За висшето образование у нас: Толкова ли е лошо?

Ако все още има някакво такова, то се движи по инерция
28 авг 2018 11:00, Елка Василева
59
За висшето образование у нас: Толкова ли е лошо?
Снимка: архив, Reuters

ВУЗ-овете снижават изискванията, за да не прогонят "клиентите"; преподавателите се окопават на едно място до живот, борят се срещу промени. Ако още има някакво висше образование, то се движи по инерция, пише Ивайло Дичев в материал, публикуван в Дойче веле.

Недостигът на студенти е нещо като български евъргрийн. Тази година дори първият във всички класации Софийски университет не успява да запълни 850 места след трето класиране. При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди.

Въпреки спада в търсенето продължава да се увеличава предлагането; например останалата с най-много незаети места бакалавърска програма „Религията в Европа“ стартирала през 2016; миналата година пък Русенският университет откри чисто нов филиал във Видин. Наскоро имаше разни смехотворни лотарии към записването, само и само да се привлекат клиенти.

В държавните висши учебни заведения „парите следват студента“, ето защо никой няма интерес да предявява каквито и да било изисквания; младежите напускат сами по разни свои причини, а който е решил да остане непременно, бива избутван до финала. Няма сила, която да промени това положение по една проста причина: висшето образование е поминък за хиляди избиратели и колчем се ограничат някакви бройки, тутакси ще избухнат протести. Кой сериозен популист ще се занимава с реформи при това положение?

Откъм студентите, решили да останат тук, основният мотив не е рейтингът на университета, а по-скоро това къде ще могат да изкарат евтино следването. Животът в големия град е скъп, на повечето се налага да работят (на цял работен ден, по мои наблюдения), а като ще е така – защо да не идеш направо в Германия; там поне общежитието ще е общежитие, столът – стол.

Този мотив кара някои местни общности да се борят за висши училища и филиали, защото така поне децата остават у дома и не плащат наем, хранят се добре, пък и родителите им хвърлят по едно око. Това обезсмисля един важен аспект от висшето образование, което е свързано с откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят. Тази работа предполага кампуси – отделени от града пространства, където учиш и общуваш, без да мислиш за битови неща. Но кампуси у нас скоро няма да има; преди време от високо място отговориха на нашия факултет, който искаше да направи кампус на 4-ти километър: „Тук има много интереси“.

За качеството на обучението

Обезсмислянето на висшето образование върви по различни линии. В медиите непрекъснато се обругава тъпоумието на университетските преподаватели, в което ги надминават може би само лекарите, обявявани редовно за убийци.

Толкова ли лошо е нашето висше образование? Разбира се, несравнимо е с Харвард, но несравним е и капиталът, носещ приходи на този университет, който сега възлиза на близо 40 милиарда долара (почти колкото БВП на държавата ни). Водещите ни университети обаче са на нивото на второ- и треторазрядните световни, в каквито много от децата ни решават да заминат. Т.е. въпросът не е само в качеството на обучението.

Ако все още има някакво висше образование, то се движи по инерция, защото заплатите на учителите вече надминаха тези в СУ и едно училище често има много по-добро оборудване от нас, които все още се разправяме за това дали има тоалетна хартия. Това, в което драматично се разминаваме, е разбирането, че университетът – както показва етимологията на думата – е място на универсалното знание, не национално-идеологическа институция. От самото си възникване в средновековието тези места (Болоня, Прага, Париж...) събират хора от цяла Европа - и студенти, и преподаватели – омесват се, навлизат в универсалните неща, после отпътуват по страните си.

В нашите университети много рядко ще видите гост-преподавател; фондовете на министерството рядко предвиждат пари за това, пък и учебната програма трябва да се нагажда към гостите, а това създава дискомфорт на администрацията. А откъде-накъде ще си даваме нашите асове на чужди, как ще си запълваме хорариума?

Нека да си го кажем: езикът на науката не е българският, особено когато става дума за икономика, компютри, ядрена физика.Трябва значи решително да завием към двуезично образование (през споменатото Средновековие наука се е правела само на латински, а не на народните италиански, френски, бохемски говори). А нали си представяте какъв вой ще предизвика това откъм национал-популистите?

Науката не е национална

Ако си дадем ясна сметка, че науката не е национална, ще трябва да тръгнем към все по-тясно сътрудничество със световни университети, които да рецензират работата ни. Това, че сега сами се оценяваме, е леко абсурдно (Шуменският университет анализира работата на Русенския, Софийския акредитира приятелите си в Пловдивския, експерт от съседната катедра точкува и проект по НИС...). Да не ви казвам как текат конкурсите в тази наша уютна провинция, където няма двама души в една сфера, които да не се познават…

Демографията е днес повод за всестранна национална депресия. Да, университетите ни загиват, защото се раждат малко деца и населението застарява.

