Възможно ли е центърът на Берлин да остане без коли?

На гражданите ще им бъдат позволени едва 12 пътувания на година
8 окт 2021 21:00, Нели Христова
44
Възможно ли е центърът на Берлин да остане без коли?
Снимка: БГНЕС

Гражданска инициатива, призоваваща за забрана на използването на лични автомобили в центъра на Берлин, ще създаде най-голямата градска зона без автомобили в света.

Предизборната група Berlin Autofrei е направила първата стъпка в процес, известен като "народния референдум", подавайки петиция с над 50 000 подписа, призоваваща за забрана, обхващаща площта от 88 кв. км.

Хората, които зависят от колите си за доставки за бизнеса си или поради нарушена подвижност, биха били допускани в зоната, както и службите на спешна помощ. На всички останали би било разрешено до 12 пътувания с коли под наем годишно - в случай, че трябва да се преместят, например.

Но необходимо ли е забраняването на автомобили и какво не е наред с електрическите превозни средства?

"Ще трябва около половината от колите да станат електрически през следващата година, за да постигнем собствените цели на федералното правителство за емисиите от транспорта", казва Ник Кастнер от кампанията. "Това очевидно няма да се случи - в момента само 1,3% от превозните средства в Германия са електрически. Така че единственото решение е да намалим количеството шофиране, а не само да променим начина, по който шофираме."

Мануел Виман, говорител на инициативата, заяви, че колите, които също замърсяват и заради износването на гумите, "заемат твърде много общо пространство и излишно застрашават човешкия живот, независимо дали са електрически или дизелови".

Доклад от 2014 г., поръчан от регионалния парламент на Берлин, установи, че 58% от пространството за трафик е заето за автомобили, въпреки че само една трета от пътуванията по улиците на Берлин (и само 17% в рамките на пръстена S-Bahn) са били направени с кола. Само 3% са заделени за велосипеди, които представляват 15% от пътуванията (18% в рамките на пръстена).

Паркираните автомобили заемат 17 кв. км. Общо почти 20 пъти повече място е отделено за автомобили, отколкото за велосипеди в един от най-известните европейски градове, подходящи за велосипеди. Три четвърти от смъртните случаи по пътищата са пешеходци или колоездачи.

Нина Нобле, един от основателите на инициативата, казва: "Става въпрос както за непосредственото ни обкръжение, така и за околната среда като цяло. Става въпрос за това как всички искаме да живеем, да дишаме и да играем заедно. Искаме хората да могат да спят с отворени прозорци, а децата да могат да играят отново на улицата. А бабите и дядовците трябва да могат да карат велосипедите си безопасно и да имат много пейки, за да си поемат въздух. "

Въпреки че исторически кампаниите за борба с автомобилите в Европа са имали много ограничен успех, берлинската Autofrei може да се окаже различна. Кампанията използва специална форма на пряка демокрация, заложена в германската конституция. Референдум на друга организация доведе до неотдавнашното знаково гласуване за отчуждаване на хиляди къщи от най-големите наемодатели в Берлин.

На първия етап от процес от три части групата трябва да събере подписите на 20 000 граждани в полза на предложената промяна в закона в даден срок. Във втория етап трябва да бъдат събрани 170 000 подписа. Ако правителството откаже да приложи закона след тези два етапа, въпросът се поставя на обществено гласуване.

След като събраха 50 333 подписа на първия етап, участниците в кампанията се чувстват уверени.

"Федералното министерство на околната среда направи проучване наскоро и 91% от хората казаха, че биха били по-щастливи без кола. Нещо повече, само една трета от отделните берлинчани действително имат кола “, казва Кейстнер.

Но той призна, че "това не означава, че хората автоматично ще бъдат за. Ако все пак се стигне до окончателно гласуване, ще става въпрос за мотивиране на базата, както при всички други тесни избори."

Предишна инициатива за референдум, призоваваща за нов закон за мобилност, никога не трябваше да се гласува публично, тъй като правителството прие предложения закон след втория етап от процеса. Има вероятност да направи същото с Autofrei, тъй като Зелените ще играят значителна роля в следващата управляваща коалиция, след като техният дял на гласовете се увеличи до 18,9% в Берлин на изборите през септември.

За момента берлинската Autofrei все още има да извърви дълъг път. Но ако някога е имало шанс за радикална трансформация на пътното пространство, тогава кога, ако не сега? - И къде - казва Виман, - ако не в Берлин?

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
0
 
! Отговори
Милен Илиев Минков преди 2 години
За- сега, е- тайна,...Че, България- ще- разшири, 10 пъти,.Всички- свой, затворй- и, концлагерй ......
36
3
 
9
 
! Отговори
Истината преди 2 години
Тази безподобна глупост, няма да дойде скоро у нас. А разните сбъркани Крайчовци и еко-фашаги, могат да си го на.чукат.
35
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
дъщеря ми е стоматолог в Германия.прави по 1500 000 евро оборот.до сега 45% данъци.сега плюс 15%- всички богати щели да се изнасят в Швейцария и Белгия в Германия ще останат мигрантите и тези на социално подпомагане.
34
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
сегашните "зелени" са кърваво червени.преди имаше хипари вечно напушени и пияни.сега "вегани" пак с немити коси.каращи велосипеди или електр.тротинетки.раждащи деца по тройки.живеещи по трима в стая от трист.апартаменти под наем.национализираха и жилищният фонд на най-големият германски предприемач на жилища.
33
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
След колите, кравите, Тецовете и ядрените централи, познайте кое ще е следващото нещо, което ще се забрани - пърденетоо. Отделя се метан и замърсява. После ще наложат забрана да се яде, за да се ограничи оделямето на екскременти. Може да се върнем на ниво Римска импери, но пък ще дишаме чист въздух на воля.
32
1
 
