Учители за новия формат на НВО в IV клас: Ненужен стрес!

Преподавателите искат промяна на критериите за провеждането му
29 яну 2020 14:01, Анисия Иванова
21
Учители за новия формат на НВО в IV клас: Ненужен стрес!
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Учители от четвърти клас настояват за промяна в новия формат за Националното външно оценяване в IV клас, за тях новият модел ненужно ще стресира учениците и няма да даде ясна представа за знанията им.

В писмо до Dnes.bg началните учители на IV клас на ОУ "Св. Патриарх Евтимий“, Велико Търново, изразяват тревогата си, че няма чуваемост и адекватна реакция от МОН по проблема.

"Продължава изпращането на указания към директорите на училищата, сформирането на комисии, инструктажи за провеждането на НВО в IV клас през 2020 г. по нов формат", твърдят те и продължават:

"Ние категорично възразяваме срещу:

- провеждането на НВО в IV клас поради това, че стресира ненужно учениците и по никакъв начин не дава ясна представа за усвоените ключови компетентности;

- точките, каквото и да означават, вписани  в удостоверението на учениците заедно с количествените и качествени оценки, не са определящи за продължаването на обучението им в V клас /изключително малък е броят на учениците, за които точките се включват при кандидатстване за специализирани паралелки/;

- краткият срок, неяснотите и липсата на тренировъчни материали няма да позволят да се покаже нивото на усвоените знания и умения. Не може едва 3-4 месеца преди изпитните дати ние да научаваме, че диктовката на четвъртокласниците ще е на аудиофайл – нещо нечувано и невиждано в начален етап! Питаме се дали той ще е съобразен с възрастовите особености и методиката за писане под диктовка;

- прехвърлянето на отговорите на отделна бланка също е изненадваща "новост“, която със сигурност ще "открадне“ от времето за работа и ще стресира допълнително четвъртокласниците.

- увеличаване не времето за работа на 60 минути, както и броят на задачите – при положение, че учебният час е 40 минути, сме убедени, че концентрацията и вниманието на учениците в последните 20 минути ще намалеят и показаните резултати няма да отразяват реално техните знания. А последните задачи - с разширени свободни отговори по математика и речевата задача с творчески характер по БЕЛ, изискват точно това;

удължаването на учебната година – при положение, че НВО е предвидено за края на месец май се предполага, че учебният материал по БЕЛ и математика е преподаден. Какво се случва в останалите две седмици? Ние, учителите, знаем, но за учениците каква ще е мотивацията за престоя им в училище?"

В писмото те настояват да им бъде дадена възможност да покажат, че Новата учебна програма е добра и че учениците са усвоили ключовите компетентности. Поради това искат промени във външното оценяване след 4 кл.:

- да отпадне прехвърлянето на отговорите на отделна бланка;

- диктовката – да се чете от учители с правилна дикция и спазване на методиката;

- прецизно изготвяне на тестовете – подбор на текст, съобразен както с познавателните възможности на учениците, така и възрастовите особености;

- критериите за свободни отговори по БЕЛ така да са структурирани, че да дадат възможност за свобода, творчество, аргументация на децата, а не да се "вкарват“ в рамка, създадена от авторите на теста;

- задачите по математика с кратък свободен отговор (число) да не изискват повече от две пресмятания; смятаме, предвидените 5 такива задачи са много;

- прецизиране на задачите от област равнинни фигури;

- ревизиране на учебниците – увеличаване обема на задачи за четене с разбиране;

- в най-кратък срок да бъдат публикувани официално цялостни варианти – примерни тестове от МОН.

"Дайте ни възможност да покажем, че нашите ученици са знаещи и можещи. Нека заедно превърнем НВО в IV клас в достоен финал на обучението в начален етап", завършава писмото им, което е адресирано до министъра на образование Красимир Вълчев, председателят на СБУ - Янка Такева, Асоциация "Родители", синдикатите "Подкрепа" и КНСБ и др.
 


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Върнете се години назад, когато учебниците бяха написани на разбираем език. Дори ученик да е отсъствал от училище, можеше сам да се подготви за следващия час. А сега? Нарочно е написано, така че никой, нищо да не разбере! Който не е решил, не е написал помагало, учебник на НЕДОСТЪПЕН език. Като нищо умно не сътворихте, спрете с промените. Става все по-лошо.
17
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Г-н Вълчев,
Престанете да измисляте ненужни промени в образованието и то без да се допитвате до хората, които са компетентни в тази материя. Абсолютно ненужен стрес за децата, ненужни разходи и загуба на време. Нищо добро не се случва през Вашето управление. Тотално съсипахте образованието. Учебният материал е прекалено раздут и в повечето случаи децата несмогват да го усвоят . И порочната практика с частните уроци! Докога?
16
0
 
