Дунав мост 2 - история на повече от век

Официално откриват днес съоръжението при Видин-Калафат
14 юни 2013 07:12,
97
Дунав мост 2  - история на повече от век
Снимка: БТА

Мостът на река Дунав при Видин-Калафат ще бъде официално открит днес. Оказва се обаче, че съоръжението има повече от едновековна история.

В далечната 1909 година видинското гражданство приема на голям митинг резолюция с настояване за проектиране и строителството на Дунав мост над реката при Видин-Калафат. Петицията е изпратена чрез седемте депутати от Видинско до дотогавашния министър председател Александър Малинов и до Народното събрание, сочат документи, съхранявани и днес във Видинския държавен архив. С идеята още тогава - преди повече от 100 години, се съгласява и Румъния, но десетилетия наред инициативата си остава само мечта.

През 1992 г. южноафриканска фирма "Кослар" предлага инвестиции и строеж на съоръжението, дори представители на фирмата идват във Видин и се срещат с тогавашния първи демократично избран кмет Дени Каменов. Правителството обаче отказва предложението и започва да търси начин да финансира проекта с пари от ЕС. Следват дълги години дебати с Румъния за мястото на бъдещия втори мост над река Дунав. Обсъждат се няколко варианта, но изборът е мостът да е при Видин-Калафат.

Още по темата
В проектирането и изграждането на Дунав мост 2 участваха всички български правителства от 1992 година до днес. Проектът е част от трансевропейския транспортен коридор номер 4, който е основен компонент на Трансевропейската транспортна мрежа. Главната му цел е отварянето на транспортната мрежа на България и интегрирането й с европейските транспортни мрежи, както и повишаване качеството на транспортното обслужване и повишаване конкурентността на българската икономика.

Новата постоянна връзка по Коридор номер 4 ще бъде единственият нов мост над река Дунав по протежение на
430-километровата обща граница между България и Румъния. Съоръжението ще благоприятства нарастването на международния и регионалния трафик, както и търговията между Югоизточна и Централна Европа.

В навечерието на официалната церемония по откриването на Дунав мост 2 дойде новината за намерението да се строи и трети мост над река Дунав, който да свърже Силистра и румънския град Кълъраш, припомня БТА.
 

Дунав мост 2 в цифри

Дължината на целия Дунав мост 2 е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра. В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо, основно при фугирането. Мостът има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея, едно аварийно платно. Дунав мост 2 ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин - Калафат.

Таксата за преминаване по моста е договорена в размер на 6 евро, колкото е и тази на моста Русе-Гюргево и ще се разпределя в зависимост от приноса на страните в изграждането на моста - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

Дунав мост 2 ще се управлява от смесено българо-румънското дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД със седалище във Видин. Съвместната компания ще има отговорност за управлението, експлоатацията и поддръжката на комбинирания граничен мост над река Дунав при Видин, както и за събирането на таксите за преминаване от пътните превозни средства. Капиталът на дружеството е в размер на 300 000 лева, разпределен по равно между акционерите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
15
 
9
 
! Отговори
компир без мас преди 10 години
Айде всички гербаджии на моста, вземете и тиквата и не се връщайте
32
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Моста си е много хубав. Най-красивите метростанций в Европа са на софийското метро. В България всичко е хубаво само "материала" е скапан.
31
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Супер! Още една дестинация за самоубийство след чудесния икономически развой в милата ни,но изстрадала държавица...
30
1
 
9
 
! Отговори
доАвстралиецаОтСело преди 10 години
до австралия ....На този мост има КПП- ако искаш 140 да е ограничението , я кажи колко е ограничението в Австралия по магистралите ви.130 км нали, е в България е 140 км това значи ли че трябва да се бием в гърдите колко било ограничението.Стой си в Австралия и се радвай на живота , а не прекарвай часове на ден по българските форуми и сайтове .
29
1
 
5
 
! Отговори
макето преди 10 години
ся кат впрегнем кончето и право у влашко да обменим опит с тамошните чобани
28
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До От Австралия(Сидни);По всички големи мостове се кара с 60 В Европа,а тоя е свързващо звевно и има кпп-та,ела по европа и ще видиш над рейн в германия за франция има с 40км.,тъй че не се прави на остроумен..
27
6
 
26
 
! Отговори
до др. Деян Михайлов преди 10 години
Я сега погледни уикипедия за магистрала Тракия - започната 1970та, Хемус и тя там но свършва в Правец..., Белене започната преди 30 години , а още е гьол , метрото в София започнато през 70-те и за 25 години бяха построени 5 км.Е такива са всичките неща на другарите.Доколкото си спомняме обещанията трябваше да имаме магистрала от София до Гърция за олимпиадата 2004 година ....Всичката им работа на другарите е такава , обещания големи , но в действителност са две нули 00
26
12
 