Как се справят чуждите ни колеги с този проблем, който съществува във всички развити страни? Привличат чуждестранни студенти. Висшето образование днес се е превърнало в гигантска, силно конкурентна индустрия, където трябва да хвърлим всички сили, ако искаме да запазим няколкото си водещи висши училища. Представата, че ще си правим национална наука за собствените деца, евентуално да излъжем някое македонче – е пълен анахронизъм.

Една глобалната преориентация би била свързана с различни неща. Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни, както става в големите университетски центрове по света.

Защото тези хора по-късно ще стават наши „посланици“ в страните си. Да помислим за условията, при които чуждите студенти ще дойдат тук – защото следването е не само учене, но и житейски, културен опит (пак темата с хартията в тоалетните). Когато се развива една индустрия, трябва да се концентрират усилията върху няколко продаваеми дисциплини, защото сме малки и не може да правим еднакво добре всичко. Тук обаче редовно се разгаря яростна борба и в последна сметка държавата решава да дава на всеки по малко и да ги оставя сами да се боричкат. В резултат – нито една научна специалност, в която да сме прилично видими.

Накрая за прословутия бизнес, за когото трябвало да подготвяме кадри. Как си го представяте – заявки за едни специалисти, които ще трябват след 4 години? А наясно ли сме какво ще е нужно точно тогава и дали заявителите няма да са фалирали по няколко пъти? Обратна връзка трябва да има, но вероятно чрез стипендии, студентски заеми, стажове, интегриране на икономически дейци в университетския курикулум (в тази посока се направиха промени).

Подизпълнителският характер на българската икономика прави така, че тук се търсят кадри за ниските нива, защото творческата дейност компаниите вършат в световните си центрове; е добре, да се откажем ли да обучаваме студенти с по-високи амбиции, да обречем ли децата си на изпълнителска дейност завинаги? Може пък да се променят нещата някой ден.

А бизнесът изобщо не се интересува от дипломи

Най-печалното е, че българският бизнес изобщо не се интересува от дипломи, камо ли пък от успеха в тях. Назначават го с идеята, че ще го научат сами на каквото трябва. Държавните назначения пък се правят според партийна вярност, роднинство, местничество, тази тема хич да не я подхващаме.

Вероятно вина за скъсването на доверието между образование и работодатели имат и двете страни: образователните институции снижават изискванията, за да не прогонят „клиентите“; преподавателите се окопават на едно място до живот, съпротивляват се на всякакви промени. Бизнесът пък развива алергия към университетското скудоумие, отхвърля с презрение тезата, че университетът може би подготвя цялостно мислещи човешки същества. И така всяка година – няколко публикации, едно изследване, малко взаимно обругаване в сутрешните блокове. Как се изгражда доверие аз не знам, но без него висшето образование няма сериозно бъдеще.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
0
 
1
 
! Отговори
Инженер преди 5 години
Абе Бабалюги - какво се правите на мотики.. Университета един адрес нищо повече където събира най-добрите и най-мотивираните.. И на Запад и на Изток никой на нищо не те учи , учиш се сам и сам се оправяш сам , оссобенно на запад където спят в библиотеките. В София и денонощна библиотека да има ще се превърне в спорище на наркомани и пяници ..
56
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
50% от университетите в Бг трябва да бъдат закрити.Ако не във всеки, то през един град има университети. Тръгнете от Сф към Варна и вижте за какво става дума!
55
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как ще преодолеете расизма, като не понасяте местните турци?!Своите не искате да приемете от столетия, пък за бежанци и черни ли ще говорим?
54
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В повечето факултети на руските университети се преподава на английски.
53
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
К:амък да хвърлиш, професор ще удариш.Особено в последните 10-15 години цели стада хорица, които и за учител в прогимназия не стават, станаха професори и доктори на науките.И дисертациите им си приличат като еднояйчни близнаци.
52
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Завършил съм УНСС през 2003-та, още тогава всичко беше една пародия, сега нещата са май по-зле. Ако сега завършвах и бях на тоя акъл, никога нямаше да стъпа в български университет.
51
1
 
6
 
! Отговори
Мега зле е !! преди 5 години
Някъв *** уж ДОЦЕНТ в ТУ-София ме разкарва от 3 години да му предам един курсов проект, щото приемното време не е приемно време, а когато се уговориш за среща никъв го няма! За 2100 лева толкоз. Проекта си имам, на мейла съм му го пратил верен е иска го на хартия защото "ТЕХНИЧЕСКИ" университет и се крие като мишка. Да ви пикая на магистратурите и на "ДОЦЕНТИТЕ" и да ви *** на университета!
50
4
 
10
 
! Отговори
Iceblast88 преди 5 години
До 47Преподавателите в университетите масово са без 1 ден трудов стаж! Как един човек, без стаж, да те научи как се лее чуrун? Да на книга може да го е чел (но не е 100% сигурно), обаче между теория и практика има огромна разлика. И когато тези неуки преподаватели започнат да преподават на младежите и ги научат от рано на грешни неща, после цял живот неможеш да им го избиеш от главата. На първо място трябва да се започне със задължителен 20г. стаж в професията за всички преподаватели!
49
3
 
