Преди 15 септември: Стана ли българското образование по-мъдро?

Анализ на Синдикат "Образование" в навечерието на учебната година
9 сеп 2024 11:33, Анисия Иванова
44
Преди 15 септември: Стана ли българското образование по-мъдро?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Стана ли българското образование по-мъдро? Този въпрос задава Синдикат Образование към КТ "Подкрепа" в навечерието на учебната година. В свой анализ, изпратен до медиите, експертите от синдиката анализират предизвикателствата пред българското училище.

Ето няколко предизвикателства, от които нищо няма да се промени, пишат от Синдиката:

-  Учебното време и ваканциите.
Обемът учебно време не е и не може да бъде „панацея“ и колкото и да правим кампании за това ще изпускаме по-важното. Тази година също преминахме през „национален дебат“ как да добавим един ден към есенната вакнция или как да учим по време на НВО в 7 клас. Дори и тук от добрата практика се създава проблем, защото изпитът след седми клас е с най-голям обществен интерес, а учители и директори ще създават организация в учебен ден. Това, дори и да се случи, ще бъде трудно, а някъде невъзможно. Осигуряването на квестори може да провали този изпит.

Не липсват и предложения за промяна на началото 15 септември. СБУ към КНСБ предложи да започнем седмица по-рано, а Съюзът на ръководителите в системата на народната просвета в България анализираше хипотези с начало първи септември. Но нека припомним, че глобалното затопляне ни притиска в контраст с огромен брой класни стаи, които не са климатизирани и осъществяват учебен процес при нечовешки температури. Очевидно - с разместване на дни, без промяна на учебни програми, учебно съдържание и учебници ще наливаме от пусто в празно. Просто трябва да намалим обема и информацията от учебните програми.

-  Многобройните работни групи, в МОН или Комисията по образование в българския Парламент.
Десетки работни групи във всякакви формати работиха последната петилетка, но от препоръките им не последва нищо. Защо в МОН и Народното събрание важните решения се случваха „партийно – политически“, а не експертно – професионално. Така не стигнахме до промяна в учебните програми, не създадохме стандарт за качество, не променяме ценностната система на учениците, не постигнахме приоритетно финансиране на образователната система, не променяме и авторитета и статуса на българския учител, преуморяваме го с непедагогически дейности, а това не привлича млади учители и мъже в системата.

- Ограничаване на видовете пропаганди в в училище.
Нека уточним, че в образователните институции от учители пропаганда не се провежда, а учителят обучава, възпитава и социализира, както е повелил последният образователен закон. А българските партии, вместо да създадат специален закон, с който да регулират вредните въздействия към подрастващите от всички възможни източници, пропагандьори, то именно те в  духа на безмерния политически популизъм регулярно размахват пръст на българския учител. И все пак да погледнем към някои важни предизвикателства, които могат да помогнат българското образование да погледне към най-добрите си години.

-  Промяна на учебните програми.
Разбира се това следва да се направи експертно и ефективно. Трябва да се отхвърли голям обем информация в програмите, която обременява ученика и пречи на мотивацията. Това ще се отрази на учебното съдържание и учебниците и ще освободи ресурс за упражнения, за градене на компетентности, а сега се акцентира за усвояване на информация. Нека не забравяме, че скоро очакваме следващото оценяване на PISA. Това може да е добър повод за промени във философията на преподаване, упражняване и постигане на функционална грамотност. Много европейски образователни системи правят специална подготовка за PISA. В България такава няма.
Учителите в „Подкрепа“ са убедени, че промените в учебни програми, съдържание и учебници са едни от най-важните за образователната система.

-  Възпитание, дисциплина и мотивация на българските ученици.
Българските учители и директори често поставят като най-важно възпитанието и дисциплината като условие за промяна в резултатите и качеството на българското образование. Хигиената на дисциплината в клас е на незавидно ниво и ако не я променим, всички други кампании ще бъдат обречени. Резонансът на дебата за телефоните в училище доказва това. Правим се на разсеяни, че забрана за използване на телефон имаме от 2016 г. и инициираме дискусия по повод на европейски държави, видели вредата от смартфона в клас. Или казано на разбираем език виждаме необходимостта, но си затваряме очите за липсата на инструменти.
Липсата на на мотивация за възпитание и социализация в българскто образование е световно известна.
Синдикат „Образование“ предлага, но законотворците не искат да въвеждат оценка за дисциплина.
Ако училищният правилник се спазваше стриктно и без изключение от родители и ученици, то образователните институции щяха да бъдат европейски. Необходими са и инструменти за мотивация на непартниращи родители, както административни, така и финансови. Примерни „модели“ имаме много във Франция, Великобритания, Дания, Естония, Финландия и др.

