За авторитета на учителя, родителското робство, агресията...

Анализ на Синдикат "Образование" към КТ Подкрепа
17 фев 2020 15:24, Анисия Иванова
124
За авторитета на учителя, родителското робство, агресията...
Снимка: МОН

Учителският авторитет е в основата на всички образователни системи по света. Има страни в света, където неговият авторитет се утвърждава със Закон за статута на учителя,. Учителският авторитет е безусловно важен и грижливо пазен и в ЕС.

Именно признаването и уважението на учителския труд е гаранцията за високите нива на ученическите резултати във всички видове изпити и добра реализация в обществото и на пазара на труда, но най-вече е основа на високата гражданственост и държавност.

В родното образование днес ежедневно могат да се видят примери на грубо вмешателство от родители и родителски организации в училищните политики. Свидетели сме как държавни и общински институции не се намесват или са много плахи да застанат зад образователните институции и не спират да флиртуват с родителите, и то с тези, които са най-агресивни, тези с най-големите, необосновани и даже опасни претенции, пише в анализ на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", изпратен до медиите.

По данни на МОН посегателствата срещу българските учители се увеличават - през 2017/18 г. те са били 391 на брой, през следващата 2018/19 г. се увеличават до 476. Скок има и при случаите на вербална агресия - те се увеличават с 508 на брой, до общо 3545 случая, или с около 16%.

Според статистиката за 2016 и 2017 г. в родните учебни заведения са били регистрирани над 8000 случая на тормоз и насилие. При 4500 от тях става дума за физическа и вербална агресия, което прави средно по 30 инцидента дневно.

Агресията срещу учителя не е само от учениците, но и от родители.

Днес учителят и директорът са оставени сами, когато имат най-голямата нужда от подкрепа и защита, в "скандални ситуации“, когато някой родител, припознал себе си като авторитет или експерт, извършва действия, които брутално уронват авторитета на учителя, директора и образователната институция, допълват синдикалистите.

А подронването на учителския авторитет удря устойчивостта ни като народ, възпитанието на подрастващите в гражданственост и дълг, което поставя на карта държавността и реда.

В оществото се ражда една нова възпитателна парадигма – всички са маскари, даже и тези, на които поверяваме най-ценното – децата си. Пределно ясно е, че чрез разпада на учителския авторитет, категорично няма да гарантираме по-добра образователна система, каквато очакваме и искаме всички ние.

От синдиката коментират и последния сручай, когато учителка от Хисаря беше арестувана, след като полицията установила, че шофира пияна на път за училище.

"Трагични и непоправими са последиците за нашите деца и ученици, които стават свидетели как е разпната една учителка, арестувана от полицейски служител...Има ли някой съмнение, че така калта залива цялата гилдия, а мнението на обществото става общовалидно за всички труженици на просветното поле?", питат синдикалистите.

Според тях всеки ден има лоши примери, които се дават на учениците, "компетентни” напътствия от родители за справяне с учителите, които заливат с жалби институции и медии, за да наложат свои решения.

Синдикат "Образование" е категоричен, че родителите трябва да спрат да се месят в работата на учителя, директора, и училището. Ролята им е да партнират, да помагат в спазването на училищните правила.

"Такъв кураж е проявил и е сторил в не толкова далечното ни минало министър-председателят Стефан Стамболов през 1891 г., който чрез "Закон за народното просвещение" отнема правото на родители и училищни настоятелства да назначават и уволняват учители и да се вмешават в работата на учителя: "... За да се положи основата за нравственото възпитание на българските граждани, да ги развие физически и да им даде необходимите за живота познания". И това с ясното съзнание за силата на авторитета на учителя...

"Резонно се питаме дали институциите - министърът на образованието, премиерът или президентът на България, ще дръзнат да озаптят и наложат мярка за онези родители, взели се за ментори, съдници и даващи възмездие или ще оставят образователната система в родителско робство...това само бъдещето може да покаже", категорични са те в анализа си.

От Синдикат "Образование" настояват:

"Нека ние, родителите, да се преклоним пред българския учител, да му отдадем уважението и съхраним достойнството му, нека спрем да го сочим като изкупител на обществените грехове! Защото, ако искаме да имаме учители и в бъдеще, ще ги има и ще останат, но не заради заплата или фиктивни лозунги, а заради усещането за доверие! Защото, ако не възродим авторитета на учителя с еволюция, ще си спомним за революцията от 2007 г.“

