Как да намалим разхода на гориво през студените месеци?

Ето кои са факторите, които зависят от шофьорите
2 дек 2020 19:08, Нели Христова
38
Как да намалим разхода на гориво през студените месеци?
Снимка: Pixabay

Обективните фактори са ясни: зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне; постоянно включеното парно и всевъзможните отоплители - за стъклата, за чистачките, за седалките и волана; сгъстяването на маслото в лагерите заради ниските температури, което повишава триенето. За тези неща не можете да направите нищо.

Но има и немалко субективни фактори, които увеличават консумацията в студа, а те вече зависят и от вас.

Сутрешното подгряване

Това е вечен спор в автомобилните среди: да се подгрява или да не се подгрява двигателят преди потегляне. Чували сме всякакви аргументи - за екологията, как при новите двигатели подгряването не е нужно, и обратно - как трябва 10 минути да стоите на място с постоянна газ.

Онова, което са ни казвали неофициално инженери от компаниите производителки, е следното: добре е двигателят, колкото и да е нов, да поработи минута и половина - две на празен ход, без газ, за да се възобнови правилното смазване. След това потегляте и десетина минути карате съвсем умерено, докато работната температура на двигателя не се повиши.

Няма никакъв смисъл обаче да чакате това да стане, преди да сте потеглили. Това е само загуба на гориво. Двигателят ще стигне оптимална температура далеч по-бързо, ако се движи. А ако го подгрявате на място с подаване на газ, нанасяте на движещите се части в него същите тези вреди, които уж се мъчите да избегнете.

Накратко: сутрин запалете колата, след това почистете снега, леда или листата, проверете дали не сте забравили нещо, и потегляйте.

Почиствайте добре колата от сняг

Да се кара с пряспа върху покрива е опасно и за вас, и за другите - никога не знаете къде топенето от повишаващата се температура на купето ще я смъкне. Може да предизвикате катастрофа, може и вашето предно стъкло изведнъж да стане непрогледно в най-неподходящия момент.

Но ако тези аргументи не ви впечатляват, ето още един: снегът тежи. И то тежи доста. Недобре почистеният автомобил може да носи десетки и дори стотици килограми допълнително. Влошава много и въздушното съпротивление. Тези две неща правят колата по-бавна и повишават разхода с цели литри на 100 км.

Проверете налягането в гумите

Много хора смятат, че щом са си купили нови гуми, поне година не трябва да ги мислят. Но в студа въздухът в гумите ви се свива - да не говорим, че дори и ежедневното шофиране из града с неговите дупки и легнали полицаи малко по малко го изкарва навън. А ниското налягане в гумите означава повишено съпротивление при търкаляне, което може спокойно да качи разхода с литър на 100 км. Заслужава си веднъж на седмица-две да проверявате налягането в гумите, примерно когато зареждате гориво.

Още по темата четете на сайта на Automedia.


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
1
 
3
 
! Отговори
Китко преди 1 месец
Колата се кара само в краен случай. Иначе пеш и колело. В съвсем краен случай може градски транспорт
32
2
 
0
 
! Отговори
DAWEDA преди 1 месец
зимата разхода се покачва и заради студения въздух. студения въздух е по-наситен с кислород и се харчи повече гориво, но и колата върви повече в сравнение с жегата
31
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Абе каквото и да разправят, през лятото Лагуната на дизел харчи 6,5 в града, а зимата 8,5 л.
30
0
 
1
 
! Отговори
анономен преди 1 месец
до 25 Пацо

Влизай в час моля те!!!!
29
1
 
1
 
! Отговори
анономен преди 1 месец
Как можеш да икономисаш гориво!? Просто не си караш колата и си на 100 % печалба)))))))))))
28
1
 
3
 
! Отговори
хаха преди 1 месец
До Асдфг

Твоя дизелак скоро може и да умре.
При бензинов двигател, няма проблем да запалиш и тръгнеш ВЕДНАГА. Там горенето в цилиндрите се получава от искара от свещите.
При дизела е различно. Там запалването става от нагнетяването на въздуха който влиза в цилиндрите. Когато се нагнети и въздуха се нагорещява, тогава се впръсква гориво през дюзите и се самозапалва. Затова е хубаво - дизеларката да я оставиш да работи поне 4-5 мин. преди да потеглиш. Говоря за по старите автомобили а те са много
27
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Най- икономичната кола е служебната кола.
26
2
 
3
 
! Отговори
Шейха преди 1 месец
Копаем нефтен кладенец, и сетне не на бърка колко харчи
25
20
 
9
 
! Отговори
Пацо преди 1 месец
Статия как да пестим гориво, статия как да пестим гуми. Не е ли по добре да напишете как да изкараш пари и да не ти пука. Колата ми е над 400кс, ич ми не дреме колко харчи а гуми за сигурност сменям на 2г. Хората отдавна са го казали икономията е мaйка на мизeрията. Като ще пестиш от гориво и гуми продавай таралясника и се мятай на градския. Бaх тъпитe статии.
24
1
 
8
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 1 месец
Колкото и икономично да карам колата си в градски условия зимата,разходът ми се вдига с 1 литър в сравнение с лятото в града.Форд Фиеста 1000 куб.см 3 цилиндъра ,80 коня.6.8/100 зимата....5.7/100 лятото с включен климатик.Бензин
23
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не правя реклама!!!
Дачия (при нас е Рено) Дъстер, 4х4, дизел, пълен пакет.
Там където съм зимата стига до минус 27 - сняг и лед. "Подгрявам" само докато изчистя снега (4-5 мин.). НО карам на зимен дизел и на хубаво масло. За гуми даже не говорим - без нормален зимен "грайфер" не можеш да излезеш от паркинга даже при 4х4!
Рахода при 4х4 "качва" до 6-6,5 на 100.
22
4
 
5
 
! Отговори
Г.Т. преди 1 месец
... "зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне" ... отивам да си скъсам дипломите замашинен инженер!
21
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Нов автомобил който обикновено е и с по-леко масло не се подгрява на място, палиш и след 20-30 секунди потегляш, така загрява дори по-бързо (не бъркайте потегляш с форсираш като луд). В повечето бели държави е абсолютно забранено подгряването на място, сами се досетете защо.
20
4
 
4
 
! Отговори
Киро преди 1 месец
Ама ваще коли палят ли? В тоя студ?
19
6
 
4
 
! Отговори
Асдфг преди 1 месец
Дори да е полезно, сметнете колко време ще похарчите да чакате желязото да загрее.
Едва ли ще го карате толкова дълго, че да ви направи проблем ако сменяте редовно маслото. Ако колата ви е по-ценна от живота, чакайте си.
Малко хумор(реалност) - аз моят дизелак сутрин на студено го изръчквам на горе по баира за 5 сек 80км. Бързо загрява.
18
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Като шофирам само със служебната кола.
17
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не съм чувал никога спор по отношение сутрешното подгряване на автомобила през зимата. Всички истински шофьори, които се грижат за коите си, го правят.
16
1
 
5
 
! Отговори
ХХХ преди 1 месец
Коня, каруцата и гаааз!
15
1
 
22
 
! Отговори
факт преди 1 месец
Миналата зима колата ми имаше тотално нисък разход на гориво,тъй като си стоя в гаража без да се кара.
14
5
 
11
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 1 месец
Оставяйте колата пред блока,бягайте след таксито.Така нямате никакви разходи,даже сте на печалба.Аз така практикувам зимата.