Да замерваме училището за „обезграмотяването“ на поколенията е лицемерно

Цветелина Драганова: Учебната програма не е да махнем Х, а да сложим Y
Обновена: 17 юни 2023 12:13 | 16 юни 2023 19:00, Стела Стоянова
107
Да замерваме училището за „обезграмотяването“ на поколенията е лицемерно
Снимка Личен архив

3,93 бе резултатът от матурата на 12-ти клас. За това, как са направени програмите, говорим с Цветелина Драганова, учител по български език и литература от ЕГ "Пловдив"

–Какъв е коментарът Ви за резултатите от матурата? Онлайн обучението ли е причина за ниския среден резултат, или самият формат на учебната програма?

Краткият отговор на този въпрос е, че това, което виждаме през последните години, е напълно закономерно. Ако говорим за числото, което се коментира тези дни, то само по себе си, без необходимата интерпретация, не ни казва нищо. Първо, нека уточня, че извод за сриване на резултатите само въз основа на това число не може да се прави най-малкото защото от две години насам видът на изпита и скалата за оценяване са различни, сравнени с периода преди 2021 година, и то в посока вдигане на летвата, усложняване на типа задачи, повишаване на прага между слаба и средна оценка. Така и трябва да бъде. По-скоро резултатите от предходните години създаваха илюзията, че зрелостниците се справят с лекота, защото и теоретично, и практически беше възможно зрелостник да си вземе матурата и да получи диплома за средно образование, без да е написал нито ред.  Това за масата коментиращи „специалисти“ по средно образование остава неясно. Така че нека оставим настрана числата, сензационните медийни заглавия и лесните квалификации. Представата за „дъно“ е плоска и много удобна метафора, създаваща у използващите я измамното усещане за собствена непогрешимост. Образованието обаче не се гради с метафори, а изисква сериозен анализ и проектиране на следващите стъпки въз основа на отговорите на някои въпроси. Онлайн обучението далеч не е най-важният сред тях. Да, без съмнение то остави дефицити, при това най-вече в уменията на децата пълноценно да се социализират и успешно да взаимодействат в реална среда. Дефицити, върху които учителите не престават да работят. Извън това обаче има фактори, които ерозират образователния процес много по-дълбоко и често невидимо. Да не забравяме, че ние, учителите, със своите образователни и педагогически инструменти и нашите ученици сме продукт на различни културно-исторически въздействия, на различни парадигми на познанието и системи за информация. И нямам предвид само поколенческата пропаст – нея винаги ще я има. Става дума за това, че днешните деца възприемат и обработват информацията по съвсем различен начин, мозъците им работят другояче и това отдавна не е новина. Като прибавим мощното нашествие на английския език – новата lingua franca – и факта, че немалко от завършващите средно образование предпочитат да се изразяват именно на английски, като отчетем силно компрометираната в езиково отношение публична среда у нас, която напълно безкритично пропуска неграмотност в институциите на властта, в медиите, в рекламата  – ето няколко обективни предпоставки за крайно уязвимата позиция, в която се намират образованието по български език и литература и неговият слуга – учителят.

Ако изведем разговора на друго равнище, ще трябва да се запитаме кога и защо стана така, че въздигнахме в божество забавлението и безкрайната толерантност вместо усилието и ограничението, че моделите за социално успяване и житейски просперитет спряха да се свързват с грамотността, че престижът отдавна се мери с други мерки, а социалната тъкан, в чиято основа е езикът, се прокъсна…Това интервю обаче няма как да побере подобен разговор.
Дълъг стана отговорът на въпроса Ви, но да вдигаме врява, да леем сълзи и да замерваме училището за „обезграмотяването“ на поколенията, ми се струва дълбоко лицемерно. Казано накратко: на такова общество – такива резултати.

-Преподаването на литература в последните два класа тематично, вместо хронологично, как се отрази на учениците? По-добър или по-лош модел е?

