Готвят забрана за вноса у нас на твърде стари автомобили

Ще може да се регистрират само превозни средства от “Евро 4” нагоре
11 май 2024 09:33, Елка Василева
283
Готвят забрана за вноса у нас на твърде стари автомобили
Снимка: архив, БГНЕС

Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от последния редовен кабинет и е изпратен за одобрение в Европейската комисия.

В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок. Този стандарт беше въведен и за бензиновите, и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили. Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната, пише „Труд“.

В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация.

Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната.

Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, са или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап. Като е предвидено да дават субсидии при предаване на скрап от стари дизелови автомобили.

Промяната обаче може да има негативен ефект по отношение на вредните емисии. Ако собственик на бензинов автомобил на 20 години не може да го продаде, няма да има стимул да го смени с кола на 15 години. А хората, които имат пари за чисто нов автомобил, рядко имат и кола на над 20 години.

В изпратения в Европейската комисия документ не става ясно какво ще стане с класическите автомобили, купувани от колекционери и ентусиасти, които често са дори на над 30 години. В страната има добре поддържани стари автомобили, които привличат с красотата си погледите на минувачите, но при въвеждане на забраната те нито ще може да бъдат продавани, нито купувани.

Възможна допълнителна мярка е отнемане на регистрацията на превозни средства, които изпускат повече вредни газове отколкото предвижда тяхната екологична категория, например автомобили с дезактивиран катализатор или филтър за твърди частици. Друга предвидена мярка за намаляване на вредните газове е въвеждане на зони с ниски емисии. Общинските съвети ще решават кога и на кои превозни средства да бъде ограничен достъпът в определени части на общината.

Предвидено е да бъде насърчено използването на хибридни и електрически превозни средства. В документа е записано, че ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии. В разработения от Министерството на иновациите проект на закон за електрическата мобилност е предвидено увеличение на данъка за най-старите дизелови коли с до 78%. Това обаче ще има обратен ефект по отношение на автопарка в страната. Човек си купува стара кола, защото няма достатъчно пари за нова. При увеличение на данъците хората ще купуват още по-стари коли, за да могат с предвидения си бюджет да платят и автомобила, и новите данъци.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


283
Още от Коли
Двигателят с вътрешно горене остава любим на германците
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
255
0
 
4
 
! Отговори
EV CARS преди 1 седмица
То хубаво да сме както в Европа с по нови автомобил ,но нека първо и заплатите станат като там . Нормално е като сме с най ниските заплати в Европа да сне и с най старите автомобили.На господата от парламента им е много лесно тях нали ги возят с нови коли купени от нас.
254
0
 
5
 
! Отговори
РВ преди 1 седмица
То убуу да сме като Европата, да караме само нови коли а който няма пари- с обществен транспорт. Ама трябва да ИМА НАДЕЖДЕН и УДОБЕН обществен транспорт първо! Господа законотворци, вие на БДЖ скоро качвали ли сте се? А да стигнете с обществен транспорт от Пловдив,примерно до Видин опитвали ли сте? Нещата в една къща ли ще е,фирма ли ще е, държава ли ще е,се оправят с мислене. Но от вас мислене явно няма как да очакваме. Цяла България се топли с ***, изсекохте горите, ,колите ви проблема
253
1
 
20
 
! Отговори
Простотия преди 1 седмица
Ауу много замърсяват старите автомобили ама това че сечете гори по-големи от целия балкански полуостров въобще не замърсява!Ще си карам каквато кола поискам, няма да ни казвате как да живеем, нещастници!Смъртни присъди заслужавате за всичко това което правите!!!!
252
7
 
21
 
! Отговори
Реалист преди 1 седмица
Въпрос на време е Путин да ни освободи от евporейското иго, и тогава ще караме нови китайски джипове по 20 хиляди лева.
251
0
 
11
 
! Отговори
Бай Торбалан преди 1 седмица
Мощно ура огласи родните простори, когато разбрахме за това. Бяха проведени многобройни и многолюдни събрания, дефилета, събори и всенародни веселия, на които трудещите се с бурни ръкопляскания със ставане крака и скандиране. Невероятен трудов ентусиазъм обзема широките народни маси. С грейнали лица и усмивка на уста, народът приветства управляващите. Трудовите колективи пишат благодарствени писма. Радост и оптизъм обзема всички.
250
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
"В документа е записано, че ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии." - Свобода ... Ама наннаииии!
249
23
 
3
 
! Отговори
Observer преди 1 седмица
Българина пак разбира от всичко, коли, жени,футбол, политика ей няма равен. Абе ей, напълнили сме се с тинята на Европа с таралясници на по 20-30г. и какво искате да убедите че са по добри от да речем не чисто нова а примерно макс. 5 г. кола? Еми не са. Карайте си ги и се гордейте с тях. Щом така ви харесва. Абсолютно за съм за такъв закон. Все пак тук не Африка да събираме *** на белите страни
248
1
 
17
 
! Отговори
време е преди 1 седмица
да се изчистят зеленясалите паветножълти
247
11
 
7
 
! Отговори
Време преди 1 седмица
Беше да се спре вноса на гробници!
246
20
 
4
 
! Отговори
Honda преди 1 седмица
хвали старо, купувай ново!откакто си купих чисто нова кола, никога повече няма да се върна към таралясник втора употреба! новото си е ново-гаранция от производителя, никакви проблеми и само пълниш бензин и караш!
245
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
*** се усети, че ако не спазва европейските норми, ще пострада и той и майка му.
244
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
кой го готви пишете да знаем и да го оценим подобаващо.
243
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
В петък пазара ще првдлага ***, а в понеделник тоалетна хартия...Тия са по зле и от ***, удея си нямат какво правят.
242
6
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
252. Точно, след тази новина нямам намерение да сменям 20 годишната дизелка. По скоро ще се запася с резервен двигател и скоростна кутия за като умре сегашият. 1000% увеличение на данъка ще ми бъде по евтино да я пазя отколкото да купя нова електрокар. Явно ще я карам тази докато съм жив или докато има ЕС.
241
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Става въпрос за "нероден Петко"! Я стига глупави дискусии по тема,която не е тема! В ЕС не ние изпращаме писма,а те ни изпращат наредби!
240
6
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Точно обратното трябва да направят - да улеснят вноса и притежанието на стари коли, за да станат по-евтини. Тогава някои, които карат 25-30 годишни коли, ще могат да си позволят по-новите 15-20 годишни коли. Сега с тези промени ще продължат да си карат по-старите коли, докато ги изцедят до дупка, вместо да си купят по-нови.
239
1
 
9
 
! Отговори
Факт преди 1 седмица
Може да се забрани само вноса на автомобили които са снети от регистрация в ЕС.Имат ли си такава-не може.Виж извън ЕС може да има всякакви забрани и мита.
238
0
 
23
 
! Отговори
Мда преди 1 седмица
Проблемът е както винаги в липсата на финаси...Както скоро четох някъде - в България луксозният автомобил не показвал колко пари имаш, а колко имаш да даваш...
237
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Забраниха ги най-вече заради ниския разход и надеждност. Има много добри двигатели евро4 и евро5 с разход 5/100, които минават 500 000км без тежки ремонти.
236
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Интересното е, че по повечето показатели бензиновите коли замърсяват повече от дизеловите и само при азотните оксиди нормите при дизеловите допускат по-голямо замърсяване от бензиновите. Въпреки фактите все забраняват по-малко замърсяващите дизелови коли.