Автоиндустрията напуска Източна Европа, мести се в Северна Африка

80% от износа на коли от Мароко се продава в Европа
18 окт 2021 21:35, Анисия Иванова
45
Автоиндустрията напуска Източна Европа, мести се в Северна Африка
Снимка: БГНЕС

Всяка година мароканците купуват около 160 000 нови превозни средства – относително скромно количество за 36-милионна държава. И въпреки малките продажби, кралството си е извоювало ролята на регионален производствен хъб за автомобили. През 2018 г. страната изпревари Южна Африка като най-големият износител на леки коли в Африка.

"Точно както автомобилната индустрия започна да се измества към Източна Европа, сега следващата логична стъпка е Северна Африка“, посочва Дейвид Коуан, старши икономист в Citibank, пред Financial Times.

Автомобилният износ на Мароко достига приблизителна стойност от 10 млрд. долара и макар да спада през 2020 г. поради коронакризата, той се възстановява през тази година.

Около 80% от близо 400-те хиляди автомобила, изнесени от Мароко, се продават в Европа, като Франция, Испания, Германия и Италия са основните пазари. Сред другите дестинации изпъкват Турция и страните от Близкия изток, като по-малка част отива към Африка – пазар, който поне на теория сега е по-достъпен заради Африканската континентална зона за свободна търговия, търговски блок, който беше обособен по-рано тази година.

В мароканската автомобилна индустрия сега работят около 220 000 души, повечето от които са наети от приблизително 250 доставчици.

Присъствието на компании като френската Valeo, американската Varroc Lighting Systems и японските Yazaki и Sumitomo показва, че Мароко е постигнала известен успех в развитието на своята автомобилна индустрия, залагайки на използването на местни доставчици.

Марк Насиф, управляващ директор на Renault за Мароко, най-големият автомобилен производител в страната, споделя, че френската компания се снабдява с широк набор от части - от седалки до оси, почти всичко с изключение на силовите агрегати - от местни доставчици. Той изчислява, че около една трета от компаниите са марокански, докато останалите са чуждестранни доставчици с офиси в страната.

Според него местните компоненти представляват 60% от крайния продукт, като Насиф очаква този дял да нарасне до 65%

"Държавата е изключително взискателна, но също така и изключително подкрепяща“, изтъква Насиф, който твърди, че данъчните облекчения и стимули за инвестиции в Мароко не са основната причина за силното развитие на индустрията.

По думите му страната разполага с добре развита инфраструктура, като интересът на чуждестранните инвеститори е подсилен и от последователността в националната политика.

Що се отнася до износа, производителите се възползват от редица марокански споразумения за свободна търговия с Европа, САЩ, Турция, Обединените арабски емирства (ОАЕ) и други важни партньори. Наетите на местно ниво служители се обучават в марокански технически институти, което е още един знак за решимост от страна на властите да засилят веригата на стойност.

Начинът, по който Мароко се е превърнала от незначителен автомобилен производител само преди няколко десетилетия в такъв, който успешно може да се конкурира с индустриални сили като Полша, Чехия или дори с Италия, представлява една история за държавна намеса.

Разходите за труд в Мароко са около една четвърт от тези в Испания и по-ниски от тези в Източна Европа. За марката Dacia на Renault, където делът на разходите за труд от крайната цена на автомобила е по-голям от този при по-скъпите превозни средства, това е ключов стимул за инвестиране в Мароко, категоричен е Насиф.

Целия анализ четете в Investor.bg


45
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ами те Полша и Унгария затова се бунтуват и са на ръба на екзит от ЕС. Ако не им докарат нова индустрия и ги опустошат немците ще имат мизерия на източната си граница. Не може да *** сам и на съседа нищо и да обикаляш целия свят в търсене на бедни страни без профсъюзи и ниски данъци. А инак на приказки- чудо!
38
1
 
3
 
! Отговори
наблюдател преди 1 месец
И аз го местя.
37
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Предполагам и качеството ще е мароканско...защото там е евтинджос работната ръка дори и малко некадърна.. дори и май...м..уна може да се научи да работи на поточна линия.
36
1
 
6
 
! Отговори
КрасенК преди 1 месец
България - "Мароко на Балканите!"
35
2
 
3
 
! Отговори
Шах преди 1 месец
Отпадъците от Африка идват в България за ; преработка; .там не замърсяват .
34
12
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Дори Мароко е по напред от "интелигентската антиваксърска" България.
33
1
 
40
 
! Отговори
Скс преди 1 месец
Кажете истината - защото там не се спазват трудовите закони, защото правата на човека са занижени, и защото плащате жълти стотинки на работниците.. защото корупцията там е в реда на нещата, и защото всичките отпадъци от дейността безконтролно и ненаказуемо могат да се изхвърлят някъде си в Африка, тъй като на никой не му пука, нали? Така построихте държавите си - с роби, така градите и държите на командно дишане индустриите си - с роби. Но иначе подписвате зелени сделки и учите света на морал...
32
1
 
16
 
! Отговори
ГОЧО преди 1 месец
Аха там ще им плащат с банани! И на Антарктида да направите заводи пак ще фалирате, щото не може една кола със себестойност 5-10 000 да се продава за 50-100 000. А за качеството да не говорим, едва изкарват 100 000 км и ресурса на автомобила свършва.
31
15
 
8
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 месец
Радев отново излъга ... кога ще ги стигнем мароканците....
30
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Румънската" баничарка която карам в момента е произведена в Мароко. Същата фабрика произвежда за Европа всичко каквото и поръчат БМВ, Ауди, Рено, Нисан. В Мароко е много по-трудно да бъдат проследени счетоводните документи, докато Макрон иска единно счетоводство и данъци в ЕС, особено за приелите еврото. Така скрито се подпомагат печалбите на френските и германски производители на автомобили. При нас и в Румъния и Полша все още има европейски фирми, единствено защото не сме с евро.
29
4
 
17
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 месец
Ко стана с лъжите на плевнелиев?
28
0
 
11
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 месец
Естествено! Всеки читав бяга от ЕС. Само мошениците и некадърниците живеещи на субсидии, раздавани им от приятели в Брюксел стоят тука.
27
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Боко сикаджията тъкмо да уреди завод на фолксваген и те бягат към Африка. Но видимите резултати са си видими.
26
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ай, честито, както се казва! Онези нарисувани Ел коли на Котето, ще потеглят от пирамидите или друг пясъчник, но не и от нас! Една лъжа повече на негова сметка, резултатът в негова "полза" нараства, трябва да се "наваксва"!
25
3
 
11
 
! Отговори
69 ти набор преди 1 месец
Нас кво ни бърка дали от Марсилия или от Мароко ще е рендето- същата сглобка ,щом ще е с 10к по евтина що не. Така или иначе пара от там пак ще идва в ЕС за песнии на старите хора , ама младите де ще се пенсионират не знам ....
24
0
 
8
 
! Отговори
Айгъров преди 1 месец
Теа на снимката са Корейски ва
23
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До първи сме Какъв автомобил да делка кирчо.. Не рабзрахте ли че това бяха само фишеци за електорат..
22
0
 
37
 
! Отговори
Мюмюн Инджинера преди 1 месец
Някой да знае какво стана с Фолксваген?Седя си на поляната край Измир и още чакам.
21
4
 
26
 
! Отговори
първи сме преди 1 месец
Кирчо дялка електромобил в БГ а Слави дърви ракета за македонец.
20
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Мароканците дето компот от джанки не могат да произвеждат, вече ще правят висококачествени автомобили ))) всички ще станат инженери.