Елетрическите коли са безопасни? Да, ама не

Te може и да не излъчват вредни емисии, но батериите им са опасни
22 мар 2019 21:15, Нели Христова
67
Елетрическите коли са безопасни? Да, ама не
Снимкa: Reuters, архив

Пътят на човечеството към един по-чист и зелен свят без глобално затопляне според някои експерти преминава през масовото произвеждане на електрически коли. На пръв поглед возилата на ток не бълват вредни емисии и финни прахови частици и това ги прави перфектни за спасяване на планетата. Но само на пръв поглед.

Да, ел. автомобилите може да не излъчват вредни емисии, но не така стои въпроса с батериите за тях.

Международната организация за защита на правата на човека - Amnesty International, официално предупреди за вредите, които производството на литиево-йонни акумулатори нанася на околната среда и човека.

Организацията е открила сериозни нарушения, свързани с добива на полезни изкопаеми, използвани в този тип батерии, особено в някои държави, съобщава Carscoops.

Проблемите са много. Като започнем с добива на кобалт в Демократична Република Конго, който води до множество заболявания у работниците в мините и приключим с въпроса "какво се случва с батериите, които не се употребяват?".

В Конго се намират половината от мините, от които се добива така нужния кобалт, за да се движат електрическите коли. През 2016 г. става ясно, че повечето от работниците в опасната среда са деца. Но не само тяхното здраве е застрашено...

Растящото търсене на минерали като кобалт, манган и литий е довел до ръст на интереса към дълбоководния им добив, което на свой ред оказва сериозно и често необратимо въздействие на биологическото разнообразие на световните океани.

Ако някога сте водили спор с някого, който не одобрява елетрическите коли, то поне веднъж ще сте чули въпроса: "А токът, на който се движат, зелен ли е?"

Проучването отговаря и на него - производството на литиево-йонни батерии в по-голямата част е ориентирано в Китай, Южна Корея и Япония, където електричеството се произвежда от въглища и други материали, замърсяващи въздуха.

Според Amnesty International последният проблем, но може би този, който трябва да ни тревожи най-много, тъй като литиево-йонните батерии са наистина отровни, е фактът, че огромна част от тях се изхвърлят безконтролно, като замърсяват почвата, водата и въздуха с опасни химически елементи.

 


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ПерничанинТака ще е, докато E-Golf е някаква шега, BMW i3 е прилича на рисунка на някой прекалил с коефеина 17 годишен фен на Блейд Рънър, а и е по-скъпо от Модел 3, а най-добрата европейск ел.кола е Рено Зоуй (Zoe). До 2-3 години ще се има и луксозни модели, и бюджетни и средни, който не те карат, да се чувстваш като девствен фен на Стар Трек. До тогава, обаче, ще слушаме коолко лоши са ЕК.
41
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ПерничанинМи чи ней ли?
40
12
 
11
 
! Отговори
Перничанин преди 5 години
Още малко ще изкарат, че сегашните автомобили са по-екологични от електрическите. С тази пропаганда няма спасение.
39
9
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Абе една кола ней ли да я ИЗРЕЖЕШ яко пред клуба и напомпаните пичове да викат респект батка, а жените да се редят на опашка, не е кола...
38
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не много топло и равно у нас... Иначе колелото с батерийката и гледай как фъркам с по 60 км :).... Смао да нема дървета, че Дв пъти по 3 месеца у болницу
37
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До сс. Батериите може да се сменяват в сервиз а задаваш ли си въпроса този сервиз къде ги изхвърля сменените батерии. Затова става въпрос. А не че ти ще можеш да си смениш сам батерията и да я хвърлиш на сметището. Мисли бе човеко.
36
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Елетрическите ?!?!?
35
7
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
България няма и няма и да има инфраструктура за транспорта на бъдещето, защото самата България няма бъдеще
34
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Бъдещето е в градски транспорт и индивидуални превозни средства- имаш ел-тротинетки с обсег 40-50 км за по 700-1000 лв, или велосипеди с ел двигател.
33
0
 
18
 
! Отговори
до 24 преди 5 години
Европа е най-големия лицемер, вкараха енергоспестяващи крушки и после ги пратиха за 'преработка в Индия, купуват всякаква техника- после се праща в Африка, Нека прехвалените швейцарци да кажат къде отиват старите им уреди/автомобили.Но Китай, Индия и Африка взеха да се усещат и да спират вноса на технологични отпадъци.и тогава ще го ядем немит
32
8
 
13
 
! Отговори
Дзъ преди 5 години
Аз пък питам безопасни ли са за човешкото здраве тези батерии? Ей така си караш електричката 20 години и здрав ли си, с тумори ли си или какво? Защо не извадят доводи за ползвателя-човек? Щото и рентгена е бил за забавление началото на 20ти век пък сега не се забавляваме с него
31
6
 
14
 
! Отговори
Панов преди 5 години
За да се произведе само един автомобил от класа на Ситроен ц5 например, се употребяват около 20 тона петрол. след това тази кола работи средно около 20-на години, в общият случай. За произвеждането на една ел.кола, и то малка се изразходва по-малко петрол, но много и дефицитни минерали и суровини, освен самата технология, щото тя вече е изцапала света дотолкова, колкото конвенционалната кола за около 30 години употреба, със все производството. Консуматорско общество, което ще си яде батериите.
30
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Водороден двигател ще е след като се изтискат напълно печалбите от батериите, а те имат още дълъг период на доработки, а после грифенови батерии. Отдавна се въведе при цип новите технологии се държат до пълно износване на старите. Шепата управляващи света платиха на белязания Горбачов да им продаде соц блока за да им отвори пътя към световно господство и да елиминират алтернативата и конкуренцията. Още дълги години няма да въведат технологии които ще се държат в чекмеджетата.
29
6
 
7
 
! Отговори
42 преди 5 години
До 20Да те светна, че Русия не е от изключително големите производители на нефт. А най-големият сега е Канада.
28
1
 
17
 
! Отговори
42 преди 5 години
Така е, защото спряха разработките на водородния двигател, който изгаря напълно и не замърсява.
27
0
 
26
 
! Отговори
Fred Flinstone преди 5 години
За екологичните коли трябват здрави крака.
26
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Когато в бг се произвеждаха и говореше за кари, в САЩ още оседлаваха конете и лъскаха шпорите, а да и бичиха дизел докато оцапаха всичко. Те туй сега е на мода, ама в бг вече се прпизвеждат само дебилници.
25
21
 
9
 
! Отговори
сс преди 5 години
Ехааа... По-*** не-статия не бях чел. Автомобилните батерии се изхвърляли безконтролно... Те са по "1 тон" бе. И най-често се сменят в сервиз...
24
24
 
10
 
! Отговори
анонимен преди 5 години
Това е пропаганда в услуга на големите автомобилни концерни, произвеждащи бензинови и дизелови автомобили! Те ще трябва да да изградят нови поточни линии за електромобилите, което струва много пари! Иначе всичко е вредно вече: и въздухът, и водата, и почвата!
23
5
 
27
 
! Отговори
шматка преди 5 години
Само като си представя каква инфраструктура трябва да се изгради от нулата за тези коли и виждам в далечното бъдеще.Зарядни станции паркинги между блокове и по магистрали и селски пътища.....Кой ще пази станциите от вандали.Как ще се прибират "издишалите" коли от междуградските пътища.Първите години ще е цирк