Нацистката нишка в германските аутобани – легенда или истина?

Всъщност, първоначално нацистите са против построяването на магистрали
9 дек 2018 10:22, Екип на Automedia.bg
111
Нацистката нишка в германските аутобани – легенда или истина?
Снимкa: Reuters, архив

Според широко разпространен мит, Германия дължи появата на легендарните са аутобани на Адолф Хитлер. Именно нацистите построили основните транспортни артерии на страната. А благодарение на активното строене на пътища през онези години, бил решен проблемът с безработицата. Всъщност, националсоциалистите имат връзка с аутобаните, но под формата на пиар и пропаганда.

Как се ражда този мит

Има няколко снимки, които обикновено илюстрират мита за построяването на германските пътища от нацистите. На една от тях, подписана с думите "Пътят на Адолф Хитлер", той прави символичната първа копка на церемонията по началото на строеж на път. Все едно че дава личен пример на германския народ.

Всичко това обаче е мним образ, пропаганден трик, измислен от "мозъка" на нацистка Германия и Министър на пропагандата Йозеф Гьобелс. Единствената цел на тази внимателно добре премислена акция е да убеди германския народ, че в страната се строят пътища. Всеки път, когато някъде в Германия започва да се изгражда нещо, Гьобелс незабавно изпраща тълпи журналисти и самия Хитлер, за да може фюрерът да си направи пиар. Именно поради това, много скоро в съзнанието на германците Хитлер започва непрекъснато да бъде свързван с изграждането на аутобани.

Първите аутобани в страната

Разбира се, аутобаните не са изобретение на Хитлер. Изграждането на първия път без светофари и кръстовища с дължина само 8,4 км започва много преди той да дойде на власт - през 1913 г. Строителството му се финансира от няколко богати германски граждани и индустриалци. Те наричат пътя с абревиатурата AVUS (Automobil-Verkehrs und Übungs-Straße, което в превод означава път за автомобилен трафик и упражнения). Отворен е за движение през 1921 година. Уви, Първата световна война попречва строителството на AVUS да бъде продължено и няколко години този идеален участък от пътя се използва главно като състезателна писта.

Класическата концепция за "аутобан" започва да се използва едва през 1932 г., когато между Кьолн и Бон е построена истински вече 20-километров участък за движение със скорост до 120 км/ч (повечето автомобили по онова време не успяват да ускорят над 60 км/ч). Инициатор на появата на този легендарен път (сега наречен A555) е Конрад Аденауер - кмет на Кьолн и бъдещ канцлер на ФРГ. Пътуването по тази магистрала е платено - 5 пфенига за 1 км за леки автомобили и 10 за камиони.

Как нацистите си приписват заслугата

Първоначално националсоциалистите са пламенни противници на изграждането на аутобаните. Те ги наричат "пътища на богаташите" и по всякакъв начин саботират строителството им. Аргументите им звучат забавно - твърдят, че "богатите аристократи и евреите-капиталисти" печелят от строителството на платени пътища, а "обикновените хора" не се нуждаят от такива пътища. Стига се дотам, че аутобанът между Кьолн и Бон е понижен в "статут" и започва да се нарича междуселски път.

Нацистите обаче не защитават дълго време тази своя позиция. След като през 1933 г. взимат властта, осъзнават, че биха могли да използват аутобаните за своята пропаганда. Освен това "се светват", че идеално построените пътища, ще бъдат невероятно подподящи както за прехвърлянето на войски, така и за временни самолетни писти.

Кой, всъщност, построява немските аутобани

През юни 1933 г. дошлите на власт нацисти решават активно да изграждат аутобани в цяла Германия. При това като използват проектите, които доскоро критикуват, разработени в края на 20-те и началото на 30-те години. Спешно са обявени плановете - годишно да бъдат направени не по-малко от 1000 км аутобани, а в строителството да бъдат заети 600 000 цивилни граждани.

Този факт е още един повод Хитлер да си направи пиар и той обявява, че е ликвидирал безработицата в Германия. Но, разбира се, тази пропаганда не се опира на нещо. Първо, дори в пика на изграждане на аутобаните на строителните площадки никога няма повече от 120 000 души (при 5,6 млн. безработни в страната). Второ, работниците са докарвани там на сила, въз основа на обявената от нацисти общогерманска трудова повинност.

На строителите е забранено да създават синдикати и да провеждат митинги. Те вършат всичко на ръка, без никаква техника, като работят по 60 часа седмично. И в същото време ежедневната норма за една бригада е адски голяма - 12 метра. Работниците живеят в неотопляеми бараки, силно недохранени са, често получават травми на строежите, а парите, които им плащат, дори не им стигат за хляб и вода. Поради това историците днес казват, че изграждането на всеки 4,5 км от германските аутобани струва 1 човешки живот. С укрепването на нацистката диктатура обикновените работници скоро за заменени от затворниците от концентрационните лагери, а от 1940 г. - от военнопленници.

До 1941 г. са завършени само 3800 км аутобани. Между 1941 и 1942 г. строителството на пътища почти спира - стоманената арматура и циментът са необходими за създаването на военни укрепления и бомбоубежища. Освен това нямаше кой да използва аутобаните - много малко цивилни имат автомобили, а камионите са в ръцете на военните. Скъпо и неефективно е да се прехвърлят войски и оборудване по тези пътища, влаковете се справят много по-добре.

