Теорията, че "Бетовен е бил черен" отново предизвика дискусия

Въпросът излиза отново 80 години след смъртта на немския композитор
Обновена: 2 яну 2021 11:19 | 20 дек 2020 21:40, Петя Славова
120
Теорията, че "Бетовен е бил черен" отново предизвика дискусия
Снимка: БГНЕС

Докато теорията "Бетовен е бил черен" звучи като безмислица и голяма част от тази дискусия изобщо не е нова, се появява отново осемдесет години след смъртта на известния немски композитор, в началото на миналия век. Защо?

Теорията за корените на Бетовен започва със спекулациите на британския композитор Самюъл Колридж-Тейлър. Той казва, че не може да игнорира забележителни прилики между собствените му черти на лицето и изображенията на Бетовен и че спекулациите се основават на факта, че майката на германския композитор може да е имала връзка с испанец от африкански произход или че фламандските предци на Бетовен са се смесили с хора от африкански произход, когато техният регион за кратко е бил под испанско монархическо управление. Теорията посочва берберите от Северна Африка, известни на европейците по това време като „маври“, които вече са имали дългогодишна историческа връзка с Испания.

Митът за Бетовен също е подхранван от историите на младостта му. Историците отбелязват, че Бетовен е бил известен в училище като "Der Spagnol" ("Испанецът"), поради тъмния му тен. По същия начин тези, които подкрепят тези теории, са търсили доказателства в композициите на Бетовен, стигайки толкова далеч, че дори са възприемали западноафриканските полиритмични структури в неговите пиано творби.

Въпреки опитите да се потвърди, тази теория не се основава на генеалогични изследвания на миналото на Бетовен, които са достъпни за обществеността. По същия начин много учени също не са намерили съществени доказателства, че Бетовен е от африкански произход. "Няма фактическа основа за това предположение, че Бетовен е бил черен", каза д-р Геса Финке, музикален специалист от Музикалния колеж в Хановер, в интервю за "Дойче Веле".

Ако на експертите е ясно, че тази теория няма историческа или научна подкрепа, тогава защо тя е валидна и до днес?

Всичко датира от 60-те години на миналия век, в рамките на движението за граждански права в САЩ, където популярното убеждение, че "Бетовен е черен", започва да придобива все по-голяма популярност сред афроамериканската общност. Отвъд историческата си достоверност, теорията започва да се използва като символ и мантра за овластяване и съпротива.

"Импликацията на идеята, че Бетовен може да бъде черен, беше толкова мощна, толкова вълнуваща и толкова изкушаваща, защото заплашваше да промени начина, по който хората разбират или говорят за расата и расовата йерархия в Америка и по света", каза историкът и музиковед Кира Търман, цитирана от списание "Smithsonian".

С други думи, твърдението, че "Бетовен е бил черен", е нарушение в начина на мислене за историята, в това как е установен канонът в музиката и кой му принадлежи. Като твърди, че Бетовен е свой, той иска да привлече вниманието към културата, която е дала на музиката му толкова голяма видимост. И какво озадачава мнозина: ако Бетовен беше черен, щеше ли да бъде класиран като каноничен композитор? Какво се случва с други чернокожи композитори, изгубени от историята?

"Ясно е, че Бетовен нямаше да влезе в музикалния канон, ако беше черен", казва Финке. "Цялата дискусия предполага, че канонът в класическата музика е бяла привилегия", добавя той.

Днес дискусията, в рамките на движението "Черни животи", взе нов обрат. И има много, които критикуват използването на този мит като портал, за да говорят за расизма в музиката. Според Финке обаче, освен дали това е правилният начин за влизане в дебата, дискусията определено помага да се говори за механизмите, които създават канона, като обобщено правило и предписание на каталога на авторите, считани за примери.