4
 
! Отговори
един българин преди 2 месеца
Аз на тая държава дете няма да създам.Не мога да му платя толкоз уроци.Утре ще измислят някакъв сложен изпит и за прием в първи клас...
15
1
 
10
 
! Отговори
честно преди 2 месеца
Защо българското образование,което дори не се признава в чужбина трябва да е толкова объркано и сложно? Всяка година само изпити и матури,материалът написан в учебниците е представен по най-сложният начин. В училище сякаш се учи едно, на частните уроци се преподава друго, а на изпита се пада трето. Защо трябва 10-годишни деца да бъдат натоварвани с подобен изпит? От написаното тук излиза,че ще влизат не в 5 клас,а в университет!
14
2
 
10
 
! Отговори
123 преди 2 месеца
Голяма част от написаното важи и за НВО в 10. клас. Заради 600 ученици от обединените училища всички трябва да държат изпити.
13
0
 
12
 
! Отговори
6 преди 2 месеца
Основно дидактическо изискване е ученикът да се проверява и оценява сапо система и върху учебно съдържание по което е обучаван през определен етап ! Ама , кой да ти е чел дидактика от тези в МОН , че и в синдикатите ? Правилата на играта не могат да се променят по време на самата игра ! Тоест , формите на проверка и оценка в края на 4-ти клас е трябвало да бъдат обявени още в началото на първи клас на учениците и на родителите им ! Прилагането на други ,необявени в началото на етапа , форми е
12
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Да, ненужен стрес е! Фактът, че деца и родители търсят частни уроци, е индикатор за ненужно излишният и неразбираем материал вкаран в "учебниците."
11
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В нашето училище правиха няколо диктовки чрез аудиофайлове - проблеми нямаше, децата се справиха. Обаче!!! За НВО ще трябват поне 10 касетофона/лаптопа, които ги няма в наличност. Ще трябва да се купуват.
Вероятно ще кажете, че всеки учител има лаптоп. Така е, те са закупени по времето на МВР-министъра Петканов и са с ХР операционна система. Някой да я ползва и да си я спомня?
10
3
 
19
 
! Отговори
До 8 преди 2 месеца
Става въпрос за диктовка по български език.
Голяма истерия и тя се дължи отново на безоочието и арогантността на МОН-ьо. Прави са да уеднаквят условията за всички деца (а не за едни по правилата,а за други - буква по буква), но промени не се правят в последния момент.
Освен това никой няма доверие на МОН-ьо,който през 2 години сменя форматите на НВО - май някой трябва да печели от продажбата на помагала,а?
НВО-то е кошмар за учителите и за умните и амбициозни седмокласници.4 клас не го усещат.
9
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Претоварихте ги тези ученици.
Едно време нямаше НВО в 4-ти клас.
8
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За тези, които са ходили на училище в последните 15 години, образът на учителя/учителката по английски е свързан с разхождането по коридорите на училището винаги с касетофон. Касетофона на учителите по английски им е най-важния аксесоар. Учениците цяла година слушат диктовки, задачи и упражнени от касетофон, за да може да се упражняват по четенето на истински англоговорящи, с техния акцент, а накрая на годината учителите не искат касетофон... А?! Поредната излишна истерия.
7
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Цялата образователна система е жива подигравка...
6
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Главата на ученика не е кофа, която да се напълни, а факел, който трябва да се запали, твърди учителят по физика и съвременен будител Теодосий Теодосиев-Тео .

Ето над какво могат да помислят чиновниците в МОН.
5
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Стрес е, разбира се. Но такава е ситуацията. Европа силно изостава от Азия. Много силно. Докато ние тук се въртим около диктаторчето вкъщи, обърнали сме пирамидата наобратно, там ги държат да учат изкъсо, има строга дисциплина , ред и критерии. Ако продължава така, ще ни ликвидират като национално-икономическа единица вече официално.
4
1
 
23
 
! Отговори
Така така преди 2 месеца
Сменете си абревиатурата, че HBO филмовия канал могат да ви съдят .:)))
3
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Явно ще трябва и пред МОН да се посъберат хора, че на ония чиновници-калинки да им уврат главите, за да спрат с безобразията, които творят всеки божи ден!
2
1
 
38
 
! Отговори
СССР2 преди 2 месеца
Понеже образованието е така или иначе безнадеждно забоксувало от десетилетия насам, а пък и никой няма смелост да застане срещу учебно-издателската мафия (раниците на първокласниците тежащи по 10 кг), ширещата се неграмотност въпреки годините обучение прекарани в училище (та само вижте правописа на коментиращите тук), дай да замажем положението, че правим реформи като като въведем повече тестчета... Въвеждането на повече тестове е като допълнителния 12 клас, с който бориха демографската криза...
1
5
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Дано да ви чуят, ама те в министерството нямат навика за слушат, те само заповеди издават. Прехвърлянето на отговорите на нова бланка е престъпление при толков амалки деца. 30% ще сгрешат