Писане, задачи, текст... БЕЛ, математика - основите са в малките класове

Преподавател: До 8 клас родителят трябва да е плътно до детето си
11 сеп 2019 14:30, Анисия Иванова
34
Писане, задачи, текст... БЕЛ, математика - основите са в малките класове
Снимка: pixabay

За да бъде едно дете успешно в началния курс, трябва да има работа в училище, работа у дома - с помощ на родител, и самостоятелна работа от страна на ученика. За съжаление тези 3 неща днес са нарушени.

Ако родителите чакат децата им да се образоват само в училище, няма да се получат очакваните резултати.

Дори в средния курс децата все още имат нужда от помощта на родителите - до 8 клас родителят трябва да е плътно до детето си, обяснява пред Dnes.bg Стефка Иванова, преподавател в начален курс.

В горния курс – от 9 клас нагоре, децата вече са големи, изградени в много отношения и родителят може да остави детето само да се доизгражда.

И тъй като знанията по БЕЛ и математика са основа за образованието на всяко дете, а фундаментът се гради именно през първите четири класа, Стефка Иванова даде практични съвети за обучението по двата предмета при най-малките.

По думите й часовете по български език в 1 клас не стигат – 2 часа са предвидени за всяко нова буква и 1 час упражнение. "Аз не познавам дете, което за 3 часа по 35 минути може да се научи да пише правилно буквата. Разчитаме на задължителната занималня и родителите. Така се получава един затворен кръг, когато казваме децата са неграмотни. Не! Те не са неграмотни и те не са виновни. Ние сме виновни, защото ги поставяме в такива обстоятелства", обяснява преподавателят.

БЕЛ

Ако детето все още не може да пише, правилно да си движи ръчичката – има програма в интернет, която е създадена за най-малките. В нея децата могат да изписват буквите, които са дадени с пунктир – те трябва да повтарят, а след това сами да я изпишат. В нея може да се създаде ръкописен текст – да повтори дума, на следващите редове да я пише самостоятелно – тоест ръката се учи чисто механично  да усвоява ръкописната техника.

Накрая може да създаде текст, които първо те повтарят, а след това преписват. На децата им е много трудно да преписват, обяснява преподавателят.

Когато учениците пишат под диктовка им е по-лесно. Когато учителят диктува, той произнася ясно думата, отчетливо, така се чуват всички звукове. Но когато учениците трябва да я препишат – те все още нямат усъвършенствана техника на очите, ръката, четене на думата. Затова допускат повече грешки при преписване, отколкото при диктовка. Моят съвет е децата да упражняват писане на букви, думи, текст, да преписват текстове.

Родителите да играят с децата си на асоциации, да търсят думи антоними, синоними, за да развиват говора им.  Може да се прави по всяко време – при пътуване, вкъщи, когато са на разходка. Примерно на еди коя си дума – измисли синоними или антоними. Това е лексиката, която липсва при децата, а в горния курс процесът се задълбочава.

И още един съвет: Карайте децата да четат книгите, дадени за лятото. Нека четат на глас и да ви разказват.

"В 1 клас накарах децата да си направят читателски дневник. Да започват с датата, да напишат колко страници са прочели, да напишат името на книгата, автора. В 3-4 изречения да опишат за какво се разказва, да си напишат кой е главният герой, второстепенният и след това да препишат 5 изречения от книгата – пасаж, който им е харесал", обяснява още тя.

През лятната ваканция детето не трябва да остава без занимания, защото губи чисто механичната способност да пише. Доказано е, че когато човек пише, той развива не само моторната техника, а и много връзки в паметта, въображението. Децата трябва да бъдат научени да говорят, да мислят, да се аргументират, да се изразяват и да разбират това, което четат.

Не е задължително да прочетат всичко или всичко да им се преподава – те сами ще си го намерят, ако учителят ги е научил как да го правят.

При  писане на съчинение по картинки – добре е да има подпомагащи въпроси към детето, добре е да се предложат и подпомагащи думи, защото детето все още няма нужния запас от лексика – думи, които да използва. Има и много добри помагала за децата, които ползваме ние учителите, но могат да се ползват и от родителите.