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


124
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
0
 
16
 
! Отговори
тя преди 4 години
Лесно е да си учител на добри деца , а на другите - нерви , нерви , нерви !
61
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Неразбрахте още: в демократичните страни образованието се плаща. Общественото образование е само за да подготвя чистачи и шофьори и да им промива главите с джендъризми и политически коректен прочит на историята.Това е и естественият начин за класово разделение: Който има пари за образование и иска да се учи заминава да работи чужбина, тези с пари но мързеливи отиват на партиина работа, а останалите кучета ги яли.
60
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Моя съученичка, която едва завърши училище, стана начална учителка ... все още не може да пише, за четене не съм сигурна, ..... груба към децата, груба към родителите.... как да имам аз респект към подобна учителка и как да искам детето ми да бъде учено от нея?
59
3
 
14
 
! Отговори
тя преди 4 години
Днес българските учители са на "бойното поле " Трябва да се "борят " с ученици , родители , директори ! Има много добри учители но системата е такава , че им пречи да работят основното , а то е да преподават , да възпитават , ама ако има кой да ги чуе !
58
3
 
7
 
! Отговори
майорски преди 4 години
Путин е виновен.... и за училищата ни ..и за учителите ни...и за икономиката ни ....ако не Путин са Комунистите.....ако не Комунистите са синовете на Комунистите...ако не синовете на Комунистите е бат Бойко и ГЕРБ...ако не е ГЕРБ е БСП ...ако не е БСП е комшията .... мда ...нема начин ние да сме си виновни....!!!
57
2
 
6
 
! Отговори
Аз съм преди 4 години
До ИвановаМоже, аз това имам предвид, че няма кой да замени застаряващите учители, тъй като не желана дестинация за младите.
56
2
 
18
 
! Отговори
Иванова преди 4 години
Случайно присъствах на урок на г-н Теодосий Теодосиев.Няма такова изживяване-цял клас деца вперили поглед в дъската,слушат ,задават смислени въпроси,търсят отговори.Часът продължи и в междучасието,защото децата питаха и той търпеливо отговаряше и обясняваше по няколко пъти едно и също нещо.Респект и поклон пред такъв учител.
55
2
 
15
 
! Отговори
Аз съм преди 4 години
Агресията винаги е присъствала в училището.Проблема е в родителите (не всички ) и учителите, които вече са за пенсия! Все пак като няма млади кадри да желаят тази неблагодарна професия си е героизъм от страна на пенсионерите - учители.
54
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 53 А, простено ти е значи, че пишеш такива тъпотии.
53
1
 
17
 
! Отговори
Сталин преди 4 години
Всичко от НПО-тата до Стената и АК-47, нямаме време дори за ГУЛАГ - много е бавно!
52
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"На колко си?На 6 или 7 годинки?"на 8.
51
11
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За нищо не стават днешните учители! Ще пише двойка тя на сина ми. от къде на къде някаква лелка с 600 лева заплата ще ми се прави на велика?
50
3
 
1
 
! Отговори
F5 преди 4 години
Не само Бруно Сако е дизайнер на мерцедес а и частите им са италиянски, на Ланча!Това са те немците, все някой друг да им прави колите, пък те да са!
49
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 43 На колко си?На 6 или 7 годинки?
48
4
 
18
 
! Отговори
Мен преди 4 години
Учителският авторитет се създава ха познайте от кой - от учителя. Как така един и същи клас може при един учител да слуша и да няма проблеми, а при друг да цари анархия!
47
4
 
15
 
! Отговори
36, преди 4 години
Ако аз водя учебния час, аз ще съм отговорен за дисциплината в него. Имамправото и задължението по закон да налагам определени санкции, за неспазване на тази дисциплина. Който не си изпълнява ангажиментите, не може да се жалва от хора, външни и за системата, и за училището.Стига сте мрънкали. Аз проблеми с дисциплината на моите хора в моята работа нямам. Но тук се контролира и санкционира виновният.Правете го и вие, не ми се отръсквайте с нелепи оправдания.
46
11
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Основния проблем за успеха на ученика, е неговата подготовка у дома. Как родителите са го настроили да учи. Дихатели имащи теория за всичко, след като са прочели по няколко фейсбук страници, или евангелисти и други религиозници, все още вярващи, че еволюцията е измислица, не могат да подготвят детето си адекватно да използва образователната система.Затова, ако детето системно се проваля в усвояването на знания, на фона на съучениците му, редно е то да се извади от увреждащата го семейна среда.
45
0
 
20
 
! Отговори
999 преди 4 години
В класа на сина имаше две момиченца,за които на всяка родителска среща слушахме задължително,колко много отсъстват,колко двойки имат,как нагло се гримират и фризират в час .Единият татко боядиса училището,другият подари компютри.Завършиха.Сега и двете са студентки"Начална и детска педагогика",платено обучение.
44
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 43Млъкни, че се излагаш....
43
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 43 Ако си гледал филма " Маргарит и Маргарита" един от най-великите български филми , нямаше да напишеш тази глупост!

Спонсорирани публикации