29
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 10 години
Ако не беше ГЕРБ и Бате бойко,щяхте да видите Дунав мост-2 през крив макарон,нагли червени абдали не ядящи асфалт *** сте най долната ***,като *** затова и първите ви промени са за вашите съмишленици ***,помощи и узаконяване на кофтори.ще ви изметем от България прокълнати комунисти и резани абдали...
25
15
 
8
 
! Отговори
Българин преди 10 години
А "лентореза" ще присъства ли на откриването ?
24
6
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Всеки мислещ човек знае кой има най големи заслуги за откриването на предстоящите обекти.Въпроса е след това какво ще се открива.От доста време се знае , че много от големите проекти се откриват юни , юли 2013 и затова другарите искаха да има предсрочни избори , че иначе точно преди изборите Бойко щеше да реже яко ленти и можеше да спечели повечко гласове.Дунав мост 2 около 800 милиона, завършване на Тракия около 800 милиона, лот от Струма 300 милиона, част от Хемус 200 милиона ....
23
13
 
22
 
! Отговори
optimist преди 10 години
Както АМ Тракия така и Дунав мост 2 са факт благодарение на управлението на ГЕРБ. Браво!
22
16
 
7
 
! Отговори
Деян Михайлов преди 10 години
Ето ви цитат от wikipedia:""На 24 януари 2007 Народното събрание ратифицира споразумението за изграждане на нов мост над река Дунав. Март 2009 г. Изливат пилоните в неплавателната част на българския участък."Хайде сега ГЕРБерите да отговорят на два въпроса:1. Колко депутати от ГЕРБ гласуваха през 2007 г. за ратифициране на договора?(отговор - 0, през 2007 година ГЕРБ нямаше депутати в НС)2. Кой беше премиер през МАРТ 2009 г.?(Джокер - бате ви Бойко стана премиер през ЮЛИ 2009 г.)
21
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Айде Гацо Бацов ще ходи по мост!
20
0
 
15
 
! Отговори
Азз преди 10 години
Браво!Най-после имаме втори мост.Като има мост ще се направят и по-хубави пътища до него.Да, добре би било всичко не е наведнъж, но моста е по-важен.Живея в град където направихо мост на необичайно масто за мен.От тогава, минахи 2 години и сега мога да кажа, че за инфраструктурата около моста се работи здраво.Така ще стате и с това съоръжение.Успех.
19
0
 
17
 
! Отговори
Истината преди 10 години
Точно така снимките от 2009 година са само компютърни графики.Нещо подобно на това което правеха строителните предприемачи с апартаментите на зелено.Гледаш някакви снимки с цветя , градини , обзаведени стаи и гледки .... отиваш на място и какво да видиш , празна поляна и някой брокер ти сочи във въздуха и казва ето там сте вие на третия етаж , а то няма още основи изляти.Същата работа е и тази на другарите .. всичко е започнато от тях Тракия от 1970г, метрото 1975г, Белене 1985г и така ......
18
4
 
22
 
! Отговори
KeepWalking преди 10 години
За 20 години в България не се построй една магистрала,да не говорим за мост от такива мащаби..най накрая дойде едно правителство по читаво,и те го смъкнаха и с цялата си глупост някой хора избраха БСП,същите тея които докараха до това унизително положение да сме най бедните в Европа и на всичко по последно място....Колко *** трябва да си да мислиш че тея ,които разрушиха държавата ше спомогнат да живееш по добре...Сега орешарски на готово ше пререже лентичката...жалко,много жалко
17
0
 
23
 
! Отговори
Честито българи преди 10 години
Eто това е България , вместо да се радвате , че е построено нещо полезно , то се оплюва на макс.Същото бе като се откриваше и многофункционалната зала в София ... яко плюене , но сега всяка седмица има я худ гимнастика , волейбол , концерти и хората е ползват с удоволствие.Така и с моста , мисля че само който е чакал с часове на ферибота , ще оцени новия мост.Има в нета снимки от 2009 година и може да се види , че няма нищо на мястото , а статии описват как са спрени парите от ЕС за него.
16
4
 
9
 
! Отговори
tanya преди 10 години
само дето докато ние и румънците не си направим магистрали за този мост, той е леко безсмислен. пътят до Видин е ужасен, предполагам и в Румъния не е по-добре.
15
17
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Абе *** какво е построил Бойко бе, я изключете телевизора!!! Той ли уреди безвъзмездното финансиране от ЕК а? Той ли убеди румънците, за които мостът е неизгоден да строят? Той ли започна строителството? Заради такива като вас България е на това дередже, че допуснахме бившите ВИС и СИК да ни управляват 4 години!!!!
14
2
 
11
 
! Отговори
Фен преди 10 години
А ти Бочко не страдай-хората наистина са жестоки