В рамките на дебата мнозина избраха да направят преглед на историята на класическата музика, за да дадат видимост на чернокожите композитори. Сега се появиха няколко имена, някои в по-голяма степен от други. Сред тях Джордж Бриджитауър (1778-1860), виртуозен цигулар, на когото самият Бетовен посвещава соната за цигулка; Жозеф дьо Булон, шевалие дьо Сен Жорж (1745-1799), с прякор "черният Моцарт"; Самият Самюъл Колридж-Тейлър (1875-1912); Флорънс Прайс (1887-1953), първата афроамериканка, която изпълнява музиката си в голям симфоничен оркестър и дори кубинският композитор Хосе Уайт (1836-1918), който печели голяма слава в Париж, където живее по-голямата част от живота си, сред други музиканти.

Прегледът и погледът назад обаче, освен преоткриването на композиторите, може да ни помогне да разкрием как продължаваме да градим историята днес. "Канонът е отражение на обществото и е проектиран в съответствие с патриархални, националистически и империалистически принципи", каза Финке, който също вярва, че макар канонът да не е нещо, което може да се игнорира, дебатите за него могат да направят повече демократичен и разнообразен.

Например, Финке казва, че в Германия политическият дискурс, че страната няма проблеми с расизма, е много актуален, аргументирайки: "Ние нямаме черна култура." "Пълна глупост. Тук има подобни механизми", казва той.

За Финке в Германия и в света на класическата музика, все още има структурен расизъм в институциите. Черните композитори и музиканти продължават да имат по-малък достъп до оркестри и по-малко възможности в университетите.

"Това, че чернокожите музиканти не са влезли в канона на европейската музика, има няколко причини. Наистина не мисля, че това е свързано само с цвета на кожата", каза от своя страна д-р Непомук Рива, етномузиколог от Висшето училище на "Хановер Мюзик" , в интервю за "Дойче Веле".

Рива вярва, че дискусията има много фронтове, така че контекстът също трябва да бъде взет предвид, както настоящ, така и отминал. В миналото Европа е била много хомогенен континент, казва той, така че очевидно ще има по-малко чернокожи композитори. Това обаче е и защото те са имали по-малък достъп до образователни институции, което според Рива и днес е привилегия. "Всички музиканти, които са влезли в европейския канон, са музиканти, които са имали привилегията да бъдат в елита на музикалното образование. Това продължава до момента", казва той.

Тогава за Рива съществува проблемът с расизма, но той го описва с по-голямо внимание. "Може би не винаги можете да говорите за структурен расизъм, но винаги можете да говорите за дискриминация. Просто има много хора, които нямат същите възможности".

Въпреки че никой не се съмнява, че Бетовен има неговото повече от заслужено място в историята на музиката и че неговото майсторство е послужило като вдъхновение за поколенията, дебатът за неговия произход и за това как се стига до там да се даде видимост на определени композитори пред другите, може да ни помогне да разберем по-пълно как изграждаме и приемаме историята и на какви ценности сме я основавали.

Този дебат може също да ни помогне да модернизираме канона, за да го направим по-приобщаващ.

"Вече можете да видите малка промяна. Присъстват все повече и повече чернокожи композитори", казва Финке, който също твърди, че демократичните общества имат за задача да изготвят по същия начин демократичен канон.

Днес работата на композитори като Илейн Митченер или Сами Муса, наред с много други, си струва да бъде проследена.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


120
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
91
0
 
1
 
! Отговори
КОМПОЗИТОР??? преди 3 години
"... на британския композитор Самюъл Колридж-Тейлър". Като преписвате безогледно, поне проверявайте. Самюъл Тейлър Колридж е английски ПОЕТ-романтик, мислител и философ. Копи-пейст "журналистика" (с извинение).
90
0
 
2
 
! Отговори
ха ха Хо преди 3 години
Това ако го прочетат скопските "историци" ще зарежат краденето на българска история, език и писменост и веднага ще се пишат северноафриканци.
89
0
 
8
 
! Отговори
Ох, писна ми преди 3 години
Оххх, светът се брактиса (побърка). Бетовен бил черен, Българите от югозападна България били македонци, аман вече...
88
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тия се опитват да си присвояват истории също като македонците ;)Аз пък казвам, че Бетовен и един готин санбернар, даже съм гледал филми с това кученце ;)
87
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Такива теории превръщат най-толерантния бял човек в заклет рас.сист.
86
0
 
