Мамиш на матурите? Гонят те от изпитите за година!

1667 ученици са с по две двойки, с две шестици са едва 61
Обновена: 5 юни 2015 14:08 | 5 юни 2015 14:00, Веселина Йорданова
20
Мамиш на матурите? Гонят те от изпитите за година!
Снимка: архив Булфото

Наказание от една година неявяване обмисля просветното министерство за зрелостници, направили опит за преписване или измама на матурите. Това стана ясно на брифинг на МОН, на който бяха представени резултатите от държавните зрелостни изпити тази година. Те вече са достъпни на сайта на министерството.

Разпознаване на откъс от „Майце си“ на Христо Ботев и два въпроса за правопис и пунктуация са затруднили най-много дванадесетокласниците на задължителната матура по Български език и литература. Едва 43.5% са разпознали Ботевата творба, още по-малко са се справили с 4 и 10 въпрос от теста.

Още по темата
„Резултатите са съизмерими с предишни години и няма драстични промени в успеваемостта на учениците, изключвайки регион Кърджали“, съобщи зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева. Тази година експертите на МОН направиха проверки в деня на изпита в няколко области, една от които беше Кърджали.

Средният успех в областта миналата година е бил 4.75, а тази година 4.05.

Средният успех от двете матури в Езиковата гимназия в Кърджали миналата година е бил отличен 5.72, а тази година - много добър 5.18. Разлика от две единици има в средния успех в Ардино – 5.62 за 2014 г., а тази година – 3.67. От МОН обаче изтъкнаха факта, че става дума за различни випуски.

Проверка по другия казус, свързан с матурата по БЕЛ – въпросите по текстове за йога, показва, че никой от зрелостниците в Семинарията не я е разглеждал като религиозно учение. Според информация от Светия синод, в знак на протест завършващите там не са писал на матурата, но от МОН твърдят, че не е писал само един. Нито един завършващ не е отбелязал, че е православен и това е причината да не работи по темата.

Над 52 000 зрелостници се явиха на държавните зрелостни изпити тази година. Продължава тенденцията за намаляване на броя им - за сравнение през 2009 година те са били около 75 000.

Кастрева отчете стройна организация с гарантиране на видеонаблюдение във всички зали. От МОН увериха, че ще предложат още нови механизми за контрол и мониторинг и се обявиха за персонална отговорност на зрелостниците.

Няма драстични разлики в средния брой получени точки по предмети спрямо предходните две години. Средният брой точки е 61.77, тоест оценка много добър 4.65.

Малко по-висок процент слаби оценки има по БЕЛ тази година – 6.42%, както и по история и по география. Отличните оценки по БЕЛ са 13.35%.

С най-висок среден успех са профилираните гимназии, училищата по изкуствата, а с най-нисък - спортните училища. Девойките са се справили по-добре от младежите с матурата по БЕЛ – имат 4.52% среден успех срещу 4.01%. Традиционно най-нисък брой точки има по география и икономика и история и цивилизация, а най-висок – по чужди езици.

244 зрелостници имат максималните 100 точки, а 57 – нула. 61 завършващи са изкарали две пълни шестици, а по две двойки – 1667. Шестима нямат нито една точка и на двете матури, а нито един не е успял да стигне 100 точки и на двата изпита.

С най-висок резултат по БЕЛ са учениците от Американския колеж – среден успех 5.72, също толкова е средният успех в 91 НЕГ, следвани от 164 ГПИЕ „Мигел де Сервантес“ с 5.68. За втората избираема матура подреждането е „Мигел де Сервантес“, Американския колеж, СМГ, съответно 5.85, 5.83, 5.68 среден успех.

От матурата по избор най-много са избрали да се явят на Биология и здравно образование, по География и икономика и на трето място – английски език.

На матурата по БЕЛ двойките са 6.42%, а пълните шестици 0.37%. Най-много са добрите оценки – над 30%. Средният успех по предмета тази година е 4.21.

По 41 задача за създаване не интерпретативно съчинени или есе две трети от зрелостниците са създали текст – 67.57%. От тях 53.35% са избрали да пишат есе.

Постижимостта по правописна норма и литература тази година е по-ниска, съответно 62% и 59%, но пък работата с текст е възходяща, според експертите – 81%.

Обща тенденция е, че постижимостта спада с повишаването на класа. Същият випуск в седми клас е имал 61.29% постижимост, а в 12 клас – 53.5%.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ми дано- отдавна се предлага, от години се обсъжда. Ама на дали. Щото не ни стиска да си видим докъде сме затънали в калта на "образованието". И се преписва навред- и в провинцията, и в София. Не е само Кърджали. Не е само Смолян. Не си лъжете акъла и не мислете, че някои деца са много напред.
19
0
 
1
 
! Отговори
drin drin преди 8 години
Samoto vinchno otsenyavane e prazna rabota. Lijem sebe si. Ili go napravete bez nachini za prepisvane - tova moje da napravi edin "prost" programist dori. Iska se jelanie za promana, a ne tigoviya s izpiti.
18
0
 
9
 
! Отговори
Майк преди 8 години
Сегашната система е ужасно скапана - учениците гледат да зазубрят безмислените и прекалено сложни материали които после забравят за да искарат безмислени оценки а учителите и училищата гледат да покрият някакви безмислени изисквания които им поставят. Всичко е затънало в такава паяжина от бюрократщина. Тези изисквания е добре да бъдат силно редуцирани до минимум, да се даде свобода на самите училища да изработят свой модел на обучения и да се конкурират едно с друго. Така ще потръгнат нещата.
17
0
 
