Спри се, огледай се, прекръсти се и тръгни…

Променят закони, за да е напълно ясно, че пешеходецът е с предимство
Обновена: 4 окт 2016 16:42 | 4 окт 2016 15:14, Камелия Цветанова
105

 

Снимка: Dnes.bg

Пешеходна пътека – място, където 50 човека на час пресичат улицата в работен ден. Макар че това е най-сигурният начин да минете от единия тротоар на другия, се оказва, че според Висшия адвокатски съвет "пешеходецът няма абсолютно право при пресичане на пешеходна пътека".

Пешеходецът, независимо на каква възраст е, в какво емоционално и умствено състояние е, трябва да прецени скоростта на идващия автомобил. Именно пешеходецът трябва да подаде знак на шофьора, че възнамерява да пресече, независимо дали човекът има двигателни, зрителни или психически затруднения, смятат във Висшия адвокатски съвет.

Така че се стига до парадокса – пешеходецът да носи вина за това, че е бил ранен на пешеходна пътека или може би дори убит.

Становището на адвокатите беше поискано от правосъдния министър и от главния прокурор заради случая, при който мотоциклетистът Диян Станчев, прегази на пешеходна пътека 20-годишната Лора през 2011 г. Той се отърва с ефективна присъда от две години, макар че не е пропуснал преминаващото момиче, нарушил е правилата за движение и е превишил разрешената скорост. Според съдиите обаче и убитото момиче е виновно, защото не е преценило скоростта, с която лети към нея мотористът.

Заради такива случаи България води черната класация по убити на пътя – 95 на един милион жители. Жертви на катастрофи са 700 – 800 човека всяка година.

От 2000 г. до 2015 г. над 13 хиляди души са убити по пътищата ни, над 145 хиляди души са останали инвалиди, цитира статистически данни Ева Попова от "Безопасни улици за Валя".

Тя беше сред организаторите на инициативата да се демонстрира "правомерно заемане на позиция за законно пресичане на пешеходна пътека тип "зебра". Наложи й се да размахва ръце, да си помага със стоп палка, за са пресече една от ключовите пешеходни пътеки в столицата – на бул. "Васил Левски" до СУ "Св. Климент Охридски".

Попова обаче обясни, че макар да е чела много пъти становището на адвокатите, така и не е успяла да разбера как точно трябва да се пресича.

"Там е посочено, че с горни крайници трябва да сигнализираме, че преминаваме, но пък не е отбелязано с лява или дясна ръка, какво точно да е движението, което дава широка предпоставка за тълкувателно решение на съда при инциденти", коментира тя.

Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи в момента в законодателството ни има сериозно противоречие.

Пресичането на пешеходна пътека се регламентира от две разпоредби като една казва, че пешеходецът трябва да се съобразява със скоростта на автомобила, а в другата пише, че шофьорът трябва да спре, стъпвайки на пешеходна пътека.

"Това са два противоречащи си члена от закона. От една страна пешеходецът трябва да е радар, да преценява спирачния път, с каква скорост колата лети към него, а другият го защитава напълно", посочи Тодоров.

Шефът на парламентарната комисия по транспорт Нестимир Ананиев /РБ/ изненадващо се присъедини към инициативата и обясни, че е дошъл в подкрепа на идеята, че няма как пешеходците да носят отговорност за пресичането на "зебра".

Той съобщи, че заедно с Нели Петрова от ГЕРБ, майка на убитата Лора във Варна, ще внесат законови поправки, за да се изчистят празнотите и да се уеднаквят разпоредбите.

"Сега има различни тълкувания заради начина, по който е написано в закона и искаме да е ясно какви са правата на пешеходци и шофьори", каза той.

Според него щом има пешеходна пътека трябва много ясно да се напише, че приоритетно е правото на пешеходците да пресекат пътното платно.

Ананиев е убеден, че не може да се очаква от всеки да е в състояние да прецени скоростта на движещия се автомобил.

"Тук дори не става въпрос само за 7, 8 или 10-годишните деца, ами и за възрастните", мотивира се той.

Ананиев припомни, че вече в сила е влязла и нова наредба, според която да пешеходните пътеки ще има табели, където със стрелки ще е указано дали трябва да се огледаме вляво или вдясно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Скоростта при наближаване на пътека не трябва да се намалява, а да се увеличава.Като видят, че засилваш им става ясно, че няма да спреш. Но винаги има изненади. Народ всякакъв. Ти засилваш, за не го караш да чака, то пък бърза да си използва предимството, въпреки, че не изчаква, а е на 10 метра от пешеходната полоса.
65
0
 
3
 
! Отговори
До 71 Закона и Прави преди 7 години
Няма такъв текст в сегашният Закон за движение по пътищата или в Правилника за прилагането му. Откъде ги изкопавате тези умопомрачителни текстове?!
64
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
На журналистите трябва да им се забрани дълги години да употребяват думата "зебра". Да използват пешеходна пътека, защото в закона предимството е за пешеходна пътека, а не специално за зебра.
63
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Всички сме пешеходци. Ако ще и 300 коли да имаш пак ще трябва да ходиш пеш...... Това ми го каза един мулти милионер който има няколко Ферарита , Ролс Ройс и още много коли.
62
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Веднъж ме глобиха, че не съм намалил скоростта при наближаване на пешеходна пътека.
61
4
 
