Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
105
1
 
12
 
! Отговори
160км/ден преди 3 години
До АнонименТе мотористите (а.к.а. донорите) могат да карат и с 300 по булевард България. Те като се качват на моторите сами знаят, че може би ще им е последното каране.Това са самоубийци. А тук си говорим за отговорни шофьори.
104
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 160км/денБе, преди няколко дни не засякоха ли някакъв моторист с 235 по магистралата? Няма да са толкова зле колкото казваш ми се струва. :)
103
5
 
12
 
! Отговори
160км/ден преди 3 години
До СТРАНДЖАТАВерно е. 160 км на ден, ама поне стигаш. Днес, по пътищата бойкови, излизаш, слагаш икона на огледалото, подливаш си кофа вода, правиш маневра напред, кръстиш се и не знаеш дали ще стигнеш, обаче си в божите ръце и си спокоен.:))))))))))))))))))))))))))))))))))))
102
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименДа, парното беше уникално
101
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименТо на авторката са и само разни други неща в главата и ръцете.
100
5
 
11
 
! Отговори
СПРЪНДЖАТА преди 3 години
До СТРАНДЖАТАСтранжичка, ти като си такъв многознайко, защо не се засилиш със 180-200 по любимите ти Бойкови пътища? Да видим кога ше стигнеш пък ти .... Хмммм? Нали си ербап? ДАВАЙ! Направи го.. ::))))))))))))))))))))))))
99
13
 
11
 
! Отговори
ТОП СПИЙД преди 3 години
НА времето можеше да изпълниш километража на която и да е Лада или Москвич ДОКРАЙ и да се прибереш вкъщи без никакъв риск за живота.Днес, като решите да изпълните километража на западните си ДАРАЦИ, обикновено приключвате като окраса на крайпътно дърво или под гумите на модерен западен ТИР, шофиран от подпийнал турски мургавeлко.
98
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
През 1965 година се возих веднъж на една милиционерска волга. Возеше по-добре от сегашните автомобили.
97
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Шекер ти Румка Из Желка подлезче И хаймана главорез
96
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Авторката нарича смяната на регистрационните табели пълна глупост, но не е. Още от 70-те години в СССР е създадено устройство, което сменя автоматично регистрационния номер на колата. В него има пет номера. Виждал съм такива по онова време и у нас. Сигурен съм,че още ги има у нас. Носкоро видях смяна на номера от такова устройство в Ю туб, заснето от видеорегистратор в Русия.
95
5
 
11
 
! Отговори
Няма да забравим! преди 3 години
Никога няма да забравя гледката на VAZ 21061, която се възползва от максималната си скорост от 180км/ч+ по перфектната АМ Хемус, която нямаше нито една забележка.Сега даже да си купиш и F1 болид, никога не би посмял да вдигнеш такава скорост на която и да е българска магистрала.... освен ако не си абсолютен слабоумник, разбира се.Така че, замислете се малко... :)))))))))))))))))))
94
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ВАЗ-2103 е от 1972 година, а в България го продаваха от 1974 година. Има 4 фара и три варианта според обема на двигателя. Първоначално беше само с 1500 куб.см. Първо го наричаха Жигули, после Лада. Не можа да добие популярността на 2101 в България.
93
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В далечната 1993 година си купих ВАЗ 2105 на 80 000 км. /така познатата лада петица/, от бившата Милиция в България. Стрелката на километропоказателя отиваше между лампите за мигачите, които са извън ограничението 180 км. Истината е , че този мотор издържа още 30 000 км. и приключи.
92
9
 
6
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 3 години
На километража на Москвича пишеше 160 километра. Това беше указание за максималното разстояние което колата може да измине за стандартен работен ден - 8 часа.
91
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
През 1979г. съм капал Жигули в България, собстевност на МВР с осем цилиндров звигател и скоростнва кутия на Волво, фабрично поставени. Колата бе с два резервоара и две горивни помпи. Караше се само на моторна спирачка, защото като я дръпнеш километража залепва на 120 и колата се ускорява, но не знаеш с колко караш. На пътя бе стабилна.
90
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 90Обаче жигулата биеше всички западни автомобили в едно- с парното си. Вярвай ми при -15 градуса навън зимата аз съм бил в жигули по потник и ми става горещо. Няма такова парно като на жигулата. Сибирска история все пак. Откачени са братушките.
89
5
 
2
 
! Отговори
СПРЪНДЖАТА преди 3 години
https://youtu.be/AM0s2e02piMТова което ще видите на клипчето е как немски "бегачки", пораженчески пускат десен мигач и освобождават лява лента, за да превъзхождащата ги руска машина да го използва по предназначение - за испреварване с по-висока скорост.:)))))))))))))))))))
88
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Жигули или Лада, разлика няма. Има различни модели, които се продаваха през различни години и затова тук единсе бърка с километража и фаровете. Моделите имаха модификации и максималната скорост беше различна. Базовия модел ВАЗ-2101 с обем на двигателя 1200 куб.см. го даваха с две макс. скорости натоварен до 140 км/чад и ненатоварен, до 142 и нещо. Произвежда се отбор1970 г. При ВАЗ-2101 (1974 г.) с обем на двигателя 1300 куб.см. максималната скорост е по-висока.
87
2
 
2
 
! Отговори
от опит преди 3 години
Имах жигулка и вдигаше 130км/ч за повече нямах ***, защото знаете как олеква предницата. Другия проблем е че с тези 4 скорости първо че оглушаваш и второ - за 5-10 минути вдига градусите и трябва да пускаш парното за да не прекипи.
86
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Честит 45-ти рожден ден на Дейвид Бекъм!Бекъме, ако оная ти досажда много вече и не можеш да я търпиш- прати я насам. Няма да се сърдя да се гънчаме заедно.

Спонсорирани публикации