В училище: 30% от петокласниците не разбират новия материал

Какво показват резултатите от извънредната матура на МОН?
9 юли 2018 08:21, Петя Славова
49
В училище: 30% от петокласниците не разбират новия материал
Снимка: Reuters

Една трета от петокласниците у нас не са усвоили новата учебна програма по география. 42% от тях пък не са научили почти нищо за континента Африка - един от двата нови компонента (заедно с Антарктида), които през 2016/2017 учебна година бяха добавени към досегашната програма. Това показват резултатите от извънредната миниматура за учениците в пети клас, спусната изненадващо от просветното министерство броени дни преди края на учебната година.

Още по темата

От министерството наблягат на факта, че над 70% от тийнейджърите са постигнали резултати над поставения праг от 50%, а тълкуването на експертите е, че "макар и в различна степен, очакваните резултати от новата учебна програма по география и икономика са постигнати от учениците в 5-и клас".

През 2016/2017 започна реформата в средното образование, като първите, които започнаха да учат по новите учебни програми, бяха първолаците и петокласниците (тази година на ред бяха ученици от 2-и, 6-и и 8-и клас).

Специално по предмета география новото бе, че освен темите за Земята като планета, природата, обществото и стопанството на глобално и регионално ниво, към учебното съдържание се добавиха две нови учебници поради липсата на време за издаването им и учиха по старите, уточнява в. "Сега". Целта на изненадващото външно оценяване по география и икономика за учениците в 5-и клас бе да покаже до каква степен се справят с материала от новата програма, но на практика то онагледява и как децата са се справили с материала без учебници.

Външното оценяване по география бе проведено на 7 юни 2017 г. в 212 училища от всички области на страната. Участвали са 5761 ученици, или 9% от целия випуск. 50-минутният тест е бил от 25 въпроса, 7 от които - с кратък свободен отговор по модела на международните изследвания PISA, TIMSS и PIRLS.

Задачите са били разпределени в две по-широки субтеми - география на Африка и общо географско познание. По първата тема въпросите са били 10, а по втората - 15. 80% от задачите в теста са проверявали разбиране на учебния материал и приложението му, а останалите 20 на сто - възпроизвеждането на наученото.

От МОН твърдят, че по аналогия с практиката на международните изследвания не се предвижда задачите от теста да се оповестяват  публично. Все пак оттам предоставят примерна задача, свързана с географията на Африка.

Учениците е трябвало да посочат къде в континента има най-големи годишни валежи, а възможните отговори са били по крайбрежието на Средиземно море, в планините на Сахара, в Заирската котловина и по крайбрежието на пустинята Намиб. В друга задача петокласниците е трябвало да сметнат колко километра ще пропътуват по права линия между две африкански столици, ако разстоянието между тях на географската карта с М 1:20 000 000 е 10 см. Посочените възможности са били 200 000 километра, 20 000 км, 2000 км и 200 км.

Средният постигнат резултат от учениците е бил 15.6 точки от максимален бал 25. От МОН обясняват, че целта на външното оценяване по география е била да се види каква е постижимостта на усвояване на учебния материал от петокласниците като цяло, а не на отделния ученик. По тази причина не е предвидена скала за оценяване на постиженията на учениците с оценки от 2 до 6.

"Възприетият праг за интерпретиране постиженията на учениците  е 50% от учениците, участвали във външното оценяване по география и икономика, са се справили със субтест Африка. Това би трябвало да означава, че 42% от тях не са се справили и са получили под 12.5 точки и не са научили почти нищо за Африка. Малко по-висока е средната успеваемост на въпросите за общо геогафско познание - тук 64.86% от учениците са се справили с този субтест, т.е. 35% от тях не са се справили. учениците са се затруднили най-вече при обясняването на факторите и елементите на африканския климат, както и при групирането на държавите по географското им разположение, посочват от МОН.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До gogoЦелта не е родителите да го разбират колега!
21
0
 
5
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Петенце, откога класовете от първи до осми са в средното образование?
20
1
 
11
 
! Отговори
Тъпанар преди 5 години
30% от петокласниците не знаели нищо за Африка. Че те 100% от тия дето ни управляват също не знаят. Само шефа поназнайва май нещо за Дивия запад.
19
1
 
11
 
! Отговори
част от геноцида преди 5 години
От поне 25 години материала в учебниците е написан по такъв начин, че да не може да се разбере, дори и от родителите... Не се правят и анонимни анкети през месец и половина дали материала в учебниците е написан по разбираем и лесно усвоим начин, а трябва! На политиците им трябва просто население, което да манипулира както си иска........
18
0
 
6
 
! Отговори
пипи дългото чорапче преди 5 години
И не са 30,а 70%не разбиращи. Ай де сега нови учебници и определени хора пак ще на мажат. Спомням си една,пишеща учебници Как каза че с парите ходела по екзотични дестинации.И защо са толкова много авторски колективи?
17
0
 
