Цените на новите коли растат, готови ли са купувачите да платят повече?

Ситуацията с возилата е сложна в Европа и в САЩ
14 сеп 2022 18:00, Петя Славова
45
Цените на новите коли растат, готови ли са купувачите да платят повече?
Снимка: БГНЕС

Пореден скок на цените на новите автомобили по света. Производителите използват фини начини, за да ги повишат. Това показват данните от ново проучване на автомобилния пазар в Европа, предава БТА.

Лоши новини за купувачите на нови автомобили в Европа

Всеки, който планира да си купи нова кола в сегашния период на икономическа несигурност, трябва да се подготви за непредвидени разходи, прогнозират авторите на проучване, направено под ръководството на германския автомобилен експерт Фердинанд Дюденхофер.

Немалко потенциални купувачи са били информирани, че трябва да са готови да платят повече за новите автомобили, които възнамеряват да закупят, пише ДПА.

"Фиат" (Fiat) и Бе Ем Ве (BMW), например, спряха продажбите на евтини базови варианти на популярните си модели", разкрива Дюденхофер.

"Най-продаваният модел на "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz) - GLS SUV, междувременно поскъпна с 10 процента", допълва автомобилният експерт.  

В същото време европейски автомобилостроители премахват всяка възможна отстъпка, от която купувачите на нови коли можеха да се възползват при покупка онлайн. Повишиха се и цените, които плащат ползвателите на нови автомобили, взети на лизинг.

Много автомобилни компании влагат повече ресурси в производството на луксозни коли, тъй като маржовете на печалба при продажбата им са по-големи в сравнение с тези при компактните модели.

По време на кризата с доставките на електронни чипове редица компании решиха да вложат по-голяма част от ограничените количества компоненти, с които разполагат, в производството на луксозни автомобили, защото "от тях се правят добри пари", отбелязва ДПА.

"За момента, производителите все още могат да изпълнят многбройните поръчки за по-малки и по-евтини коли, които са получили. Но тази картина скоро ще се промени, ако в допълнение към нарастващите цени на автомобилите, нараснат и лихвите по кредитите, а с тях и рискът от повишаване на необслужваните потребителски заеми", смята експертът Фердинанд Дюденхофер.

В много европейски страни е отчетено значително поскъпване на новите коли с двигатели с вътрешно горене, пише изданието motor1.com.

В Германия, Италия, Франция, Нидерландия, Италия, Обединеното кралство и Норвегия средната цена на нов автомобил с двигател с вътрешно горене през 2015 г. е 35 500 евро. През тази година, по данни до юни, средната продажна цена на дребно на тези коли достига 44 101 евро.

Още по-скъпо излиза да си купите нов електромобил. Най-общо, средната цена на новите електрически модели в Европа е 55 821 евро.

 Колко струват новите коли в САЩ?

Ситуацията на пазара на нови автомобили е твърде сложна, особено в Европа и в САЩ, отбелязва motor1.com.

Проучване на консултантската компания "Джейто дайнамикс" (Jato Dynamics), специализирана в сферата на автомобилната промишленост, сочи, че средната цена на дребно на новите коли с двигатели с вътрешно горене е скочила с 14 процента в САЩ между 2015 и 2022 г., без да бъдат отчитани отстъпки, промоции и държавни субсидии.

Тя се е повишила от 39 143 долара през 2015 г. до 44 641 долара (43 852 евро) през тази година. Това е увеличение от над 5000 долара само за 7 години.

Още по-скъпи са електрическите автомобили в САЩ. Средната им цена е 63 864 долара  (62 736 евро).

Поради повишаващите се цени на новите коли и пикапи, някои от собствениците им зад Океана все повече задлъжняват, информира Ройтерс. Средният заем за покупката на ново моторно превозно средство в САЩ е достигнал рекордните 40 290 долара (39 578 евро) през второто тримесечие на годината, обяви миналата седмица компанията за анализи и данни в сферата на кредитирането "Експириън" (Experian). Средната месечна вноска по заем за покупката на нов автомобил нараства през второто тримесечие на тази година с близо 15 процента на годишна основа до 667 долара, се посочва в най-новия доклад на "Експириън" за финансирането на автомобилния пазар в САЩ.

Как се отразяват по-високите цени на продажбите на нови автомобили?

Продажбите на нови автомобили в ЕС са намалели с 14 на сто през първата половина на 2022 г. в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи през юли Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), цитирана от Франс прес. През първите 6 месеца на тази година са продадени около 4,6 милиона нови превозни средства, като големите пазари отчитат двуцифрен спад, най-вече заради продължаващия недостиг на микрочипове.

Най-отчетливо е понижението в Италия - 22,7 процента, следвана от Франция - 16,3 процента, Германия - 11 процента, и Испания - 10,7 процента. Подобен е и спадът на британския автомобилен пазар - 11,9 на сто.

Продажбите в България обаче са се увеличили с 13,3 процента в сравнение със същия период на миналата година, показват данните на ACEA. Между януари и юни у нас са регистрирани 14 639 нови коли при 12 926 през първите 6 месеца на 2021 г. Данните само за юни обаче показват намаление с 1,2 на сто на продажбите на нови автомобили в България в сравнение със същия месец на миналата година.