Аз лично като учител харесвам новия тематично-проблемен принцип на структуриране на учебното съдържание. Той дава повече „въздух“ за работа с художествените текстове, повече свобода за обживяване и разговори върху тях, за включване на други текстове по преценка на учителя, а защо не и по избор на самите ученици, без да се галопира от текст към текст от страх да не остане нещо „невзето" . Всичко това, иска ми се да вярвам, насърчава културата на четенето и диалога. За първи път в учебната програма влизат автори и творби, през които учениците могат да се докоснат до духа на тоталитарната епоха и десетилетията след 1945 година – сериозно предизвикателство, както се оказва, като се има предвид, че обществото ни е силно поляризирано в оценките си за този  неотдавна отминал исторически период. Давам си ясна сметка, разбира се, и за слабите места, изпитвам трудностите, породени от крайно ограничените фонови знания на днешните ученици и нуждата успоредно с четенето активно да се набавя исторически контекст. Някои от творбите трудно се „превеждат“ на езика на младите хора.

И тъкмо тук идва необходимостта от сериозен анализ на начина, по който са се справили зрелостниците на матурата. Изобщо не става дума за това да махнем Х. и да сложим У. в програмата. Да, обратната връзка, която учителите могат да предоставят, за начина, по който действително „работи“ един или друг задължителен текст, е важна и МОН трябва да я поиска. Списъкът може да се оптимизира в определен момент. Но когато се правят статистики и се анализират резултатите, по-важно е да се види как те са разпределени по региони и типове училища, с какъв брой часове се изучава предметът в тях, къде е необходимо този брой да се увеличи, какви са другите специфични нужди на училищата – какъв е делът на „сивия“ образователен сектор /частни уроци, школи/ в най-високите резултати, какво точно се случва в училищата с най-ниски резултати. Не съм социолог, но е ясно с просто око – в числата, с които спекулираме, има сериозни социални залози.

Втори випуск завършва средното си образование по новия закон и по новите учебни и учебно-изпитни програми. Напрежението в гилдията ни не стихва. Учителите, за които програмите също са нови, не са обучени в достатъчна степен. Голяма част от тях нямат достъп до критериите, с които работят националните оценители на ДЗИ.

Да носиш отговорност за подготовката и представянето на учениците си и да не разполагаш с необходимата професионална информация и адекватна подготвеност, означава да работиш „на тъмно“. Освен това едно е да преподаваш в езикова гимназия в голям град, да се „ползваш“ от подкрепата на семейства, които влагат средства в допълнителни уроци на децата си, да можеш да заведеш учениците си на театър, на изложба и на среща с внука на Йордан Радичков например, друго е, когато нищо от това не ти е дадено. Тогава всяка малка стъпка струва много и значи двойно. Когато се сравняват резултати и се планира, тази честност е задължителна. Системата на средното образование по определение е  консервативна система  и това, от което според мен се нуждае колегията на този етап, са не резки промени и нововъведения, а спокойствие, прозрачност и предвидимост, диалогичност. Какви ще са в дългосрочен план резултатите от работата по новата програма, времето ще покаже.

-Пловдив се „прослави“ с един цял випуск с двойки, а директорката каза, че децата не си падали по този предмет. Как лично ти мотивираш учениците си да четат? И какво четат те? Какъв трябва да е балансът класика – художествена литература?

-Не мога да коментирам нашумелия случай с въпросното училище, но от години наблюдавам нещо, което в различна степен се отнася за всички училища. Във времето ние вкупом направихме така, че младите хора се отчуждиха от езика и от литературата. Спряха да вярват, че онова, което чувстват и мислят, има значение в училище и че изобщо си струва да го изразяват, да търсят думи, да конструират и споделят смисъл. И това е нерешената, но задължителна за всекидневно решаване задача – да върнем децата към изворите на езика. Да укрепим вярата им, че пътят към себе си и към другите, пътят на самоизвайването и себеотстояването е добър, когато минава през книгите и четенето. Да ги подкрепяме и насърчаваме по този път. И тук да търсим баланса между класика и съвременност – да чуем какво мисли както този, който чете „Монахът, който продаде своето ферари“ или „Пърси Джаксън и боговете на Олимп“, така и онзи, който упорства с Достоевски, Камю и Казандзакис, или третия, който изобщо не чете.  

- Трябва ли да се отдели преподаването на български език от това по литература?