12
 
! Отговори
М, да преди 3 години
абсолютно всички велики учени,писатели, музиканти, политици, които са родени и роботили в Европа още по времето, когато тя е нямала достъп с африканския свят са черни. А в по-ново време най-типични примери са Айнщайн и Хокинк. Снимките и кадрите с тях са фотошопнати, а живите свидетели страдат от далтонизъм.
85
0
 
8
 
! Отговори
СС преди 3 години
аве от къде ги преписвате тези статии старите бе? умрял преди 80 години???? преди 100 години може да е умрял от преди 80 години и то на предния век. Починал 26 март 1827г. сега сме 2020. аз ли не мога да смятам???
84
1
 
2
 
! Отговори
ДЕМЕГ преди 3 години
И ЗА ВИРУСА ТАКА СЕ ПИШАТ КОНСПИРАЦИИ - НАТАМ НИ ЧУКАТ МИСИРКИТЕ, ШАРАНИ!ТОВА Е ЦЕЛТА НА МАТРЯЛА. КАКВО СЕ ПЕНИТЕ?
83
1
 
13
 
! Отговори
23 преди 3 години
Бетовен е бил черен и македонец
82
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Тереза Орловскигледай си работата аз с дървета в човешки облик не разговарям. както казах не съм той и не съм ти другар. Но двукрако дърво не възприема. Сигурно ще продължаваш до безкрайност но аз нямам намерение. Много важно че ни сервираш очевадното , пак не е това. Спирам дотук ти продължавай щом искаш. На мен ми е досадно.
81
0
 
12
 
! Отговори
Вики преди 3 години
Ако не е македонец, значи е чернокож
80
2
 
2
 
! Отговори
Тереза Орловски преди 3 години
Един е Бетовен,и той умря другарю!
79
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 95не съм ти другар изобщо. плюс това не съм той. и както се очакваше продължаваш с тъпните. Такива като теб са истински дървени - вари ги печи ги все тая. Пак не разбрахме какво мислиш по въпроса за Бетовен. Няма и да разберем.
78
0
 
17
 
! Отговори
The Real Бай Иван преди 3 години
Какви 80 години от смъртта бе и-ди-оти такива!? Бетовен е умрял през 1827, не през 1960. Т-ъ-п като журналист.
77
0
 
11
 
! Отговори
Поп преди 3 години
Чакам да видя кога ще обявят Христос за ч?рен. ?!
76
1
 
1
 
! Отговори
до 94 преди 3 години
Другарю,вие явно сте на същото ниво като вожда и пасквила тук.Не се напрягайте Пуснете си Газзис,и се разтоварете пред светлия образ на еднокнижния си началник.
75
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Тереза Орловскии в каква връзка го казваш това? не е въпросът да се правиш на умна а да се опиташ да кажеш нещо, което да има смисъл. за мен изказването ти е абсолютно безмислено, колкото и умни думички да си използвала. В крайна сметка не стана ясно какво мислиш за Бетовен и неговия цвят на кожата.
74
0
 
18
 
! Отговори
Додо преди 3 години
Колкото и да се смеете и забавлявате с това на пръв поглед безумие, не пропускайте да идентифицирате проблема, а именно, че тази режисирана атака над европейската култура е част от добре замисления и пъклено изпълняван план за културен геноцид над ееропейската раса и християнската цивилизация, като част от финалния, тотален геноцид над последните.
73
5
 
4
 
! Отговори
Тереза Орловски преди 3 години
Днес,след като ежедневно доказвате че освен да славите неграмотния си вожд,за друго не ставате,просто се придържайте към директивите си.Друсайте си кючека и хвърляйте маанеета,това е природата ви.Не се опитвайте да надхвърляте нивото си хомо еректус,няма начин да се получи!
72
5
 
5
 
! Отговори
Росен Плевналиев преди 3 години
Аз винаги съм предпочитала афроамериканците