МАТЕМАТИКАТА

В първи клас текстовите задачи са много трудни за децата. Повечето деца все още не могат да четат бързо и ясно. Те се бавят, докато прочетат текста, а стигнат ли до края, вече са загубили началото. Те не са свикнали да работят с текст, да го осмислят и да разберат напълно какво трябва да се направи.

Когато чете учител или родител, всичко е наред и задачите се решават много бързо - от 98% от класа. Но в момента, в който те трябва да четат, настъпва голямото объркване.

Иванова припоръчва на родителите да работят и вкъщи с допълнителни сборници по математика с текстови задачи.

По нейни думи много важна част от текстовите задачи е овладяване на терминологията, което е въпрос на техника. Например, децата трябва да се научат кой знак използват, когато в задачата има "повече“ - събиране, а при "по-малко“ - изваждане.

Ако не са усвоили тези термини, в края на 4 клас те много трудно се справят с текстовите задачи. А в теста след 7 клас имат 3-4 текстови задачи, които носят най-много точки. Но основата да се започне обучението за разбиране на математическите термини е именно в малките класове.

Има задачи с обратна релация – на децата трябва да им се обясни, че когато в изречението има сравнение - "които са с еди колко си повече/по-малко от другите" означава, че ученикът трябва да обърне действието.

Ако има "пъти по-малко“ – ще се използва делене, а ако има "пъти повече“ – умножение. Това е въпрос на техника – поне в началото, малко по-късно те ще започнат да го разбират, обяснява учителят.

За да е по-лесна организацията на работата в първи клас, тя съветва родителите да подвържат учебниците и тетрадките в първи клас с различни цветове или да им сложат различни лепенки. Детето, което в началото все още не може да чете, бързо ще се ориентира какво да извади за новия час.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
0
 
! Отговори
Anonimen преди 4 години
наистина родителската отговорност е голяма и родителите трябва да отделят време, но учебният материал, особено в по-горните класове, е безумен. Най-малко с 30 процента трябва да се редуцира. Децата ми са отличници, тоест гроздето не ми е кисело, просто вложените усилия да научиш всичко това не си заслужават. При хубаво време навън тя я излязла един час, я не, защото има поредното изпитване и не знам си що. Има пет по музика, щото не знаела средновековни класици. Дреме му на някой за класиците
31
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Bg matematika s rimski tsifri...ayyyyy...
30
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До house mdЯ да кажем, че си лекар! Няма половин работен ден, разбираш ли! Има 50 часа на седмица или няма работа, освен ако не си с много опит и реноме, за да сини Аш частен кабинет, ама с малко деца, едва ли ще си на това ново.И я ми кажи, как ше се псравяп с разходите, ако от дена души на две работи, минете на четирима души с една работа (две половини)?- Сори сине, немам при за обувки, ама научихме стохотворенийце ...
29
0
 
5
 
! Отговори
(-_-) преди 4 години
Тая работа е някакси против семейството, защото родителите просто не разполагат с това време! Децата трябваше да се връщат от училище със знания, а не да разшифроват родителите какво точно е написано в тия осрaни учебници!?
28
2
 
4
 
! Отговори
Стоев преди 4 години
Абе защо товарите децата с глупости.Децата на мафията и без знания стават политици и бизнесмени/чорбаджии/а на другите им трябва говорим немски френски или английски.Кадърните пробиват там
27
0
 
13
 
! Отговори
предложение преди 4 години
Ами като децата не могат да разберат написаното, улеснете учебния материал.Нека учат по-малко на брой неща да са написани по-лесно,ама поне да го помнят след това.Малките деца да знаят например: Кой е най-високият връх в България?, Кой хан е основал българската държава?, Кои са братята Св Кирил и Методий?, Кой е Левски?, таблицата за умножение,да пишат правилно всички букви.В другите държави да не мислите,че претоварват толкова децата!В 6 клас у нас учат дял статистика по математика!
26
1
 
