Екостикерите оскъпяват, но не водят до чист въздух

Диана Ковачева препоръча анализ за ефективността на мярката
62
Екостикерите оскъпяват, но не водят до чист въздух
Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Диана Ковачева иска анализ и оценка на въздействието на разпоредбите за въвеждането т.нар. „екостикери“ за моторните превозни средства до 3.5 тона. В становище до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев тя препоръчва нормите да бъдат отменени, ако мярката се окаже недостатъчно ефективна.

Проф. Ковачева обръща внимание върху факта, че е твърде спорно твърдението, че с въвеждане на екостикерите ще се съдейства и за преустановяване на нарушенията при провеждане на периодичните технически прегледи на ППС, тъй като мярката обхваща само ППС до 3.5 тона, т.е. извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобуси, за които няма ограничение на база замърсяване, а те са по-големи замърсители на атмосферния въздух и част от тях редовно се движат в централните градски части.

Не е предвиден и регламент за оценка на екологичната група на МПС с допълнително монтирани газови уредби, е друг аргумент на омбудсмана.

Освен това въвеждането на екостикерите оскъпява периодичния технически преглед на ППС, с което гражданите и бизнеса ще бъдат допълнително затруднени, особено в условията на пандемия, категорична е Диана Ковачева.

Според нея е недопустимо компетентните органи да не са в състояние да спрат нарушенията при провеждането на периодичните технически прегледи и вместо да се повиши ефикасността на контрола върху пунктовете, гражданите да се натоварват с нови разходи.

Проф. Ковачева подчертава, че прегледът на предложенията и становищата, изразени в хода на общественото обсъждане на промените в Наредбата, са показали негативни обществени нагласи към въвеждането на екостикерите.

„Обществото следваше да е по-добре информирано и дали екологичните групи и стикери имат аналог в ЕС и какво е показала практиката там, където са въведени“, пише омбудсманът.

По думите й в оплаквания на граждани, преминали вече през такъв преглед, с особена острота се поставя въпросът защо след като се измерва количеството отделяни вредни газове в атмосферата, определянето на екологичната група става въз основа на годината на регистрация и евростандарта. Те се вземат предвид и при определяне на данъка на автомобила, като по този начин собствениците на по-стари и с по-нисък евростандарт автомобили на практика търпят двойни санкции.

Сред другите проблеми на гражданите, които Ковачева описва, са забавяне обслужването в пунктовете за годишни технически прегледи, големината на стикерите и неудобното място за поставянето им, което затруднява шофьорите при управление на автомобила, включително и че не се вземат необходимите мерки за подобряване на качеството на горивата, което не се отчита като допълнителен фактор за замърсяването и пр.

Омбудсманът обръща внимание на тревожните изводи на КПКОНПИ от 30 юни т.г. за възможните корупционни рискове от прилагането на Наредбата - риск от неефективно разходване на публичен ресурс, нецелесъобразност и липса на необходимост от т.нар. „екостикер“, допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса.

Ковачева цитира едногодишно изследване на Националния институт по метеорология и хидрология по поръчка на Столична община за чистотата на въздуха в София. В него ясно е определен делът на отделните замърсители на въздуха, като пътният трафик заема едва пето място с дял от 9%. Предвид това приемам за напълно основателен упрека на гражданите, че държавата не взима необходимите мерки за неутрализиране на вредното въздействие на по-големите източници на замърсяване, а концентрира усилията си само към част от превозните средства, като така прехвърля отговорността по опазване на чистотата на въздуха на гражданите и бизнеса, категорична е проф. Ковачева.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още по темата: омбудсманЕкостикер
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
45
0
 
1
 
! Отговори
Щерю преди 2 години
Да, ама шофьорите, като ги платят - пият по една чиста вода...
44
0
 
2
 
! Отговори
Еко преди 2 години
Това е чист еко рекет. От друга страна няма никакъв контрол на кой колко му кади печката.
43
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тази версия на екологията дето ни пробутват е за богати общества с бвп от поне 25 000 евро на човек годишно. Инак все едно средният българин да кара Ферари - цял живот ще го плаща, а ще го кара на два месеца веднъж щото е непосилно
42
1
 
15
 
! Отговори
ПП55 преди 2 години
В Русия отменят задължителния преглед за лични МПС ,а тук нови стикери!Идиотия!
41
1
 
17
 
! Отговори
Картофчо преди 2 години
Промяната продължава - заменяме едни напълно безмислени стикери с други също толкова безмислени, но пък за сметка на това са по-скъпи ;) Айде честито :)
40
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
С минимална европейска заплата от 1000 евро и космически кораби ще подкараме
39
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Целта на екостикерите е не да доведат до по-чист въздух, а до по-пълни джобове на еврогеевските чиновници ***,,руги. Поняли друзя?
38
1
 
