Планирате да карате екокола само на олио? Ще има да чакате

В света няма достатъчно кухненски отпадъци, които да заместят изкопаемите горива
Обновена: 16 окт 2023 11:41 | 16 окт 2023 11:39, Анисия Иванова
41
Планирате да карате екокола само на олио? Ще има да чакате
Снимка: Pixabay

Има ли начин автомобилната индустрия да устои на атаката на електрическите превозни средства? Chevron Corp. се надява на това.

Производителят на петрол изпрати три модела на Toyota Motor Corp. на пътуване из САЩ през лятото с цел да докаже, че неговата „възобновяема бензинова смес“ може да осигури по-добър вариант за декарбонизиране на автомобилния транспорт от превозните средства, задвижвани от батерии. Изкопаемите горива съставляват по-малко от половината от сместа и тя е с повече от 40% по-малко въглеродно-интензивна от конвенционалния бензин, според Chevron.

Това не е просто маркетинг. Компанията похарчи 3,15 милиарда долара миналата година за придобиването на Renewable Energy Group Inc. или REG, водещ производител на биодизел. От решаващо значение за тази сделка беше експертният опит на REG в превръщането на отпадъците в гориво - приблизително 70% от суровините за неговите биорафинерии идват от отработено олио и отпадъчна селскостопанска продукция.

Това е примамлива перспектива. Сравнително лесно е да превърнете видовете захари и растителни масла, които ще намерите в кухненския си шкаф, в биогорива, но има само толкова много от тези неща, които можете да произведете. Соевите зърна или захарната тръстика, които се използват за задвижване на превозни средства, не се използват за изхранване на хората, а с глобалния пазар на селскостопанска продукция това означава, че автомобилите често са привилегировани пред една десета от човечеството, което гладува. От почти нищо през 90-те години на миналия век, преди да влезе настоящият кръг от мандати за смесване на бензин, сега горивото представлява по-голям дял от селскостопанската продукция на САЩ, отколкото храната за домашна консумация.

Отпадъчните продукти, които се насочват към депото или пречиствателната станция, осигуряват изход. Вместо да се събират мазнини в канализацията на града, милионите литри използвано олио за готвене, изхвърляно от ресторанти и домашни кухни, могат да бъдат превърнати в поток от приходи, превърнат в пътни горива в биорафинерии. Рудолф Дизел първоначално проектира двигателя, кръстен на него, да работи с растително масло. С някои незначителни химически промени, използваното олио за готвене, или UCO, може да се смеси безпроблемно с горивото, което излиза от бензиновата помпа.

Това е поне теорията. Проблемът е, че няма достатъчно.

Светът произвежда малко повече от 200 милиона метрични тона растително масло всяка година. Но производството на петрол възлиза на близо 5 милиарда тона, така че всички маслодайни семена в света няма да могат да зареждат нашите превозни средства за много повече от няколко седмици. И разбира се, по-голямата част от растителното масло, което произвеждаме, не се превръща в отпадъчни мазнини, а се консумира от хора или животни и се метаболизира в жива тъкан.

Най-оптимистичните прогнози не предвиждат глобалното предлагане на използвано олио за готвене да нарасне над 28 милиона тона годишно през 2030 г., достатъчно, за да измести около 0,5% от световното производство на изкопаем петрол. Топените животински мазнини вероятно добавят най-много 10 милиона тона към тази обща сума. Казано по друг начин: дори най-оптимистичните перспективи за UCO не биха направили толкова голяма разлика по отношение на емисиите, колкото, да речем, по-широкото приемане на двигатели, които се изключват на празен ход, дейност, която представлява около 1,6% от общите емисии на парникови газове в САЩ.

Има ли начини да се сдобием с повече отработени масла? Не много. Едно от предизвикателствата при доставката на използвани мазнини е, че те се доставят от безброй ресторанти, хранителни фабрики и домове, което затруднява събирането им в индустриален мащаб. Повишаването на цената чрез задължаване на доставчиците на гориво да добавят повече UCO може да осигури икономически стимул за събирачите на отпадъци да проследяват доставките, но също така е пълно с непредвидени последици.

В САЩ през последните години има дребномащабна престъпна вълна от престъпници, крадящи UCO, често наричани „течно злато“. В Европа производителите на биогорива и активистите твърдят, че маслата, внесени от Азия и етикетирани като отпадъци, често са необработени масла като палмово масло, фалшифицирани, за да приличат на кухненска мазнина. Това едва ли би било изненадващо. Използваното олио за готвене се търгува със средна премия от 29% в Китай спрямо цената на фючърсите на палмово масло в Малайзия, което дава на престъпниците стимул от около 300 долара на тон да конвертират един продукт в друг.

Не е лошо, че мандатите относно отпадъчните горива насърчават растежа на веригите за доставки за превръщане на боклука в съкровище. Ако сме сериозни в изграждането на устойчива кръгова икономика, която използва повторно и рециклира продукти, вместо просто да ги изхвърли на депото, ще се нуждаем от тази инфраструктура, за да я поддържаме.

