Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
125
2
 
4
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 3 години
Когато се говори за средна заплата преди и сега, трябва да се отчитат две неща. Първо, сегашните задължителни удръжки са много по-високи от преди 1989 и второ, сегашната средна дава изкривена информация, защото хората със заплата под средната сега са 3-4 пъти повече от тези със заплата над средната. Разумното е да се ползва медианната нетна заплата, която за 2019 година е около 600 лева. Сега за една Шкода Фабия са нужни близо 40 такива заплати в наличност. С кредит (лизинг) много повече
124
1
 
8
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 3 години
Жигулитата ги правеха по закупен лиценз от Фиат. Нищо крадено. Казват, че руснаците са направили над 800 изменения, за да пригодят колата за техните пътища.И ние правехме Булгаррено в Пловфив по закупен лиценз.
123
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Стар СофиянецЗа да поставим това в перспектива. Понастоящем средната залпата е малко над 1300 лева. 33.5 x 1300 = 43 550.
122
1
 
6
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 3 години
Жигулата 2101 струваше 6100 лева, а Шкода 6700 лева. Правиш вноска от 1500 лева за кола (без Лада) и при първата доставка я купуваш. За Жигула се чакаше повече, но не 10 години. В началото се чакаше под две години, а през 1989 се купуваше с 5-6 годишно чакане.През 1983 средна заплата 200 лева, за вноската отиват 7,5 заплати, а цялата кола ти струва 33,5 месечни заплати, като лихвата по кредита е 2%. През 1988 година са 26,6 заплати.
121
8
 
6
 
! Отговори
Лада Нива 2020 г. преди 3 години
"...е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена"Знаем как е била "проучена"(бел. ред. копирана), въпроса е как са си я набавили и дали е била (по стар съветски обичай) открадната от някой злощастен японски турист, след като е бил пребит и преджобен. :)
120
13
 
4
 
! Отговори
до TOPSPEED преди 3 години
Страшно сигурно е да се движиш със 130 при 7000 оборота с 13-ки гуми видинки, които гърмяха сами при 50 и да имаш чувството че излиташ в орбита.Ела да те повозя на 3 тонен GL с 200 точно по бойковите пътища да видиш какво значи сигурност.
119
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 121Не, не го "прекопирват". Всъщност той си работи там за тях. :)
118
8
 
4
 
! Отговори
Советский Инженерьм преди 3 години
Възложили на един съветски инженер да създаде автомобил на народа.Седнал той, мислил, мислил и след 2 дни му светнало!"Защо да не открадна фиата на съседа и маздата на брачеда, и да направя една зглабяема лагерна количка от двете! Еврика! Еврика!":)
117
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До мочАмериканците също прекопирват компютъра на професор Иван Атанасов (известен като Дон Атанасов)
116
1
 
8
 
! Отговори
справка преди 3 години
До Анонимен 117Фиат 124 е кола на годината за Европа през 1967г. и се произвежда до 1974г.В Русия през 1970 започва строеж на завод за същия автомобил ВАЗ 2101 /жигули/ и се произвежда до 1984г.
115
11
 
7
 
! Отговори
моч преди 3 години
До СоросоидЕй , лъжлив каскет , що не кажеш че в соца пърово 10 години спестяваш и след това още 10-15 години чакаш за счупен москвич !
114
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ***"Целта на соца никога не е била произвеждане на луксозен и скъп автомобил, а достъпен и евтин"Странно, защото нито е бил особено достъпен, нито особено евтин. От друга страна, тези автомобили не са мърдали не само по-отношение на лукса, но и по отношение на подобрения от сорта на по-икономични двигатели, по-голяма безопасност и т.н., все неща които имат сами по себе си малко общо с "лукс"
113
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Жигулата е Фиат обявен за кола на годината.
112
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Блядухите винаги са били уникално ***! От 1975 досега колите им все същите - безналогови :)
111
11
 
13
 
! Отговори
Соросоид преди 3 години
Тези, които се смеят колко са скапани Ладите и Москвичите първо да се замислят, че това са коли, които са спрени да се произвеждат преди 40 години.Целта на соца никога не е била произвеждане на луксозен супер автомобил, а достъпен и евтин.Иначе щеше да се получи както в САЩ - има хора с колекции и скъпи коли, и много други по гетата без образовение, без бъдеще, без медицинска помощ, които ги погребаха при КОВИД-19 в общите горобища на Ню Йорк с булдозери.
110
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 160км/денДнес, по пътищата бойкови, излизаш, слагаш икона на огледалотода бе, вервам ти. ББ строи пътиша. ФАКТ.По времето на камунетата един тротоар няма построен. ФАКТ!
109
2
 
7
 
! Отговори
Репичка преди 3 години
Брей във България има хора които са пробвали всичко....даже са карали колата на КГБ :-)това е да си диванен експерт и цял ден да бичиш на авто симулатора GTA 5 със всики моd0ве....Сигурен съм че тук има хора летяли на кораба Союз 5....
108
4
 
20
 
! Отговори
Непенсиониран Дядо преди 3 години
Друго си е 2020-та година..АМ Тракия с ограничение 80км/ч.. АМ Хемус - ограничение 60км/ч...Чисто нова магистрала, ограничена на 90км/ч25 януари 2012 г. - добавена нова категория път "Скоростен път" а.к.а ГЕРБ-ерска магистралаНикой не се е и надявал, че ще дойдат ЧАААК толкова добри времена:)))))))))))))))))))))))))))))))~ Едно мнение на Непенсиониран Дядо (86 години)
107
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 160км/денНе знам за какви шофьори си говорите, но явно претенцията, че българските пътища не стават за високи скорости са празна работа. Може би когато се возих с Поршето на шефа с над 250 км/ч по Тракия това също е било мираж. А само за пробата изрязах джипа на новата към Дупница също с над 200. Държа да отбележа, че и в двата случая нямаше около нас коли, тъй че не сме застрашили живота на никой и да, знам че е в нарушение на правилата. :)
106
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 160км/денЛошото е , че не осмислят че това може да им е последното каране. 99% от тях си мислят, че са роднини на Дънкан Маклауд.

Спонсорирани публикации