В края на 1943 г. строителството на аутобани е напълно спряно и поради липсата на трафик те дори са отворени за велосипедисти и пешеходци. През цялото това време обаче нацистите продължават да създават пропагандни филми и снимки, прославящи "работата" им. И, разбира се, не показват какво, всъщност, се случва.

Още за коли четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
7
 
20
 
! Отговори
Възрастен преди 5 години
Ами дечурлига ,ако някой от вас се беше друсал по пътя за Пловдив по паважа през Момин проход и Костенец,или ,,щурмувал" кошмара Витиня щеше да е доволен като нас старите ,а не да ,,му напомняло на нещо"И .тия гдето идват от,,Люлин" за минути в центъра,не могат да си представят ,битките,борбата за място и чакането по спирките на препълнените раздрънкани Икаруси"Когато човек няма критерий той търси кусури. Ние нямахме добри пътища,за това оценяваме днешното,което вие имате за даденост,мушмороци
20
2
 
30
 
! Отговори
Жо преди 5 години
ХИТЛЕР създава Германската трудова повинност, която представлява прикрит начин да се обхванат и обучават младежите, подлежащи на казарма.Идеята за войниците-трудоваци Хитлер е взаимствал от Алескандър Стамболийски. След св война на България е било забранено да има армия. Тогава министър-председателя Стамболийски през 1920 г. създава войските Трудова повинност, където младежите едновременно са се обучавали във военно дело и са придобивали занаят, при строеж на ЖП линии.Хитлер прави това 1932
19
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всеки път когато, някъде в Германия започва да се изгражда нещо, Гьобелс незабавно изпраща тълпи журналисти и самият Хитлер, за да може фюрерът да си направи пиар. На кой ви прилича "фюрерът"?
18
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За аутобани в Германия незнам дали е правил,но благодарение на него в русия имат пътища,по които са влизали немските танкове,така наречената бетонка...
17
15
 
13
 
! Отговори
До 12-партиен член преди 5 години
Да така е след като за 45 години ЕДИН можа да присъства на откриването на единственният стигнал до неговото Село Правец, аутобан. 65 километра Нататък се ,,друсахме" по дупките.
16
3
 
35
 
! Отговори
121212 преди 5 години
"Всеки път, когато някъде в Германия започва да се изгражда нещо, Гьобелс незабавно изпраща тълпи журналисти и самия Хитлер, за да може фюрерът да си направи пиар. Именно поради това, много скоро в съзнанието на германците Хитлер започва непрекъснато да бъде свързван с изграждането на аутобани". Звучи ми познато
15
10
 
25
 
! Отговори
Чичо преди 5 години
Тази статия е като препечатана от вестник ,,Правда" от ония години.По същият начин сега другарите омаловажават днешното строителство. на аутобани.
14
2
 
29
 
! Отговори
Само факти! преди 5 години
До бай иванС една пета от предвиденит еработници са построили повече от половината предвидени километри. Това наистина не е "само", а е УАУ, както модерните писачи казват днес. И всичко това без европейско съфинансиране..
13
5
 
6
 
! Отговори
снегурачка преди 5 години
До Анонимен 9За башнайхиперзвукова ракета магистрала не е нужна!
12
4
 
29
 
! Отговори
Партиен член преди 5 години
И тук при всяко откриване на участък от път присъства един човек.. Съвпадение някакво.
11
2
 
16
 
! Отговори
РАЗМИСЛИ и СТРАСТИ преди 5 години
До Анонимен 6Нищо баце, не съм Премиер.
10
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Някой май не е чел само Винету! Но останалите книжки са забранени и няма как да се похвали с тях!
9
23
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А руснаците не са построили магистрала дори между Москва и Петербург.А уж били велика държава, както хвалят платените русофили.
8
3
 
45
 
! Отговори
бай иван преди 5 години
Хем не са построили нищо хем са построили 3800км. За вас ако 3800 км са нищо за мен са мнооого. Самата статия си противоречи. Или някой не я е превел като хората или някой нещо се е объркал.
7
9
 
41
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Когато стана дума за аутобани и ПР на Хитлер, да ви напомня това удивително точно едни събития от най-новата ни близка история? Едно рязане на лентички, журналисти, какво ли не?Една пропаганда, че чрез магистралите ще изправим на крака цялата икономика, и ще сме 1 на Балканите, икономически тигър? Е, оправихме се....
6
27
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До РАЗМИСЛИ и СТРАСТИА ти какво си построил?Или си роден само да плюеш и мрънкаш?
5
10
 
28
 
! Отговори
РАЗМИСЛИ и СТРАСТИ преди 5 години
Ако Премиера се е събудил и измил гуреливи очи, нека преброй лентите в ЕДНА посока на този аутобан и да ги сравни с построените от НЕГО аутобани.
4
5
 
52
 
! Отговори
bocko преди 5 години
това много прилича на магистралите на Боко, само дето германските се използват и след 70 год. (благодарения и на добрата поддръжка, разбира се), а нашите след 7 години не стават за нищо освен основен ремонт.
3
5
 
28
 
! Отговори
аутобанец преди 5 години
Лош Хитлер,лош,много лош!
2
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
има си гугъл за тази цел , не е нужно да четем теа копираните Текстове от интернет в тоа сайт