Не бива обаче да правим грешката да мислим, че този процес ще причини дори спад в търсенето на петрол. Chevron иска да насърчи „възобновяемия бензин“ не защото ще намали потреблението на суров петрол, а защото се надява, че може да осигури защита срещу по-чистата, по-евтина и по-разрушителна заплаха от електрическите превозни средства. От векове сме използвали отпадъчни мазнини за производство на потребителски стоки като сапун, овлажнители и грим. Подобно на всички тези продукти, въздействието върху търсенето на петрол от нарастването на използваното олио за готвене ще бъде предимно козметично.

Дейвид Фиклинг е колумнист на Bloomberg Opinion, който пише за енергетика и суровини. Бил е репортер на Bloomberg News, Dow Jones, Wall Street Journal, Financial Times и The Guardian. Авализът му е от сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Скоро рикши ще караме.
28
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Аз мойта кола я карам на зехтин, и в салатата слагам и в колата наливам, от аспуха отвреме на време изскача по някоя маслина ама карай няма пълно щастие. Пък гаджето кара неговата кола с шанел номер 19, няколко впръсквания и хвърчи в завоите като рали Париж-Дакар.
27
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
До Програмист, спор няма, ама колко могат да си позволят къща с дворче + соларки + генератор, че да му излезе 0? Докато дизела/бензин за 10к. взима нещо прилично и 10 години кара. За тези пари може само читав генератор да вземе и до там.
26
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Може с медицински спирт.
25
6
 
4
 
! Отговори
до 27 преди 4 месеца
Истината е, че не си се докосвал до електрически автомобил и плямпаш само празни приказки. Като човек, на когото градското придвижване и извънградско до 650км му излиза 0 ти казвам :) В най-лошия случай 4лв./100км.. А вие давайте там по 1к месечно за ремонти и тунинг на Е60ките, дето на светофара ги отнасям, редом до Поршета и Ферарита :)
24
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Вместо олио, може и с люта чушка.Какво тичане ще падне само....
23
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
До ПрограмистЗа градско шофиране ел. автомобила е по-добър факт, но само ако имаш гараж и зарядна станция където да го зараждаш. Какво правим обаче когато ти си наложи да пътуваш 200-300 и повече километра извън града? Трагедия! Истината е че ел. автомобилите са бутикови такива за зелени сектанти. За да бъде заместен ДВГ, трябва базова нова по-добра технология, а не реанимирането стари неефективни такива.
22
0
 
7
 
! Отговори
Инж. Петрол Нефтов преди 4 месеца
До ПредприемачТревожи ги - дрън, дрън.. просто от петролни, станаха енергиини компании. Вместо да преработват нефта до горива, дизел и бензин.. ще си го горят директно и ще произвеждат електричество - т'ва е положението, Пенке ле...
21
0
 
5
 
! Отговори
Itso преди 4 месеца
Товарисши недорасли, екогориво се прави не само от ползвано олио, но и от рафинирано такова, и не е задължително да е евтино, еко означава незамърсяващо. В Бразилия си изсичат джунглите за да правят фураж за дoбитъка си а също да садят рапица и други култури от които се прави олио за биодизел. Ясно?
20
7
 
7
 
! Отговори
Инж. Петрол Нефтов преди 4 месеца
Много ги разбирате ей :D първо си оправете таралясниците да работят нормално с нормалните горива.. че всяка втора кола е димялник в момента.. като се съберат 10-20 димялника на светофара и става Пекин...
19
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Какво по дяволите е екокола адски тъппи и проссти преписвачи? М?
18
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Не аз не планирам, нека първо пишман еколозите Сандов и Тома Белев да подкарат такава
17
0
 
9
 
! Отговори
Екологичен Зеленоид преди 4 месеца
Никакви коли повече! Само магарцедеси!
16
0
 
10
 
! Отговори
Еко гориво преди 4 месеца
Караш и целия квартал мирише на пържени картофки.
15
0
 
6
 
! Отговори
Иван преди 4 месеца
Ако е държавна кола може , и с ракия да се кара
14
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
олиото е по-скъпо от нафтата .... иначе преди години ги караха дизеляци и меришеше на пържени картофи покрай тях
13
0
 
4
 
! Отговори
Пък да ви кажа... преди 4 месеца
Па у дома на село под един камик на двора излазя нафта... и то само по тъмна доба?! Ко да прая не знам...Ше *** изселят ей, само да *** разберат ше ми спретнат една концесия пожизнено да се спомина незнайно как и никой нема да чуе за мене. Обаче у америчко не било тъй...Питам аз шо тъй....а?
12
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
по-глупава статия не бях чел скоро....
11
0
 
6
 
! Отговори
Не,анисиЙОУ! преди 4 месеца
Не планирам дори да ти чета зеленоидните др&сканици! Ще има да чакаш...
10
1
 
5
 
! Отговори
до 8 преди 4 месеца
това е от всичкиге Токсини и Радиация в УкроНаци-Слънчогледа, нали се сещаш, че Всичките Химикали и Обеднен Уран от НАТОвските Снаряди - Изтичат в Почвата и от там в Слънчогледа и изобщо във всичко Живо!