10
 
! Отговори
лично мнение преди 4 години
От статията излиза,че май родителят трябва да е повече от учител,а в училище се ходи само за присъствие.Като прочетох излиза,че за детето няма минута почивка и забавление,само учене целогодишно. Кое дете през лятото насила ще пише текстове?
25
1
 
6
 
! Отговори
само питам преди 4 години
А родителите като ходят на работа и двамата как до 8 клас да стоят плътно до децата си? Предметите в 6-7клас вече са много. Може да помогне най-много по един предмет.Всичко е направено за частни уроци да се дават пари. Българското образование нарочно се усложнява всяка година с изпити и матури,децата да не завършат.
24
5
 
7
 
! Отговори
Qwerty преди 4 години
Пълни глупости. Некадърността на учителите се прехвърля на родителите. Не всяко дете има амбициозни и образовани родители. Те ло трябва да са отговорни, че в 4ти клас не може да чете.
23
3
 
0
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
До 20: Децата не се зачеват непорочно!
22
1
 
9
 
! Отговори
икономист преди 4 години
Децата трябва да развият логическо мислене, това е най-важното нещо при обучението. Всичко друго се научава в един момент, дори и да отнеме повече време при някои.Как обаче да научиш едно дете да мисли логически, след като то по принцип не може да мисли? Ами то на външното след 7 клас, доколкото си спомням 80% от децата изобщо не бяха пипнали текстовите задачи. Би трябвало на този етап отдавна да са се научили да четат. Ако повечето могат да четат, що тогава не решават задачите?
21
4
 
7
 
! Отговори
икономист преди 4 години
98% от децата успявали да решат успешно задачите, когато учителят ги диктува. Хубаво, но какво става с останалите 2-5%, които и така не могат да ги решат. Какъв подход, каква техника може да се приложи спрямо тях? Или ги оставяме на произвола на съдбата, щото са по-ниско интелигентни от останалите деца. Как ще се оправят в живота след като завършат? Как ще решават тия деца логически казуси, които възникват по време на работа? По мое време, децата се справяха добре и когато четяха задачите...
20
1
 
5
 
! Отговори
Абе 20 преди 4 години
Добре. Ти си гений! Така обувки, якета, дрехи и учебни пособия падат от облаците. Наема или заема за покрива под,който живеят тези деца ти ще ги плащаш, а за ток, вода и храна ще му мисля аз като работя 4 часа на ден. Къде живееш само ти си знаеш явно. Замълчи о вземи излез от соца
19
9
 
1
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Когато имаш дете, особено ако са две или повече, просто не работиш по 40+ часа на седмица. Минаваш на половин работен ден или работиш от 8:00 до 17:00 /или друг подобен часови пояс/. 5 дни по 5 часа са равни точно на 25 часа седмично /а не 35+/ - време за детето. Събота и неделя - развлечения за детето.Други питания има ли?
18
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Значи работиш по 40+ часа на седмица, учиш по 35+ часа с детето (малиии, ами ако са две), намираш време за домашните задължения, че даже и да спиш. Предполагам че заради това си толкова изчаткал ...
17
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не съм ти колега бе, ...
16
2
 
0
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Колега 16, уточнете се!
15
6
 
1
 
! Отговори
За husky m d преди 4 години
Проблема ти е в главата, не захарта.
14
3
 
2
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Колега 13, за тези 5 часа учех уроците по 5 предмета. Само за математиката отиваше над 1 час.
13
2
 
6
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Колега 12, неправомерно смесихте два различни казуса.До 11: Малките деца, и особено кърмачетата нямат място в кръчмите. Вместо да си стои в къщи и да кърми, тя тръгнала по кръчми. Когато имаш малко дете, не ходиш по кръчми, а отделяш това време за него. И, да, нагло е. Нагло е да ходиш по кръчми с кърмаче. Нагло е и защото заради нея едва не умрях от хипогликемия. Защото управителят на ресторанта ми забрани да се храня, докато клиентката кърми. А вече си бях инжектирал инсулиновия аналог.