Елетрическите коли са безопасни? Да, ама не

Te може и да не излъчват вредни емисии, но батериите им са опасни
22 мар 2019 21:15, Нели Христова
67
Елетрическите коли са безопасни? Да, ама не
Снимкa: Reuters, архив

Пътят на човечеството към един по-чист и зелен свят без глобално затопляне според някои експерти преминава през масовото произвеждане на електрически коли. На пръв поглед возилата на ток не бълват вредни емисии и финни прахови частици и това ги прави перфектни за спасяване на планетата. Но само на пръв поглед.

Да, ел. автомобилите може да не излъчват вредни емисии, но не така стои въпроса с батериите за тях.

Международната организация за защита на правата на човека - Amnesty International, официално предупреди за вредите, които производството на литиево-йонни акумулатори нанася на околната среда и човека.

Организацията е открила сериозни нарушения, свързани с добива на полезни изкопаеми, използвани в този тип батерии, особено в някои държави, съобщава Carscoops.

Проблемите са много. Като започнем с добива на кобалт в Демократична Република Конго, който води до множество заболявания у работниците в мините и приключим с въпроса "какво се случва с батериите, които не се употребяват?".

В Конго се намират половината от мините, от които се добива така нужния кобалт, за да се движат електрическите коли. През 2016 г. става ясно, че повечето от работниците в опасната среда са деца. Но не само тяхното здраве е застрашено...

Растящото търсене на минерали като кобалт, манган и литий е довел до ръст на интереса към дълбоководния им добив, което на свой ред оказва сериозно и често необратимо въздействие на биологическото разнообразие на световните океани.

Ако някога сте водили спор с някого, който не одобрява елетрическите коли, то поне веднъж ще сте чули въпроса: "А токът, на който се движат, зелен ли е?"

Проучването отговаря и на него - производството на литиево-йонни батерии в по-голямата част е ориентирано в Китай, Южна Корея и Япония, където електричеството се произвежда от въглища и други материали, замърсяващи въздуха.

Според Amnesty International последният проблем, но може би този, който трябва да ни тревожи най-много, тъй като литиево-йонните батерии са наистина отровни, е фактът, че огромна част от тях се изхвърлят безконтролно, като замърсяват почвата, водата и въздуха с опасни химически елементи.

 


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
5
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А някой замислял ли се е за вредата от енергоспестяващите крушки?! Но най-странно ми е защо се забранява използването на крушките с нагреваема жичка...или не е чак толкова интересно? Що се отнася до електромобилите, те носят полза единствено на притежателите си.
21
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
То се видя, че ще се върви пеша или с колела. Друго няма.
20
4
 
2
 
! Отговори
Роб на влаЗта преди 5 години
Има много безработни възрастни да се насочат натам ,където е отровно имаме затворница...батериите да се събират и преработват ...и зареждането да става само с вятърна ,водна,соларна енергия-и готово....Но-няма да могат експолататорите в африка да се гушат ,да продават скъпи батерии и ток нашите ненаситници ...
19
32
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Наистина електрическите автомобили са много опасни за нашия бивш приятел а днес лют враг Русия. Защото приходите от нефт рязко ще спаднат а това ще е катастрофа за хора които не могат нищо друго да изнасят.
18
5
 
7
 
! Отговори
Ясъмкон преди 5 години
Бъдещето е водородни хибриди. Тойота и хонда вече ги правят. Много пари струват но ще поевтинеят. Чакаме ги в бг след 30-40г нов внос от швейцария с подозрителен белег от лепенка много приличаща на буквата "i"
17
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма как да се случи развитие на електрическите коли, камиони и рейсове -- просто няма откъде да дойде толко ток. А и електроенергията основно идва от въглища, както се изказаха други коментиращи. Така че масата ще чакаме по-хитри енергийни източници, другите си купувайте махиндри.
16
22
 
