Можем ли да вземем пример от английската образователна система?

Анализ на политолога и преподавателя Лина Хотнишка, английски възпитаник
1 яну 2020 18:35, Анисия Иванова
231
Можем ли да вземем пример от английската образователна система?
Снимка: Личен архив

Можем ли да вземем пример от английската образователна система?

С този въпрос Dnes.bg се обърна към Лина Хотнишка, която е преминала през всички степени на образование на Острова. В началото на 4 клас тя заминава за Великобритания, там завършва своето начално, средно и висше образование, получавайки бакалавърска степен по политология и международни отношения от лондонския университет Роял Холоуей през 2009 г. ВУЗ-ът е един от водещите университети - на 17-то място във Великобритания и на 118-то в света.

Година по-късно се завръща в България, където получава своята преподавателска квалификация по английски език за чужденци и завършва магистратура по английски език и култура в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Всяка една от степените си на образование - и в Анлгия, и в България, тя завършва с отличен, над 5.50.

Днес Лина преподава английски език на неанглоговорящи и английска литература, математика и френски език на англоговорящи. Омъжена е, майка е на три деца.

Разликите в образователните системи между България и Англия са идеологически, колкото и странно да звучи това в контекста на двадесет и първи век, в който се очаква всички европейски общества да бъдат основани на едни и същи принципи. Ще обясня какво имам предвид.

Английската система третира учениците като индивиди, различни и уникални в своите дарби, потенциал и силни страни. Затова още след седми клас започва процес на специализация, в който учениците, които показват умения в определени предмети, започват да ги изучават по-разширено, за сметка на предметите, в които срещат повече трудности. Кулминацията на този процес е в 11 клас, когато учениците избират 3 или максимум 4 предмета, които изучават през последните 2 години от средното си образование, които сформират тяхната "диплома".

Те полагат изпити по тези три предмета в края на 12 клас и с оценките от тези изпити кандидатстват в университет. Така например - ученици, които показват умения в точните науки, могат да получат три пълни шестици по химия, физика и биология и да влязат да учат медицина в най-добрите университети без средният успех на дипломата им да бъде повлиян от оценки по предмети, които нямат отношение към медицината.

Така отрано се отсяват филолози от инженери, спортисти от философи и пр. Това е повече от естествено!

Защо да не насърчаваме децата да развиват писателските си дарби, вместо да ги обезсърчаваме за това, че не разбират висшата математика толкова добре, колкото онези, които имат по-аналитичен ум?

Вярвам причината е в това, че образователната система в България е преминала само през козметична идеологическа реформа. Премахват се униформите след края на тоталитарния режим с идеята, че така децата ще изразяват своята индивидуалност, но не е направено така, че индивидуалността им да може да се изразява чрез самия образователен процес!

Нима дрехите са по-важен израз на индивидуалността, отколкото дарбите и уменията, които са заложени в учениците?

В Англия униформата е задължителна във всички държавни училища. Частните училища имат право да решават дали да изискват униформи от учениците си и въпреки това почти не се срещат частни училища, в които не се носят униформи. Ползите от униформите са очевидни за всички здравомислещи хора, затова не считам, че има нужда да ги посочвам тук. Мисля, че униформите трябва да са задължителни за всички държавни учебни заведения!

Въпросът е по-скоро дали има политическа воля в страната ни да се премахне "униформата" в образователния процес.

Друга основна разлика между българската и английската система е в начина на оценяване на учениците. В Англия изпитите, които сформират дипломите за основно и средно образование, които се полагат на 16- и 18-годишна възраст, се съставят и оценяват от организации, които са независими от образователните институции.

Това е един вид "разделяне на властите" в образователната система и, ако се замислим, има логика в това преподавателите и изпитващите да не бъдат едни и същи лица! По време на изпитните сесии на учениците се дава "кандидатски номер" – цифра, която записват в поле на всеки лист хартия, който използват в изпитите. Така, когато тяхната работа се проверява от съответната компания, проверяващият няма никаква лична информация за съотвения ученик – той не знае нищо относно неговата раса, националност, пол и религиозна принадлежност. Това е един сигурен начин да се избягва дискриминацията при оценяването на изпитната работа.

Разбира се, така и злоупотреби като "купуване" на оценки стават невъзможни, защото изпитващите са анонимни лица, които получават изпитни работи с кандидатски номера, избрани на случаен принцип.

Единствените оценки, които учителите поставят, са тези, свързани с вътрешното оценяване в училищата, но те нямат отношение към тяхната диплома, а са по-скоро с информативна цел относно нивото на учениците. Оценките, които учителите поставят са два вида – оценка за успех и оценка за поведение и/или отношение към предмета – и тези оценки са абсолютно независими една от друга.