4
 
! Отговори
Iceblast88 преди 5 години
До 47Дори и работодателите масово да са необразовани, те на база на опит знаят, че в университетите в България освен комунизъм и някакви архаични технологии не се преподават. Затова дипломите нямат грам тежест. За какво ти е технолог в 21 век след като той е учил технологии от първобитния строй? Ти му даваш машина, той я гледа като дялан камък. Затова е по добре да вземеш някой със средно образование които поне не са го излъгали, че знае нещо и да го научиш ти, отколкото да вземеш висшист!
48
0
 
18
 
! Отговори
Гост преди 5 години
Ужасът започва от училище. Вижте приема след 7 клас. Куцо, кьораво, сакато, влиза с тройки в "елитните" гимназии, защото има бройки, пак същото излиза, но с напомпано до небесата самочувствие. Наскоро един университет в югозападна България направи входен тест за ... грамотност, при все, че тези хора са издържали матура, щом са там. Трагедия! Докато парите следват ученика, респ. студента, ще е така.
47
3
 
8
 
! Отговори
анонимен преди 5 години
Е, как бизнесът ще се интересува от дипломи, като работодателите масово са необразовани и неграмотни! Но, парите са в тях!
46
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как висшето образованиуе да е на ниво, като в него влизат хора не знаещи да четат и пишат? Смята се,че във ВУЗ не се учи, а се следва. Двама мои познати преподаватели във ВУЗ напуснаха. Единият ми каза,че не може да учи на висша математика хора, не знаещи елементарната. Днешните студенти са крайно мързеливи- доказва го липсата на кандидати за инженери, където трябва яко да се учи
45
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
трябва реформа в образованието, съобразена с демографската ситуация, наличния и излишен личен състав на университетите, ссъвременните тенденции във всички сфери, нужните кадри на обществото и нужните кадри на бизнеса. обаче едни доста възрастни и закоравели преподаватели си знаят тяхното и си преподават тяхното, избива си комплексите, гледа си келепира и ако някоя млада върба има за .. и не им пука общо взето, след тях и потоп..
44
1
 
7
 
! Отговори
Софиянец преди 5 години
Нямаше как да не се опитат да вкара опорната точка за "обогатяване на обществото". За информация на Дойче Веле, в български университети е имало ***, виетнамци и т.н. още от преди десетки години. Въпросът е тези хора след като завършат да не ни "обогатяват" както го правят в Германия (за справка протестите от днес след заколен човек от "обогатител"), а да се прибират в родните си държави и да ги "обогатяват" тях.
43
0
 
17
 
! Отговори
До 37 преди 5 години
Не са глупави децата, а е скапана системата, която уж ги учи.Това министерство само си прави експерименти, кой от кой по-налудничав.Моето дете ми разказа, как учителката си четяла книги в час, без да преподава, а на тях им казва, да не шумят през това време.Накрая им пише средни оценки и това е.Тези деца глупави ли са или ние родителите сме глупави да ги пращаме на такова "училище", където "преподавателите" изобщо не си вършат работата, а само искат пари от родителите и от държавата.
42
1
 
12
 
! Отговори
Джонатан Асов преди 5 години
Абе да не си мислете, че в университета като влезе функционално неграмотен и ще излезе виШист? България и наука са несъвместими неща.
41
3
 
14
 
! Отговори
До 38 преди 5 години
Специално за Томския университет, макар да е в Сибир, дори в Англия чакат ред и се състезават, за да имат шанса да учат там (англичани).Ежегодно негови студенти публикуват стотици открития или научни постижения - факт.А къде са резултатите от нашите ВУЗ-ове?
40
1
 
12
 
! Отговори
Бивш преподавател... преди 5 години
... Толкова ли е лошо.!?!?! Не, не е лошо. Просто няма висше обазования, а лапачка на държавни пари от една прослойка наречена "Университети". И това се знае от ВСИЧКИ !
39
0
 
29
 
! Отговори
До 18 преди 5 години
"През соца завърших професионален техникум. От практиката си установих, че в института по Архитектура и Геодезия са научили колкото мен." Не е вярно. И аз завърших Строителния техникум Хр.Ботев в София. След това строително инженерство в УАСГ (ВИАС). Разликата в знанията са от земята до небето. От друга страна установих, че и това не стига. Всичко се надгражда и доучва после в практиката. Тя е най-голямото училище и си успешен, ако си изградил хубава база от знания, но не формално.
38
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Я сравни с какво се занимават в университетите по света - примерно Томския университет или руския МАИ и дали от там излизат най-добрите професионалисти или хора, които после фирмите да обучават?Ето за това децата ми учат в Русия и не предпочетоха Бьлгария