ВАЗ-2101 или Жигули - защо класическият автомобил има две имена?

Абревиатурата ВАЗ се тълкува лесно, но 2101?
29 сеп 2020 21:00, Нели Христова
106
ВАЗ-2101 или Жигули - защо класическият автомобил има две имена?

ВАЗ-2101 или Жигули, както е познат този автомобил извън пределите на бившия СССР, е един от най-популярните модели на руското автомобилостроене, но как е получил това означение? Абревиатурата ВАЗ се тълкува лесно с оглед на официалното име на фабриката в Толиати – Волжският автомобилен завод е достатъчно популярен. Но 2101? Тук вече трябва да се върнем в средата на 60-те години, когато в СССР е приета нова таблица за наименуване на автомобилите, камионите и други превозни средства, произвеждани в държавата, съобщава Automedia.

Тя е дело на екипа на началника на отдела по техническа документация на ГАЗ Самуил Челов. Той и колегите му през 1943 година създават първата такава класификационна таблица, а 20 години по-късно самият Челов, вече преминал на по-висока дръжност в националната автомобилна администрация, предлага тя да бъде променена напълно с оглед на развитието на съветското автомобилостроене в първите десетилетия след войната.

Така на 11 септември 1964 година Комитетът по автотракторно машиностроене към Министерския съвет на СССР приема нова система на заводска номерация в автомобилостроенето. Това налага и преход от системата с използване на три цифри към въвеждането на нов код, съставен от 4 цифри.

Примерът е отново ВАЗ-2101 – първите две цифри 2 и 1 указват, че става въпрос автомобил с двигател до 2 литра (тук ролята е на 2), а 1 е общоприетият указател, че става въпрос за лек автомобил. Другите две цифри указват поредния модел на съответния производител – 01 за Жигули потвърждава, че това е първият сериен модел на завода в Толиати. Другите начални цифри за леките коли са 11 за мотор с обем до 1,2 литра, 31 – за до 4 литра и 41 за работен обем над 4 литра.

На това заседание на 11 септември 1964 година се получава доста вяла дискусия – очаква се, че представителите на най-големите автомобилни заводи по това време в СССР – ГАЗ и ЗиЛ да са против новата класификация. Но това не се случва, тъй като двете предприятия изобщо не изпращат свои представители на това заседание и новата класификация влиза в сила на 1 август 1966 година и се използва и до днес в Русия.

По-късно обаче се оказва, че точно ВАЗ е единственият производител, който стриктно спазва тази класификация, в Ижевск започват да водят в един регистър автомобилите и мотоциклетите, а в ГАЗ, макар и доста по-късно, напълно се отказват от това номериране. Все пак през 80-те години ГАЗ възприема класификацията и така се появява 3102, а преди това известната Волга-2410 не получава това название от завода, а от административните органи, отговарящи за автомобилната индустрия.


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А неее,Зазът си е чисто тяхно творение!
------

Ти изглежда си някакъв ***?

Зазът е Фиат-600, новият модем е НСУ Принц
99
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Уууу

Не видях някой да е писал, че се задвижваха с кардан и диференциал задните колела и като паднеше сняг, всеки носеше торби и камъни в багажника за да боксува по-малко
------

БМВ и Мерцедес още ги правят така, и кво?
БМВ без АSR или без шпердиференциал е също толкова, та и по-безпомощно.
Жигулата поне е по-лека и можеш да я избуташ.
98
2
 
4
 
! Отговори
До ХА ХА ХА преди 1 месец
Попитали радио "Ереван":
- Защо собственниците на руски ги погребвали парави?
- Защото цял живот лежали под тях, за да ги поправят...
97
2
 
4
 
! Отговори
ХА ХА ХА преди 1 месец
Имат и трето име: руски таралясник
96
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И кво ватенките какво са измислили? Купето на Фиат и двигател на Рено прави Лада. Фак ю коми шит.
95
1
 
6
 
! Отговори
Реално преди 1 месец
Руснаците ги бива по войните и военната техника им е без грешка , но тези таралясници Ладите за нищо не ставаха . 20 год след премиерата този Фиат започнаха да го произвеждат в Съюза. Морално остарял . Чувал съм една история когато японците искали да правят бизнес със Съюза и руснаците си харесали мн продукти , които да внасят . После трябвало японците да решат какво да внасят от Русия . Завели ги в завод за радиоапарати .Едно радио било с големината на шкаф а Японците вече имали уокмени
94
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
единствените коли от 70-тте години,които още се движат по пътищата
93
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 9
Ами предпочeтоха да купят лиценз и да правят колата на годината FIAT-124. Нещо лошо? Икономисаха време, за да наваксат изоставането си. Да се доказват, че могат да конструират? *** мотив, нали!
А западът постоянно копира идеи от Изтока. Откраднаха колелото от индийците, ракетите и барута от китайците и много още неща! Ходеха в конопени кошули, докато не внесоха китайска коприна и т.н.
92
2
 