25
 
! Отговори
Док преди 2 години
Карам си колата на газ и пред мен един автобус от градския транспорт бълва такива кълбета сажди, че не се вижда пътя напред. Прибирам се вкъщи, отпляваме се на природен газ(за цената на това удоволствие няма да коментирам), излизам на терасата и...от всички комини излизат сиво-черни сажди от горене на всичко кой какво намерил по кофите. Чувствам се прецакан. За пореден път.
37
1
 
23
 
! Отговори
Пипи преди 2 години
Aко собственик на кола от Малко Търново никога не ходи до по-голям град или до Кафето за чии *** му е тоя стикер? А плаща по-скъп преглед и някой прибира доволно паричките му. Най-трагикомичното е, че всеки преглед ще се гледал в ДАЙ на екран да нямало измами. Ние ядем доматите с колците.
36
0
 
27
 
! Отговори
Хъммм преди 2 години
Тези стикери са отбиване на номера и прехвърляне на отговорност. Всички знаят, че автомобилите до 3.5 т замърсяват най-малко. А помощите за дърва и въглища кога ще отпаднат. Глупостите на ГЕРБ трябва да се премахнат, а тези стикери са една от тях .
35
1
 
31
 
! Отговори
Пурко преди 2 години
Аз съм от малък град,на възраст съм-пенсионер,колата ми е малка и е на газ.може би никога няма да отида в голям град с тази кола да замърсяваме,но ми лепнаха стикер и прегледа ми излезе55лв. И такива са хиляди хора като мен.Значи наистина е всичко за пари,а не за чист въздух.Аз карам 5-6хил.км на година.Какъв замърсител съм-отговора е овца за стригане.Приказката,,Всички са маскари,,винаги ще бъде актуална с тия алчни стригачи на собствения си народ.Млади хора,намерете си някое по-добро място за
34
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Делът на колите бил 9%, но това е средно за годината. В дните с наднормено замърсяване е под половин процент.
33
0
 
31
 
! Отговори
Фастер преди 2 години
Стикерите и екосистемата за категоризация са менте и не дават категория за реално отчитане на газове!Гледат година на производство и това е !Имам два джипа и двата са с перфектни показатели и на бензин и на газ,но гледат по година и километри!На ГТП то са ми познати ,та това от кухнята!Паспорти ,талони за газ не знам кво си,пълна лъжа и измама!Така е като масово сме *** материал!И с еко отоплението кво ,офанзивата за пелетни котли и камини?Прецакаха хората ,сега тона пелети 700 и кусур лева!
32
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Преди прегледа бухал добавката за обездимяване и вдигане на цетановото число. Издухвам десетина километра с рязко каране. После на ГТП-то им показва че отзад излиза чист планински въздух. Чешат се по главата и ми дават втора категория, щото колата била 2006-та. Няма лошо. Ама цялата фантасмагория със стикерите е излишна.
31
1
 
6
 
! Отговори
Ха преди 2 години
В Англия прокарана такса за Лондон. Разшири ха зоната до 80% от предишната която беше 12% от територията на града и таксата е 12.50 паунда ако имаш кола дизел преди 2015 или бензин преди 2006.Или ако си милионер или имаш излишни пари може да си купиш бензинова кола с двигател 6 литра 500 коня нагоре но е след 2006 или влиза в рамките. Може да гори 35-40 на сто бензин но не е дизел. Таксички плюс централен Лондон такса 17 паунда. Международена излагация ама така е никой не протестира преди това.
30
1
 
23
 
! Отговори
АБСОЛЮТНО преди 2 години
ВЯРНО!Бързо им разкриха демагогията!Леката кола и по-малко харчи,а и повечето са на газ,бензин и метан.Микробуси,камиончета...Дизели дърти на библия!
29
0
 
40
 
! Отговори
Азимов преди 2 години
Тези еко стикери са пълна измама. Целта е единствено печатането им в някоя наша печатница. Нищо друго. Още повече, че в системата на КАТ автомобилите би трябвало да има евро стандарт. Пълна шашма. А ние седим и блеем. Овце.
28
0
 
38
 
! Отговори
Доволен преди 2 години
15 кинта от шоферо за стикеро си е гот за некой. Отделно всеки берач като види Евро 4 залепено на стъклото ми директно знае да се наведе и да гепи катализатораудобно е измислено и платено от потърпевшите
27
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да се провери на кой наш човек фирмата печата стикерите. Тези стикери са за правене на милиони. Къдее баш шефа дето ги измисли тези напълно ненужни стикери които оскъпиха ГТП-то. Ало Канадеца и *** къде гледате а нищо не виждате.
26
0
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Далаверка си е този стикер, в кой век живеят от КАТ, всички стикери да се разкарат, освен това там където уж се лепи на новите коли са им системите за безопасност, видеорегистратор, сензорите за дъжд и светлини и прочее.