13
 
! Отговори
Т.Шак преди 2 години
При тия скокове на цената на тока още преди електрокарите да са навлезли масово, представям си какъв ужас ще е, когато тръгнем всички да си зареждаме колите в контакта. Цял месец ще бачкаме само за да си платим тока. Тия зелени активисти имат много извратена утопия за "светлото бъдеще". По-лоши са и от комунистите.
31
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не, че ме интересува Берлин, ама тия задават общия тон за една доста фалшива песен. Като искат среда без автомобили и жизнено пространство, на село поля и поляни колкото им душа иска. Да ходят там. Що се врат в центъра на големия град?
30
2
 
3
 
! Отговори
пияница мистик преди 2 години
Абе тези електричките са голямо дървo. Ако знаете колко им струват само акомулаторите, ще паднете. Примерно на моя електрически скутер Веспа ми искат (питах когато ми се изхабят, сега са нови) колко ще струват нови батерии и ми казаха че към 1000 лева. А по спецификация дават, че до 1 година капацитета им е 100%, след година пада на 70%. А примерно Мазда 6 - кола на бензин може да извърви 100 000 километра без нито един дефект да покаже.
29
3
 
4
 
! Отговори
До xaxsasб преди 2 години
Нямаш никаква представа от наемите в Люлин и Младост. А и явно не виждал градския транспорт на София. Моля те, стой си в провинцията и не давай акъл без да познаваш детайлите.
28
9
 
9
 
! Отговори
xaxsasб преди 2 години
Ние като общество нямаме и капчица от западното мислене. Тук улиците приличат и миришат на тези в Делхи и Ном Пен. Само в България е възможно да живееш под наем в Люлин, да работиш в Младост и да даваш по 300лв на месец за горива и поддръжка на автомобила с идеята да спестиш 150лв от наем. Имаме едно първобитно мислене, което е много забавно, но в същото време водещо до упадъка на нацията. София е като Лондон, африканско и пакистанско мислене тип "на гости съм". ;}
27
6
 
15
 
! Отговори
xaxsasб преди 2 години
Дори и без забрани е лесно да се види как на места като Берлин и Вю Йорк над 60% от населението се движи на крак. Не случайто там живота ври и кипи, а тук е празно. Хората се мяткат от работа в къщи и от ресторанта в клуба. Дори във връзките няма романтика. Превърнали са се в едно безкрайно "Какво ще правим сега". В Холандия хората са в уникална физическа форма и масово от бездомника до милиардера движат с колело, а тук си мислим, че сме голямата работа като осмиваме пешеходеца. ;}
26
8
 
10
 
! Отговори
xaxsasб преди 2 години
Спомням си 94 - 98 в София когато бях дете. Беше уникално яко и въздуха чист. Сега имаме в пъти по-модерен градски транспорт и метро. Лекият автомобил в над половината случаи се ползва от глезотия. С удоволствие бих подарил улиците и тротоарите обратно на децата, пенсионерите. Насладата от това целият град да се разхожда по улиците е голяма, изживял съм го и беше прекрасно. Ние като демократично общество сме малки, още не виждаме смисъла отвъд личните вещи и свободата да се давим в жлъч. ;}
25
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко е възможно!Невъзможно е само едно,ама вие го знаете няма да ви го казвам.
24
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Берлин е олицетворение на червено-зелено управление, което в момента се готви да яхне метлата, опа... управлението в Германия. Тежко им горко на немците, какво си натресоха. И червените май леко се светнаха и в момента се правят на ощипани, то зелените толкова са се видели в управлението, че едва ли не ще преимеуват Германия на Грюнландия. (Грендландия, ама казано на немски).
23
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Перник хареса това!
22
5
 
10
 
! Отговори
Реалист преди 2 години
Е, Край-чо пак се е развихрил. Само той има право да кара кола, а другите му пречат, въпреки че в България личните автомобили са 2-3 пъти по-малко в сравнение с другите държави в Европа. Както винаги Край-чо не вижда проблема с движението и паркирането в България и прехвърля вината върху шофьорите и собствениците на автомобили.
21
13
 
6
 
! Отговори
Край преди 2 години
Българчето е направило най-хубавите площади на София паркинги. Колите са в центъра на града и смисъла на съществуването на първичното човече. На лобното място на един моторист пишеше "мъдрата" му мисъл - живея за да карам.
20
13
 
7
 
! Отговори
Край преди 2 години
Българчето е отчаяно - на път са да му отнемат най- милото. Това което е мечтало през целия си живот. Единственото нещо което му се отдава да управлява. Това което като мие го гали повече от жена си. Единственото за което е готово да се бие ако го одраскат дори.Леката Кола.
19
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелените талибани трябва да бъдат бити като бясни кучета! Рано или късно ще се стигне до това!
18
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Бат'Веско, що си пишеш ЕГН-то?