Снимки: личен архив
|
Емоционална интелигентност, финансова грамотност, емпатия, социална интеракция, и връзка с природата – все актуални в днешно време теми, а защо и да не бъдат част от учебния процес на децата в училище? Това е предложението на Пирина Воденичарова, създател на издателство „Книгозавър“ и създател и обединител на най-голямата общност за детско четене „Нито ден без книжки“. Тя самата обожава да чете, а 6-годишният ѝ син Матей от скоро също е в клуба на читателите. Пирина е посланик на каузата за правилно детско развитие в училищна възраст, която е водеща мисия на събитието на Dnes.bg – Day Off: School Time. То ще се проведе на 14 септември на паркинга на HIT Max, Младост от 10 до 17 часа.
Като създател на издателство "Книгозавър", опишете как изглежда полезната и интригуваща детска книжка?
Една детска книга трябва да бъде много повече от полезна и интригуваща. Често родителите търсят красиви книги по важни за децата теми, но всъщност е много важно да обръщаме внимание на всички детайли. Ето защо книжните препоръки стават все по-важни и необходими в морето от детска литература. Една добра детска книга е изпипана грижовно и отговорно. Тя е не само красива, полезна и вълнуваща, но също така с безупречна редакция, превод на ниво (ако е необходим такъв), добро оформление и предпечат, съобразена изцяло с аудиторията, за която е предназначена.
Какво мислите за учебниците в училище и бихте ли променили нещо в тях, ако зависеше от вас?
Не бих могла да отговоря добре на този въпрос, защото все още не съм се сблъсквала челно с образователната система като родител. Това, което си спомням ярко от моите собствени ученически години беше, че имаше много интригуващи учебници, но и безкрайно скучни такива. Според мен е изключително важно педагозите да имат право да избират между разнообразни издания, защото учебниците са техен инструмент за насочване на учениците, а не нещо, от което трябва да очакваме децата да черпят знания сами.
Как бихте описали вашия син с няколко думи?
Синът ми се казва Матей, в момента на 6. Запален слушател, вече и читател, и капитан на разсъжденията с неизвестен край.
Вълнувате ли се за първите стъпки в училище, усещате ли притеснение от негова страна?
Предстоящата промяна към училищен живот е вълнуваща за семейството ни, но не и стресираща. Някак сме много спокойни, че синът ни е емоционално и когнитивно готов за този преход. Наслаждаваме се на ваканцията и очакваме учебната година със спокойствие и радост.
Къде се намира здравословното хранене във вашето ежедневие, каква „стратегия“ ще изберете за храненето на сина ви по време на училище?
Храната в училището на Матей е добре съобразена с нуждите на децата и нямаме притеснения. Здравословното хранене е начин на живот за нас и ако имахме съмнения, вероятно щяхме да изберем сами да приготвяме храната му за деня.
Кое очаквате с най-голямо нетърпение след старта на учебната година?
Новите приятелства, както и разгръщането на вече съществуващите такива.
Смятате ли, че децата трябва да учат повече за нещата от живота, за емоциите си и ако можехте да създадете подобна учебна програма, как би изглеждала тя?
Ето няколко теми, които според мен трябва задължително да присъстват в живота на децата в училище и извън него: емоционална интелигентност, финансова грамотност, емпатия и социална интеракция, връзка с природата.
За или против тръгването на училище по-рано? И защо?
Изключително важно е децата да тръгват на училище тогава, когато са емоционално и когнитивно готови за това. Смятам, че нашата образователна система е добре устроена със започването на първи клас в годината, в която детето навършва 7. В повечето случаи това е подходящ момент за влизане в образователната система. Разбира се, като родители е важно да подхождаме съзнателно и много отговорно към тези решения.
Доколко трябва да оставим детето да бъде дете в пълната си безгрижност и доколко трябва да подсилваме неговата осъзнатост и присъствие като част от обществото и света?
Това обикновено е много естествен процес. Социализацията на децата е плавна и спрямо собственото им развитие. Трудно е едно дете да бъде част от обществото и същевременно да запази пълна безгрижност - няма такъв филм. Когато интеграцията в обществото стартира, детето започва да се учи съвсем естествено на съобразяване с околните, спазване на определени правила и етика и пр. Това е дълъг процес. Може би най-полезното нещо за децата са естествените последствия, които ние, родителите, понякога им спестяване, а не бива.
Основни партньори на Day Off: School Time са: Елана Фонд Мениджмънт, International Asset Bank.
Партньори на Day Off: School Time са: Britanica, Столето, British Council.
В партньорство с: Хипермаркети HIT MAX, Онлайн супермаркет Shop.gladen.bg, Apteka.puls.bg.
Събитието се организира с подкрепата на: Max International, Valentis, NEXT LEVEL, Florina, Therasal, FREETUSS, Vita Rama, Centrum, Academy PRO, Дентална клиника „Диамед“ Младост, Витамини за деца Марсианци, Детски учебен и арт център “OreHHerO”, Езикова школа „Престиж“, Верига зоомагазини и клиники „Zoo Center”, Бусинска Сръчкотилница, “Къмпинг Градина”, Хотел „Мальовица“, DEVIN, J Point Group и Photocorner.bg.
Институционални партньори на събитието са: BESCO, Музейко.
Медийни партньори на Day Off: School Time са: Az-jenata.bg, Teenproblem.net, Bulgaria ON AIR, Bloomberg TV Bulgaria, сп. „Жената днес”, “София играе”, Mama Mia.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase