Елетрическите коли са безопасни? Да, ама не

Te може и да не излъчват вредни емисии, но батериите им са опасни
22 мар 2019 21:15, Нели Христова
66
Елетрическите коли са безопасни? Да, ама не
Снимкa: Reuters, архив

Пътят на човечеството към един по-чист и зелен свят без глобално затопляне според някои експерти преминава през масовото произвеждане на електрически коли. На пръв поглед возилата на ток не бълват вредни емисии и финни прахови частици и това ги прави перфектни за спасяване на планетата. Но само на пръв поглед.

Да, ел. автомобилите може да не излъчват вредни емисии, но не така стои въпроса с батериите за тях.

Международната организация за защита на правата на човека - Amnesty International, официално предупреди за вредите, които производството на литиево-йонни акумулатори нанася на околната среда и човека.

Организацията е открила сериозни нарушения, свързани с добива на полезни изкопаеми, използвани в този тип батерии, особено в някои държави, съобщава Carscoops.

Проблемите са много. Като започнем с добива на кобалт в Демократична Република Конго, който води до множество заболявания у работниците в мините и приключим с въпроса "какво се случва с батериите, които не се употребяват?".

В Конго се намират половината от мините, от които се добива така нужния кобалт, за да се движат електрическите коли. През 2016 г. става ясно, че повечето от работниците в опасната среда са деца. Но не само тяхното здраве е застрашено...

Растящото търсене на минерали като кобалт, манган и литий е довел до ръст на интереса към дълбоководния им добив, което на свой ред оказва сериозно и често необратимо въздействие на биологическото разнообразие на световните океани.

Ако някога сте водили спор с някого, който не одобрява елетрическите коли, то поне веднъж ще сте чули въпроса: "А токът, на който се движат, зелен ли е?"

Проучването отговаря и на него - производството на литиево-йонни батерии в по-голямата част е ориентирано в Китай, Южна Корея и Япония, където електричеството се произвежда от въглища и други материали, замърсяващи въздуха.

Според Amnesty International последният проблем, но може би този, който трябва да ни тревожи най-много, тъй като литиево-йонните батерии са наистина отровни, е фактът, че огромна част от тях се изхвърлят безконтролно, като замърсяват почвата, водата и въздуха с опасни химически елементи.

 


 


66
Още от СФФ 2019
Престъпленията в Сърбия – "Товарът", за който не се говори
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
0
 
1
 
! Отговори
jek преди 6 дни
Всъщност никой не говори какви щети се нанасят от производството на електромобилите. Батериите им са смърт за околната среда. В крайна сметка маркетинговите цели са постигнати. Замислете се: от добива на литий, до производството на автомобила какво гняс се бълва в околната среда. Газ-бензинките ще ни се сторят като горски цветя.
61
2
 
1
 
! Отговори
Някъкъв преди 2 седмици
Хубаво е преди да "напишете статия ",да прочетете молко... техническа и друга литература.
Понякога е хубаво и да секонсултирате с човек (хора)вещи в областта в която пишете.
Когато цитирате организаций и данни бъдете конкретни. Инжинерите използват числа и аргументи!
60
1
 
3
 
! Отговори
Смятай още повече преди 2 седмици
Продължение отново:
Батерията в Тесла тежи близо 540 кг от които 30% могат да бъдат рециклирани, тоест 360 кг замърсявания за природата, една кола на бензин замърсява около 100-110 мг на 1 км.
Тоест 1 грам на 10 км или 100 кг на 100,000 км... не е перфектно взаимоотношение, но като се има на предвид, че си зареждаш Теслата от Марица Изток ... Не особено екологичен, имай на предвид, че батериите не съхраняват 100% от енергията която набиеш в тях, а има и доста която отива на вятъра...
59
0
 
1
 
! Отговори
Смятай преди 2 седмици
Продължение на долния коментар:
На 240 волта ток батерията се зарежда за 9 часа. От 380 км пробег в най-добрия случай. това прави 42.2[2] за час зареждане, тъй като литиево йонните се зареждат по бързо като са по празни, го сложете 50 км пробег за 1 час висене на някоя от малкото бензиностанции които имат зарядни за ел. автомобили. Купуваш си Тесла... искаш да идеш на море от Видин... и трябва да пътуваш 2 дена повече само за да я зареждаш...
58
0
 
1
 
! Отговори
Смятай преди 2 седмици
Като гледам колко сте некомпетентни, ми става смешно... Първо цъкни в гугъл и тогава говори глупости, от топ моделите на Tesla Model S от 2016-та, ако си доплатиш за по голяма батерия от 85 киловата с нея минаваш 380 километра, като това започва да намаля бавно след 150,000 км пробег (съдейки по това, че няма нови технологии за създаване на батерии и се ориентираме от по старите модели на Тесла).
57
4
 
1
 
! Отговори
тъпа и поръчкова преди 3 седмици
статия. Кой ли плаща за такива пасквили?
56
0
 
2
 
! Отговори
Аман от журналя! преди 3 седмици
"... поне веднъж ще сте чули въпроса: "А токът, на който се движат, зелен ли е?"

Проучването отговаря и на него - производството на литиево-йонни батерии в по-голямата част е ориентирано в Китай, Южна Корея и Япония, където електричеството се произвежда от въглища и други материали, замърсяващи въздуха."

И как точно това, къде се ПРОИЗВЕЖДАТ батериите, определя дали токът, който ПОЛЗВАТ е "зелен"?! Г-жо Христова, дали сте наясно за разликата между производство и потребление?
55
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Има още нещо лошо за електрическите коли. Какво ще стане с Россия и Саудитска Арабия ако света спре да използва нефт във транспорта?
54
3
 
5
 
! Отговори
Ненужен преди 3 седмици
Няма как тока да замени горивото, защото за какво тогава ще се воюва, ако петрола стане ненужен?
Колкото въведоха универсалното зарядно (за всички модели телефони едно зарядно), толкова ще въведат и електромобилите за масова употреба.
Когато живееш в монетарната система, където без пари не заслужаваш медицина и следователно не заслужаваш да живееш, следва да си последовател на сентенцията - "Интереса клати феса"...
53
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ама защо в Европейски страни, в които не роизвеждат техни автомобили и имат пари, се изтерепаха да си взимат Тесла?
О чакай! Ама това е проблема! Германия няма свестни ел.возила! Нито Франция! Ако не излъжат хората, колко са лоши ел.колите, хрората ще свикнат с мисълта, че Тесла и Киа са "добри ел.коли" а тези на BMW са шега...
52
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До ноби

Пич, има вече автомобили с по 500 000 км пробег, а капацитета им е над 85% (демек още е над 400 км при по-големите модели). За нормален шофьор, това с почти 25 години каране.
51
5
 
3
 
! Отговори
ноби преди 3 седмици
и какво, изкарат 2 години и смяна на батерии.
50
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ел. колите могат да бъдат снабдени със слънчеви ел.панели(пластични или "начупени" според дизайна на колата) и инвертори за ДС-АС енергия за безчеткови ел. двигатели.Всичко останало ще е като на автомобилите с двг-то.Само електрониката ще е малко по-сложно.
49
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А някой може ли да си представи колко бакър има в една зарядна станция ;)))))
здраво бране ще падне ;))
48
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен 46

Честно ли? Не! Само защото някой имал нуда от работа, няма да се плащам повече, за по-скапан продукт. Ти защо не даваш пари на машщинописка да ти копира документ, ами позлваш притер за 60 лева? Или просто пращап email? Знаеш ли колко машинописки са останали без работа? И аз не зная, но мисля, че не ни пука и на двамата :)
47
1
 
7
 
! Отговори
икономист преди 3 седмици
До Анонимен 46

Как какво ще стане с хората? Ами просто няма да извършват такъв тежък и ненужен труд.
Защо трябва да се притесняваме за нещо, което е хубаво? Милиони хора вече няма да бъдат експлоатирани.
46
13
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Електрическите коли и техният уж “бум” са поредната залъгалка за ***. Електрически коли никога няма да се наложат като основно превозно средство. Вие представяте ли си каква инфраструктура трябва да се изгради само за зареждането им? И кой точно ще тръгне да я изгражда.
Допълнително един електромотор е толкова елементарна за производство част, че ще се сглобява на 100% само от роботи. А някой пита ли се какво става тогава със милионите хора които в момента са заети във фабриките за автомобили
45
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
От 42

Какво? Нима не е вярно? Кoe? Единствените хубави ел. коли от Европа в момента са един не особено евтин Ягуар и скапаното Зои.
Докато не пуснат нещо друго, ще плюят. В момента в който мерцедес и VW изкочат с яка схемичка, постата ще се смени. Ще видите как били най-хубави ел автомобилите и то не кои, ама тези от ЕС и така. Както говориха и за крушките :)
44
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 43

Вече е тъмно, какво утро те гони?
43
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
добро утро