7
 
! Отговори
Майк преди 8 години
Странно - населението намалява а изискванията се вдигат а това което се преподава в голямата си част са безполезни глупости, неприложими в живота. Изглежда сякаш искат да създадат поколение в което почти да няма образовани хора. Твърде безвкусно и безперспективно. Ако искате работеща икономика учебния материал да се съкрати 5 пъти, да се изхвърлят глупостите и прекалено сложните, безполезни неща и да се усвояват практически знания за няколко години максимум а не както е сега - цялата младост.
16
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Досега само на едно място знам да се спазва този принцип - във ВИАС, на изпита по "Обследване и изпитване на строителни конструкции".
15
0
 
3
 
! Отговори
CC преди 8 години
Пуснете една матура в НС, да видим колко от депутатите ще изкарат на 5.00. И всичко което е изкарало под 5.00 да си ходи поради неграмотност.
14
0
 
7
 
! Отговори
ши преди 8 години
МОН са намерили някаква форма,за да не преписват.Очаквам да се монтират заглушаващи устройства във всяко училище и да видим тогава що е това резултат от мързел.Защото да не забравяме,че има доста съвременни устройства,които квестор не може да види.От друга страна всеки дръзнал да преписва нека си понесе отговорността за действията.На тези млади хора не може да им се показват само правата,но и задълженията и отговорностите им.
13
1
 
3
 
! Отговори
Личен избор преди 8 години
До 55МОН има право в едно - децата са различни.Много често,когато избраното училище не е избор на детето се получава първи срив и то се отказва да учи,защото вижда,че не може да задоволи болните амбиции на родителите си.Това е първи своеобразен протест.Следва трупане на пропуски.Следва криворазбраната мисъл на 99%,че когато изпратят дете на частен урок,то матурата е взета.А така само научават децата да не полагат усилия,защото на финала ще платят за мързела им през годините.И детето е спокойно
12
0
 
7
 
! Отговори
55 преди 8 години
Чувате ли ги "Випуските били различни!" Идеален пример за педагогическата неграмотност на МОН.Абе неграмотници,нали всички други условия и фактори ТРЯБВА да са еднакви!Може да има някои специфики,но те не са решаващи.Не оправдавайте собственото си безсилие със смешни аргументи,а направете ако можете реалистичен анализ и мерки за повишаване на качеството на обучението!И сега някой трябва да понесе отговорност за провала-образованието лети стремглаво по нанадолнището.Това са МОН,РИО,пожизнените д
11
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До АнонименНапълно съгласен!
10
0
 
5
 
! Отговори
Hiter преди 8 години
Разлика от две единици има в средния успех в Ардино 5.62 за 2014 г., а тази година 3.67DPSто мисли за всички важното е китапа и у Турция да селдват после.
9
0
 
9
 
! Отговори
Монархист преди 8 години
Така е, то произвеждаме най-голям % некадърници и бездарници. Ама то да си миска/чалга певица/батка/боксьор не се изисква кой знае къв интелект...
8
3
 
12
 
! Отговори
Ala_Bala преди 8 години
Няма нищо чудно. Нека да погледнем какви хора са на върха на държавата - ББ, ЦЦ и какви прякори им е дал народа! 25 години опростачване на страната. Идолите са мутри и борци! Докато дойде 2020 г. страната няма да съществува!
7
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
АКО СИ НЕГРАМОТЕН НО КРАДЕШ В МОЛА-ЖИВЕЕШ В КЪШИ ЗА МИЛИОНИ.АКО СИ ОХРАНИТЕЛ И УБИЕШ-ПОЛУЧАВАШ 18 ГОДИНИ/АКО НЕ ИЗЧЕЗНЕШ МЕЖДУВРЕМЕННОАКО НЕ ПЛАЩАШ ЗДРАВНИ ОСИГУРОВКИ НО ВИКНЕШ БЪРЗА ПОМОЩ-ЩЕ ТЕ ЛЕКУВАТ.ТОГАВА ЗАЩО ДА УЧИШ ЗА МАТУРИ. ДА СИ *** .НЕГРАМОТЕН И ГЛУПАВ В БЪЛГАРИЯ Е ПО -ДОБРЕ!
6
1
 
6
 
! Отговори
До 1 преди 8 години
МатериалЪТ :)
5
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Това да не са затворници!!!! :DТо самия факт да те хванат е достатъчно неприятен!МОН се чуди как да прехвърли отговорността, че нямат никакъв контрол и, че най-висок практически успех изкараха в Кърджали на изпита по-български език и литература а най-висок са защото може американския колеж и втора немска уж да са преди тях но онези са със все двойките най-висок!!!!МОН не контролира определени места където на власт е ДПС! После учениците са виновни и трябва да се наказват като тъмничари!
4
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
При такъв резултат мисля, че някой трябва да поеме отговорност. Да помислим:А. Учениците;Б. Учителите;В. Родителите;Г. Учениците, учителите и родителите;Д. Образователната система, в т.ч. отново учителите;Е. Частните уроци, в т.ч. отново учителите и отново родителите;Ж. Друг.
3
1
 
21
 
! Отговори
Анчо Шукри преди 8 години
Доскоро неграмотността и липсата на, дори елементарни знания бяха отличителна черта на ромското малцинство. През последните няколко години се наблюдава ясна тенденция, българите да изместят ромите в това отношение.
2
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
вместо да превръщаме матурите в свръхсекретна операция ... защо просто не подобрим качеството на образованието
1
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Матриала е НЕКАЧЕСТВЕН!