Част от зрелостниците на матурата – четат, пишат, но не разбират. Но драма няма!

МОН: Част от тях са функционално неграмотни
Обновена: 18 юни 2019 13:16 | 18 юни 2019 13:15, Йордан Бързаков
111
Част от зрелостниците на матурата – четат, пишат, но не разбират. Но драма няма!
Снимка: БулФото

Резултатите от матурите показват, че част от зрелостните са функционално неграмотни - могат да четат и да пишат, но трудно разбират какво им се казва. Това каза директорът на Дирекция "Съдържание на предучилищносто и училищносто образование" към МОН Евгения Констатинова пред Агенция Фокус.

Повод за думите й станаха ниските резултати на 12-класниците на матурата по Български език и литература. Средната оценка, обявена от образователното министерство, е 4,06, което е понижение сравнение с миналата година. Оказа се, че най-големи затруднения срещат абитуриентите при разбирането и създаването на текст - цели 6% просто са преписали текста, предложен на матурата от творбата на Елин Пелин "Косачи".

Още по темата

"Трябва да се отчете, че не винаги сравнението на резултатите в отделни години е просто и коректно. Всъщност, ако се загледаме в резултата, ще видим, че той е само с две точки и мъничко по-нисък от средния по същия предмет през миналата учебна година, което на фона на 100 точки едва ли е толкова значимо и едва ли можем да говорим за някаква драматична промяна", обясни Константинова.

Тя подчерта, че резултатите в отделните години варират, но в никакъв случай не може да се говори за тенденция към занижаване на резултатите.

"Този резултат не ни радва. Основната ни борба, в цялостния процес на обучението през всичките години, е младите хора, не само зрелостниците, да придобият основни умения да четат текст, и като казвам да "четат", не означава да знаят буквите, а да четат, така че да разбират какво им казва текстът, да обработват информацията от него, да го тълкуват и да създават такъв", посочи експертът.

Една от положителните тенденции, които Министерството наблюдава е това, че все повече деца пишат текст, докато в предни години са се предавали много бели листове.

"Все повече зрелостници създават текст по 41-ва задача, която обикновено е откъс от изучавано произведение, което трябва да тълкуват. Тази година ни прави впечатление, Слава Богу не са в преобладаващата си част, но се увеличава броят на зрелостниците, които просто преписват текст", потвърди Константинова.

Според нея, целта на училището и на тези задачи не е учениците да научат някаква литературна интерпретация и да я възпроизведат, а да се научат на собствено мислене и тълкуване.

"Често в обществото се говори: "Учениците са неграмотни". За съжаление, част от това общество разбират това, че те не могат да пишат и да четат, не познават буквите. Далеч повече стои зад това - те са неграмотни функционално", изтъкна Евгения Константинова.


111
Още по темата: матуриМОНАбитириенти
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
105
0
 
0
 
! Отговори
? преди 4 седмици
Никой не може да отговори къде Ботев е написал стихотворението "Тих бял Дунав" - на борда на "Радецки" или след като четата е слязла на козлодуйския бряг.
104
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
"Част от зрелостниците на матурата – четат, пишат, но не разбират. Но драма няма!"

Също както и хората тук в тоя сайт... и списващи и коментиращи.

"МОН: Част от тях са функционално неграмотни"

Също както и хората работещи в МОН.
103
0
 
2
 
! Отговори
Зарежи Ботев и Елин преди 4 седмици
Няма проблем. Доказано най-бързо разстварящата се в други нации. След 1-2 поколения всичко приключва.
102
3
 
1
 
! Отговори
До 101 преди 4 седмици
Ботев наистина е труден. И съм съгласен че литературните ни интерпретации са отговаряли на неговите послания. Самия Левски се е изказвал презрително за него.
101
4
 
2
 
! Отговори
Дърт преди 4 седмици
"да разбират какво им казва текстът, да обработват информацията от него" ... съвсем честно ви споделям, че намразих Ботев заради тия простотии !!! От задължителните автори някога трябва да се изучава само Вазов! Всичко друго е плява.
100
1
 
0
 
! Отговори
Арести за терористи преди 4 седмици
Експерти да поискат арести на длъжностните лица наредили закупуването и монтажа на камерите.КАмерите са закупени с ограбени от народа хиляди милиони живи кървави левове. печалбата при този вид тежко нагло престъпна дейност е огромна.
99
1
 
1
 
! Отговори
Язък за децата преди 4 седмици
За първи път постра дахме от камера през есента на 1985 година в Интерпред София. Готвещи ядрени аварии в Источна Европа ползваха срещу нас ПСИ БЛОКАЖ през камерата. НЕ можехме д а си кажем думата .Прекъснахме важни преговори.Шест дни бяхме неадекватни.
Тежко увредени деца видяхме по време на проучванията в Математическа гимназия "Гео Милев" Плевен. Обемно преоблъчени подадоха жално че са неадекватни след влизане в училище./облъчвани скамери и обемни скенери
98
1
 
1
 
! Отговори
АМАн от камери преди 4 седмици
Получихме сигнал за тежки увреждания на децжата от незаконни терористични камери инсталирани в училищата въпреки изричната забрана на Основния закон.

