Почина Питър Хигс - "бащата" на "божествената" частица Хигс бозон

Той допринася за разрешаването на загадката как Големият взрив е създал нещо от нищото
10 апр 2024 11:03, Елка Василева
Почина Питър Хигс - "бащата" на "божествената" частица Хигс бозон
Снимка: архив, БГНЕС

Британският физик Питър Хигс, който през 2013 г. получи Нобелова награда за работата си върху Хигс бозона - елементарна частица, смятана за ключ към фундаменталната структура на материята, почина на 94-годишна възраст, съобщават световните агенции, позовавайки се на Единбургския университет.

"Той почина мирно у дома си в понеделник, 8 април, след кратко боледуване", се посочва в изявление на университета, където ученият беше дългогодишен почетен професор.

Питър Уеър Хигс е удостоен с Нобелова награда за физика през 2013 г. заедно с белгиеца Франсоа Англер. Те са отличени за това, че още през 1964 г. полагат теоретичните основи, които ще доведат до откриването на бозона през 2012 г. в Големия адронен колайдер (ускорител) на Европейската организация за ядрени изследвания (ЦЕРН) в Швейцария.

Хигс бозонът се смята от физиците за ключ към фундаменталната структура на материята. Това е елементарната частица, която придава маса на много други частици, в съответствие с т. нар. Стандартен модел на физиката. Частицата помогна да се обясни как се е образувала материята след Големия взрив.

В стремежа да бъде популяризирано откритието, бозонът е наречен "божествената частица", защото е навсякъде, а същевременно е изключително неуловим.

През 1964 г. Питър Хигс предсказва съществуването на нова частица - т.нар. Хигс бозон. Ще минат обаче близо почти 50 години, преди съществуването ѝ да бъде потвърдено в Големия адронен колайдер на ЦЕРН.

Теорията на Хигс е свързана с това как субатомните частици, които са градивните елементи на материята, получават своята маса. Това теоретично разбиране е основна част от Стандартния модел на физиката, който описва как е устроен светът.

През 2012 г., в един от най-големите пробиви във физиката от десетилетия, учените от ЦЕРН обявиха, че най-накрая са открили Хигс бозона, използвайки ускорителя на частици.

Хигс получи Нобелова награда за физика за 2013 г. за работата си с Франсоа Англер от Белгия, който независимо от него стигна до същата теория.

Работата на Питър Хигс допринася за разрешаването на една от най-фундаменталните загадки на Вселената - как Големият взрив е създал нещо от нищото преди 13,7 милиарда години.

Намирането на потвърждение не беше лесно. Необходими бяха над две десетилетия, хиляди учени, планини от данни от трилиони сблъскващи се протони, както и най-големият ускорител на частици в света, за да бъде получен екстремният прилив на енергии, симулиращ онези 1 до 2 трилионни части от секундата след Големия взрив.

Един от върховете в славната кариера на Питър Хигс идва по време на презентацията през 2013 г. в ЦЕРН в Женева, когато учените представиха със сложни термини - неразбираеми за повечето неспециалисти и основани на статистически анализ, че съществуването на Хигс бозона е потвърдено.

Обявяването на резултатите в ЦЕРН беше посрещнато със силни аплодисменти и приветствени викове в аудиторията, припомня БТА. Питър Хигс избърса сълзи от очите си, когато двата екипа приключиха презентациите си.

"Бих искал да поздравя всички, участвали в това постижение", каза той по-късно. "Наистина е невероятно, че това се случи, докато съм жив. Чаках много дълго. Но беше приятно да се окажа прав".

Голям!

1914 преди 1 месец
съсипаха я тая държава...

Малкия зриФ преди 1 месец
И ко праим ся? всички ще умрем един ден ....

До Анонимен15 така е прекалено много подходящи случайности. Затота и тези физици вярват в Бог.

Е, сега вече има да гони бозони из вечните ловни полета.

До Анонимен 13Да резюмираме Ако приемем че веществото в наблюдаемата и ненаблюдаемата вселена е брзкрайно това означава че безкрайната енергия в следствие на парадокс (щото все пак съгласи се временна и никъде другате наблюдаема флуктация на енергията в пространството в началото на биг бенга което е създало близо до безкрайни количества материя си е уникален парадокс) Твърде малко вероятно нещата са прекалено подредени за да е следствие на някаква аномалия.

Няма такава частица, тя живее милиардни от милиардните от секундата, открили са нейните продукти на разпад два фотона или четири електрона, и са ги преброили, което е смехотворно. Измислили са си нова религия..

До Анонимен11. Не става въпрос за една или няколко частици...Поле на Хигс. Това обхваща всичко и съществува независимо от всичко. Тя не е хипотетична. Тя е ненаблюдаема и за нея се съди по реакцията на наблюдаеми частици фотони, електрони. Енергията се превръща в материя в резултат на нееднородност и флуктуации на времепространството в първите милиардни части от секундата след Биг Бенг-а :)

непуши и непие преди 1 месец
по жени не ходи , кола некара . Има от вчера една смес - вечна младост и вечен живот . Не ми се вярва . добър католик . беше против нетаняху и масовото изтребление в газа . винаги отричащ фашизма .

До Анонимен 10И все пак морски тази хипотетична частица съществува една 1/26 милиардна част от секундата придава маса на енергията.След като това време изтече защо масата остава? Енергията се превръща в материя ? Твърде интересно//

До Анонимен 9.....това е бозон. Не само той има и други. Това са тип частици приносители на взаимодействия. Има други които са приносители на материя . Те са група фермийони. Така че това нещо не се включва в досегашните ти представи. Полето на Хигс е водата в морето а ти си частицата която върви във водата?? Усещаш ли съпротивлението? Ето това е масата или теглото което полето Хигс и бозоните Х придават на частиците . Най просто така мога да ти го обясня.

И него ли го очистиха? В последно време зачистват доста от старото, информираното и знаещото в повече.

Не е от нищото ами вещество с маса близо до безкрайното или безкрайно. Как нещо съществуващо 1.4х10 на (-22) ра степен може да прилага маса 13 милиарда години.Очевидно е фактор но не основен.

ЧЕРЕН ПАПА ФРАНЦИСК преди 1 месец
ДРУГИ НАИМЕНОВАНИЯ НА БОЖЕСТВЕНАТА ЧАСТИЦА СА: ПУТИН БОТОКСОН И ПУТИН БЕЗОБРАЗОН

Верно ли го наричате "бащата". Бих го нарекъл откривателя, но бащата е друг

Е, някои го разбраха. Зад целия "Стандартен модел" стоят много нобелови лауреати и много велики умове посветили цял живот на утановяване на някаква математическа константа или хипотеза. Това са великите умове на цивилизацията. Пълно е с българи.

Грета Тунберг и тя има 1 милион Нобелова награда :)))

Х-бозонът се смята от някои физици за ключ към фундаменталната структура на материята. Това е елементарната частица, която уж придавала маса на много други частици, в съответствие с т. нар. Стандартен модел на физиката. Х-бозонът е наречен "божествената частица", защото уж бил навсякъде, а същевременно е изключително неуловим. Някои учени се досещат за неговото наличие по неговата сянка.

Добре си е живуркал с Нобеловата награда :)))

Почивай в мир. Един човек, който направи много, но много малко го разбраха.