Тормозът в училище придобива сериозни размери

Психолози ще се борят с агресията в учебните заведения
6 ное 2012 08:24, Петя Славова
126
Тормозът в училище придобива сериозни размери
Снимка: Булфото

В училище задължително трябва да има психолог или педагогически съветник, който да се грижи за преодоляване на агресията сред учениците. Това заяви заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА. Тя обясни, че се предвижда проектозакон, в който тези експерти трябва да се грижат за социалните умения на учениците.

В проекта психологът се разграничава от педагогическия съветник. Все още не е посочено на колко ученици трябва да бъдат назначавани психолог и педагогически съветник, поясни Милена Дамянова. Това изискване ще се уточни в стандарта за регламентиране на дейността на педагогическите специалисти.

Дамянова подчерта, че част от училищните директори не оценяват важността на психолозите в учебните заведения. Те предпочитат да "спестяват" от тях, заради делегираните бюджети на училищата. Така обаче "се спестява от качеството на образованието", а съществен принос за успеха на учениците има общият климат в училището, обясни още заместник-министърът.

Учениците в училища с по-висока дисциплина и с добро администриране постигат по-добри резултати, коментира тя. Затова от миналата година училищата с ниски резултати са поставени "под наблюдение".

Дамянова риторично попита защо има проблем с дисциплината в клас и отговори, че много често учениците не са
мотивирани и една от причините е голямата дистанция, която има понякога между учител и ученик. "Учителят трябва да стои не "пред" и "зад" ученика, а "редом" с него, да бъде негов партньор при създаването на умението "как да се научим да учим".

При пътуването ми наскоро в Испания видях, че там има индивидуален подход, има неформално общуване между учители и ученици, но в същото време дистанцията между тях много добре се спазва, разказа заместник-министър Дамянова. Затова у нас е необходим психологът, защото той знае как може да се мотивира комуникацията и да се предразположат учениците да споделят проблемите си. В много училища у нас ми прави впечатление, че дори учителите не комуникират помежду си, сподели Дамянова. По думите й ефективността на образователните системи е непостижима без квалифицирани и мотивирани учители, без ентусиазирани ученици и разбира се, с подходящи учебни програми.

От миналата учебна година в българските училища се прилага документът, наречен "Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище", каза Милена Дамянова. И обясни, че той има за цел да помогне на училищата да се справят с явлението "училищен тормоз", като се разграничат понятието "насилие" и "тормоз". Физическото насилие в училище се изразява в "причиняването на телесна повреда, включително в причиняване на болка или страдание, без разстройство на здравето", се посочва в документа, изпратен до всички български училища.

Под психическо насилие се разбират "всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето - като подценяване, подигравателно отношение, заплаха, дискриминация, отхвърляне или други форми на отрицателно отношение, както и неспособността на родителя, настойника и попечителя или на лицето, което полага грижи за детето, да му осигури подходяща подкрепяща среда".

Направени са изследвания в шест столични училища, които показват, че училищният тормоз е в сериозни размери - 27 процента от учениците са споделили, че търпят многократно насилие, а 10 процента - признават, че извършват насилие.

Механизмът за справяне с насилието в училище, като документ се прави за първи път, но той "стъпва" на проекти, които се изпълняват от 2008 г. в училища в София, коментира заместник-министърът. Тя добави, че това са изпробвани практики, които вече са дали положителни резултати. Дамянова каза, че МОМН на принципа на извадката, ще изиска от училищата да представят резултатите от анкети, с които се прави проучване на училищната среда и на училищната атмосфера, както и на рисковете, които съществуват в тях. Всяко училище ще трябва да си направи план за действие - за реакция при кризисни ситуации през учебната година, които да са съобразени с неговите проблеми. Тя добави, че ще се проверява също дали се изпълняват мерки за превенция на насилието, особено в училища, в които е имало такъв проблем.

Проблемът с агресията в училище не е само в България, съществува във всяка държава, но той не може да бъде решен "механично", коментира още заместник-образователният министър.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Еййййййййййййййй,коментиращите простотии,я се замислете,кой ви е научил на четмо и писмо???????За тия ,пишещите с главни букви,не се отнася!Те са самоуки!!! СЛАВА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ!
25
2
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Едно време Учителите биеха и такива неща бяха рядкост!!!!!
24
10
 
19
 
! Отговори
герб пак ни лъжат преди 11 години
Ами първо госпожа министър дайте заплати на тия учители,защото те губят мотивация,и от там почва да не им пука за учениците-на който също не им пука много много..Те си гледат телефончетата,слушат черна музика,пушат цигари,шмъркат амфети-после се позбиват и така,това е нашето некадърно образование в което и двете стани нямат голямо желание за светло бъдеще..Но учениците нямат дисциплина,нямат уважение към по големите както навремето, а навремето сваляха маратонки и парите се криеха по чорапите...
23
2
 
37
 
! Отговори
ЦЕЦО преди 11 години
в училище с роми кви психолози кви даскали тази Дамянова влизала ли е в училище с лош матриял или само си фантазира едно време имаше повече стимул за повече ромски деца а сега само изисквания ако в англииската са само роми кви резултати ще постигнат там само си пишат щуротии!!!!
22
12
 
12
 
! Отговори
коко преди 11 години
пиоложението наистина е плачевно и трагично.една от причините е бездействието на даскалите.за тях е по важно да си предадат урока и хич не ги е еня за останалото.дори наричат децата с цветущи епитети които тук не мога да спомена.
21
2
 
30
 
! Отговори
До 17 преди 11 години
Че то *** в училищата, са децата на тия с ПРЯКОРИТЕ и дебелите вратове!Само трябва да си припомним някой приказки от детството ни,например за Хан Кубрат и синовете му!!!За снопа с пръчки???????Дали някое от сегашните деца я е чувало?Кой е виновен?
20
4
 
