Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"

С обратно инженерство те построяват Туполев
24 ное 2023 21:45, Нели Христова
166
Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"
Снимка: БГНЕС

"Конкорд" е известен като върхът на британско-френската авиация, но историята за това как е станал жертва на руски заговор за кражба е по-малко известна.

Двадесет години след като свръхзвуковият самолет, който преобрази трансатлантическия полет, кацна за последен път, документален филм на Channel 4 разкри шпионина с кодовото име Agent Ace, чиито усилия означаваха, че той беше почти засенчен от съветски съперник.

Concorde: The Race for Supersonic, филм от две части, излязъл в събота, разказва подробно как Ейс предава 90 000 страници класифицирани записи на Съветския съюз през 70-те години.

Сред документите бяха строго секретните проекти за двигателите Rolls Royce Olympus 593 на самолета, тъй като съперникът му от Студената война се опитваше да спечели надпреварата за разработване на свой собствен свръхзвуков реактивен самолет, наречен Concordski от западните медии.

Залогът беше възможността да се докаже коя мощност е най-напредналата в техническо отношение и да се сключи поредица от изгодни търговски договори с авиокомпаниите.

Ейс е разкрит от д-р Калдър Уолтън, помощник-директор на разузнавателния проект на Центъра Белфър в Харвард, след като е проучил строго ограничените архиви на дезертьора от КГБ Василий Митрохин, държани от Чърчил Колидж, Кеймбридж.

Във филма Уолтън посочва Айвър Джеймс Грегъри като къртицата.

Грегъри, който почина през 1982 г. на 73 години, е роден в Хонконг и е обучен като инженер, преди кариерата му да напредне в British European Airways.

"Не знаем мотивите на агент Ейс. Няма нищо в неговия произход, което да подсказва, че е бил идеологически обвързан комунист, въпреки че може да е бил много добър в това да го крие", каза Уолтън. "Въпреки това КГБ бяха майстори на подкупите и изнудването, така че това можеше да е фактор. Или може би просто е търсил пари."

Грегъри е вторият британски шпионин, свързан с "Конкорд", след като електронният инженер Джими Дойл призна през 1971 г., че е споделял тайни с Кремъл срещу пари, след като с него се е свързало съветското посолство.

Информацията, която те споделиха със Съветския съюз, му помогна да изстреля Туполев 144. Тъй като "Конкорд" все още е на етап прототип, той беше представен на Парижкото въздушно изложение през 1973 г., но се разби, вероятно докато изпълняваше маневра извън възможностите си. Шестимата членове на екипажа и осем души загинаха на земята и руският самолет никога не успя да се противопостави на своя западен близнак.

Уолтън, чиято трета книга Шпиони, епичната разузнавателна война между Изтока и Запада ще бъде публикувана следващата година, добави, че степента, до която британското разузнаване е било наясно със ситуацията, остава неизвестна.

Той предположи възможността документите, които Грегъри предаваше на Съветите, да са били саботирани, преди да бъдат предадени.

"Не е невъзможно британците да са повредили част от информацията. Това определено е нещо, което САЩ направиха в други области", каза той.

Туполев вай-накрая влезе в експлоатация две години след "Конкорд", но недостатъците в дизайна означаваха, че той оперира само на ограничени полети между Москва и Казахстан, като пътниците разказваха множество ужасяващи истории. Той беше отменен само след шест месеца и 55 пътнически полета.

"Съветите бяха добри в обратното инженерство на нещата и имаха едни от най-добрите математици на планетата, но бяха много лоши в превръщането на нещата в практични продукти", каза Уолтън. "Конкорд" беше прекрасен символ на статус за Обединеното кралство и западния свят и възможността да създаде съперник беше в основата на желанието на Кремъл да бъде възприет сериозно като световна сила, която е способна на същите неща като западния свят. „Това не е изчезнало, все още е тук днес.“

Началото на края за "Конкорд" дойде на 25 юли 2000 г., когато пожар в шасито причини един от френските самолети да се разбие над село Gonesse, убивайки всички 100 пътници и девет членове на екипажа.

Основен ремонт на безопасността беше завършен след малко повече от година, но първият тестов полет се проведе на 11 септември 2001 г. и въпреки безупречното си пътуване през Атлантика, той се приземи обратно в един променен свят на авиацията, в който вече не се вписваше.

Той направи последния си полет две години по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


166
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
1
 
12
 
! Отговори
Алекс преди 5 месеца
До пияница мистик Жигулата не е кражба.СССР плаща за правото да произвежда ФИАТ 124.Завода в Толияти е построен от ФИАТ.Всичко е легално.
27
5
 
10
 
! Отговори
опетков преди 5 месеца
В нашето ДС имаше специален отдел, наречен НТР-научно-техническо разузнаване, което се занимаваше с кражба на технологии, лицензи, патенти от Запада и ги предаваше на руснаците. Обикновено използваха за тази цел учени от ВУЗ и от БАН, които бяха командировани на Запад за "научен обмен", специализации или докторантури. Откраднаха много неща, но като цяло дейността им беше безсмислена, защото след побългаряването или порусначването нещата, които излизаха на бял свят бяха много далеч от оригинала.
26
7
 
