Наградите на Филмовата академия 2011

16 игрални, 30 документални и 7 анимационни филма
Обновена: 26 май 2011 10:25 | 26 май 2011 10:25,
3
Наградите на Филмовата академия 2011
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Българската филмова академия за втори път раздава своите награди. Макар преддверието на НДК да не посрещна номинираните с червени килими, в официалната церемония имаше тържественост и добро настроение. Цялата кинематографичната общност се включи в определянето на наградите – от творци на творци – за постижения в българското кино през 2010 година. Състезаваха се 16 игрални, 30 документални и научнопопулярни и 7 анимационни филма.

За цялостно творчество беше удостоен кинодраматургът Георги Мишев.

„Хубавото вино се прави от хубаво грозде, а хубавият филм – от хубав сценарий – каза той при получаване на статуетката. – Някои все още мислят, че сами трябва да си правят сценариите”. Разбрахме, че най-добре е работил с Иван Андонов, защото може би стриктно е изпълнявал двете му изисквания: актьорите да не псуват, а режисьорът да не пипа, да не променя нито една дума. И с Дочо Боджаков са добра двойка, но техният „Патриархат” ще трябва да дочака друг 11 ноември, за да го видим. „Киното ни спасява да не умрем от истината”, цитатът от Ницше сценаристът отправи към днешните държавници.

Наградата "Евробет" за българско изкуство, чиято цел е да открои и да насърчи в отстояването на собствен почерк съвременен български творец, за първи път бе присъдена на Филмовата академия 2011 и отиде при Ивайло Христов, сценарист и режисьор на "Стъпки в пясъка".

За филми: като най-добър игрален филм Академията определи "Подслон" на режисьора Драгомир Шолев с продуцент Клас Филм. Сценаристи: Разван Радулеску, Мелиса де Рааф, Драгомир Шолев. (Другите два номинирани бяха „Лов на дребни хищници”, режисьор Цветодар Марков и „Стъпки в пясъка” на Ивайло Христов)

Сред документалистите Адела Пеева получи отличието за „Кметът” като негов сценарист и сърежисьор с Антоний Дончев, продуцент Адела Медия. (Останалите номинирани са „Иван Георгиев – Рембранда” с режисьор Анна Петкова и „Изгубени в затворената линия” с режисьор Константин Занков).

„Дорога” е най-добрият анимационен филм със сценарист Сотир Гелев, който е и сърежисьор с Алекс Филипов от номинираните „Извънснежни”, режисьор Марина Русинова и „Когато бяхме грешници”, режисьор Владимир Шомов.

Сред телевизионните документални филми беше отличен този за „Апостол Карамитев” на сина му Момчил Карамитев, сценарист и режисьор. (Номинирани: „Бетонни фараони”, режисьор Йордан Тодоров и „Хотел „Рай”, режисьор София Тзавелла.)

За най-добър телевизионен игрален филм е избран „Светото семейство” на режисьора Красимир Крумов.

Наградите за професионално майсторство, присъждани с тайно гласуване, са в категориите: главна женска роля – на Светлана Янчева за „Светото семейство” и поддържаща женска роля – Яна Титова за „Лов на дребни хищници” и „Стъпки в пясъка”; главна мъжка роля – Мариан Вълев „Лов на дребни хищници” и поддържаща Ованес Торосян за „Тилт”; режисьор в игралното кино – Драгомир Шолев за „Подслон” (номинирани: Виктор Чучков-син за „TILT” и Ивайло Христов за „Стъпки в пясъка”) и режисьорски дебют – Цветодар Марков за „Лов на дребни хищници”; режисьор в документалното кино - Анна Петкова за „Иван Георгиев – Рембранда” (номинации: Адела Пеева и Антоний Дончев за „Кметът” и Костадин Бонев за „Класификация на спомени”) и режисьорски дебют – поделено между Йордан Тодоров за „Бетонни фараони” и Мария Аверина за „Късен дом”; режисьор на анимационен филм - Сотир Гелев и Алекс Филипов за „Дорога”; за сценарий наградата отиде при Красимир Крумов за "Светото семейство"; за най-добър оператор в игралното кино обявиха Рали Ралчев – „Тилт” и „Зад кадър”, а при документалното - Константин Занков за "Иван Георгиев-Рембранда” и “Класификация на спомени”; за филмова сценография отличиха Ванина Гелева за ”TILT” и  “Подслон”, избраният художник по костюмите е Марта Миронска за ”Цахес” и “Още нещо за любовта”; при монтажа – Кеворк Асланян с ”Подслон” и “Стъпки в пясъка”; за филмова музика призът е поделен между Божидар Петков за ”Зад кадър”, “Още нещо за любовта”, “Стъклената река” и Константин Цеков за ”Мисия Лондон”; в категорията звукорежисьор  наградата отиде при Светлозар Георгиев за ”Стъпки в пясъка” и “Мисия Лондон”.

За филмова теория и критика награда получи книгата на Вера Найденова „Съвременният киносвят. Критически етюди”, а най-оперативният филмов критик заслужено стана Иво Драганов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


3
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
4
 
! Отговори
бля-бльо преди 12 години
Ми що не пробвате и Вие да си поживеете като тях? Айде де, давайте! По колко проекта колко пари сте спечелили?Те се самофинансират, ако не знаете. Мислят, съчиняват, снимат, изиграват, монтират, озвучават....и печелят в Кан. Хай да ви видя сега вас, колко и какво можете.
2
0
 
4
 
! Отговори
бля-бльо преди 12 години
Ми що не пробвате и Вие да си поживеете като тях? Айде де, давайте! По колко проекта колко пари сте спечелили?Те се самофинансират, ако не знаете. Мислят, съчиняват, снимат, изиграват, монтират, озвучават....и печелят в Кан. Хай да ви видя сега вас, колко и какво можете.
1
5
 
0
 
! Отговори
ля ля преди 12 години
живот си живеят нашите кинодейци!:)