Тежката икономическа реалност удари скъпите е-автомобили

С нарастване на безработните, големите покупки стават все по-недостъпни
27 май 2020 21:30, Красимир Ангелов
35
Тежката икономическа реалност удари скъпите е-автомобили
Снимка: БГНЕС

В завод близо до германската граница с Чехия амбициозната стратегия на Volkswagen да стане световен лидер при електромобилите се сблъсква с реалността на производството по време на пандемия, пише в свой анализ Bloomberg TV Bulgaria.

Монтажите линии в град Цвикау, които започнаха да произвеждат електрическия хечбек ID.3, са в центъра на плана на най-големия автомобилен производител в света да харчи 33 милиарда евро (36 милиарда долара) до 2024 г. за разработване и изграждане на електрически превозни средства.

На мястото, където източногермански автомобилен производител е създал Трабант по време на Студената война, VW в крайна сметка иска да произвежда до 330 000 автомобила годишно. Това би направило завода в Цвикау един от най-големите за електрически автомобили в Европа и ще помогне на германската компания да изпревари Tesla в продажбата на превозни средства от ново поколение.

COVID-19 обаче излага на риск електрическите амбиции на VW
и други автомобилни производители. Икономическата криза, предизвикана от пандемията, тласна автомобилната индустрия, наред с други, към сериозни предизвикателства, изпразвайки шоурумите и затваряйки заводите.

С нарастването на броя на безработните големите покупки като нов автомобил стават все по-недостъпни. Само в САЩ повече от 36 млн. души са подали молба за безработица от средата на март. Освен това спадът в цените на петрола прави превозните средства на бензин по-привлекателни, като в същото време по-малко правителства имат възможност да предлагат субсидии за насърчаване на новите технологии.

Дори преди кризата автомобилните производители трябваше да се справят с продължителен спад на продажбите в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където се продават около половината от всички пътнически автомобили. Общите продажби на автомобили в Китай намаляха през последните две години на фона на забавяне на икономиката, ескалиране на търговското напрежение и по-строги регулации за емисиите. Продажбите на електрически превозни средства се очаква да паднат до 932 хил. през тази година, което е 14% по-малко от 2019 г., изчисляват от BloombergNEF.

Свиването на световния пазар увеличава вероятността да има по-силно засегнати сред автомобилните производители. Френският министър на финансите Бруно льо Мер предупреди, че Renault може да "изчезне" без държавна помощ. Дори Toyota Motor е под натиск. Японският производител очаква печалбата му да се свие до най-ниското си ниво от почти десетилетие.

Автомобилните производители, които години наред инвестират сериозно в преминаване към високотехнологично бъдеще - включително автономни превозни средства и използване на водород - сега са изправени пред мрачно изпитание. Въпросът е дали техните предпандемични планове за производство и продажба на електрически автомобили имат шанс да успеят в изключително променения икономически климат. Дори Covid-19 да намали търсенето, за производителите на автомобили, които са най-ангажирани с електрическите превозни средства, няма връщане назад.

Продажбите в световен мащаб ще намалеят тази година с 18% до около 1,7 милиона единици, според BloombergNEF, въпреки че те вероятно ще се върнат към растеж през следващите четири години, надминавайки 6,9 милиона до 2024 г.

Китайският автомобилен пазар може да се свие до 25% тази година, сочат данни на Китайската асоциация на автомобилните производители, която преди пандемията очакваше спад от 2%. Продажбите на електрически превозни средства паднаха с повече от една трета през втората половина на 2019 г.

Заводът в Цвикау на Volkswagen стана първият автомобилен завод в Германия, който възобнови производството си, след като през март икономиката беше блокирана. Но производството е с намален капацитет, като се правят по 50 автомобила на ден. Това е приблизително една трета от това, което заводът произвеждаше преди пандемията. Постоянните проблеми със софтуера също се отразиха на развитието на ID.3, един от 70-те нови електрически модела, които VW групата иска да представи на пазара през следващите години. Допълнителен проблем идва и по линия на големия запас от непродадени автомобили на Volkswagen в момента. Продажбите намаляват, тъй като потребителите затягат разходите.

Друг германски производител на автомобили Daimler също продължава да се придържа към плановете си за електрически превозни средства. BMW планира да представи SUV-размер iNEXT през 2021 г., както и i4 седан, който да се конкурира с най-продавания модел 3 на Tesla.

Потенциална пречка за всички тези компании - освен все още неефективната инфраструктура за зареждане на много пазари - е наличието на батерии. Проблемите с доставките изглеждат неизбежни, като се има предвид, че броят на проектите за електрически автомобили в индустрията надминава глобалния капацитет за производство на батерии.

Още икономически новини и анализи четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


35
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нали съм питал собственик на електрокар вика до 1 година бива работата после капацитета на батерията пада всеки с смартфон вижда че след многократно зареждане как батерията все по бързо се изтощава и от там ако колата е минавала 500км след година ще изминава 250 батерията е все още скъпа не е за всеки джоб но и дизеловите и бензинови двигатели сега както ги правят заради вредни емисии 1,6 двигател 180 коня вярно икономичен но с кратък живот
10
3
 
11
 
! Отговори
Бай Ганьо Професора преди 3 години
Най-хубаво е в България на газ стар голф или някое тди без катализатор.
9
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Само в САЩ повече от 36 млн. души са подали молба за безработица от средата на март....толкова е вярно и останалото в статията най-вероятно...
8
3
 
4
 
! Отговори
Хахахахахахахаха преди 3 години
Това истинска кола ли е или електрокар?
7
4
 
19
 
! Отговори
до 6 преди 3 години
А токът за тея тротинетки откъде идва?
6
12
 
8
 
! Отговори
бъдещето преди 3 години
е на ел тротинетките. 1. ток - не замърсяват въздуха 2. евтини - многократно, и без такси каско, винетки, паркинг и др. 3. цена - 1/10 от автомобил. има вече по 400 лв за 80 кг. човек, ще паднат до 100! 4. не заемат място по улицата 5. катастрофите с тях ще са рядкост. Света ще е много по добро място ако автомобилите останат само между градовете!
5
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 3Няма скоростна кутия.Има 1 електромотор с размерите на микровълнова фурна (голяма) и батерии куплирани в редички и залепени с нещо като изолационно фолио.Елементи по окачването купе седалки и тн.Разглоби електродвигателят.До някъде напомняше ел мотор на вентилатор или печка духалка само че доста уголемен.Управляващият модул се състои от 2-3 платки с чипове.Не казвам че теслата е супер.Казвам че е странно за разработка на това нещо да се обяви цена от 50 милиарда примерно .. Пхах
4
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
***, ти не правиш разлика между хибрид и електрически автомобил. Явно си гола вода.
3
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 1Е като е проста, що теслата не струва 5000$?Нещо си противоречиш.
2
2
 
13
 
! Отговори
селтак преди 3 години
А нормалният българин ще си купи нова Дачия, когато на дедо мекият се вдигне ,а те за хибриди ще реват !
1
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В ютуб някакъв интересен богаташ който обича да си прави експерименти с каква ли не техника и да се снима беше купил една Тесла и я бяха разглобили болтче по болтче,гайка по гайка -каквото беше капсуловано и занитено се разглобяваше с ъглошлайф или оксижен.Общо взето автомобилът е учудващо *** като под думата нямам предвид обида.Да има електроника има механика но всичко е конструирано доста несложно и логично .Какви са тия милиарди и трилиони обявени от производителите за невиждани разработки