Летиш с колата (мотора) – на трупчета в наказателен паркинг?

Алекси Стратиев иска по-солени глоби за нарушителите на пътя
53
Летиш с колата (мотора) – на трупчета в наказателен паркинг?
Снимка: Булфото, архив

В Европа, както и в България, се забелязва тенденция на намаляване на загиналите в катастрофа, като има едно изключение - инцидентите, станали с двуколесните превозни средства, където произшествията се увеличават. Това обясни Алекси Стратиев, експерт по пътна безопасност пред в. "Монитор".

Още по темата

Коментарът му идва след клип в интернет, на който се вижда как моторист кара с 240 км.

Стратиев апелира да се помисли за сериозни санкции, които да се налагат и да се изтърпяват, когато те нарушават правилата за движение. Той смята, че в случаи, като този с джигига на мотора, е много важно да се наложи санкция и нарушителят да я изтърпи.

Оказва се обаче, че много трудно се доказва точно кой е летял по магистралата с мотор.

"По принцип камерата ги заснема, но мотористите много често си крият номерата. Има си начини, разбира се. В момента се изнасят някакви данни, които посочват колко нарушители има, но не се конкретизира всъщност колко от тях са изтърпели наказанията си", обясни Стратиев.

Според него мярката, която действително ще даде ефект, е превозното средство на нарушителя да се задържи на платен паркинг, където собственикът да заплати едновременно както глобата, така и за престоя. Проблемът обаче е, че у нас това е изключително трудно за реализиране. Така че остава вариантът с глобите.

"Глобите наистина са значим фактор, който влияе на поведението. Дори и да са малки, ако редовно се събират, всеки ще се замисли за поведението си на пътя. Важно е да се следи и дали има повторяемост на нарушението. Изнесените данни в публичното пространство обаче показват, че едва половината нарушители изтърпяват санкции, какво става с другите половина тогава?", коментира експертът.

Според него би било добре мотористите да минават на психотест.

В момента има проект на Закона за движение по пътищата и предстои неговото второ четене в пленарна зала, така че биха могли да се добавят такива текстове.

"Трябва да се въведе и правило, когато някой е извършил три или четири груби нарушения, да се взема свидетелството му и да се праща на психопреглед и проверочен изпит, защото тези хора ежедневно създават проблеми и на другите участници в движението", смята Стратиев.

Той добави, че положението с велосипедистите също е много проблемно, защото те непрекъснато апелират за правата си, за изграждането на велоалеи, но в същото време си позволяват много фриволно поведение по улиците.

Заради това Стратиев призова за по-високи санкции и за тях.

Оказа се още, че зад волана има много повече хора без книжки от тези, които шофират след употреба на алкохол.

"Заради алкохол в България загиват около 1,5%, а заради неправоспособност - около 10-11% от хората. Тоест много по-голяма опасност се крие в това да си неправоспособен, отколкото да си употребил алкохол.

"За съжаление всеки гледа да завиши санкциите за алкохол, а не се обръща внимание на санкциите за шофиране без книжка. А те са смешни - от 100 до 300 лева. В същото време за движение в обратната посока се предлага глоба до 3000 лева", посочи Стратиев.

Той апелира за повече камери на пътя и припомни, че преди години драстичният спад на броя на загиналите - от 1060 на 600, се дължеше точно на видеонаблюдението.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


53
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
2
 
4
 
! Отговори
До Парадокс преди 7 години
Защото ако се направят достатъчно маломощни, за да не могат да вдигнат над 140, то изпреварване при скорост над 50-60 км/ч ще е фантастика. Ако сложат електронен блокаж - ще се намери кой да го махне, не е наказуемо.
22
1
 
8
 
! Отговори
Реалист преди 7 години
Заради такива като Стратиев положението по пътищата на България е плачевно. Без контрол никъде по света закона не се спазва, колкото и огромни наказания да запишат в закона разни такива "експерти" като този Стратиев.
21
1
 
13
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Никак не е трудно да се накарат шофьорите, вкл. и мотористите, да спазват правилата, но тогава ще се наложи КАТ да си върши работата както е по закон, а те това не го могат.
20
1
 
13
 
! Отговори
Истината преди 7 години
Проблемът изобщо не е в размера на наказанията записани в закона, а е в това, че те не се прилагат от КАТ. Примерно на 50-100 ХИЛЯДИ нарушения, КАТ санкционира едно и то обикновено след като е станало ПТП. С други думи КАТ не работи, само ни рекетира иззад храстите и затова се нуждае от текстове в закона, с които да искат по-голям рекет.Експертите по света отдавна са го казали: Ефективността от наказанията зависи от неизбежността от налагането им, а не от размера им, както ни лъжат катаджиите.
19
0
 
