Е-колите са спасението, но безопасен ли е литият в батериите им?

Най-голям проблем ще бъде за Аржентина
Обновена: 24 окт 2019 11:39 | 24 окт 2019 11:39, Нели Христова
32
Е-колите са спасението, но безопасен ли е литият в батериите им?
Снимка: Reuters

Бъдещето, в което почти всеки автомобил, който видим на улицата, е електрически, не е толкова далеч, колкото си мислим.

Но това може да се окаже проблем, особено за хората, живеещи край Солните езера в Аржентина, където се добива голяма част от ценния литий, нужен за батериите, които зареждат електрическите ни автомобили.

Процесът, който не е особено чист, има нужда и от огромно количество вода. Ресурс, който е кът в пустинята в Аржентина. Именно поради този факт, много от местните се обявяват против това големи компании да добиват литий от родината им.

"Знаем, че компаниите искат да идват тук и да добиват литий. Но знаем и че това изисква милиони и милиони литри вода. Какво ще се случи с животите ни, с животните ни, с нашите внуци?“, пита Вероника Чавез пред BBC.

Експертите също са съгласни с нея. Според тях процесът изисква много повече вода, отколкото има в региона.
През 2018 г. мината в Солните езера в Аржентина са произвели 14 хил. тона литий. За целта са използвани 420 милиона литра чиста вода – колкото 168 олимпийски басейни.

А броят на електрическите автомобили расте - до 2030 година ще има около 125 милиона електрически коли в целия свят.

Ала директорите на мината не са съгласни. Според тях проблем няма.

"Мисля, че хората не трябва да се притесняват, ако искат да си купят електрически коли с литий от Аржентина.  Ние следим всичко изключително добре и работим тясно с всички сектори на правителството. Контролираме всичко, което се случва на терена, за да сме сигурни, че няма да предизвикаме проблем в околната среда или с чистата вода“, казва директорът на мината в Аржентина Мигел Солер.

Според учените, литият не е единствения проблем за околната среда, на който трябва да обърнем внимание.

"Трябва да погледнем цялостната картинка. Не трябва да се концентрираме само върху колите и батериите, но трябва и да се замислим от къде идва електричеството, което зарежда автомобилите ни. Дали е от възобновяеми източници или твърди горива?“, казва Виктория Флексер, професор по елктро-химия.

С лития има и още един проблем – той е рядък и скоро може да се изчерпа напълно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 7Абе , водород в свободна форма тука няма. Има вода, за да извлечем водорода от нея ползваме... електричество ! После водородните клетки се свързват с вода (отново) отделяйки електричество. Така губим енергия веднъж за да извлечем водород, втори път за да го превърнем пак в електричество, и последно за да задвижим механично колата. Във всички тези преобразувания се губи енергия, защото двигател с коефициент 1 няма. Водорода е задънена улица.
7
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Работи се по въпроса. Замяната на литий с кадмий да речем. Разработват се кондензатори с въглеродни пластини, с надеждата да заменят батериите. Рафинират се нови съединения. Цената на батериите пада, а тяхната ефективност расте. За разлика от ДВГ-то където сме ударили технологичния таван. Ако заради спънките по пътя трябва да захвърлим прогреса по-добре да се отказваме да сме технологична цивилизация.
6
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Спасението е във водородните двигатели. Както номер 6 посочи, електрическите автомобили просто изнасят проблемите извън града Електрическите за момента са по - лесни за производство, и все още има достъпен литий.
5
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Електрическите автомобили просто изнасят проблемите извън града. Добиването на електроенергия е скъп и доста неефективен процес от една страна, а от друга батериите също на са ефективни. Не съм привърженик на ДВГ, но много работа предстои до като ел. автомобилите технологично израснат.
4
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 3То е, като с петрола. От края на 70те все да свърши, ама напъва са, амаантамъън, малко му остана да свърши ... догодина!А днес консумираме 3 пъти повече, обаче пак не свършва.
3
8
 
5
 
! Отговори
Учителя преди 4 години
Това, че лития е рядко срещан и щял да свърши кой го каза? Запасите от литий са на практика неизчепаеми...
2
2
 
5
 
! Отговори
е-Магаре преди 4 години
За бг са подходящи "коли" с една или по-малко конски сили.
1
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Е-колите са спасението, но безопасен ли е литият в батериите им?"Аха. Сутринта изпих половин литър, довечера - пак ще пия.

Спонсорирани публикации