Включих се в контролна група за проучване.Влязохме в класната стая учителката имаше тежки увреждания от сканиращи камери очите и сълзяха.Срещу нас тежко терористична камера с AIDS activators около нея. Издържахме само 26 минути. Получихме трайни обемно проникващи увреждания. Колега започна да си говори сам. останалите не слушаха.Избягахме от час
97
2
 
8
 
! Отговори
бачкатор преди 4 седмици
едно време двоикаджиийте в училище им се смеехме всички сега вече като сме на по 40 години тези повечето двойкаджии станаха къде собственици на фирми къде мутри баровци имат заведения кръчми фирми разполагат с пари, правят се на вървежни карат джипове е хайде обяснете ми как стават тия неща а отличниците дето знаеха какво е искал да каже лирическия герой бачкат за по 500 лева. има нещо сбъркано в системата...
96
1
 
13
 
! Отговори
Неутрален преди 4 седмици
Проблемът е колосален. И не е в дечицата! Образователната ни система така и не се пригоди към съвременния свят. По времето, когато Елин Пелин е бил стожер на литературата ни, пътуванията до близкия град са си били събития. Днес, за 50 евро можеш да стигнеш до всяка европейска столица. На 18 години вече отиваш на бригада в САЩ. Децата говорят чужди езици на по 6..7...годинки. Системата на МОН е заседнала дълбоко в миналото.
95
9
 
7
 
! Отговори
Ко? Ко?! преди 4 седмици
Това, че Елин Пелин ми е досаден, мрачен и мрънкащ, това че не изпитвам никакво удоволствие да го чета, това че съм наясно, че ми тотална загуба на време ме прави "функционално неграмотен" ли ? Аре пък феновете му да ми излязат в тест по "грамотност" ! Да си анализираме Ноам Чомски, Буковски, Солженицин и т.н. Ще пиша аз за някакви "косачи" ?! Бе аз това го чувам за първи път!
94
0
 
5
 
! Отговори
ОХ преди 4 седмици
МЪТИЛКАТА Е ПЪЛНА, ЯСЛАТА - ПРАЗНА.
93
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Има всякакви и разбиращи и неразбиращи,не подценявайте децата!
Днес вместо да четат книги,се занимават с интернет и затъпяват,не са виновни децата.
92
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Разбира се , няма драма - хората са различни, оценките са от 2 до 6!
Някои разбират всичко и са нещастни, други - не разбират всичко, но са щастливи.
Занимават ни с дребнотемие и лични неща, защото са безсилни за голямата работа.
91
1
 
19
 
! Отговори
Shark преди 4 седмици
Естествено че няма драма, та нали точно това беше целта, да са неграмотни хората и да не разбират какво всъщност им се казва. И ето, постигната е, каква драма.
90
1
 
14
 
! Отговори
Целта преди 4 седмици
на училищното образование не е да изгради критично мислещи личности, а овчедушни роби, които да си плащат данъците и кредитите и да не виждат по-далеч от носа си, така че "няма драма". Никой не иска "черната овца".
89
0
 
9
 
! Отговори
хм преди 4 седмици
Много модерна терминология е напоследък това "функционална грамотност", станало е любимо словосъчетание за експертите на МОН. Госпожа Евгения Константинова защо не поговори и за друго - за критериите за оценяване и за тяхната промяна, без да се извести обществеността. В сайта на МОН никъде няма конкретно обяснение как се оценяват точно задачите със свободен отговор и ако не си проверяващ, няма как да имаш яснота, а и всяка година има някаква корекция по критериите, но как точно да я разберем....
88
3
 
11
 
! Отговори
85, преди 4 седмици
"Лъжа е че не могат да разбират текст ако беше така нямаше да могат да си говорят с хора."
Че то много от тях не говорят с хората. Мучат нечленоразделно, наизустили са няколко фрази, които ползват и активно и пасивно употребяват само тях.
87
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Косачи като произведение е доста остаряло, отвлечено и неясно за младежите, които изобщо не разбират терзанията на лирическия герой... Ако им дадат съвременна тема е вероятно да разсъждават, а сега не могат да вденат що се терзае тоя косач за неква булка у друго село и щяла ли да го чака... абе кой кого чака днес... луда работа. Това произведение да се учи по история на литературата.
86
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Част от тях са функционално неграмотни - ГОЛЯМА ЧАСТ Е! КАТО ГИ ПУСКАТ ДА МИНАВАТ ДО 4 КЛАС БЕЗ ДА СА НАУЧИЛИ БУКВИТЕ И БЕЗ ДА МОГАТ ДА ЧЕТАТ.
ТУК ТРЯБВА ДА СЕ ПОВТАРЯ И ПРИ ПОВТАРЯНЕТО НА КЛАС РОДИТЕЛЯТ ДА ПЛАЩА ЗА Д. БЮДЖЕТ НА ДЕТЕТО СИ...
КАТО СЕ БРЪКНЕ 1500 ЛЕВА, МОЖЕ И ДА СЕДНЕ ДА ЧЕТЕ С НЕГО...
ПРОБЛЕМЪТ Е, ЧЕ И МНОГО РОДИТЕЛИ ВЕЧЕ НЕ МОГАТ ДА ЧЕТАТ.