- На този въпрос нямам категоричен отговор. Предметът е един, без съмнение. Проблем се поражда, когато учителят в усилието си да превземе „крепостта“ на литературата, пренебрегва основополагащата работа по езика. Често се случва, от опит знам. Напоследък обаче мисля за друго разделение. За това, че трябва да си дадем „чисто“ време – време само за четене, в това число и на глас, както и достатъчно време за писане на ръка, за достатъчно дълъг сетивен допир до белия лист. Време за пребиваване в пространствата на думите – децата не познават думи като „свян“, „боязън“, „печал“ например, не могат да нюансират езиково чувства и състояния, а напоследък все по-често срещам такива, които не знаят откъде да започнат да пишат, как да подредят графично мислите си върху страницата.

Най-интересното ученическо мнение за литературата или за книга, което сте чула?

Учителка съм отдавна, близо три десетилетия. Свидетел съм на не едно и две вълнуващи ученически прозрения и признания, свързани с книгите – не се наемам да класирам. Някои от тях пазя. Децата обладават удивителни пространства, които ние, възрастните, отдавна сме напуснали – всеки учител по литература ще ви каже това. Въпросът е да ги задържим в тези пространства колкото се може по-дълго, без да им пречим да порастват. Вчера в квартала се запознах случайно с 14-годишно момче – седмокласник. Баща му бил дърводелец, а той самият харесва дърворезбарството и затова се насочил към такова училище. Не го попитах дали и какво чете. След броени години пътят му, искрено се надявам, ще мине през Виктор-Пасковата „Балада за Георг Хених“. А нашата задача като учители, като общество е да направим така, че синът на дърводелеца да стане дърворезбар. Ако това се случи, то ще е най-хубавото признание за смисъла на работата ни.  

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още по темата: изпити12 клас
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
92
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До АнонименДърворезбарят твори, а дърводелецът майстори - това има предвид учителката, но кой да схване разликата :)
91
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Промяната в образованието незабавно трябва да започне от: мандатност на директорите, които са се окупирали като феодали, колят и бесят безнаказано; смяна на началника на РИО - В.Кастрева, която обгрижва директорите, а те й се отплащат със скъпи подаръци, круизи и пр.; на несменяемата от 1990 г. синдикална лидерка Янка Такева!
90
3
 
5
 
! Отговори
Яз преди 9 месеца
Ако заглавието на статията е на тая голяма професионалистка дето акъл ни дава даси къса дипломите и да ходи на село да копае картофи. Всеки полуграмотен трънал акъл да дава.
89
0
 
7
 
! Отговори
Рапунцел преди 9 месеца
Има виновен и това е Меглена Кунева - бивш вицепремиер и министър на образованието.
88
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
крайно време е в началото на учебната година да се събират родителите и да подписват декларация защо пращат децата си в училище и че ако отрочетата не се стремят към успех, ще ги преместят в паралелка с подобни тям люмпени. Откъде на къде учителите ще си скъсяват живота и ще си късат нервите с деца които нямат грам интерес
87
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
На фона на безсмислиците, които се учат и тъ по то тестово изпитване и тази оценка е висока.
86
1
 
8
 
! Отговори
До Кратко и Точно преди 10 месеца
А готвачът не е виновен ако не е сготвил вкусно, ако продуктите са келяви, докторът спасява само пациенти, подлежащи на спяване, а не пътници за ония свят. Да създам интерес в деца в седми клас, които трудно си пишат с печатни букви имената , играят на електронни игри футбол, но дори не знаят, че Паоло Роси е изкаран от затвора, за да стане голмайстор на световното. Хайде по-сериозно и без цинизъм и ехидност. Претендирам, че се опитвам всчески да им създам интерес, но няма в какво да го създам
85
0
 