5
 
! Отговори
Скорост (с К Рийвс) преди 7 години
Ками, няма как да е карал с 240 км. Навярно е карал с с 240 км/ч
18
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
до Бате ДинкоЗабравяш феномена с регистрационен номер СО. Не знам защо така се получава, но винаги като видя такъв, винаги ми се изправят косите
17
3
 
1
 
! Отговори
НеСъмСигурен преди 7 години
До ПарадоксНе съм сигурен, но си мисля, че това се прави, понеже с времето конете започват да "измират" и максималната достижима скорост да пада. Ако още с излизането от завода са с малко коне и макс. скорост, то след 5-6 години тази кола ще е за хвърляне. Някой, който разбира повече от тези неща, да каже. Аз само си правя свободни съчинения.
16
2
 
8
 
! Отговори
КАТ е вреден преди 7 години
В КАТ експерти по пътна безопасност няма, както между сегашните служители, така и между предишните, какъвто е Стратиев. Всички предложения на катаджиите винаги водят до влошаване на положението. Трябва с закон да им се забрани де предлагат промени в закона, като доказано вредни.
15
4
 
9
 
! Отговори
аре стига клишета! преди 7 години
Т.н. "Война по пътищата" е въсщност бягство от отговорност и замазване на положението от управляващите.Много е просто:направете на всякъде еднопосочни пътища и надлези/подлези, както е в "белите" страни и ПТП-тата ще паднат с над 80%И към днес,ПТП са паднали малко не заради "усилията" на КАТ,а щото пуснаха магистрала.А ако Тиквата беше направил малко надлези,вместо да рисува зебри ...А за мотористите: убитите от тях други хора при ПТП се броят на пръстите на едната ръка, останалото е завист!
14
1
 
6
 
! Отговори
Парадокс преди 7 години
Забравих за мотоциклетите.1000 кубиковите вече са по 200коня!Ограничени са на 300км/ч.
13
4
 
2
 
! Отговори
богат - беден преди 7 години
И 10 лева да стане горивото(за литър), пак ще карат като луди!
12
1
 
15
 
! Отговори
Бате Динко преди 7 години
Най опасните на пътя са или с пистов мотоциклет, или с БМВ, а най големите джигити карат Ауди комби. Мотоциклетистите са опасни, но нищо не може да се сравни с БМВ тон и половина карано от 19 годишен в центъра на града.
11
3
 
6
 
! Отговори
Парадокс преди 7 години
Всички реват срещу мотористите и шофьорите, но никой не обелва дума срещу производителите.В повечето страни максималната скорост, която е позволена е 140км/ч обаче дори автомобилите от ниския клас спокойно прехвърлят 200км/ч.Редно е, някой да им дръпне юздите.Сапунерка с размерите на Голф 400коня!Защо?Семейно комби 600коня!Развива 330км/ч!Защо?
10
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Всичко е много просто, но КАТ или е безсилен или се правят на тапи.То няма ли желание нещо да се промени, няма смисъл от напъни.КАТ могат само от глоби да си изкарват заплатите и то там заплатата няма да е под 5 000 лева на пътен полицай. Ама ако има желание де. Всичко е въпрос на организация.
9
5
 
22
 
! Отговори
Бочко Тиквочев преди 7 години
Аз в България моторист да спазва правилникът за движение по пътищата не съм видял ! ВИждам само мотористи които реват като вдовици за ..... да ги пазим а те самите не се пазят . Имам вила в близост до околовръстният път и мога да ви кажа че след 22 ч е ад имам чувството че до мен се намира автомобилна писта на която има международно състезание с мотори и коли . Бъчварова и цялото ръководство на МВР трябва да се уволнят дисциплинарно те са в дъното на гонките както и партия ГЕРБ
8
2
 
13
 
! Отговори
Цецо преди 7 години
Според мен не трябва да вдигат глобите, а да променят санкциите. Например, ако хванат някого без книжка - един месец принудителен труд, при повторно хващане - една година! И други нарушения имат нужда от подобно санкциониране...
7
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В UK например се изисква стаж от общо 4 години на мотори с по-ниска мощност и кубатура и навършени 21 години. Хората са го мислили, а тук.....
6
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Правилно че да видим ония с купените книжки де блеят и се присмиват кои как работи като ония двамата де единия род другия приятел как ще се смеят на тия де блъскат като некои де хвърляъ правилниците и им казват аиде чети аиде чети *** обесненията де са и после се чудим що се трепат по 5 10 дневно зарад присмехулни *** да доде да работи нема да ще
5
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Тоя и още един пън какво точно работят и на какво основание през два дена си дават мнението по медиите.
4
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 1Глоби до дупка! На някои, като им бръкнат в джоба ги боли повече отколкото в друго място!