Германия гласува, а в основата е войната между е-колите и петролът

Как ще се отрази промяната на нация, която романтизира ДВГ?
22 сеп 2021 21:03, Нели Христова
67
Германия гласува, а в основата е войната между е-колите и петролът
Снимка: БГНЕС

В секундата, в която Стив Дъмке забелязва пролука между колите в лявата лента по пътя от Егерсдорф до Щраусберг, неговият бял Hyundai Ioniq се шмугва между два бързо движещи се фолксвагена в дясната лента. "Едно докосване на газта и пролуката е моя", извиква той с радост.

Дъмке, 37-годишен бивш готвач, е не толкова джити, колкото, по неговите думи, "еротик на превозни средства". "Обичам коли с извивки и ръмжене на осемцилиндровият двигател", казва той пред The Guardian. Но през последните четири години автомобилният обект на неговите желания работи на мегавати, а не на литри.

След като заменя старият си Opel Signum на бензин с първия си електрически автомобил през 2017 г., се налага да защити покупката пред скептичните си приятели и дори членовете на семейството си, които се шегуват, че ще прекарва повече време в зареждане, отколкото с младото си семейство.

За да докаже, че грешат, Дъмке записва ежедневните си пътувания и ги качва в канал в YouTube. За него това се превръща в работа на пълен работен ден, когато ресторантите затварят по време на пандемията. През февруари той става съосновател на Berlin-Brandenburg Electric - асоциация за почитателите на електромобилите, която организира автомобилни изложения, ралита и кулинарни пътувания Saus und Schmaus (шофиране и вечеря) извън германската столица.

"Електрическата кола няма да спаси света, но може да компенсира един от негативните аспекти на шофирането и да ни позволи да се забавляваме много по пътя", на мнение е той.

Ентусиазираните ранни почитатели на електромобилите са ключови за икономическото бъдеще на страна, която е водещата в Европа при производство на автомобили. Ала в предизборната кампания в Германия, която очертава бъдещето на автомобилите като сблъсък между обичащите скоростта петролхедс и зелените фанатици, гласът им рядко се чува.

На 26 септември Германия ще избира, а всички основни партии в бюлетината, с изключение на крайнодясната Алтернатива за Германия (AfD), заявяват, че се ангажират страната да достигне нулеви емисии в рамките на следващите 14 до 29 години.

Обещанието, за което някои мислят, че е пълна фикция, е, че такава историческа промяна може да бъде постигната, без да се рискува водещият световен статут на автомобилната индустрия в Германия. "Нашето голямо предизвикателство е, да останем автомобилна нация, която успява да произвежда електрически превозни средства", казва Олаф Шолц, лидер в надпреварата в скорошно интервю.

Напускащото правителство твърди, че съществуващите схеми за субсидиране ще бъдат достатъчни за Германия да постигне своите екологични цели, като прогнозира, че 14 милиона електрически и хибридни превозни средства ще се появят по пътищата й до 2030 г. Зелените и Социалдемократическата партия (SPD) са още по-амбициозни, - с още 1м превозни средства отгоре.

Но въпросът е дали ентусиазмът, необходим за превръщането на електрическите превозни средства в масови, може да бъде натрупан в страна, толкова романтично свързана с автомобилната култура още от древността, като Германия.

"Независимо дали става въпрос за Италия, Великобритания или Германия, много европейски нации смятат, че имат уникална любовна връзка с автомобилната култура", казва Джулио Матиоли, изследовател по транспорта в Техническия университет в Дортмунд. "Но не познавам друга държава, в която толкова много национална гордост да е вложена в двигателя с вътрешно горене.“

Мнение в таблоида Bild този месец тъгуваше за дните, когато политиците "любовно галели части от каретите“ за снимки, оплаквайки се, че "тази година наблюдаваме предизборна кампания срещу колата и хора, които разчитат на четирите колела".

Свободната демократична партия (FDP), вероятно крал на следващото коалиционно правителство на Германия, обвини климатичните активисти, че водят идеологически мотивирана "културна война срещу колата", докато AfD потвърди, че нейните политически съперници таят "омраза" към автомобилите в Германия. Те използват лозунга: "Вашата кола ще гласува за AfD".

Подобни дебати са отразени в поведението на потребителите. Проучване от 22 февруари 2021 г. в 22 държави установи, че скептицизмът относно жизнеспособността на електрическото шофиране е най-висок в Германия, където 58% от анкетираните казват, че следващото им превозно средство "вероятно няма" да бъде електрическо. По отношение на усвояването Германия изостава от Норвегия, Швеция и Холандия, казва Грация Брюкман, изследовател по транспорта в ETH Zurich. "Германия е в най-добрия случай на средно ниво", допълва той. Само 1,5% от сегашния автопарк по пътищата й е изцяло или частично електрически.