13
 
! Отговори
пипи дългото чорапче преди 5 години
География,физика,математика,история-изключително лошо написани учебници.Добре че съм завършила ми и университет за да помагам на децата си.Трудно е да разберат понятия които и аз завършила не проумява. Благодаря на системата при комунизма че ми е дала знания за да мога да обяснявам на децата си.А ако има и не кадърен учит нещата се влошават още повече
16
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Другото важно . Верно ли още ги карат за зубрят дати и факти от историята ? Това е пълна маймунщина. Трябва да св работи върху логическото мислене на децата, а не върху зубренето на ненужни дати. Те като пораснат , ако се вълнуват от нещо историческо , ще го прочетат. Потресен съм от тея "даскали" . Ще сринат държавата....В моментаа няма кадри , а те създават инвалиди за след 20 гпдини....
15
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Географията - също интересна,полезна дисциплина,но пълна в пети клас /че и нагоре/ с безкрайна фактология и нова терминология. Научаемо е, но ако детето не се занимава с други предмети. Изпитите са отново с порнографските тестове с а,б,в - кой наизустил учебника - наизустил. История - същата работа, като при географията. Зубрене на дати, имена, без достатъчно ясен за децата анализ на събитията, а историята е преди всичко събития, изводи за предпоставки и последици. А не нескончаемо зубрене.
14
2
 
12
 
! Отговори
gogo преди 5 години
Прощавайте хора, но аз самият, като родител, не разбирам материала, който преподават на синът ми, 5-ти клас. Какво остава за децата...
13
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Човек и природа-интересен и полезен предмет,както и изходящите от него физика, химия, биология. Преподаван обаче по най-левашкия начин с изпитване на безумно глупави тестове с а, б, в, изискващи детето да е наизустило терминологията от учебника и да я пресътвори. Разбира-не разбира-все тая! Та кое дете научава химията на задоволително ниво в училище? Почти никое.Готвещите за медицина и подобни кандидат-студенти си ходят основно на курсове и уроци също. А даскалята бият патките в час. Излишни са!
12
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да минем на третия важен предмет - английски. Мъчно - не мъчно, истината е, че това е световният език, без който един съвременен човек не може да функционира нормално и той следва да се овладее на ниво. Срещу факти не се рита. Освен ако не си те.ле в МОН.Няма дете, което да го е овладяло в нормално училище, съобразно изискванията на програмата, само - все от курсове и уроци е. До осми клас, ако детето не е ходило на такива, не може две изречения свестни да върже на английски. Срамота! За МОН.
11
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да минем на БЕЛ - роден език. Вряно, че вече шепа хора го ползват, мая още е официален на тази територия. Децата, вместо да четат и пишат смислени текстове всеки час, се занимават с попълване на глупави тестове по граматика, които в никой случай не ги правят по-грамотни, напротив - и малкото, което могат да научат, ако четат и разсъждават в час по текстове, както и сами пишат такива, не могат да го овладеят с тези безподобни глупости.
10
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Каква география? Нека си поговорим за важните предмети-математика, например. Основата на образованието. В пети клас,ако едно дете не се занимава на курс, учител или от можещ родител или някоя баба/дядо, то е затънало още в началото на курса на обучение. В един средностатистически клас я 2-3 могат да решават самостоятелно задачите и то от учебника,я не! И то благодарение на тази допълнителна помощ.Ако се остави на нещастното ни училище,всички,без изключения,ще са отървали козите още през ноември!
9
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На пазара на труда има ясни професии и ясна нужда по сектори. Трябва да е учи само по специалността докато станат перфектни. После не де чудете, че напускали към САЩ бързо. Те не са виновни ами вие с нелепата остаряла 50 гпдини образователна програма.Колегата долу е прав ...даже под МВР паднахте вечв. И те даже имат некво развитие. Вие сте срам за модерното образование. Изобщо не знаете, какво правите вече 30 гпдини.
8
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Първо - повече от 30% са общо, за страната.Второ - тези, които пък го разбират, го разбират, защото ходят на курсове, уроци или имат престойник-възрастен вкъщи, който им го обяснява.Материалът е толкова лошо структуриран, поднесен и неправилно подбран в съотношение полезно:безсмислено, че училището ни за нищо не струва, освен децата там да поддържащ що-годе някакви социални контакти и то ако е по-свястно. Ако не е - и за това не става. Налети излишно пари в нищото е образованието ни.
7
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нова програма ? Очаквах да чуя нещо за технологии ...вие шегувате ли се ? Пак ли география, биология и физика. На мен не ми бяха интересни преди 20 години....Обяснете утре на тея деца, как ще си намерят работа с такива предмети. Разпечатайте им 10 обяви за работа от джобса. До кога , ще съсипвате децата ???? Изобщо не ме интересува за Африка и 1 тон книги на под игото. До сега в живота ми никой работодател не ме е питал за тях. Това е ОБЩО образователна програма .
6
1
 
16
 
! Отговори
Аз преди 5 години
Да не кажем и, че тия 30% са абсолютно неграмотни и изобщо не трябва да са в 5 клас, след като закона не позволява да повтарят до четвърти клас. Що за простотия е това?
5
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Отново реформите на ГРОБ!
4
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Причината е,че са поне трето-четвърто поколение чалгарчета!
3
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"тийнейджърите", знаете ли изобщо за каква възраст се използва тази чужда дума? В пети клас тийнейджъри :)