Според мен това е единственият честен начин учители да оценяват ученици! За мен е безумие, както е регламентирано в българската система, детето ми да получи тройка по математика и аз да не знам дали то е получило тази оценка, защото не се старае, или защото полага всички усилия, но все пак не успява да усвои материала! Също така, нормално е да бъда информирана дали детето ми се държи невъзпитано в час, въпреки че е пълен отличник!

Училищата трябва да бъдат институции за прогрес във всяко една област от живота на учениците – образователен, културен и нравствен.

По време на тоталитарния режим в България също е имало оценки за "поведение“, но те, както униформите, отпадат като задължения на образователните институции, най-вероятно защото често са били използвани с политически цели. На моя чичо са му намалили поведението, когато бил ученик, защото на Великден отишъл на църква... Но това, че е имало такъв вид злоупотреби, не означава, че самата идея на оценките за поведение е нещо неправилно!

Фактът, че едва през 2016 г. се регламентира домашното образование в България е още един признак за болезнено бавната идеологическа реформа на образователната система в страната.

В Англия домашното образование отдавна е регламентирано – всъщност то предшества институционализираното образование там, което става норма след индустриалната революция. Благородническите английски семейства от край време са образовали децата си в домашни условия, като за целта са наемали частни преподаватели по съответните предмети.

Така домашното образование в Англия до ден днешен се счита за привилегия на заможните семейства и е нещо, което мнозина биха искали да могат да си позволят. Същевременно в по-голямата част от българското общество все още преобладава мисленето, че домашното образование е нещо "ненормално" и едва ли не вредно за децата! Отново виждаме коренните идеологически разлики между английската и българската образователна система – в едната страна се гледа на децата като на индивиди, а в другата – като части от масовката на випуск еди-кой си.

Поради факта, че в Англия изпитващите организации са независими от училищата, родители, които образоват децата си у дома, сами решават коя организация да изберат и кога детето им да се яви на съответния изпит в зависимост от неговите индивидуални способности. Така много деца в Англия, които се образоват у дома, имат възможността да завършат училище по-рано. Свободата на родителите да решават как да образоват децата си е нещо, което дори не се дискутира в английското общество – то е толкова естествена норма, колкото е свободата при религиозната или политическата принадлежност.

В България, вместо все повече да се овластяват родителите и да се подкрепят в образователните решения, които те взимат за децата си, през последните 10 години видяхме множество опити от страна на държавата да налага своята воля в областта на образованието, отново в унисон с остатъците от тоталитарната идеология на миналия строй. Така бяхме свидетели на многобройни предложения, отправени от политическия елит, предучилищното образование да бъде направено задължително.

Поради елементи, останали от тоталитарното мислене, в политическите среди през изминалата година видяхме как държавниците ни са повече от готови да присвоят чужди практики в областта на детското законодателство и социалната политика, ако те дават власт на държавата за сметка на семействата. Как можем да си обясним факта, че сме склонни да приемаме едни практики от западните общества, а други не, освен ако не сравним идеологическите основи на тези практики? Очевидно е, че като страна имаме преференции към политики, които овластяват държавата за сметка на индивида, което е плод на тоталитарното ни наследство.

Време е да отсеем житото от плявата.

Време е да възприемем добрите неща от западната образователна система, като не преставаме да стоим непреклонни пред вредни влияния като ювеналната юстиция, джендър идеологията и ранното сексуално образование, които се опитват да влизат в българските училища чрез анкети от ЕС, нови програми, учебници и помагала, чрез либералните идеи за възпитание от Европа.

Автор: Лина Хотнишка

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


231
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
7
 
! Отговори
Краси преди 4 години
Крайно време е българските депутати и институции да ползват опита на развитите,напреднали държави.Всичко на този свят е измислено.
28
9
 
4
 
! Отговори
СЪ НАМИ БОГЪ преди 4 години
До РепичкаАми, че то в християнството и най-вече в Православието се корени цялото образование... Преди христянските държави са били люлката на цивилизацията! Издигали са цели империи благодарение на християнството и божието слово! За това сега Европа е разбита и нищожна защото пренебрегнаха божието слово и се сатанизираха... Аман от езичници, сектанти, друговерци, неверници и атеисти разрушаващи света...
27
8
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И най-пропадналият двойкаджия в България е в пъти по-умен от същото нещо в UK. Тия си мислят, че живеят на континент - без майтап! Говорих си това лято с разни пубери от Англия и те си мислеха, че са на остров... Че България е остров...
26
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най-мразя, когато новите комсомолци ми говорят за комунизма и тоталитаризма.
25
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трябва да има държава и държавници за да има всичко друго.А тези държавници трябва да са и честни и умни , а и родолюбци .Айде сега сами си отговорете дали ще има нещо добро скоро тука.
24
5
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Затова ли стигнаха до Брекзит, че са много образовани? Пъти по- добро образование имахме преди промените и трябва да се върнем към това, което имахме. Това в Англия е бизнес и въртене на едни пари с яка реклама.
23
5
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Имахме уникално добро образование , но го разбихме като всичко останало.В Англия и по принцип в западния свят добро образование е скъпо и е за елита и богатите .Масовото образование им е на много ниско и ограничено ниво.
22
2
 