България е на последно място сред страните от ЕС по брой на продадените нови коли на човек от населението през 2021 г., по данни на ACEA. На 1000 души от населението се падат по 4 нови автомобила, закупени през миналата година.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


45
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ясно е че автомобила е от А до Б. При съвременните условия предпочитам и си купувам нов, там системите за сигурност са топ ниво, на 15г морга не е ясно беговете за какво стават! Карам по 5-6 години и взимам новия. "Майсторите" съм ги забравил...
18
0
 
2
 
! Отговори
Аз... преди 1 година
...определено не!
17
6
 
10
 
! Отговори
до явеяв преди 1 година
Не е въпроса само в стигането от А до Б... Дори да речем, че не ти пука за комфорта и сигурноста при пътуване, за мен най-голямото предимство надеждността и че забравяш за постоянните ремонти. Сега само не ми обяснявай как колата ти 2007 е по-надеждна и здрава от чисто нова :) Че и такива глупосто дъм чувал
16
9
 
14
 
! Отговори
явеяв преди 1 година
Нова кола? Да дам 40-50к за нещо което ме закарва от точка А до точка Б по същия начин като трошката ми 2007? И преди да ме оплюете и заклемите като *** бедняк работническа класа, ще спомена че брутото ми е 11к, но живота е толкова скъп вече, че тези 50к за кола са 3-4 г изплащане и лишения. Трошката ми струва със все ремонти и консумативи 150лв на месец. Новите коли, изключвайки малките нерентабилни *** с живот 5-8г, според мен са за богати хора или първнюта от провинцията.
15
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
който може да си купува, да си купува, аз едва си плащам топлата вода
14
5
 
2
 
! Отговори
До 14 преди 1 година
Навсякъде има отстъпки. Не знам какво караш, но при премиум марките е пълно с какво ли не с над 20% офф, както и при марките средена хубост. Разбира се, ако искаш някой току-що излязъл модел юли, ще си почакаш. Бях харесал най-големия СУВ на Мазда, но се отказах да чакам и хвърлих око на малко по-висок клас, но наличен.
13
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Мойта кола стана на 3год., бях я взел налична от склад с 20% отстъпка. Реших тази година да я сменя, ноновите цени, чакането и липсата на отстъпки ме отказаха. Ще чакаме да ги подгони кризата, тогава нещата ще се обърнат и ще се чудят как да се отърват от продукцията. Догодина ще има повече от достатъчно чипове.
12
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Имам две стари здрави коли, които ще ми стигнат за три живота. Цените на новите ако ще хиляда пъти да се увеличат.
11
3
 
4
 
! Отговори
ПЕНСИОНЕР преди 1 година
ПП НИ ВДИГНАХА ПЕНСИИТЕ И МИ ДРЕМЕ, ЧЕ КОЛИТЕ СА ПОСКЪПНАЛИ! ИМАМ ДВЕ.
10
11
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Цените скачат, но всичко е ОК, инфлацията расте, но всичко е ОК, платежноспособността намалява, но всичко е ок, ППромяната лъже и краде, но всичко е ОК!
9
20
 
6
 
! Отговори
До 4 преди 1 година
Бедни хора сред работещите в западни компании няма. Вече студент начално взима 3500, а след няколко години минава 7-10000. Достатъчно за нов автомобил.
8
4
 
4
 
! Отговори
есе преди 1 година
моята е 2ра ръка и си върна покупната цена от преди години
7
10
 
11
 
! Отговори
Някой преди 1 година
Като имат проблеми с чиповете да отиват в Украйна. Урсула каза че руснаците крадяли пералните заради чиповете и ги използвали за колите и военната техника. Да бягат там и да вземат преди руснаците всички перални.
6
13
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От години карам среден клас нова кола, сменяйки я на 3-4 години за новия модел. Дали ще дам 90-100к или 100-110, както са сега цените за това, което карам, не ме вълнува изобщо. Слагам голяма остатъчна стойност и не ме грее. При малките коли (жена ми е с такава, отново нова) цените също леко скочиха. Така и така доходите ни растат ежегодно с кариерното развитие, така ще ще дам повече пари за нова кола- да.
5
5
 
10
 
! Отговори
Милен преди 1 година
Това, което си написал с 3500-те лв е идеалния пример за поколенкето, което не може да чака...иначе познато като instant gratification. Всичко трябва да бъде получено сега и веднага. Това са същите, които плащаха по 2-3000лв за PS5 на черно като излезе.
4
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
След бума идва тежкия махмурлук.
3
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не знам дали новите коли са скъпи, но в момента е някаква лудница. Народа се избива да купува, има опашки с чакащи. Аз лично си закупих нов автомобил, за който чаках 9 месеца и при получаването му от дилърството ми предложиха 3500лв ако се откажа от тази кола и я поръчаме наново. Имало списък със 7 чакащи, готови да платят доста повече от каталожната цена, ако им дадат кола веднага. После разправяме, че българинът бил беден. Освен с имоти, вече и с коли взеха да правят далавери.
2
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трудно ще ме накарате да дам 3 пъти повече пари за същата като моято кола но електричка, три годишна е и дори това което дадох за нея ми се струва много.
1
2
 
25
 
! Отговори
Коко преди 1 година
Плащам баце- пари като вестници. Кеф ти нова Дачия за 50 000 евра, кеф ти гарсониера в Дружба 2 за 150 000 евра.