Знаем ли правата си при пътуване?

Важното е да свикнем да ги търсим, а не само да ги знаем
Обновена: 12 юли 2015 12:17 | 12 юли 2015 10:49,
8
Знаем ли правата си при пътуване?
Снимка: архив, Reuters

Продължаваме да вярваме, че някой друг трябва да защити нашите права, когато те са нарушени при пътувания, екскурзии и всякакви други случаи, коментира в ефира на БНТ председателят на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов.

Всъщност, както казва старата поговорка „Спасението на давещите се е в ръцете на самите даващи се“. Но знаем ли какви са правата ни като пътуващи и как те могат да ни помогнат, особено сега - в горещия сезон на отпуските.

Пътуване с жп транспорт

На първо място от Европейската комисия посочват, че в тази сфера цената на билета за жп транспорт не може да зависи от националността на гражданите, които го купуват.

Пътуващите имат право на адекватна информация при закъснения или отлагане на пътуването. При закъснение с повече от час имате право да се откажете от пътуването и да получите веднага парите, дадени за билета. От ЕК отбелязват, че в някои случаи се покрива само част от сумата.

При продължително изчакване, ако решите да продължите пътуването си, жп операторите ви дължат храна и разхладителни напитки, възстановяване на 25% от цената на билета, ако закъснението на влака е с между 1 и 2 часа. При закъснение с повече от 2 часа транспортната фирма трябва да върне 50% от цената на билета.

Няма да получите компенсация, ако сте получили информация за закъснение при покупката на билета си за влака.

Компенсации обаче се дължат за повреден или изгубен багаж. Компанията дължи до 1,3 хил. евро, ако можете да докажете стойността на регистриран багаж, който е повреден или изгубен. Ако нямате документ за цената на куфара си, компенсацията ще бъде до 330 евро.

Въздушен транспорт

Може би по отношение на пътувания със самолет българските потребители са по-запознати с правата си. Но нека да повторим – при отлагане на полет или отказан бординг самолетната компания трябва да предложи превоз до финалната дестинация с алтернативен транспорт или възстановяване на сумата за билета.

Ако обаче поискате парите да ви бъдат върнати, самолетната компания вече няма ангажимент към вашето пътуване.

При закъснения авиокомпаниите трябва да предложи храни, напитки, както и безплатен телефонен разговор, а ако забавянето продължи по-дълго – и настаняване в хотел. Последното обаче зависи от дистанцията и продължителността на забавянето.

Допълнително при отказан бординг, забавяне с повече от 3 часа или отложен полет, пътниците имат право на финансова компенсация. Тя е между 250 евро и 600 евро в зависимост от дестинацията.

Сухопътен транспорт

И при пътуване с автобус потребителите имат право на адекватна и навременна информация при забавяне или отлагане на пътуването. При дълга дистанция – над 250 километра, превозвачът трябва да предостави алтернативи при отлагане на пътуването или забавяне. Те се изразяват във връщане на парите за билета, безплатно връщане до началната точка на пътуването, когато например отлагането или закъснението провалят плановете за по-нататъшно пътуване, както и разбира се – алтернативен превоз.

Ако не получите тази информация навреме, можете да поискате финансова компенсация – цената на билета плюс 50%.

Воден транспорт

Накрая и малко по-екзотичното пътуване с кораб и правата ни като пасажери. Те важат за водни съдове, които превозват повече от 13 пасажери, имат повече от трима души екипаж и дистанцията е над 500 метра в едната посока.

Използващите воден транспорт имат правото на навременна информация за промяна в параметрите на пътуването си, сред които връщане на парите за билета или алтернативен транспорт до крайната дестинация. При закъснения превозвачите дължат на своите клиенти храна и освежаващи напитки, както и ако се наложи – нощувка.

Повече подробности около правата си при пътуване с различни видове транспорт можете да научите на страницата "Твоята Европа" към Европейската комисия. Преди всичко обаче наистина трябва да свикнем да ги потърсим, а не просто да се запознаваме с тях.

Икономически новини четете в Investor.bg
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


8
Още по темата: права при пътуване
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
3
 
! Отговори
sladurko преди 8 години
До (7)Времето и политиката на държавата се мени, но нрави, привичките и проблемите са си същите. В Европа държат много техните служители да са на ниво, те са представители на фирмата и не се позволява такова безобразие, тук обаче колкото и да си откраднал, дори и да са те хванали пак ще те върнат на работа срещу определената сума. Грозно, пошло и отчайващо състояние за нормалните хора. Онези хора, които имат само задължения, но не и права, обикновения данакоплатец.
6
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Дори да си знаеш правата в България е трудно да ги отстоиш. По-често се случва да ти ги откажат, а ти, ако си нямаш друга работа, после губи време, хаби нерви и влагай пари в съдебни дела. Макар че някои наглеци само така ще бъдат принудени да зачитат правата на потребителя - като бъдат затрупат със съдебни искове и глоби.По-долу разказах спомен от ученическите си години, защото тогава дори и със съд нямаше оправия. Във връзка с това пътуване и родителите ни протестираха, но последствия нямаше!
5
0
 
4
 
! Отговори
Продължение на 4 преди 8 години
Какво беше смайването ни,когато,качвайки се в тези вагони, установихме, че абсолютно всички купета са пълни с мъже в железничарски униформи.Учителите ни веднага протестираха пред началника на влака.Той отговори, че предстоял конгрес на Ж.П. - делегатите, качвайки се на този влак, се насочвали към "празните вагони", за да пътуват по-удобно. Не можел да ги накара насила да се преместят, но на нас не разрешавал да се пръскаме по други вагони.И до Сф пътувахме прави в коридора,натъпкани като сардели
4
0
 
5
 
! Отговори
75 преди 8 години
Много често чета, какви права имаме когато,пътуваме,когато сме в болница,когато пазаруваме и т.н. Но никой не казва какви задължения имаме в такива ситуации и дали ги спазваме.
3
0
 
4
 
! Отговори
До Сладурко (2) преди 8 години
Драги ми Сладурко, ти върна спомените ми доста години назад, в гимназията.Беше социализъм и задължително се ходеше на лятна и на есенна бригада. В 10-и клас есенната бригада беше селскостопанска, разпределиха ни по селата в Плевенско -спомням си я с удоволствие, защото протече много весело. На връщане ни закараха с автобуси от селата до Плевен, а оттам трябваше да вземем влак до София. На гарата ни съобщиха номерата на вагоните, предплатени и запазени само за нас, бригадирчетата. Продължавам ..
2
0
 
22
 
! Отговори
sladurko преди 8 години
Питане, каква компенсация ми дължи БДЖ, когато съм си закупила билет първа класа, а се возя с шайка простаци без билети и без да са заплатили запазено място, просто защото са служители на БДЖ.Това е редовна практика във влака София-Видин тръгващ в 16:45. Настаняват се където им падне и се започва викане, псуване, провикване и всякакви други простащини. А човек си мисли, че като си купи билет 1-ва класа ще пътува по-спокойно, без излишни ексцесии с културни хора.
1
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
В това от снимката е не качвам ако ще 20 страници с права да ми изчетат :D