6
 
! Отговори
Курти преди 1 месец
Интересното е че на снимката има черни Жигули-та.Не бях виждал такива на живо.
91
2
 
7
 
! Отговори
1 преди 1 месец
Моят Моску имаше цифра 1360. Но с цифри или не, руснаките така и не се научиха да правят коли. Като папагали само повтаряха запада. Аз си имам една тематична колекция от метални колички, американски класики, производство до към 70-те. Мащаб 1:34-39. Само като чуеш за Шеви Корвет, примерно 1952...
90
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Лада 1600 ЕС от КОРЕКОМ беше мерцедесът на руското автомобилостроене."
---------------------------------

Ако Лада 1600 ЕС от КОРЕКОМ беше мерцедесът на руското автомобилостроене, то
ГАЗ 24-10 от КОРЕКОМ беше ролс-ройсът на руското автомобилостроене. Това твърдение важи само за руски автомобили достъпни за обикновените хора, та макар
и чрез КОРЕКОМ. Имаше руски автомобили без конкуренция - "Чайка", "ЗиЛ", които
не можеше да купиш за никакви пари. Те не се разиграваха и в лотариите.
89
1
 
13
 
! Отговори
Носталгично преди 1 месец
Да оставим гордостта на руската автопромишленост на мира! Но другото чудо-ЗАЗ--- то бе уникално! И до ден днешен се спори какво точно означава ЗАЗ- Завод для Автомобилньйх Зверей или- Заплаха за Автомобилите от Запад? Аз мисля че е първото, ама знае ли човек! Хубавото беше поне,че за Москвич не се чакаше 20 години-като се роди оммче и дядото от село правеше 1500 лв. вноска/безлихвен заем за държавата/ ,та като се уволни внука от казармата-тамън ще му е дошъл реда за Ладата. Каква носталгия,а...
88
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не направили подобрения? Кви подобрения да правят като се чакаше по 10 години да си купиш лада. Търсенетео многократно превишаваше предлагането.
87
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Магазин за резервни части в Мототехника:

Клиент : "Търся едно такова желязо.....ъъъъ......онова де , дето стои отгоре на главата и се износва на всеки 30 000 км.
Продавача бърка под тезгяха, вади разпределителния вал с кожуха и пита:
- Това ли търсите??
-ДА!!- радостно възкликва клиента
-Нямаме го -дума продавача и го прибира отдолу.
86
7
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това не е автомобил, това е превозно средство! Моля, не нареждайте това нещо сред автомобилите! Докато в Германия се прави Мерцедес, Русия произвежда тази сапунерка. За АЗЛК да не говорим изобщо....
85
9
 
15
 
! Отговори
Някога преди 1 месец
имах Лада 2107 - така наречената седмица. От Мототехника. Чисто нова. Само дето чаках за нея над 10г. А пък зимата малко сняг или пази Боже лед да има и ставаше като шейна. Да си изпик***еш пред нея и трудно отлепваше! В сравнение с нея трабантчето на баща ми беше като вседеход!
84
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Лада 1600 ЕС от КОРЕКОМ беше мерцедесът на руското автомобилостроене. Подаряваше се на свадби кръщенета, но вноската беше почти 12 години.
83
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Фиат 124 е оригиналната версия на Жигули а полския Фиат - 125.
82
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Да са благодарни на Фиат че се навиха да им продадат патента за да произвеждат Лада /Жигули.
81
6
 
15
 
! Отговори
Коментатор преди 1 месец
Помня някъде 1980-81 един познат ни вози в неговия Опел Рекорд, сигурно модел 1970-72. Вдигна 150 км/ч и много меко возеше и с висока скорост вземаше завоите по пътя Пет Кладенци - Русе, нещо немислимо с нашата Лада 1300. Разликата беше ОГРОМНА. Опелът имаше скорости на кормилото и аз седях до шофьора, предната седалка беше цяла за трима души. Километражът беше май с живак или нещо подобно и се покачваше долу на километража. Мисля че и Опелът беше разграфен до 160 км както и Лада 1300.