11
 
! Отговори
Репичка преди 4 години
До СЪ НАМИ БОГЪНещо си изкукал.Тук обсъждаме образователната система а не твоите сатанизми.*** си в религиозните форуми и си обсъждай там твоите неща
21
15
 
12
 
! Отговори
Репичка преди 4 години
До пецатаНе знаех че за теб са важни парите а не уменията и любовта към дадена професия. Та те в БГ масово работят професии които мразят в червата си и българина винаги се занимава с това което не му е за работа. Не е нормално заварчик да се преквалифицира в таксиджия,готвач в ковач....Текучество от всякъде. На запад хората работят цял живот една и съща професия и има такива наистина които не се интересуват от заплащането а от стремежа да бъдат най-добри в своята сфера...
20
11
 
42
 
! Отговори
UK преди 4 години
Работата ми в УК е такава че съм посетил много английски училища и университети .Та накратко:Образователната система в Англия НАИСТИНА третира учениците като индивиди . И ги отсява в зависимост от социалния статус на родителите.Беден родител - дете без някакъв талант се подготвя за тежък неквалифициран труд.Беден родител - дете с таланти - Обслужваш персонал.Богат родител - дете подготвяно за ръководна дейност в татковата фирма .А официалните имена са - Частни и общински училища..
19
17
 
20
 
! Отговори
Киро Х преди 4 години
Живо ме интересува, Лина Хотнишка колко деца е родила и отгледала! Хубава жена е, дали изобщо си е дала сметка за стойностното в живота?
18
7
 
24
 
! Отговори
пецата преди 4 години
Ако си заминал на запад , изучил си се там и си се върнал в бг за да вземаш 1к-2к лв това не говори добре за успехите ти а напротив , по скоро това си е неудачницаАко си избягал на запад за да вземеш тяхно образование си отивал с мисълта да останеш там но малко са забравили да и кажат че само това не стига защото и там трябва да си човек на някой
17
10
 
13
 
! Отговори
СЪ НАМИ БОГЪ преди 4 години
Западния свят тотално се е сатанизирал... Чрез приемането на Православието ще си изкупят греховете които са натрупали през вековете! Образованието е в православнохристиянската църква и вяра!
16
8
 
16
 
! Отговори
Додо преди 4 години
Мултикултурализма не рабори. Лина Едикоя-си да си ходи в държавата!
15
21
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да направим едно заключение. Въпросната дама е била 4ти клас, когато мигрира към Англия, нали така? Ами да хванем един Робинзон от Тазмания, дето прадядо му е от Варна да ни учи на живот. Айде стига! Била си в Англия - седи си в тъпата Англия и на никого ни си ни притрябвала. И по законите на тази страна трябва освен филология да завършиш и педагогика, пишман буквояд. И ако такова добиче стъпи до детето ми ... ами ще е в болница после добичето.
14
5
 
31
 
! Отговори
шит преди 4 години
Госпожата е открила топлата вода!! И униформи с петлици имахме и уникални номера на изпитите имахме . Ама дали знае тези "възпитаните" ингилизи, дето ходят пияни по слънчака, къде ги образоваха в ингелизко, и по коя система?
13
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ама че подкa!
12
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Едва ли. Английската далеч не е от най-добрите в света. Нек обърнем поглед към скандинавието и на изток. Там нещата са по-добре. Но се иска работа, назначаване на истински специалисти, истинско обучение и много труд от страна на наистина учили и кадърни хора. Тези предпоставки у нас не са налице. Затова и простото копиране на модел е безпредметно.
11
4
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Изразявам моето собствено мнение без да обиждам дамата.Спред мен стойност има образованието насочено към новите технологии, инженерство, медицина, хирургия и наука.Не знам защо не мога да приема политологията сериозно - просто по причината, че виждам как политолозите у нас обръщат своето мнение в посока на този, който им плаща.
10
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Лина Хотнишка, автор в АБВ БиблияТази същата ли е..?