Възможно ли е центърът на Берлин да остане без коли?

На гражданите ще им бъдат позволени едва 12 пътувания на година
8 окт 2021 21:00, Нели Христова
44
Възможно ли е центърът на Берлин да остане без коли?
Снимка: БГНЕС

Гражданска инициатива, призоваваща за забрана на използването на лични автомобили в центъра на Берлин, ще създаде най-голямата градска зона без автомобили в света.

Предизборната група Berlin Autofrei е направила първата стъпка в процес, известен като "народния референдум", подавайки петиция с над 50 000 подписа, призоваваща за забрана, обхващаща площта от 88 кв. км.

Хората, които зависят от колите си за доставки за бизнеса си или поради нарушена подвижност, биха били допускани в зоната, както и службите на спешна помощ. На всички останали би било разрешено до 12 пътувания с коли под наем годишно - в случай, че трябва да се преместят, например.

Но необходимо ли е забраняването на автомобили и какво не е наред с електрическите превозни средства?

"Ще трябва около половината от колите да станат електрически през следващата година, за да постигнем собствените цели на федералното правителство за емисиите от транспорта", казва Ник Кастнер от кампанията. "Това очевидно няма да се случи - в момента само 1,3% от превозните средства в Германия са електрически. Така че единственото решение е да намалим количеството шофиране, а не само да променим начина, по който шофираме."

Мануел Виман, говорител на инициативата, заяви, че колите, които също замърсяват и заради износването на гумите, "заемат твърде много общо пространство и излишно застрашават човешкия живот, независимо дали са електрически или дизелови".

Доклад от 2014 г., поръчан от регионалния парламент на Берлин, установи, че 58% от пространството за трафик е заето за автомобили, въпреки че само една трета от пътуванията по улиците на Берлин (и само 17% в рамките на пръстена S-Bahn) са били направени с кола. Само 3% са заделени за велосипеди, които представляват 15% от пътуванията (18% в рамките на пръстена).

Паркираните автомобили заемат 17 кв. км. Общо почти 20 пъти повече място е отделено за автомобили, отколкото за велосипеди в един от най-известните европейски градове, подходящи за велосипеди. Три четвърти от смъртните случаи по пътищата са пешеходци или колоездачи.

Нина Нобле, един от основателите на инициативата, казва: "Става въпрос както за непосредственото ни обкръжение, така и за околната среда като цяло. Става въпрос за това как всички искаме да живеем, да дишаме и да играем заедно. Искаме хората да могат да спят с отворени прозорци, а децата да могат да играят отново на улицата. А бабите и дядовците трябва да могат да карат велосипедите си безопасно и да имат много пейки, за да си поемат въздух. "

Въпреки че исторически кампаниите за борба с автомобилите в Европа са имали много ограничен успех, берлинската Autofrei може да се окаже различна. Кампанията използва специална форма на пряка демокрация, заложена в германската конституция. Референдум на друга организация доведе до неотдавнашното знаково гласуване за отчуждаване на хиляди къщи от най-големите наемодатели в Берлин.

На първия етап от процес от три части групата трябва да събере подписите на 20 000 граждани в полза на предложената промяна в закона в даден срок. Във втория етап трябва да бъдат събрани 170 000 подписа. Ако правителството откаже да приложи закона след тези два етапа, въпросът се поставя на обществено гласуване.

След като събраха 50 333 подписа на първия етап, участниците в кампанията се чувстват уверени.

"Федералното министерство на околната среда направи проучване наскоро и 91% от хората казаха, че биха били по-щастливи без кола. Нещо повече, само една трета от отделните берлинчани действително имат кола “, казва Кейстнер.

Но той призна, че "това не означава, че хората автоматично ще бъдат за. Ако все пак се стигне до окончателно гласуване, ще става въпрос за мотивиране на базата, както при всички други тесни избори."

Предишна инициатива за референдум, призоваваща за нов закон за мобилност, никога не трябваше да се гласува публично, тъй като правителството прие предложения закон след втория етап от процеса. Има вероятност да направи същото с Autofrei, тъй като Зелените ще играят значителна роля в следващата управляваща коалиция, след като техният дял на гласовете се увеличи до 18,9% в Берлин на изборите през септември.