13
 
! Отговори
До ратко и Точно преди 10 месеца
Ако не беше забранено щях да Ви споделя видеа от часове. Ако ги изгледате, ще разберете че няма никакъв шанс да се преподаде материал на ученици от смесени паралелки. Съществува имагинерен такъв на клас, който е изкуств. събран в елитно училище, но никакъв , в което и да е по-провинциално. На мама и тати децата си имат права. Аз не мога да преподам материала, защото те не разбират български език ( в букв. смисъл го разбират, но им липсва обща култура и всякаква терминология ).
84
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
60 лева на учебен час по български и литература ако искаш повече от 4 това е истината за образованието у нас
83
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Учител каза на мъжа ми, че 4-ката нищо не значила (все едно е 2ка). Учителите въобще не желаят да преподават на децата, защото в клас има по двама-трима дето слушат, всички останали не, така, че правете си сметка за нивото на образованието в БГ. Който и да питам всеки е доволен от ученика си и нямали проблеми в училище, пък после се чудиш, що са толкова неграмотни и прости. Ти го гледаш, че закърпва успех, пък то старите 2 и 3, са новите 4 и 5, демек повечето са със знания за 3-ка.
82
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
За слабото убочение не са виновни упителите а учебниците писани от НПОта на Сорос и одобрявани от продажните министри
81
8
 
7
 
! Отговори
Кратко и Точно преди 10 месеца
До Анонимен ... Ако наистина си учител и ти е нужна СОПА за да имаш вниманието на учениците ти ... то ти не си за тази професия . Учител не означава някой дето когато започне часа излиза пред група деца издекламира си материала и дава някакво домашно малко преди часа да свърши. Смени си професията ако имаш нужда НЯКОЙ ДРУГ ДА ТИ КАЗВА КАКВО ДА ПРАВИШ. Нямал си бил права ... Ами Учителите ИМАХА ПРАВА ... Извоювай си ги обратно. Съберете се колегите , обсъдете проблемите си . РЕШЕТЕ ГИ.........
80
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
"ЗА НЕГРАМОТНОСТА И СЛАБИТЕ ОЦЕНКИ НА УЧЕНИЦИТЕ НА ИЗПИТ ВИНА ИМА УЧИТЕЛ" - Дай ми една сопа и ще го науча всичките. Аз ли съм виновен, когато мамин златен не е писал домашни от три месеца? Какво да направя, когато мамин златен е със слушалки, слуша си музика, а аз нямам право, да му кажа, да свали слушалките, нито да му ги взема за часа, нито да го изгоня, а за наказание и дума да не става - мамин златен вука мама Златка и започва селско риалити шоу.
79
2
 
13
 
! Отговори
Не не елицемерно преди 10 месеца
А безотговорно да се прави бизнес с образованието ни! Децата незнаят защото и даскалите толкова знаят!ЕС НИ ЗАТРИВА ВСИЧКО ПРЕСТАНЕТЕ ДА ПОТКРЕПЯТЕ ТАЗИ КУПЧИНА ЕСГЕЙСКИ ЛАЙ..А,КОИТО И ПЕТ ПАРИ НЕ ДАВАТ ЗА НАШЕТО РАЗВИТИЕ НАПРОТИВ ДОРИ НИ ГО УБ.ВАТ
78
3
 
8
 
! Отговори
българия преди 10 месеца
училищните програми и делегираните бюджети са проблема и причина за неграмотността. училищните програми са толкова тежки за учениците че те не смогват да покриват високите изисквания и това ги демотивира. учете по учебниците например на американските деца за съответните възрасти и ще видите колко по лесно ще им бъде на учениците.
77
0
 
0
 
! Отговори
Ceci_ преди 10 месеца
---> замервам <---- WtF ?
76
0
 
0
 
! Отговори
Тва преди 10 месеца
Училище ми писна заменям го с следващо
75
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Нагли, неграмотни, невъзпитани. Това са нашите деца.
74
4
 
13
 
! Отговори
Az преди 10 месеца
По ме притеснява резултата от матурата по математика.Да си неграмотен е поправимо, но да не можеш да сметнеш две числа и да нямаш логическо мислене е значително по-сериозен проблем.Образованието отдавна трябва да бъде променено из основи като бъде в крак с новите технологии и тенденции
73
10
 
19
 
! Отговори
Рилко преди 10 месеца
Г-жо Драганова, лицемерно е учениците да не научават почти нищо в училищата и да се твърди ,че родителите са главните виновници за това. Лицемерно е , да се назначават полуграмотни"учители",които са превърнали знанията на учениците в стока. Лицемерно е да се прибират суми пари от учениците за "частни" уроци , без си плащате данъци за това. Лицемерно е учителите да не са направили никакви усилия да се усъвършенстват , със знания отпреди 30-40 години. Така че лицемерието не е в Народа.