-  Българският учител и неговото място в педагогическата йерархия.
Няма на света успешна образователна система, отлични резултати на учениците, без гарантирания авторитет на учителя, в центъра на образователната система. Българския учител трябва да получи своето място над учениците, над родителите, над общественото мнение, над общински и държавни администрации, над партии и политици, и тогава ще настъпи дългоочакваната промяна. Така е било, така и сега в Германия и Турция, в Америка и Азия, и всички, които са успешни. Ако не възродим учителския авторитет,  няма да имаме най-добрите учители, няма да имаме млади учители, няма да имаме мъже учители, но скоро няма да имаме и българи учители.

-  Финансиране на образователната система и учителската заплата.

Приоритетното финансиране на образователните институции в България е едно о най-важните условия за едно ново образование у нас. А използването на терминът „Финансов приоритет“ от партийните дейци е най-голямата зараза за родната просветата. Скоро ще започнат парнийно-политическите ораторски упражнения по приоритет образование, които малко по-късно ще влязат в тъжната неизпълнена партийна категория „предизборни обещания“.
Но средствата за образование са важни за нашите деца, нека това не забравят финансистите. Важно е да се стремим към 6% от БВП за следващите пет години. Това ще обезпечи важните политики, които българското общество очаква. Разходите за физическа среда са най-големи, но за съжаление винаги най-спорни.
Учителската заплата също е обект на политически похвали от всички, за съжаление без финансово покритие. Сега тя а далеч от тези 125% от СБРЗ за страната. Това е вече затворена врата към млади учители и мъже учители. И двата индикатора гарантират нисък рейтинг.

Минималната заплата през 2025 година ще се увеличи с над 10%. Синдикат „Образование“ предлага учителската заплата да стане 150% над СБРЗ със Закона за предучилищното образование и КТД за системата на „Средното образование“.

Българското образование има нужда от спасение, но това може да се случи само с уроците от историята и мъдростта на учителите!

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от Образование
Директор: Има остър недостиг на учители
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
0
 
2
 
! Отговори
Един преди 3 седмици
ГЕРБ му видяха сметката на образованието. Тотал щета от калинки и некадърност!
38
0
 
1
 
! Отговори
до 32 преди 3 седмици
Уважавам всекиго и всичко, ама ми беше елементарно да преценя учителите си, еле пък в елитната 91 НЕГ в София. Аутдайдер до аутдайдер. Уважавах точно петима от тях. Един аутсайдер няма да ме научи на нищо, освен че не искам да съм като него. Неслучайно повечето си учители ги задминах още 4ти курс в университета. Някои са ми приятели до ден днешен и моите деца се учат от тях, ама са точно петима, както казах. Масовката е тотал щета неграмотно, бедно страхливо, просто даскаличище.
37
2
 
2
 
! Отговори
Deep Zone преди 3 седмици
Докато лежим на стари програми, особено по литература, нищо няма да се промени, все по-зле ще бъдат всички, излизащи от школото. Големият проблем с неграмотността и с нежеланието за четене може да бъде решен елементарно. Малките започват да четат Хари Потър, Енде, Май и Салгари, за да им стане любопитно четенето. Комикси също може. До 6 клас само това, за да се научат на любов към книгата. Чак след 7 клас да се почва истинска литература- Вазов, Ботев и т.н. И задължителни часове по поезия!
36
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Нашето образование и "мъдро". Не. Да, има читави учители, но малко. Масовката е тотал щета. Добре, че сме в частно училище с топ учители. Добре, че е адекватно и позволяват на децата месец и половина по време на грипните епидемии да учат от ски пистите, а не да се бутат при вирусите. Това е мъдрото. Какво казва МОН не ме интересува- там работят хора, които нямат и половината капацитет на един успял интелигентен човек у нас. Училището е една песен, ако учителите са читави. Детска игра.
35
2
 
