Почина британският астрофизик Стивън Хокинг. Поклон!

Големият учен е издъхнал на 76-годишна възраст
Обновена: 14 мар 2018 07:17 | 14 мар 2018 06:22, Анисия Иванова
Почина британският астрофизик Стивън Хокинг. Поклон!
Снимка: БТА

Британският астрофизик Стивън Хокинг почина днес на 76-годишна възраст, съобщиха децата му в комюнике, цитирано от Франс прес.

"Ние сме дълбоко опечалени от смъртта на нашия любим баща. Той беше велик учен и изключителен човек, чиято работа ще живее още много години", пишат децата му Люси, Робърт и Тим в текста, публикуван от британската агенция Прес асосиейшън.

Хокинг ще остане в историята с новите си открития и идеи за Вселената и нейното зараждане. Книгата му "Кратка история на времето" му спечелва международна известност.

Той е роден на 8 януари 1942 година (300 години след смъртта на Галилео Галилей) в Оксфорд, Англия. Къщата на родителите му се намирала в северен Лондон, но по време на Втората световна война Оксфорд е по-безопасно място за живеене.

Когато е на 11 години, родителите му се преместват в Сейнт Олбанс, Хартфордшър. През 1959 г. е приет в Оксфордския университет, където не е възможно да учи математика (както той искал), затова записва физика, въпреки желанието на баща му да учи медицина.

През 1963 г., докато учи магистратура в Кеймбридж, Хокинг бива диагностициран с амиотрофична латерална склероза (АЛС). През март 1966 получава своята докторска степен по приложна математика и теоретична физика.

Той е един от най-младите членове на Английското Кралско общество, Командор на ордена на Британската империя  и на други британски кралски отличия и награди за научноизследователска дейност. Въпреки че Хокинг е атеист, той е член на Папската академия на науките, която е под пряката защита на папата.

Въпреки тежкото си заболяване Хокинг не спира активната си научноизследователска дейност.

Като дете се занимава с конна езда, като ученик в Оксфорд е носови (на английски: cox) в отбора по академично гребане. Първите симптоми на болестта му се появяват след влизането му в Кеймбридж. Окончателната диагноза му е поставена на 21-годишна възраст, малко преди първата му женитба.

Докторите му казват, че едва ли ще живее повече от 1 – 2 години. Въпреки това, той не се отказва да се бори с болестта. Хокинг е сред най-дълго живелите с това заболяване, познати на медицината.

От 1985 г. използва специален апарат, за да говори. Компютърът, инсталиран в инвалидната му количка, му позволява освен да говори, да пише статии, други текстове, да ползва Интернет и електронна поща. Управлението се извършва чрез движение на единствения мускул, който Хокинг може да контролира – един от лицевите мускули на бузата, под окото. Движенията се разчитат от специален инфрачервен сензор, вграден в очилата му. За въвеждане на текст се използва система за предсказване на думите, но въпреки това целият процес е изключително труден и бавен.

Стивън Хокинг пише в съавторство с дъщеря си Люси Хокинг три детски романа: „Тайният ключ на Джордж за Вселената“и две нейни продължения. Целта на автора е, приключенията на Джордж да бъдат представени по достъпен и забавен начин за младите читатели, които да надникнат в тайните на физиката, времето и вселената.

Той автор на книги и статии за новите открития и идеи за Вселената и нейното зараждане, включително и на популярната „Кратка история на времето“ (A Brief History of Time, 1988), която му спечелва международна известност.

Хокинг е единственият герой в "Стар Трек: Следващото поколение", който играе сам себе си. Има и епизодични участия в сериалите "Космо и Уанда“, "Теория за Големия взрив“, "Дилбърт“, "Футурама“.

"Той беше голям учен и изключителен човек, чиято работа и наследството му ще живеят още дълги години", казват още близките му, напомняйки за силата на неговия дух и блестящото му чувство за хумор.

"Веднъж той каза: Вселената не би била вселена, ако не беше дом на хората, които обичаме", спомнят си децата му.

Неговите проучвания върху черните дупки и Теорията на относителността дадоха нови хоризонти на научната мисъл.

Стивън Хокинг спечели не само уважението на научните среди с постиженията си във физиката, но и любовта на милиони хора извън университетите със своята загриженост за бъдещето на света.

Той вдъхнови поколения последователи като учен и личност.

Hafen die Wahrheit преди 6 години
До 146,Човече,много си зле!Ама много!Дано се подобриш някой ден,*** не вярвам! Това е лично твое мнение! Ако се мислиш за някакъв капацитет, който може да дава оценки от последна инстанция, много се лъжеш. Аз се уча постоянно и съм далеко от мисълта, че всичко ми е ясно!!...за разлика от всезнаещи като...