6
 
! Отговори
Реалист преди 7 години
Пешеходеца има еднакво предимство и на трите вида пешеходни пътеки: неочертаната пешеходна пътека като продължение на тротоара или банкета на кръстовищата, пешеходната пътека очертана с две прекъснати линии отстрани (слага са там, където има светлинно регулиране) и на пешеходната пътека от тип Зебра,Преди години имаше разлика е предимствата при Зебра и останалите, което вече го няма, но шофьорите така и не го научиха. Те си знаят зебра, та зебта, както правят и журналистите. Статията е пример
60
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
73, има и време за реакция.
59
0
 
0
 
! Отговори
до 73 преди 7 години
Е и?
58
1
 
4
 
! Отговори
Реалист преди 7 години
Поредната статия, която лъже хората за пешеходните пътеки, за зебрата и за останалите два вида пешеходни пътеки. После защо шофьорите не знаят какво предимство има пешеходеца на пешеходна пътека. В Закона за движение по пътищата пише само за предимството на пешеходеца на пешеходна пътека и няма нито дума за зебра или за останалите два вида пешеходни пътеки. В статията се внушава, че само на заебта пешеходеца бил с предимство, което не е вярно. Пешеходеца е с същото предимство и на неочертаната
57
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Спирачният път при 30км/ч е около 3м, а при 20км/ч е 1.5м, лошото е, че МПС-тата рядко се движат толкова бавно
56
1
 
6
 
! Отговори
до 70 преди 7 години
А, де! А, де! Но дъртата *** вместо малко да намали крачка, да си хвърлим по един мил поглед, то взе че скочи на пътеката на 4-5 метра пред мен. Та свирене на спирачки, та превключване, та хората се оглеждат.... А можеше да се забави с о,3 десети от секундата и всичко гладко.
55
0
 
7
 
! Отговори
Закона и Правилника преди 7 години
,,Пешеходците пресичат пътното платно на определените за това места, като вземат мерки за безопасно преминаване.'' Това е преди алинеята къде имат предимство.Всеки има И задължения, дори когато има право.
54
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Възпитание трябва, както и малко мисъл. Все пак спирачния път на един автомобил дори и с 20 км/ч е в пъти по-дълъг от спирачния път на един пешеходец...пък какво като имаш предимство? Аз като пешеходец, често не се възползвам от предимството си, защото съм и шофьор и знам как е и от другата страна на бариерата. Какво ще ми попречи, ако не се метна на булеварда, щото имам предимство, а пропусна една или две коли, които са съвсем близо до пътеката и за тях ще е доста по-неудобно да спрат?
53
0
 
9
 
! Отговори
Между редовете преди 7 години
До 62Ти си тълкувай нещата, както си искаш даже и със сърказъм или чувство за хумор, но това не променя законите на физиката. Ако не се пазиш сам пресичайки пред автомобил с маса над тон разчитайки на маркировката или зелената светлина на светофара после може да обясняваш на Св.Петър, че си бил с ПРЕДИМСТВО. Отново опираме до културата на хората зад волана и пешеходци, както и домашното възпитание в ранна детска възраст.
52
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Щом си с включени светлини, значи си с предимство! Пешеходеца има право само ако си е монтирал една миньорска лампа на голямата дебела глава.
51
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Виелица, киша, премръзнал пешеходец с шал и шапка бързащ да пресече на пешеходна пътека. Краката са му мокри и той се опитва да прескочи дълбоките локви около бордюра, хлъзгаво е и пешеходеца се опитва да пази равновесие и да се движи с малки стъпки. Видимостта му е ограничена от виелицата, шала и шапката.Виелица, киша, тиха музика в колата и мека топлина от парното. Возилото наближава пешеходна пътека на която един индивид се придвижва с комични движения. Вместо да намали бибитка
50
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ако пресича комунист - въобще не намалявайте скоростта. Те си личат по походката. Брадата навирена на височината на портретите в коридорите на партийния дом, погледа насочен под 45 градуса в Светлото бъдеще, високо подстригани, с маршируваща към изборна победа походка. Отиват на събрание в Пенс. клуб!
49
6
 
5
 
! Отговори
Левски преди 7 години
На всички ***, които пишат срещу пешеходците. В правилника пише, че като наближиш пешеходна пътека, трябва да намалиш скоростта, а при необходимост и да спреш.
48
1
 
7
 
! Отговори
до 60 преди 7 години
1. Наскоро имаше случай с блъснат пешеходец и в делото цитирали случай от '70-те години в България, където изкарали виновен пешеходеца който минавал на пеш. пътека. Е шофьора може да е бил партиен секретар и затова така да се е развило делото. Иначе съм виждал как деца без да се оглеждат тръгват да пресичат, това също е недопустимо, защото дори и да караш с ограничение ако ти изкочи на 1м. няма начин да спреш.
47
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Преди години в Студенски Град имаше един луд с дипломатическо куфарче и костюм. Много обичаше да ходи по тротуара, и като наближи кола изкачаше на платното уж неволно, всички го знехме и се пазехме от него... но не вече не го виждам