Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това

Автоматикът е все повече на мода. Къде обаче отстъпва?
13 сеп 2018 18:31, Красимир Ангелов
150
Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това
Снимка: Reuters

Автоматичните скоростни кутии стават все по-популярни сред автомобилите, като в някои държави те отдавна са изпреварили механичните трансмисии. И все пак, въпреки модата, има много случаи, в които механиката е за предпочитане.

Експерти посочха 14 причини за това да се избере вариант с ръчна смяна на предавките, а AutoMedia.bg ги събра за вас. Ето ги!

1. Цена

Автомобилът с механични скорости е по-евтин, като разликата с автомата все пак зависи от класа на машината. Факт е, че някои модели – най-вече при скъпи и луксозни коли, вече не се предлагат с ръчни скорости. Но пък при масовите модели разликата между двата типа трансмисии може да бъде доста сериозна.

2. Динамика

В повечето случи автомобилът с механична скоростна кутия ускорява по-бързо от автоматика. Тук трябва да се поясни обаче, че това се отново най-вече за моделите от по-ниските класове, на които се поставят по-евтини и съответно по-несъвършенни като конструкция автоматици.

3. Разход на гориво

Разходът на гориво при версиите с механични скорости, по правило, е по-нисък от този на същия автомобил с автоматик. И тук обаче става дума за масовите и по-евтини модели, а не за тези с високотехнологични автоматични скоростни кутии.

4. Няма излишна смяна на предавките

При механичните скорости шофьорът сам решава кога да смени предавката. Тоест, която скорост е избрал сам, на нея ще се движи. При автомата това е изключено, като в зависимост от настройките и избрания режим той може да сменя скоростите, веднага след като шофьорът натисне педала на газта или си махне крака от него.

5. Предсказуемо поведение

Поведението на автовобила при задминаване с механична скоростна кутия е напълно предсказуемо. Шофьорът по-рано включва нужната предавка и съответно знае какво да очаква, като е сигурен, че тягата няма да изчезне по време на маневрата. При автомата това не е така, тъй като той зависи от степента на натискане на газта. Така може да се стигне до смяна на скоростите в най-неподходящия момент.

6. Измъкване от кал или сняг

Измъкването от снежен или кален "капан" при автомобил с механични скорости е по-лесно, отколкото това с автоматика. Водачът може сам да сменя предавките, докато автомобилът се люлее или буксува. Автоматът не позволява бърза смяна на предавките от предна към задна, а освен това може и да прегрее при подобни условия.

7. Теглене на ремарке или друг автомобил

Тегленето на ремарке или взимането на буксир на друг автомобил при машината с механични скорости е далеч по-безопасно с оглед съхраняване на трансмисия. Достатъчно е да се внимава със съединителя при тръгване и превключване, а механиката върши всичко останало. При автоматика натоварването е по-сериозно.

8. Теглене към сервиза

Повреден автомобил с механични скорости може да бъде теглен без ограничения във времето и скоростта. При колите с автоматик обаче действат жестоки ограничения. В повечето случаи действа правилото 50:50 – скорост до 50 км/ч и разстояние от максимум 50 км. А много от производителите не позволяват дори и толкова.

9. Запалване с бутане

Когато акумулаторът падне или се счупи стартера, обикновено се стига до опит за запалване на мотора с бутане. При колите с механични скорости проблем няма, но при автоматиците това е невъзможно. Тоест, трябва да се извика пътна помощ и автомобилът да се закара в сервиз.

10. Ресурс на трансмисията

Ресурсът на механичната скоростна кутия често превъзхожда този на останалите основни компоненти от автомобила. При автоматиците той обикновено е 200 000 – 250 000 км. Някои кутии се нуждаят от ремонт още при пробег от 100 000 км.

11. Загряване през зимата

Дори при студено време механичната скоростна кутия не се нуждае от загряване, за да работи нормално. При някои от автоматиците (най-вече при тези от нисък клас) движението с незагряло масло е крайно нежелателно.

12. Обслужване

Обслужването на механичните скоростни кутии е по-просто и съответно по-евтино. Маслото в механиката е не повече от 4 литра, като се сменя на големи интервали, често превишаващи 100 000 км. При автоматика маслото е 6-8 литра, а освен това се сменя и по-често.

13. Ремонт

Ако механичната скоростна кутия се счупи, то нейният ремонт ще е по-евтин от този на автоматика. Дори смяна на цялата кутия ще струва по-малко на собственика на автомобила в сравнение с поставяне на автоматична трансмисия.