63
 
! Отговори
Читател преди 11 години
Отново статия пълна с глупости.В училищата няма санкции, няма наказания, няма изключени.Училишщата събраха *** и там треперят над него - бройката определя зяплатитне.Този *** съсипва нормалните деца.Разчистете ***, изхвърлете го на улицата и работете с тези които искат да учат.Другите да копат лука на село.
19
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Дискриминация,заплахи подигравателно отношение.Това ги очаква и когато вече не са ученици".Помогни си сам,за да ти помогне и бог".Кротушковците от соца отдавна са смачкани и напъхани в миша дупка.Бой му е майката-казва законът на джунглата.Оживяват най-приспособимите.Как да оживяват умните и миролюбивите в държавата на мафията.Психолозите едва ли ще ги научат на това.Освен да се скатаят и чакат да дойде деня за заплата.
18
1
 
30
 
! Отговори
онбашията преди 11 години
и нещо друго по въпроса с "награждаването" на ученолюбивите (каква зубърска дума). по новините и по светофарите гледате разни ду*ачи с беемвета и мерцедеси, дето си мислите че са "успели". успели са чушки и домати, повечето от тях са обикновени нагли гъ*ета дето са продали нивите на дядо си за да си купят Х5тица. от друга страна е пълно с милионери дето карат пежа и рена и просто не ги забелязвате щото нито влизат в новините, нито се натрапват. и с такива е пълно, просто идея си нямате
17
1
 
51
 
! Отговори
МКС преди 11 години
Нацията ни като цяло е агресивна,изпростяла!Много малко хора ще чуеш в магазина или на улицата да благодарят,да се извинят!В България е всеки срещу всеки.Това трябва да се промени,но идея си нямам как ще стане с този наш манталитет!Възпитанието започва не само в училище,но и у дома вътре в семейството.
16
3
 
61
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Психолог , педагогически съветник . .. ГЛУПОСТИИИИИИИ !!!Преди всичките тия новоизмислени длъжности ги съчетаваше в себе си ДАСКАЛЪТ. Той беше всичко - и педагог и психолог , и всичко.И имаше авторитет понякога повече от на родител. Не са ни били в училище , но можеха да ни изключат от училище. И изключваха. Така се отсяваха ***.Сега това е абсурд.
15
4
 
57
 
! Отговори
Иларион Спиртомиров преди 11 години
Някога по Тошово време яки шамари от даскалите вършеха чудеса с ***, сега трябва да им се молиш на *** да не са такива. Винаги боят сие бил възпитателно средство което не трябва да се пренебрегва. Вижте съвременните деца и си спомнете какви бяхте вие преди години.
14
1
 
16
 
! Отговори
до Ривър преди 11 години
...и доста от най-успелите българи са в орландовските...иначе какво да правят, пуснете си като и да е канал по тв-то и някой някото бие или застрелва, на не си мислите, че тинейджърите гледат образователни програми, а и каквото вижда в къщи това поведение копира...
13
6
 
18
 
! Отговори
онбашията преди 11 години
колото до мотивацията за учене - съжалявам, но тя е вродена. колкото и да напъвате децата си, нищо няма да стане. ученето си има финансовите ползи, но само ако човек е природно любознателен, а не да се натяга и да кълве сложни за мозъка му неща. хилядарките и милионите сами си идват след завършването. тия "с двете висши" и 15те чужди езика дето бачкали за 400 лева са митове, популярни във средите с хм, как да го кажа по меко, алтернативна интелигентност
12
9
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Проблемите в българското училище започват от главата. Погледнете директорките и повечето учители - нагли, агресивни и абсурдни. Децата са огледало на всичко това. Директорите спестяват, за да може да си получават бонуси и премии на всеки два месеца. Децата биват ущетявани. Една голяма тайна, която всички виждаме, но мълчим. Не желаем да си признаем, че качеството на образованието е под необходимия минимум. Няма ги вече учителите, които бяха просветните дейци.
11
7
 
22
 
! Отговори
Алов преди 11 години
Сега в училищата няма никакъв ред и всеки се бие и заяжда с другите.На времето ние не бяхме така ,а си имахме само няколко човека за тази цел и когато на някой му е криви биеше шамарите на някой от тези за да се успокои. Те онези и без това бяха слаби ученици и точно по предназначение бяха в класа.
10
2
 
54
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Срещнали се двама приятели бизнесмени: - Какво става, как е? - А, всичко е наред, само се чудя, решил съм да намеря работа на моя син, сам да се оправя вече. - Нямаш проблеми, пращаш го при мене, получава служебен апартамент, служебна кола, почва с 1000 лева заплата... - Да, ама аз исках да започне от нулата - да ходи с градския транспорт на работа, да получава 150 лева на месец... - О, не знам как ще стане, хората учат по пет години за такава работа...
9
15
 
8
 
! Отговори
онбашията преди 11 години
децата се раждат с вридено поведение, което доста се разминава с разбирането на задръстеняци и толерасти за цивилизовано. например као някой те дразни, вроденото поведение те тласка да го набиеш, а толераста-хуманист възпитава детето да отиде да го изкаже на учителката, и въобще вдух "самоуправството е лошо нещо", "насилието не решава проблеми" и прочие импотентни мантри. после това дете израства загубеняк и почва да реве "законите са само за честните" и т.н. така че - радвайте се на новината
8
2
 
43
 
! Отговори
до 8 преди 11 години
Учи, за да не станеш Златка
7
10
 
36
 
! Отговори
Марийка преди 11 години
Златка с едно вдигане на краката изкарва колкото тати и мама заедно за един месец... Защо да уча?

Спонсорирани публикации