важи за определени модели и определени шофьори. И наче може да изброим 140 причини защо за автоматика биз да уточняваме за нисък или висок клас автомобили говорим. Не палела с бутане, аман от каруцари ...