14. Удоволствие от шофирането

Този известен рекламен лозунг описва пълния контрол върху движеието на автомобила с механични скорости. Особено, ако се движиш по път с много завои, но в случая това до голяма степен зависи и от опита на шофьора. За тези, които нямат такъв, автоматът е по-подходящ.,

Още подобни съвети четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има модели автомобили на който авртомата е по здрав и по предпочитан от ръчните скоростни кутии. За Субару става въпрос.
39
3
 
8
 
! Отговори
до 38 преди 5 години
Ние изхранихме твоите деца, нашите пък други ги изхраниха ... и до като човечеството върви напред и криво-ляво се изхранваме едни други, ти си карай ръчката!
38
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонименпич, тия 1200 км градско ли ги мина? :) щото ако е магистрално каране не виждам особена разлика между ръчка/автоматик
37
0
 
7
 
! Отговори
От Automat до Manual преди 5 години
Лично аз, почесвам камбаните!
36
7
 
18
 
! Отговори
Майстор механик преди 5 години
3 деца изхраних и изучих от обожатели на автоматични трансмисии. Аз карам кола с ръчни, но вие карайте удобните автоматици. Ще се видим в сервиза скоро пак.
35
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До МаnualМини днес 1200 км и ела ми разправяй за свободните крака и ръце. Темпомата и автоматика са си супер
34
6
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Никога повече ръчна! Пък вие ми обеснявайте колко ми е лошо.. ша взема да са впичатля!
33
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това е статия от вида на защо да си купим яке от изкуствена вместо от естествена кожа; защо да си купим китайски смартфон вместо скъп марков смартфон, защо да не ползваме гласов асистент като може да свършим същите неща и без него; защо да ползваме блутут в колата след като имаме фм радио и тн
32
4
 
20
 
! Отговори
Офф преди 5 години
И аз бях така, докато бях с ръчна скоростна кутия:"не, това е само за жени и женчовци, как съм нямало да мога да правя това и онова и как съм щял да оставя колата да мисли вместо мен"Случи се обаче, че изгодно взех автоматик - е няма такова удобство и лекота при шофирането - не искам да виждам повече ръчни скорости. Имам един свободен крак и една свободна ръка, като включа автопилота и другия крак ми се освобождава - остава само да не заспя ...
31
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Автомат-робот, където кутията е нормална, а смяната става чрез автомат, но имаш и опция сам да сменяш. Никога няма да седна на кола с ръчка след като съм свикнал на автомат. Абсолютно невярно, че харчи повече, че няма предсказуемо поведение и прочие.
30
2
 
15
 
! Отговори
Автомат преди 5 години
Натискам газта до долу и излитам. Превключването го оставям на другите.
29
1
 
16
 
! Отговори
до 27 преди 5 години
За такива с пълен контрол, четем всеки ден и гледаме по новините, какви ги вършат!А защо, трябва да съм с шкембе :)))
28
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Бай ИванНовите автоматици имат още преимущества освен изброените от теб. По добра динамика, по нисък разход, единствения недостатък е че не е за бедни! Не говоря за вариаторни и такива от миналия век! Един път подкараш ли, връщане назад нямаОстаналото са празни приказки
27
14
 
10
 
! Отговори
До 25 преди 5 години
Е аз пък обичам да изфорсирам моето Субару WRX /ръчка/, как имам пълен контрол над автомобила и да ти хвърля кал по предното стъкло, докато ти с едната ръка държиш кафето, с другата се барааш за оная работа с дебелото си шкембе подпираш волана!
26
2
 
7
 
! Отговори
до 23 преди 5 години
1. Имам две ръце, едната е лява а другата дясно :)2. Занимавам се частен бизнес, не съм шофьор, доволен съм от уменията си :)3. Сменял съм достатъчно дълго и знам каква е разликата ;)
25
4
 
8
 
! Отговори
до 21 преди 5 години
1. Да имам, и ще си ги харча както искам и както мога :)2. Хич, не ми дреме! Радвам се, че съм мързелив като бабичка :)3. Хич не се мразя и всеки ден си доставям огромно удоволствие от мазния автомат на моето ОООО и му се кефя на динамиката, всеки ден! :)
24
0
 
12
 
! Отговори
Гост преди 5 години
Не разбирам защо се плюете един друг? Всичко е въпрос на вкус, казало кучето и се облизало по задн..а.
23
29
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има само три причини, за да избереш автомобил с автоматик:1. С две леви ръце си2. Не ставаш за шофьор3. Некадърним си и не можешда сменяш.Индивиди, които обясняват, че много ръчкане било в задръстванията, директно да се отказват от карането, има автобуси и таксита за такива. Като не ти се сменят скорости, не карай! Автоматиците са ***!
22
1
 
17
 
! Отговори
Афтомътик преди 5 години
Точка #5 е основното предимство на механичните ск. кутии. Иначе за градско шофиране автоматичните са по-удобни, освен това като държиш волана с дясната ръка, лявата ти е свободна - да показваш ср.пръст през прозореца, да говориш по телефона, да ядеш и да пиеш, да се гримираш, да си бъркаш в ... и т.н.
21
26
 
29
 
! Отговори
До 20 преди 5 години
Има само три причини да избереш автоматична скоростна кутия:1. Имаш излишни пари за даване по поддръжка и ремонти.2. Мързелив си като бабичка.3. Мразиш себе си и не изпитваш удоволствие от шофирането.