За момента берлинската Autofrei все още има да извърви дълъг път. Но ако някога е имало шанс за радикална трансформация на пътното пространство, тогава кога, ако не сега? - И къде - казва Виман, - ако не в Берлин?

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
5
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелените спряха дизела, спряха бензина, спряха газта. Спряха ТЕЦ-овете, сега се целят да спрат АЕЦ-а. Май целта им е да се върнат в 15-ти век. Пожелаваме им успех. Само да не се опитват и на нас да налагат еко талибанските си идеи.
16
5
 
2
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 2 години
Центъра на Берлин е Купен от САЩ Милиардер - за това е суматохата - човека иска да си живее спокойно в Центъра на Германия , да си разхожда внуците без никой да го заплашава .
15
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма западен тоталитаризъм. Тоталитаризъма е глобален. Има действащо световно правителство което работи задкулисно и всички държави са колонизирани и подчинени. Има там няколко които не са и ги мачкат целенасочено с инсталирана власт за ги ползват като плашила за останалите държави. Да имат пример какво ще стане ако не слушат световното правителство. Всяка съпротива се наказва с "майдан", гражданска война, криза, ембарго, или директна военна атака както направиха в близкия изток.
14
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
A бе какъв е тоя западен тоталитаризъм, който се опитват да налагат и тук? Взимането на пример от запада, вече започва да става много подозрително занятие.
13
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В момента най-много замърсява вулканът на канарския остров Ла Палма. Вулканичната пепел е достигнала до Бразилия като пясъчна буря от дребни вулканични частици и вече има няколко загинали в Бразилия. Кака Урсула как ще го спре със зелената си сделка?Ако вятърът се обърне, вулканичната пепел ще затрупа огледалата на хелиоцентралите в Испания и Франция и слънчевите панели от Белгия до Румъния.
12
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най-много замърсяват печките на дърва и въглища.
11
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Възможно е и без хора да остане. Достатъчно е да им спрат социалните помощи.
10
10
 
8
 
! Отговори
Ами да преди 2 години
го праят като в Мадрид и Париж ако не караш хибрид или електрически автомибил не можеш да си купиш билет за паркиране, само на закрит платен паркинг можеш да спреш, а ако син од евро 4 не можеш да влезеш въобще в централната част!! В Панелистан обаче няма как да стане не се притеснявайте!
9
2
 
8
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Ходи пеш бе нема да има дебели като у Северна Курея :)))
8
8
 
13
 
! Отговори
Имигрант в Берлин преди 2 години
Моя съвет първо центъра да стане по-чист и по-малко да прилича на грто, след това да се мисли за колите!!! Колите са най-малкият проблем!!! Мисиркска статия!
7
4
 
7
 
! Отговори
Зеленясал мозък преди 2 години
На остава без коли, както и главната без ток. Да минаваме на свещи като в 19 век. След Америка и Азия скоро ще ни задмине и Африка.
6
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За Берлин не знам, но в България в големите градове трафика е голям и е пълно с ламаринени "пушилки" и джигити. Не се спазват правилата за движение и се убиват пешеходци на пешеходни пътеки.
5
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Meanwhile в Русия живота си протича цивилизовано и на Император Путин и през ум не му минава за подобни западни ограничения.
4
4
 
26
 
! Отговори
@ преди 2 години
Дайте да разрешим само магаретата и да се върнем в 15 век. Защо ни е цивилизация? Ама за финал да спретнем и една инквизиция на зелените и да се приключат мъките!
3
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ъъъъъ. Ае я да пуснат нова версия на Короната за която няма вакса и лечение. Така ще спасят климата в световен мащаб - редуцирайки населението в света. Няма хора, няма работници, няма заводи, няма вредни емисии. Ае, че то на там е тръгнал света.
2
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кой играе днеска бе?Който кажете,господин Стоичков!!
1
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Куцо, кьораво и сакато - шофьоре. Ке се собудите, ама не знам кой ден ке е.