15
 
! Отговори
дедо преди 5 години
Ел коли са кисели като гроздето,затова са толкова опасни. Дручко си е сигурността на Опелчето 95-ти набор нали?
15
7
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как ловко въртят и сучат, само и само да не кажат че 75%-80% от тока в световен мащаб се прави от ... въглища, газ и мазут. Сиреч караш уж на ток, ама някъде нещо дими яко за да го произведе същия тоя ток. А ел колата била "еко", хахаха.
14
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Които не може да си го предстви що е то електромобил да пита дядовците си как на времето в големите соц заводи вътрешния транспорт в халетата и терена се състоеше само от електрокари т.е. от електромобили.Имаше и такава професия електрокарист.Даже и сега мисля че има един завод,които произвежда електровъзли за такива мобилни колички повдигачи.Мисля че се казваше Капрони(бивша фабрика за самолетипреди 9-ти септември 44 година.)А и градския транспорт в София ще е на електробуси вече.Та има хляб.
13
3
 
8
 
! Отговори
wqw преди 5 години
откровено глупава статия. описаните индустрии да не са се родили с основаването на тесла?
12
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В заглавието липсва буква в думата "електрическите". открийте коя ;)
11
11
 
8
 
! Отговори
ГАСЕТЕ ФАРОВЕТЕ преди 5 години
Нагли престъпници на власт принудиха стотици милиони водачи да увреждат тежко земята с включени бели режещи скенери денем и нощем/ най вредни са лазерни,лед ,ксенонови и халогенни скенери.Проучвам тежки увреждания на биосферата в БЪлгария УЖАС. огромни тунели пробити от скенери фарове и холограмни оръжия на предни стъкла Тежко увредените обеми пълни с мръсен токсичен смог
10
15
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Как си представяте огромни камиони и междуградски автобуси, движещи се на акумулатори."Жо..жорко..гошко..виждам, че ти не си го представяш...хората, които си ГО ПРЕДСТАВЯТ..го правят.
9
5
 
25
 
! Отговори
Ха ха преди 5 години
... а най ми харесва снимката на това усмихнато патенце дето държи кабела за зареждане все едно е маркуча на белзиноколонката докато другия край стои намотан в ръката й без да е включен някъде .
8
10
 
31
 
! Отговори
Жо преди 5 години
КОГАТО СЕ ГОВОРИ за електрически автомобили е редно да се припомни, какво е автомобил.Автомобили, освен леките коли, са малки и огромни камиони, микробуси, бусове и автобуси. Всички те досега се движеха с двигатели с вътрешно горене.Сега всички видове автомобили ще трябва да се натъпчат с акумулаториКак си представяте огромни камиони и междуградски автобуси, движещи се на акумулатори.Те товари и пътници ли ще возят или тонове акумулатори?
7
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
размера на батерията на лаптопа или телефона е несравнима по обем с батерията на кола. Ако досега вредата от литиевите батерии беше незабележима, то е поради обема на използването им. Ако лаптопите и телефоните бяха на дизел и дизела не се използваше за друго, сега щеше да превъзнасяш дизела ;)))Маалко повече рационалност на никого не вреди. особено на тея с претенции за познавачи ;))) не че защитавам Нелито, просто подчертавам очевидни нещица ;)))
6
7
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Пътят на човечеството към един по-чист и зелен свят без глобално затопляне според някои експерти преминава през масовото произвеждане на електрически коли."Даааа, а токът за милиони коли ще бъде добиван от ТЕЦ -ове, ако не, светът ще мине на режим 1 час има, 3 часа нема! И в двата случая е все в гъ* ,,,,,,,,
5
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
*** Христова, тая статия на лаптопа ли я натракахте? И преди това сигурно ровихте в интернет през смартфона? Мнооого са вредни литиево-йонните батерии, да... горките конгоанчета и бог да прости дълбоководното биоразнообразие...
4
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кво ми пука. Моята кола нали минава 100 км за 4 лева :)
3
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как се пише финни или фини