2
 
! Отговори
Статистик преди 3 седмици
В почти цяла Европа вече учат от 1 или 2 седмици.Тук продължаваме да стартираме на 15 септември и накрая на всяка година остава непреподаден материал...
34
0
 
5
 
! Отговори
Отговор на въпроса преди 3 седмици
Не, не е станало по-мъдро !!! Елате в Панагюрище и ще се убедите !!! Тук по шуро-баджанашка линия се назначават даскалици с нисък и дори съмнителен образователен ценз, като бива отказвано назначението на учители от елитни софийски училища, които имат много висока квалификация. Случаят е от панагюрското училище "Нешо Бончев", в което преди 1 седмица отказаха назначение на моята съпруга, която има по-висока квалификация дори от директорката и зам. директорката на училището. Страх ги е от умни хора
33
1
 
4
 
! Отговори
Един Българин преди 3 седмици
До голяма степен е виновна мутрокултурата на Бойко последните 15 години, залегнала здраво в семейството и то от такива родители какви деца да стават? Таблетът и телефонът трябва да бъдат забранени, защото ако имат интернет няма как да се внимава в час, а дори и да има специална програма, те развалят крехките очи на децата. Ваканциите трябва да се сливат със събота и неделя за да може да се почива ефективно, а не като междусрочната един ден - сряда?!
32
2
 
8
 
! Отговори
Хмм преди 3 седмици
Много бъркате. Възпитанието идва от дома! Родителите трябва да научат децата на уважение, а учителите да го потвърдят. В момента всички са вдигнали ръце, защото влизат едни без вратове и започват да се карат или си използват връзките за да смажат учителите психически. Не ни е виновно училището, а възпитанието на родителите.
31
5
 
7
 
! Отговори
Историк преди 3 седмици
НЕ КУПУВАЙТЕ УЧЕБНИЦИ ПО ИСТОРИЯ! В ТЯХ ПИШЕ, ЧЕ РУСИЯ Е ПОРОБИЛА БЪЛГАРИЯ НА 3 МАРТ, А ЕВРОПА Я ОСВОБОДИЛА ОТ РУСКО РОБСТВО!
30
1
 
6
 
! Отговори
социолог преди 3 седмици
2013 40% 2017 44% функционално неграмотни 2020 48% 2023 54% усещате ли как се ускорява с времето ;)
29
4
 
4
 
! Отговори
юрист преди 3 седмици
ДА ПРАТИШ ДЕТЕТО СИ В БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ И ТРЯБВА ДА БЪДЕ НАКАЗВАНО!
28
1
 
5
 
! Отговори
Учител преди 3 седмици
по цял ден лайвстриймват в тиктока.. като му взех айфона 14ката майката ми заведе дело за грабеж чрез принуда и насилие
27
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
ДрОгаркЪтЪ , госпоДжата Кунева , е пионер в присвояването на парите за РЕФОРМИ В ОБРАЗОВАНИЕТО , ... И СЛЕД НЕЯ , СЪЩОТО ДО ДЕН ДНЕШЕН , РЕФОРМА СЛЕД РЕФОРМА ! Образованието в Бг е ПОД КОТА ''0'' !
26
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Който дойде на власт , започва с ''реформи'' в образованието , приСВОЯВА парите , и ,... до там !
25
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
*** вАпрос :В коя държава по света , признават българска диплома ???Шест Истории , ... и т. н. ...
24
0
 
9
 
! Отговори
Култура ми Янков преди 3 седмици
Толкова много ''РЕФОРМИ'' в образованието , България не поВни от както е държава !
23
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
СТАНА ЛИ БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ ПО-МЪДРО??????????????????? КАК МОЖЕ ГЕРБЕРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА ДА СТАНЕ МЪДРО КАТО СЕ РЪКОВОДИ ОТ ГЛУПАРИ?
22
1
 
8
 
! Отговори
Щерю преди 3 седмици
Поради закостенялото и едностранчиво мислене на българските управници, тиранията на мафиотски кръгове и групировки, България съвсем удачно е сравнена с клоззет - крайният етап от продукта на едно безполезно общество...
21
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Стана ли българското образование по-мъдро? Не. И няма изгледи да помъдрее.
20
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 20 Да, така е. Айде отивай на пиацата да изкараш някой лев, та да ме нахраниш:(