Икономическите опасения винаги могат да предизвикат колебания в страна, чиято колективна памет все още свързва "икономическото чудо" от 50-те години с доблестта на производителите на автомобили като Volkswagen и BMW.

Приблизително всеки 50-ти работник в Германия е директно зает в автомобилната индустрия. Някои икономически прогнози се опасяват, че преминаването към електричество не само ще доведе до излишък за традиционните автомеханици, но и ще удари средните доставчици.

Когато Стив Дъмке се присъединява към колегите си от Berlin-Brandenburg Electric в хотел на брега на езерото в Щраусберг, автомобилите, които карат ентусиастите да поискат да се повозят, са Tesla Model Y и електрически Ford Mustang. От 15 превозни средства, наредени на паркинга, само две бяха германски.

И все пак дори в Германия ситуацията се променя бързо. Стимулите за закупуване, свързани с пакета от стимули, подтикнати от пандемия, доведоха до увеличаване на регистрираните чисти електрически автомобили с 300% на годишна база, а през юли електрическите автомобили по германските пътища прекосиха прага от 1 милион, достигайки 12-годишна цел само за няколко месеца.

"Шансовете на Германия да стане шампион по електрическа мобилност не са перфектни, но все пак са доста добри", на мнение е Патрик Пьотц, икономист по транспорта в Института Фраунхофер в Карлсруе. "Големите производители най -накрая се насочиха към това, което е заложено."

И все пак, за да спечелят напълно любителите на автомобилите в страната, политиците и бизнес лидерите може да се наложи да слушат по-внимателно ранните фенове на електрическите автомобили, като Стив Дъмке.

Освен високите цени на дребно, основната голяма пречка, която пречи на обикновените шофьори да преминат към електричество, е страхът да се окажат заседнали между точка А и В, казва главният готвач, превърнал се в ютубър.

"Когато някой като Олаф Шолц каже, че трябва да имаме пункт за бързо зареждане на всяка бензиностанция, можете да му кажете колко рядко използва електрическата кола, която би трябвало да има в гаража си", казва Дъмке, който живее под наем и не може да зарежда колата си у дома.

"Това, от което се нуждаем, са много по-нормални, бавни, но евтини пунктове за зареждане в райони, където всъщност живеят хората. Steht er, dann lädt er - това трябва да е мотото: когато паркирате, зареждате."

През уикенда Германия ще избира, а неговият клуб представя екип на E-Cannonball - рали от 70 коли от Берлин до Мюнхен, организирано от Ове Крьогер, бивш състезател по драг. рейсинг. Тези, които първи преминат през финалната линия, няма да бъдат автоматични победители, обяснява той, може би изненада в единствената страна в западния свят, която няма максимално ограничение на скоростта по магистралата.

Вместо това трофеят ще бъде връчен на тези, които завършват пътуването с най-малкото спиране за зареждане. Разрешени са всички видове електромобили: за да се изравнят условията, автомобилите с по-мощни батерии трябва да имат 50% мощност на финала.

"Използвайте главата си, а не крака си, това е посланието", казва Крьогер.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ххахаха.....тая все си крие дебелия гаэ със сакото
61
0
 
1
 
! Отговори
Iordan Ivanov Geolog преди 2 години
ЗАБРАНЯВА СЕ ПРОИЗВОДСТВОТО НА НОВИ АВТОМОБИЛИ ВКЛ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ.Увреждат тежко НЕЛЕЧИМО ЗЕМЯТА <КЛИМАТА И БИОСФЕРАТА С НАГЛО ВРЕДНИ ОБЕМНО ПРОНИКВАЩО РЕЖЕЩИ СКЕНЕРИ монтирани вместо доказано безвредни жълти фарове..Единствените засега екологично чисти автомобили са тези на ГАЗ Пропан бутан и метан с традиционни доказано безвредни жълти фарове..
60
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Истинският проблем при замърсяването от автомобилите е planned obsolescence (планирано остаряване). Автомобилите и договорите им за продажба и поддръжка са направени така че следняколко години автомобилът да се замени. Системата е много добре исмислена и отработена през 60те години в САЩ, за да се създава непрекъснато търсене на нови автомобили.Електрически или не, консюмаризмът и алчността на производителите, ще ни карат да си сменяме колата по веднъж годишно, ако могат.
59
0
 