емил преди 6 години
До българинЧак пък Бог да го прости - та този си беше отявлен безбожник - атеист!

Издъхнал преди 6 години
Копелеее... кой те назначи да пишеш статии?! Вуйчо ти ли?

Анонимен 158 преди 6 години
До Анонимен 161Вземи се лекувай ти, защото "Черния рицар" е извънземна технология и орбитата е по часовия пояс, като постоянно сканиране. Целия свят гърмеше точно за този сателит, че ще мине близо до международната космическа станция. Миналата години има кадри и опасения НАСА да са свалили сателита за тези които ще бъдат изтреляни от SpaceX 70 броя. От 70 броя 20 са секретни сателита на САЩ вече 19, защото шпионския сателит не е достигнал орбита и е унищожен.

"Даже като изключим огромният му принос като популизатяр"Нъц. Огромния принос като популяризатор на науката се пада на Карл Сейгън.

До Hafen die WahrheitЧовече,много си зле!Ама много!Дано се подобриш някой ден,*** не вярвам!Да си жив и здрав!

До 158"Тесла е бил жив е направил откритие за сателит, който не правен от човек. Нарича се "Черния рицар", а в момента е нон-стоп атака от хакери към НАСА да се намери документи дали НАСА не свалил "Черния рицар", което е опасението на Хокин да се вкараме във война с извънземна раса."Мхм...ок.

Човекът наистина има интересни идеи, но е популярна личност а не велик учен. Медиите винаги са го раздухвали заради бомбастичният начин по който обяснява на масите и затова че е инвалид. Азимов написа "Пътеводител на интелигентният човек в науката", която е в същество подобна, но никой не го обяви за гениален учен.В същото време за един Александър Липич никой не си спомня или почита.

До 158Уау... у лудите дойдоха... я ми кажи Тесла като е измислил този сателит "Черния рицар" (което е нищо повече от конспирация) как точно го е изтрелял в орбита, че ми е много интересно? Лекувайте се хора много ви моля. Отделно Мъск не използва технология на Тесла... това е меко казано абсурдно. Мъск кръщава колата в името на Тесла но логото му е *** на Тор. Едното е в чест на човек който се е занимвал с електричество а другото в името на бога на гръмотевиците...

Hafen die Wahrheit преди 6 години
До 157 и 158,Аз съм човек с доброволчество и мога да си признавам грешките (за разлика от някои други) .. Да тук греша!!

До Hafen die WahrheitСамо корекция не Тесла е бизнесмена, а Мъск ( използващ технологията му). Когато Никола Тесла е бил жив е направил откритие за сателит, който не правен от човек. Нарича се "Черния рицар", а в момента е нон-стоп атака от хакери към НАСА да се намери документи дали НАСА не свалил "Черния рицар", което е опасението на Хокин да се вкараме във война с извънземна раса. До колкото Айнщайн, който беше ядосан от САЩ , че го използваха за двете атомни бомби.

До Hafen die Wahrheit"Тесла е един маркантилизиран индивид. Той дори не е учен, а по-скоро бизнесмен."В този случай си искал да кажеш Мъск не Тесла. В този случай Тесла е марка. Има и човек с името Тесла който е бил учен доста напред за времето си. Лаик си ти и не мога да разбера защо притендираш за нещо повече? Комплекси?

Толкова глупава и ненужна нация е българина... нищо чудно че сме на дъното. И не, не са ви виновни политиците.

Hafen die Wahrheit преди 6 години
До 140,Ти за кого говориш за марката Тесла или за човека Тесла? Само един лаик може да зададе толкова глупав въпрос! А ти за кого говориш?

от сидниАав$тралия преди 6 години
"Почина британският астрофизик Стивън Хокинг."Че той кога е бил жив бе!?!

Hafen die Wahrheit преди 6 години
До 120, Аз го познавам само като тоя, който ни плашеше с извънземниТова не е вярно! Основната плашеща, но напълно реална теория на Хокинг бе, че земята ще измени климата си по подобие на Венера и тук ще стане негодно за живот. Той казва още, темпа на нарастване на населението на земята и бързата експлоатация на природните и ресурси, ще ускорят този процес.

култ преди 6 години
през март много неща умряха 1 купих орхидея с одрязан цвят2 мъртва белка3 после бабами и сега това прочитам .

До 148Мне, излиза от малкото ти гръбначен мозък благодарение на който по някакво чудо пазиш равновесие.

До До Do 140Дали Радиацията на Хокинг е измислено понятие или реална - надали ти си експертът, който го знае.Но си мисля, че доста хора са казвали и на Айнщайн, че Теорията на Относителността е измислена, неприложима и безсмислена. Сега обаче всички знаят кой е Анйщайн, докато тях никой не ги знае.

Бирено мече преди 6 години