15
 
! Отговори
Алекс преди 5 месеца
И въпреки кражбата на технологии,СССР не успя да направи надежден самолет.След две катастрофи Ту-144 беше изведен от полети с пътници."Конкорд" летя успешно до 2003г.Единствената катастрофа е причинена от неоригинална част изпаднала на пистата от друг самолет,която причинява разкъсване на гумите на Конкорда.Това е потенциала на чебурашките.Кражба,копиране и пак не става.
25
9
 
3
 
! Отговори
Знаеме се преди 5 месеца
Американците първи излетяха в космоса с астронавтите Майкъл Чесън и МиГ Джагър!
24
13
 
17
 
! Отговори
bl преди 5 месеца
Евтина пропаганда за ***. Прословутият запад винаги е бил назад по отношение на свръхзвуковата авиация. Те и до ден днешен нямат нищо което да се сравнява със съветските МиГ-31 или Ту-160, на практика стари самолети но все още непостижими като технология за "напредналия" запад.
23
13
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Ту 144 е полетял за първи път през 1968, а Конкорд 1969... и в експлоатация съответно 1975 и 1976. Интересно как така руснаците са копирали? Дали пък не е обратното?
22
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Французите най малкото нямат титан за да направят този самолет.Аеродинамиките са различни а идеята идва на американците от боините самолети да използват технологията за граждански.После французите и руснаците почват работа по пректа като си сътрудничат.Само по двигателите не са обменяли информация.Има кадри дори в нета как ходят руснаците в френските заводи.Руския е много по раличен.В Русия правят революция в газогенерацията което може да направи този проек изгоден в бъдеще.Това е труане на опит
21
7
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
"Статията" е пълна с неточности. СССР не са се опитали (както твърди заглавието), а са откраднали плановете на Конкорд. Първият полет на Туполев е два месеца преди този на Конкорд. Да не продължавам нататък. Да не говорим и за това колко ПРОСТАШКИ НЕГРАМОТНО е написан целият материал, без никаква логическа връзка между отделните части. Нелооооо, колкото и време да мине, няма да се научиш.
20
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Добре, че е гугъл транслейт, че да може да си заработвате стотинките. Това изречеине направо кърти мивки "когато пожар в шасито причини един от френските самолети да се разбие". И цялата статия е така. Изчитайте поне какво излиза след превода....
19
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Шпионин е бил Ким Филби, убеден комунист, помогнал много на СССР, изтеглен в Москва, но неприет от руското общество, живял сам, награден посмъртно с орден герой на СССР, в Англия смятан за предател! Никой не харесва шпионите!
18
13
 
15
 
! Отговори
пияница мистик преди 5 месеца
Opките от Мордор АБСОЛЮТНО НИЩО НЕ СА ИЗМИСЛИЛИ ДО ДЕН ДНЕШЕН!!! АБСОЛЮТНО НИЩО!!! Всичко им е кражба. ТУ 144, кражба на КОНКОРД и то крайно неуспешна кражба. Жигули, кражба от FIAT. Дори атомната им бомба я имат благодарение на кражбата на евреите комунисти от САЩ - Етел и Юлиус Розенберг и още няколко от комунистическата им партия. Руснаците са най-големите мизepници в целия свят, но с най-голямо самочувствие, благодарение на кражбите си от нормалната цивилизация и лъжите си
17
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
На лъжата краката са къси ! Как е контранастъплението ?
16
11
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Пълни глупости . Двата екипа си сатрудничат по проектите мисля че по идея на Де гол . Аеродинамиката е различна . На фревнския самолет двигателите и съответно натоварването са на крилете . Доста по различно е . И руснаци са ходили в френските заводи и французи в риуските . Американците се отказват . А конкорт са продадени за един долар броя защото авиокомпаниите не искат да ги купят .
15
9
 
11
 
! Отговори
Я преди 5 месеца
Всъщност самолетите са доста различни за хората които се интересуват от авиация и този пропаганден филм или материал е обида за интелекта на зрителите. Всъщност не е обида отдавна няма интелект...
14
11
 
11
 
! Отговори
въпросчета преди 5 месеца
Кой от двата самолета е създаден първи ТУ144 или конкорда ? Кой лъже на дребно в статииката ? Това лъжене ще помогне ли на контранастъплението ?
13
12
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
А краварите какво откраднаха от МИГ23 ?? А кой създаде първия самолет с променлива геометрия на крилете и откраднаха ли краварите идеята и дизайна ?
12
11
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Ъъъ, докато в Япония имаше телевизори из Лексусите, СССР тамън въведе тоалетната хартия. Готлашка Русия, наследник на СССР е около 50 години назад от развития свят. Гледаме какво се прави там- Москвич, Лада. Паралелно Тесла, Мерцедес итн. Бедняци няма какво да направят, освен да крадат и да плашат света с ядрени оръжия 30 години след като САЩ има 5000 от тях.
11
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Я кажете за контранастъплението ? Нали тук го пропагандирахте толкова усърдно !
10
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Не се опитаха, направо *** го откраднаха
9
11
 
11
 
! Отговори
ОТКРОВЕНО ЛЪЖЕНЕ преди 5 месеца
Абе днес бг, вече и откровено лъжене ли изисква Посолството ? ТУ144 е първи и в тоя ред на мисли , кой от кого е крал ???