7
 
! Отговори
НеграмотниЖурналисти преди 2 години
Дъмке, 37-годишен бивш готвач, е не толкова джити, колкото, по неговите думи, "еротик на превозни средства"
58
0
 
9
 
! Отговори
Точния преди 2 години
Теодор Миланов в Русе се опита със Лийф да прави такси. 3 месеца му беше експеримента. Сметките за тока не си покри. Експеримента приключи.
57
2
 
8
 
! Отговори
Дъртия Инж. до 55 преди 2 години
Уважаеми, за себестойност говорим. В извънградски условия електрото ти по-скъпо от дизела за километър. Все пак сметки правим.
56
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Е когато видяхте че по маркет капитъл ТЕСЛА сложи всички 5 компани във джобас си всчики се засилиха на ел. модели даже със същите монитори и волани дето ТОЛКВА ГОДИНИ КАЗВАХА че са грозни
55
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Благодарение на този сайт наузих за ИСТИНСКОТО ЛИЦЕ на българина. И нямам вече ГРАМ МИЛОСТ, защото не си заслужава.
54
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Дъртия Инж."В момента в който говорим за дълги преходи електрото се срива като себестойност на километър съотносима към бензина." Не знам пич. 440 км минава моята, с едно зареждане. И не, не ми казвай, че минава по-малко, защоо аз я карам. "На хартия" и дават 560, ама не точно. Аз досега, повече от 380 км. пробег извън града нямам. За мен не е проблем. За теб, може и да е.
53
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Конвенционалния автомобил има живот около 20 г. Електротоварен - 5 г." - Доказателства? Факти? Или както винаги, ше кажеш "някъде в интернет". А и виж пич, нека ти го кажа - на запад 10+ годишни коли се карат рядко, така че идват при нас.
52
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименЕдна технология отстъпва на друга само тогава, когато е икономически оправдана. Налагането на електромобилите не е икономически оправдано, а е политически подкрепено и затова някак не се получава и не е убедително за мислещите хора. Целта е да се подкрепи бизнеса. Фабриките да работят. Колите да са еднодневки и да се сменят по-често. Конвенционалния автомобил има живот около 20 г. Електротоварен - 5 г. Още няма депа за рециклиране на батериите, които са особено опасни.
51
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Само AfD може да спаси тази държава!
50
1
 
14
 
! Отговори
Помнещ преди 2 години
Всичко ново ще е добро,стига другарката от ГДР Меркел,превеждам за младите,Германска Демократична Република повече да не е на власт! Не знам Америка с какво я държа,но тази жена мачкаше Европа по всички възможни начини и провеждаше Американската политика в Европа!-:((((
49
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Електромобилите са страшен ***, резултат на корупцията. В него няма нищо икономично. Бързото зареждане е 24 kW, а бавното 23 часа. Представете си консумация във всеки дом от 24 kW и пресметнете разхода за консумация и за производство на такава мощност. Е, колко да е екологично? Просто в Германия управляващите и зелените взеха едни пари от Тойота. Има го материала във Франкфуртер алгемайне цайтунг от 2017 г.
48
0
 
1
 
! Отговори
Асан преди 2 години
За кой гласува :)))
47
2
 
12
 
! Отговори
Дъртия Инж. преди 2 години
На този етап от технологичното ни развитие можем да говорим за ефективност на електромобил единствено и само в градски условия. Да, несъмнено по ефективен от дизела (примерно, макар и с малко). В момента в който говорим за дълги преходи електрото се срива като себестойност на километър съотносима към бензина.
46
5
 
11
 
! Отговори
Панов преди 2 години
Аз ще имам и да се върна обратно, с голяма кола, с ФРЕНСКИ дизелов двигател 2.2, карайки като отвързан, а тия миксери на ток единственото, което правят, е да ми лазят по нервите с шума на ПВМ-а, който доказано вреди много на психиката!!! Сигурно пак няма да пускат мигачи, и ще се влачат със 110, че требе да стигне тока поне до половината път!!
45
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какво значи "романтично свързана"? Само до преди 100 години в градовете е имало предимно каруци, а хората ползват коне от поне 5000 години. Време е една технология да отстъпи на друга, колкото и да не им се иска на някои.
44
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Христо Христов- Как така да "отчайващо" изоставането в нещо което няма как да е бъдещето на масовия автомобил. Просто едни хитреци, правят едни бързи пари с ошушкване на хората. И казвам това като фен на електомобилите.
43
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 41- И кой е казал, че електричката сама по себе си замърсява? Ти четеш ли коментарите въобще? Или четеш, но си вече ваксиниран с две дози?